Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio
Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee!
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.
Kommentit (1089)
Ihan oikeasti tepsii liikunta. Hämmästyttävää. Tosin ennen syöntiä olin tehnyt tunnin kävelylenkin. Ruokana 40 g hyviä hiilihydraatteja ( hapankorppuja, lasi maitoa, soijajogurttua, punaherukoita), heti ruokailun jälkeen porraskävelyä vähän, muutama punttiliike ja maastavetoja, 1,5 tunnin kuluttua ateriasta sokerit 6,7! Harvoin noin vähän aterian jälkeen.
Kiitos vinkistä, jatkan aterian jälkeistä lyhyttreeniä.
Ja eikös sitä nykyään ihan suositellakin että liikunnan voi jakaa pieniin annoksiin pitkin päivää.
Luulisin, että onnistuu ryntääminen liikkumaan heti ruokailun jälkeen, kunhan vaan ottaa tavaksi. Pientä kotijumppaa, portaita ja punttien nostelua muutaman minuutin. Pitää yrittää.
Etenkin pitää opetella joka päivä syömään nykyistä terveellisemmin. Vaalean leivän olen jättänyt pois, sekin on iso parannus entiseen.
Olin hämmästynyt soijajogurtista , jonka ostin ja söin ( rasvaa 10%), kun ei vaikuttanut yhtään terveelliseltä sen ainesosat: palmuöljyä ja maissitärkkelystä sisältää, hiilareita toki kuitenkin vähän.
Minua kiinnostaa, mittaatteko te verensokeria koko ajan, vai mistä te tiedätte mikä nostaa mitenkin paljon? Täällä Helsingissä ei kakkostyypin diabeetikko saa mitään mittaria, kerran vuodessa mitataan pitkäsokeri verikokeella.
Vierailija kirjoitti:
Etenkin pitää opetella joka päivä syömään nykyistä terveellisemmin. Vaalean leivän olen jättänyt pois, sekin on iso parannus entiseen.
Olin hämmästynyt soijajogurtista , jonka ostin ja söin ( rasvaa 10%), kun ei vaikuttanut yhtään terveelliseltä sen ainesosat: palmuöljyä ja maissitärkkelystä sisältää, hiilareita toki kuitenkin vähän.
Ei vähähiilarisuus aina tarkoita terveellisyyttä. Mitä mahtaa noissa soijalitkuissa se rasvakaan olla.
ei mun syömässä soijajogurtissa ainakaan ole mitään palmuöljyä. Tyydyttynyttä rasvaakin on vain 0,6 g
ja toisessa jogurtissa näköjään rasvaa 0,2g, ei palmuöljyä
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa, mittaatteko te verensokeria koko ajan, vai mistä te tiedätte mikä nostaa mitenkin paljon? Täällä Helsingissä ei kakkostyypin diabeetikko saa mitään mittaria, kerran vuodessa mitataan pitkäsokeri verikokeella.
Välillä olen viikkoja mittaamatta, ja silloin yleensä ruokavalio pikku hiljaa hiljaa lipsuu huonoksi, kun unohdan koko diabeteksen. Sitten mittaan aterian jälkeen verensokerin ( täällä onneksi kakkostyypitkin saa liuskoja) ja pelästyn kun se on liian korkea eli yli 10. Sitten elän vähän aikaa terveemmin ja mittailen monta kertaa viikossa arerian jälkeisen sokerin ja välillä aamusokerin. Kun sokerit taas on kohdallaan, jossain vaiheessa taas unohdan taudin. Ja sama jatkuu
Näin se on, tuo mittaaminen auttaa pitämään diabeteksen mielessä. Ei kai sitä alvariinsa tarvitse mittailla mutta hyvähän se on jos vähän tulee käsitystä siitä, millä tavalla ruoka ja liikunta vaikuttaa omaan verensokeriin.
Vierailija kirjoitti:
ei mun syömässä soijajogurtissa ainakaan ole mitään palmuöljyä. Tyydyttynyttä rasvaakin on vain 0,6 g
Mitä rasvaa siinä on, jos tyydyttynyttäkin on vain 0,6 g ??
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö edes ne tyypin 2 diabeetikot saa sokerimittaria ja liuskoja, joilla on tablettilääkkeiden lisäksi pitkävaikutteinen insuliini käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö edes ne tyypin 2 diabeetikot saa sokerimittaria ja liuskoja, joilla on tablettilääkkeiden lisäksi pitkävaikutteinen insuliini käytössä?
En tiedä heistä, mulla on tosiaan tabletit.
Vierailija kirjoitti:
Näin se on, tuo mittaaminen auttaa pitämään diabeteksen mielessä. Ei kai sitä alvariinsa tarvitse mittailla mutta hyvähän se on jos vähän tulee käsitystä siitä, millä tavalla ruoka ja liikunta vaikuttaa omaan verensokeriin.
Juuri näin! Mittaamalla ihan konkreettisesti huomaan, mitkä ruoat nostaa sokereita ja mitä pystyy syömään vapaammin. On eri asia kuulla/ lukea jostain, että älä syö pullaa, älä syö kakkua , älä syö joulutorttuja, älä syö suklaata äläkä etenkään pizzaa tai karjalanpiirakoita, kuin jos ihan itse näkee, että herkkuroska nostaa sokerin jonnekin 15 tasolle. Sen jälkeen elää ainakin vähän aikaa kiltisti ja kaupasta tarttuu mukaan vain terveellistä ravintoa, kunnes asia taas unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti sitä vaan on niin paksukalloinen, että kerran opittu unohtuu pikku hiljaa. Eli siksi sokerin mittaaminen useita kertoja kuukaudessa on ainakin minulle tärkeää. Ettei pääse unohtumaan , että sairastaa kroonista sairautta.
Niin tuttua!
Minäkin välillä unohdan, kunnes mittari laittaa minut taas oikeille jäljille.
Tänään hiilihydraatteja noin 150 grammaa, eli vähemmän kuin yleensä. Pitää vaan laskea joka aterialla, kun muuten menee yli 200 päivässä.
Miten usein te, jotka vielä saatte ilmaisliuskoja tai ostatte itse, mittaatte sokereita? Minä en yleensä aamulla mittaa kuin ihan kerran pari kuussa, mutta aterian jälkeisiä tulee mitattua viikottain.
Se on kyllä puppua, kun väitetään, että diabeetikko saa syödä ihan tavallista ruokaa, jota muillekin suositellaan, kun jatkuvasti pitää kuitenkin vahtia syömisiä ja välttää herkkuja ( jotka näyttävät olevan monelle sitä nk tavallista ruokaa ), ja laskea hiilihydraatteja ja kieltäytyä normaalista syömisestä ilman huolen häivää.
Hyvä vinkki tuo liikkuminen. Minulla onkin sopivasti kuntopyörä kotona, voisin sitä polkea aina aterian jälkeen. Kymmenen minuutin liikuntamäärä on niin vähäinen että kyllä siihen aika riittää. Ja jos syön viidesti päivässä niin sittenhän saan melkein tunnin liikuntaa päivässä (siis jos olen kotona, enimmäkseen olen).