Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio

Vierailija
02.01.2026 |

Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee! 
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.

Kommentit (1089)

Vierailija
841/1089 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sokerit nousee, vaikka söisi ihan tavallista ruokaa? Luulin, että vaan herkut nostaa diabeetikolla. Voi elämä.

Vierailija
842/1089 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höyrystä joka päivälle kasvis lisuke. Esim. porkkanaa, bataattia, selleriä, paprikaa, perunaa, ruusukaalia, parsakaalia, herneitä, kesäkurpitsaa, kukkakaalia jne. 
Lisukkeen kanssa sitten  syödään laadukasta proteiinia. Lohta, seitä, kanaa, kalkkunaa, maksapihvejä, karjalan paistia,  tofua ja mitä itse tykkää. 
Välillä tomaatti pinaatti munakasta.

Jälkkäriksi gefilus jugurttia, mustikoita, avocadoa, tyrniöljyä, 

Olin unohtanut höyrytetyt kasvikset. Ennen tuli usein höyrytettyä paprikaa ja kesäkurpitsaa. Pitääpä kokeilla taas.

Kannattaa mieluummin paistaa vaikka ankanrasvassa. Terveellisempää ja herkullista. Perunat kannattaa jättää toki syömättä kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1089 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sokerit nousee, vaikka söisi ihan tavallista ruokaa? Luulin, että vaan herkut nostaa diabeetikolla. Voi elämä.

Hä? Tärkkelys on pelkkää ketjutettua glukoosia ja sitähän on perunat jne. juurekset pullollaan. Ns. tavallinen ruoka ei muuta olekaan kuin höttöhiilaria eri muodoissaan.

Vierailija
844/1089 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule mitään. Hirmu vaikeaa vähentää hiilihydraatteja. Näkkäri on niin hyvää lämpimän ruoan kanssa enkä maidostakaan osaa luopua.

Ei se ole tärkeätä. Tärkeintä on laihduttaa sisäelimistä rasvat pois ilman, että stressitasot nousevat. Kun stressitasot nousevat, alkaa rasvaa kertyä sisäelimiin.

Miten voi laihduttaa niin, ettei stresitasot nouse? Huutonaurua!!!

Liikunnalla ja miinuskaloridieetillä. 300-500 kcal päivässä alle kulutuksen, ja laihdutukselle tarpeeksi aikaa.

Vierailija
845/1089 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On rankkaa, kun pitää jatkuvasti tarkkailla syömistä. Hiilihydraattitaulukot osaan kohta ulkoa, diabetes ei saa tästä enää pahentua,  tiedän mahdolliset komplikaatiot, mutta silti ruokailu on ongelma. Lasken hiilihydraatteja unissanikin.

Säästyy laskennalta kun ei niitä lainkaan syö. 

Vierailija
846/1089 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo näköjään toimii sokereihin, että ryhtyy urheilemaan heti ruoan jälkeen! Siivoaminen näköjään tekee saman asian. Onkohan meillä jatkossa joka päivä siistiä?

Vierailija
847/1089 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä ihmettä sitten syön, jos jätän pois juurekset, hedelmät, marjat, viljat, lehmänmaitotuotteet,

palkokasvit, perunan? Mitä jää lihan, rasvan, kurkun, tomaatin ja salaatin lisäksi???

Miksi nuo pitäisi jättää pois? Tosin vesi on parempi ruokajuoma muutenkin, ja laskee sokereita. Hedelmiä ja marjoja saat syödä,  juureksia saat syödä ja on suositeltavaakin syödä niitä, jos peruna ei nosta sun sokereita niin saat syödä, mulla nostaa enkä tykkää muutenkaan perunasta, pastat, riisit on huonompia mutta diabeetikko voi syödä ihan normaalisti kunhan ei liioittele.  Sokerittomia jugurtteja on onneksi nykyään paljon, ite tykkään balancen omena kaneli jugurtista sekä mustikka-rahkasta, niissä ei ole laktoosia eikä sokereita eivätkä ole happamia,  (proteiinia on hyvä syödä se täyttää eikä ole koko ajan kaapilla etsimässä syötävää..) 

Vierailija
848/1089 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään 120 grammaa hiilihydraatteja, joten iltapalalla on vielä varaa niitä syödä. Tänään aterian jälkeinen sokeri 8,4, vaikka hiilihydraatteja söin 60 grammaa ( näkkäriä, kaalilaatikkoa, maitoa) eli liikaa. Arerian jälkeinen hyppely varmaan auttoi. 
Ei tämä ole mahdotonta, kun vauhtiin pääsee.

Vierailija
849/1089 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höyrystä joka päivälle kasvis lisuke. Esim. porkkanaa, bataattia, selleriä, paprikaa, perunaa, ruusukaalia, parsakaalia, herneitä, kesäkurpitsaa, kukkakaalia jne. 
Lisukkeen kanssa sitten  syödään laadukasta proteiinia. Lohta, seitä, kanaa, kalkkunaa, maksapihvejä, karjalan paistia,  tofua ja mitä itse tykkää. 
Välillä tomaatti pinaatti munakasta.

Jälkkäriksi gefilus jugurttia, mustikoita, avocadoa, tyrniöljyä, 

Olin unohtanut höyrytetyt kasvikset. Ennen tuli usein höyrytettyä paprikaa ja kesäkurpitsaa. Pitääpä kokeilla taas.

Kannattaa mieluummin paistaa vaikka ankanrasvassa. Terveellisempää ja herkullista. Perunat kannattaa jättää toki syömättä kokonaan.

Ei taida ankanrasvoja lähikaupassa olla.

Vierailija
850/1089 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin aina välillä kuvittelen, että kun vältän herkkuja, sokerit pysyy kurissa. Mutta kyllä ne vaan nousee liikaa, jos syön liikaa hiilihydraatteja aterialla, vaikka olisivatkin miten vaan "terveellisiä". Pakko oli lopettaa leivän syönti aterioilla ja vähentää perunan määrää. Ja pakko on tehdä joka päivä lämmin ruoka, koska muuten ateria korvautuu vaan leivän puputtamisella. Kasviksiakaan ei tule tarpeeksi, mutta kun lautasmallin mukaan mättää lautaselle kasviksia reippaasti, niin eipä siihen perunaa enää paljon mahdukaan.

Vierailija
851/1089 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipää olen syönyt näköjään ihan liikaa minä myös. Ja kaikkia makeita leivonnaisia, vaikka miten uskottelee itselleni, että kyllä niitä voin vähän syödä. Kun se ei koskaan jää siihen vähään. Eikä pidä leipoa itse mitään, kun leipomukset on tuoreina liian hyviä.

Yrityksen ja erehdyksen kautta etenen. Toivottavasti niitä erehdyksiä on jatkossa vähemmän.

Vierailija
852/1089 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tasapainoilen, kun perheelle pitää tehdä ruokaa joka on kunnon ruokaa eikä pelkkää kasvista.  Otan sitten itse vähemmän perunaa ja enemmän kasviksia ja salaattia ja kohtalaisen annoksen kanaa tai kalaa tai lihaa. Onnistuu, kun vaan laittaa onnistumaan.

Vierailija
853/1089 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko diabetesruokavalion ( vähemmän hiilareita kuin tavan tallaajalla) noudattaminen teistä helppoa? Täällä yritetään, mutta leivän vähennys on niin vaikeeta.

Vierailija
854/1089 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä minulle kukaan ammattilainen ole mitään ruokavaliosta puhunut, lääkkeitä vaan.

M52

Vierailija
855/1089 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä minulle kukaan ammattilainen ole mitään ruokavaliosta puhunut, lääkkeitä vaan.

M52

Ruokavalioon tärkeä ja onneksi in myös lääkkeet. Mutta lääkkeiden lisäksi on hyvä vähentää höttöhiilarit kokonaan pois ja syödä kasviksia ja vihanneksia niin paljon, että melkein muuttuu pupuksi.

Vierailija
856/1089 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpolta kuulostaa mutta toteutus vaatii kamalasti kieltäytymistä. Ja koko ajan on pelko päällä siitä että jos en kyttää syömistä, insuliinihoito on pakko aloittaa ja kaikenmoiset taudit, mistä pelotellaan, iskee kaikki.

Vierailija
857/1089 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin aina välillä kuvittelen, että kun vältän herkkuja, sokerit pysyy kurissa. Mutta kyllä ne vaan nousee liikaa, jos syön liikaa hiilihydraatteja aterialla, vaikka olisivatkin miten vaan "terveellisiä". Pakko oli lopettaa leivän syönti aterioilla ja vähentää perunan määrää. Ja pakko on tehdä joka päivä lämmin ruoka, koska muuten ateria korvautuu vaan leivän puputtamisella. Kasviksiakaan ei tule tarpeeksi, mutta kun lautasmallin mukaan mättää lautaselle kasviksia reippaasti, niin eipä siihen perunaa enää paljon mahdukaan.

Niinpä. Mäkin söin muka niin terveellisen perunajuureskasvissopan (ei kermaa, ihan pelkkiä kasviksia, juureksia ja mausteita), 3 hapankorppua alentajalevitteellä ja juustolla, kananmuna, vettä.

Niin vain miltei raja paukkui eniten kuin ikinä. Enemmän jopa kuin mitä täysjyväspagetista ja tomaattikastikkeesta paukkui. 

Vierailija
858/1089 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko diabetesruokavalion ( vähemmän hiilareita kuin tavan tallaajalla) noudattaminen teistä helppoa? Täällä yritetään, mutta leivän vähennys on niin vaikeeta.

Kuinka paljon syöt leipää?

Mä syön kaksi reissumiesviipaletta aamulla ja kaksi illalla. 

Lämpimällä aterialla en syö leipää lainkaan.

Vierailija
859/1089 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varoitus pätkäpaastosta.

Olen nyt muutamia viikkoja pätkäpaastonnut taltuttaakseni sokeritasoja.

Eli vähintään 12 h syömättä sisältäen yön. Paasto on ollut siis 12-14 h useimmiten. Muutman kerran olin jopa 18 h syömättä.

Vain kaksi tai kolme ateriaa päivässä, riippuen yöpaaston pituudesta.

Ateriaväli vähintään 5 tuntia, ei naposteluja välissä.

On onnistunut ihan hyvin, sillä en tunne nälkää. Olen myös rajoittanut rajusti herkkuja, hiilareita ja muutenkin kaloreita, sillä yritän laihduttaa.

Noh, nyt oli sitten kilpirauhanen mennytkin tosi vajaakäynnille eli TSH oli nyt 7.66 verikokeissa.

Elimistön meneminen säästöliekille ja aineenvaihdunnan hidastuminen näkyy ainakin mulla nyt ihan verikokeissa.

Toki mulla on paha raudanpuute, joka laittaa kilpirauhasen vajaatoiminnalle, muttei se nyt ikinä näin vajaalla ole vielä ikinä ollut. Syön rautaakin, rauta-arvojen nostaminen hidasta runsaiden menkkojen takia.

Eli suo siellä, vetelä täällä. Mikäli olet raudanpuutteinen tai kilpirauhasen kanssa jotain, niin ole varovainen paaston tai pitkien ateriavälien kanssa, ettei mene kilpirauhanen.

Kai tää on ihan elimistön tapa sitten reagoida syömättömyyteen, pitkään paastoon, pitkiin ateriaväleihin, että ihan oikeasti se laittaa kilpirauhasen sitten vajaatoiminnalle. Ainakin mulle kävi näin ja ihan verikokeet sen todistaa.

Vierailija
860/1089 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen ruoka, kuten peruna ja puuro ainakin nostavat mulla arvot pilviin. Ihan itse olen mitannut sen verensokerimittarillani kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi