Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio

Vierailija
02.01.2026 |

Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee! 
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.

Kommentit (1188)

Vierailija
1181/1188 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabeteshoitaja on tolkuttanut näitä samoja asioita vuosikaudet, mutta ei ole mennyt ainakaan minulla jakeluun, vaan jatkoin syömisiä entiseen malliin. Nyt lopultakin ymmärsin, että hiilihydraattien laatuun ja annoksiin oikeasti pitää kiinnittää kriittistä huomiota. Olen jättänyt vehnäjauhot lähes kokonaan pois, samoin valkoisen riisin ja lisätyn sokerin, perunaa olen vähentänyt (aiemminkaan en sitä paljon syönyt) ja etenkin leipää syön nyt vain pari palaa päivässä, kun aiemmin meni joskus jopa 10 siivua. Kasviksia olen jatkuvasti pyrkinyt lisäämään, mutta jotenkin tuo välillä unohtuu.

Vierailija
1182/1188 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainoa järkevä tapa hoitaa itseäni on säännöllinien sokerimittaus lähinnä aterian jälkeen 1.5 tunnin kuluttua, jos silloin sokeri on selvästi koholla, mittaan vielä 2 tunnin kohdalla. Rasvainen ruoka viivästyttää sokeripiikkiä ja pitkittää sen kestoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1183/1188 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalion muuttaminen vaatii aikamoista perehtymistä, mutta kyllä laadukkaita elintarvikkeitakin vielä löytyy. En kyllä tajua miksi elintarviketeollisuus tunkee sokeria joka paikkaan, kuten valmiisiin rasiassa myytäviin raakasalaatteihin ja leipiin! Samoin vehnävtunjauho, sitä on ihan kaikkialla. Tämä lihavuusepidemia ei  teollisuutta hetkauta. Mitä se muunneltu tärkkelyskin on, jotakin täyteainetta ja lisättyä ahneutta. 

Vierailija
1184/1188 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikolla oli uutinen kananmunasuosituksesta. 1 muna per päivä, PAITSI jos on diabetes. Tarkoittaako, että silloin pitää syödä monta? Kun ei niissä ainakaan ole sitä hiilaria.

Vierailija
1185/1188 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainoa järkevä tapa hoitaa itseäni on säännöllinien sokerimittaus lähinnä aterian jälkeen 1.5 tunnin kuluttua, jos silloin sokeri on selvästi koholla, mittaan vielä 2 tunnin kohdalla. Rasvainen ruoka viivästyttää sokeripiikkiä ja pitkittää sen kestoa.

Mulle ainoa järkevä tapa seurata sokeria on ollut Libre. En ole oikeutettu siihen ilmaiseksi, mutta maksan siitä mielelläni omasta pussistani, koska saan jatkuvan suoran palautteen siitä, mikä minun kohdallani toimii ja mikä ei. 

Mun kohtalla sokeritasapainon hoidossa on tärkeintä säännöllinen kuntosaliharjoittelu ja toiseksi tärkeintä säännöllinen aerobinen liikunta. Ruokavaliollakin on merkitystä, mutta vaikka söisin mitä, en pysy sokeritavoitteissa ellen liiku. 

Kun liikun, pärjään erinomaisesti kun rajoitan perunan ja riisin ja sokerin käyttöä. Pastaa ja leipää siedän vähän. Koostan ateriat vihannesten ja proteiinin (liha, kala, kana ja muna) ympärille. 

Näillä eväillä ilman lääkkeitä 3kk aikana HbA1c laski 51-39. 

Vierailija
1186/1188 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla noita kokemuksia, uskon että niistä hyötyä muillekin.

Vierailija
1187/1188 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon tuolle Librelle tulee kustannuksia per kuukausi? Olisiko järkeä hankkia vaikka muutamaksi kuukaudeksi?

Vierailija
1188/1188 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt muutaman viikon tehnyt sitä että olen liikkunut noin kymmenen minuuttia aterioiden jälkeen, esim. kuntopyöräilyä, jumppaa, porraskävelyä tai vaan rivakkaa siivoilua (vastakohtana sille että menisin sohvalle niin kuin yleensä). En ihan joka kerta mutta melkein. Lisäksi olen kiinnittänyt huomiota hiilihydraatteihin eli en syö niitä niin holtittomasti kuin ennen. 

Tässä vaiheessa sanoisin että kyllä eron huomaa, olen virkeämpi kuin ennen varsinkin aterioiden jälkeen. Lisäksi painokin on vähän laskussa, ehkä kilon tai kaksi tullut alas. Ei ihme koska kyllähän minä olen selvästi aktiivisempi kuin ennen ja liikuntamäärä on noussut.

Meinaan jatkaa samaan malliin, ei tämä mahdottomia vaadi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi