Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio
Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee!
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.
Kommentit (1092)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
610: kerro mitkä on ne "täydelliset elintavat" joilla pystyy hidastamaan 2tyypin diabeteksen puhkeamista vain 5 vuotta.
Tästä videosta sen näkee. Alkaa ajankohdasta 13.42.
Ei tarvi edes katsoa. THL:n video, joten arvatenkin hiilaria pursuaa joka aterialla ja kaikki on rasvatonta.
Eipä ihme, että diabetesta ei pysty estämään kuin vain 5 vuotta :)
"Kyllä, koska perinnöllinen taipumus diabetekseen tarkoittaa sitä, että haiman insuliinin eritys hiipuu väistämättä kun ikää tulee tarpeeksi mittariin. Insuliiniresistenssi puolestaan on lähes aina elintapojen seurausta. Nämä kaksi asiaa aiheuttavat lopulta sen diabeteksen."
Insuliiniresistenssihän edeltää kakkostyypin diabetesta. Oli perinnöllinen taipumus tai ei.
Onko ihan kiveen hakattu, että jos on joku geeni, niin kakkostyyppi puhkeaa, vaikka kuinka elintavat olisi kunnossa?
Kuuntelen just tuota linkattua videota.
Otettiin siis 500 ihmistä pitkään seurantaan. Osalle ei ikinä puhjennut diabetesta heidän ohjeillaan.
Tuossa linkatussa videossa ruokaohjeina mm. vähän sokeria ja valkoista viljaa. Runsaasti täysjyvää ja kuitua.
Mites teillä, nostaako täysjyvä teillä sokereita?
Tuun raportoimaan kun 2 h kulunut syömisestä. Olen siis esidiabeetikko.
Just vedin 0,75 desiä täysjyväriisiä, kanaa ja noin puoli lautasellista salaattia eli porkkana, kurkku, tomaatti. Vichya juomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa että ennemmin syödään lääkkeitä kuin että laitettaisiin ruokavalio ja elämäntavat muutenkin kuntoon.
Olen itse keski-ikäinen nainen ja teen oikeastaan kaikkeni sen eteen että voisin elää lääkkeettömänä mahdollisimman pitkään. Liikun säännöllisesti, tähän sisältyy 3 salitreeniä ja pari tuntia kardiota viikossa. Olen hiilihydraattitietoinen vaikkei diabetesriskiä olekaan ja pätkäpaastolla jo vuosia. Tiedostan sen että estrogenin väheneminen heikentää glukoosiaineenvaihduntaa joten olen tarkkana hiilareiden suhteen koska en halua lihoa enkä sairastua diabetekseen.
Aloitan päiväni kupillisella mustaa kahvia. Lounaan syön klo 12, tänään ruusukaali-lihapullavuokaa, kaaliraastetta, 1/2 avokado, juustoa, hillosipulia ja tsatsikia. Ns. salaatinkastikkeena oliiviöljy ja etikka. Normaalisti en syö välipaloja mutta tänään kun on salitreeni töiden jälkeen niin otan kreikkalaista jogurttia, marjoja sekä pähkinöitä
Tietenkin elämäntavat on oltava kunnossa, etenkin, jos on saanut diabetessuvun geenit. Mutta vaikka parhaansa tekee, voi siitä huolimatta saada diabeteksen ( ja lääkkeet myös, jotka kuuluvat osana diabeteksen hoitoon ja ennusteen parantamiseen.)
Minä, keski-iän ylittänyt nainen,taistelin vuosikymmenet diabetesta vastaan, kävin salilla 4-5 kertaa viikossa joko lihaskuntotreenissa ( isoilla painoilla) tai kovatehoisessa spinningissä, pyöräilin työmatkat kesät ja talvet, kävelin päivittäin, taistelin ylipainoa vastaan, söin erittäin HH-tietoisesti ja välttelin kaikkia sokeriherkkuja. Työstressiin en voinut vaikuttaa, mutta mielestäni tein muuten kaiken mahdollisen pystyäkseni terveenä.
Kuitenkin tyypin 2 diabetes tuli alta kuudenkympin. Lääkkeet tietenkin aloitin, kuten diabeteksen tullessa tuleekin tehdä. Tietenkin terveet elämäntavat ovat jatkuneet lääkkeistä huolimatta. Lääkkeet eivät ole mikään paholaisen keksintö.
Vierailija kirjoitti:
Just vedin 0,75 desiä täysjyväriisiä, kanaa ja noin puoli lautasellista salaattia eli porkkana, kurkku, tomaatti. Vichya juomaksi.
Tuossa on hiilihydraatteja niin vähän, että tuskin sokerit korkealle nousee.
Vaikka miten haluaa huolehtia terveydestään, vaatii kyllä rautaista itsekuria ja motivaatiota jatkaa vuodesta toiseen rajoitustuokavaliolla ( mikä se kenenkin kohdalla onkaan). Joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä, koska perinnöllinen taipumus diabetekseen tarkoittaa sitä, että haiman insuliinin eritys hiipuu väistämättä kun ikää tulee tarpeeksi mittariin. Insuliiniresistenssi puolestaan on lähes aina elintapojen seurausta. Nämä kaksi asiaa aiheuttavat lopulta sen diabeteksen."
Insuliiniresistenssihän edeltää kakkostyypin diabetesta. Oli perinnöllinen taipumus tai ei.
Onko ihan kiveen hakattu, että jos on joku geeni, niin kakkostyyppi puhkeaa, vaikka kuinka elintavat olisi kunnossa?
Jollekin puhkeaa ja jollekin ei.
Vierailija kirjoitti:
No niin. 2 h tuon aterian jälkeen sokeri oli 5,9.
Tähän mainittakoon, että otin 11:30 aamiaisen yhteydessä berberiinin. Sitten seuraava ateriani oli tuo kanariisi klo 18:30.
Berberiini vaikuttaa noin 8 tuntia, ehkä se vaikutti vielä tähänkin ateriaan, jonka söin 7 tuntia berberiinin otosta.
Aina kun olen ottanut berberiinin, verensokerini on antanut normaalit lukemat aterian jälkeen eli alkaa vitosella ja kutosella silloin ne lukemat. Tuon lisäksi heti ruuan jälkeen tein kyykkyjä ja kävelin rivakasti 10 min sekä nostin käsipainoja samalla kävellessä.
Silloin kun en ota berberiiniä, on aterian jälkeiset lukemat hyvin lähellä 7,4:ää.
Niin ja illalla otettu berberiini on antanu mulle aamupaastoksi 5 ja jotain.
Ilman sitä on paukkunut 6.1. raja.
Berberiiniä on käytetty kiinalaisessa lääketieteessä noin 3000 vuoden ajan.
Italiassa sitä käytetään ihan virallisen lääkityksen rinnalla.
Berberiiniä on paljon tutkittu ja se alentaa verensokeria yhtä tehokkaasti kuin metformi.
Ja sitä saa ihan ilman reseptiä. Kun on ns. luontaistuote, kasvista tehty.
Jos tarvitset berberiiniä itsehoitoon pitääksesi sokerit alle 7. Hakeutuisit ennemmin lääkäriin, monipuolisiin labroihin,saisit selville onko vauriot jo alkaneet ja saisit asialliset lääkkeet.
Jos berberiini olisi sellainen sitä myytäisiin myös apteekin luontoistuotteissa kuten monia ravintolisiä ja luontoistuotteita.
Berberiini on hyppy tuntemattomaan, sanoo lääkäri netissä. Sivuoireet näyttävät olevan ikäviä ja hankalia.
Englanninkielisissä lähteissä taas sanotaan, että berberiinillä on huomattavasti vähemmän sivuvaikutuksia kuin esim. metformilla. Useat eivät saa yhtikäs mitään sivuvaikutusta.
Berberiiniä on tutkittu todella paljon. Englanniksi löytyy tutkimuksia ja tietoja vaikka kuinka paljon.
Kiinassa sitä on käytetty 3000 vuotta ja Italiassa sitä käytetään tarvittaessa virallisesti myös muiden lääkkeiden ohella.
Se oikeasti alentaa verensokeria.
Itse olen ikäni välttänyt kaikkea epämääräistä mitä työtoverit napsivat ja suosittelivat, mitä jotkut hymyt mainostivat, vaikka viinietikka laihdutukseen, vai oliko omenaetikka, magneetteja ranteissa, maadoitus sängyn alla, kaiken maailman detoxeja ( sitä varten on maksa ja munuaiset) yms. Enpä ainakaan niillä ole pilannut terveyttäni, harkitsen tarkkaan mitä nielaisen.
Tänään tiukkaa sokerin seurantaa ja liikuntaa. Aika rasittavaa kyllä vahtia joka suupalaa. Liikunnan toteuttamisessa ei ole ongelmaa, mutta se ruoka! Huokaus!
Tänäänkin oli jossain lehdessä lääkärin juttu. Välttäkää epämääräisiä luontoistuotteita, niistä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä etenkin netistä tuntemattomien valmistajien.
Kaikkihan kai muista miten se kauppojen edessä myyty herbal..e pilasi maksoja. Oliko se laihdutuslääke , en muista enää
Vierailija kirjoitti:
"Mikä on edullinen mittaustapa? Tuo sensori jatkuvaan mittaukseen olisi hyvä, mutta halvimmillaan netistä hankittunakin n. 1200€/vuosi on liikaa. Sensoria kännyn kanssa uhteensopivanakaan ei saa alta 50€/kpl.
Voiko veren sokeriarvot tunnistaa ilman mittaria?"
Et voi tunnistaa verensokeriarvoja ilman mittausta.
Apteekista saa verensokerimittarin noin 40 eurolla. Liuskat erikseen siihen maksavat noin 40 euroa 50 liuskaa. Eli yksi mittauskerta maksaa 80 senttiä.
Jos mittaat kerran viikossa, se maksaa vuodessa 40 euroa (plus se alkusijoitus mittarin arvo 40 euroa).
Jos mittaat kaksi kertaa viikossa, maksaa se vuodessa 80 euroa.
Jos mittaat joka päivä aamupaaston ja yhden kerran jonkin aterian jälkeen, maksaa se
365 päivää kertaa 2 mittausta ja yksi mittaus on 80 senttiä = 584 euroa.
Jos mittaat vaikkapa kolmesti viikossa aamupaaston ja ruuan jälkeen
....työssäni hoidan sekä 1. Että 2. Tyypin diabeetikoita. Ellei ole erityistä syytä tiiviimpään vs. Mittaukseen, mitataan se 1-2 krt vk, jos siis diabetes tasapainossa. Ja jos on diagnosoitu db, saa noita liuskoja ja sensoreitakin tarvikejakelusta. Siihen tarvitaan lääkärin puoltaminen. Mutta siihen tosiaan tarvii diagnoosin , eikä mitään " musta tuntuu, että sokerit on koholla" -arviota.
Ei tarvi edes katsoa. THL:n video, joten arvatenkin hiilaria pursuaa joka aterialla ja kaikki on rasvatonta.