Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio
Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee!
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.
Kommentit (1092)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä söin tosi hiilaripitoisen aamupalan, puuroa, juustovoileipää ja vielä hedelmäsmoothie. Ennen aamupalaa paastoarvo oli 6,9, 2 h aamupalan jälkeen 5,8. Ei liikuntaa välissä. Yllättävän alhainen lukema. Aika nuupahtanut olo kyllä. Metformiini käytössä.
Metformiinihan se tuossa piti tuon aamiaisesi sokerit kurissa.
Jos metformiini toimii noin hyvin niin onko sitten tarpeen vältellä hiilareita?
Hiilareita kannattaa syödä sen verran, että jaksaa treenata kunnolla. Ei siis liikaa eikä liian vähän. Tarkkana pitää myös olla hiilihydraattien laadusta.
Vierailija kirjoitti:
Osalla lisääntyi ja osalla ei. Et ole näköjään ymmärtänyt koko tutkimustuloksen pihviä.
Useimmilla. "Most participants experienced plaque growth, particularly in non-calcified plaque volume (NCPV), which increased significantly (around 19 mm or ~19% average increase)." Tämä siis vuodessa.
"The study found no association between the rise in LDL-C/ApoB (common on keto) and plaque progression, but critics point out the actual plaque volume metrics (NCPV, PAV) did increase, showing a disconnect or failure to link high LDL to progression."
"Minä luotan tuoreimpiin tutkimuksiin diabeetikon ruokavaliohoidosta, eikä niitä löydy suomenkielisinä, valitettavasti."
Kerro meille, mikä ruokavaliohoito?
Kuukkeliin haku "glucose monitoring sensor" näkyy 34€ posteineen.
Vierailija kirjoitti:
"Mikä on edullinen mittaustapa? Tuo sensori jatkuvaan mittaukseen olisi hyvä, mutta halvimmillaan netistä hankittunakin n. 1200€/vuosi on liikaa. Sensoria kännyn kanssa uhteensopivanakaan ei saa alta 50€/kpl."
Mistä netistä löytyy tuohon hintaan? Yritin nimittäin itsekin katsoa ja löysin ainakin aluksi vain tällaisen, että FreeStyle Libre 3 -lukulaite 120 euroa ja sensorit (FreeStyle Libre 3 Plus) 87,90 euroa/kpl. Yhtä sensoria käytetään 15 päivää. Sensoreita tarvittaisiin siis noin 24 kappaletta vuodessa, sensorien hinta vuodessa yhteensä n. 2110 euroa. Mistä näitä kannattaa hankkia, ja onko jokin muu merkki halvempi kuin tuo?
Halvimmaksi tulee verensokerin mittaaminen silloin tällöin sormenpäästä ja verikokeet pitkästä sokerista tietyin väliajoin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mikä on edullinen mittaustapa? Tuo sensori jatkuvaan mittaukseen olisi hyvä, mutta halvimmillaan netistä hankittunakin n. 1200€/vuosi on liikaa. Sensoria kännyn kanssa uhteensopivanakaan ei saa alta 50€/kpl."
Mistä netistä löytyy tuohon hintaan? Yritin nimittäin itsekin katsoa ja löysin ainakin aluksi vain tällaisen, että FreeStyle Libre 3 -lukulaite 120 euroa ja sensorit (FreeStyle Libre 3 Plus) 87,90 euroa/kpl. Yhtä sensoria käytetään 15 päivää. Sensoreita tarvittaisiin siis noin 24 kappaletta vuodessa, sensorien hinta vuodessa yhteensä n. 2110 euroa. Mistä näitä kannattaa hankkia, ja onko jokin muu merkki halvempi kuin tuo?
Halvimmaksi tulee verensokerin mittaaminen silloin tällöin sormenpäästä ja verikokeet pitkästä sokerista tietyin väliajoin
Mutta silloin ei pääse selville, mikä ruoka itsellä nostaa liikaa sokereita, niin näitä ymmärtää sitten välttää. Paitsi tietenkin, jos sokerit on aina erinomaiset söipä mitä hyvänsä, silloin riittänee tsekkaus silloin tällöin.
Ja jos ei kuitenkaan ota onkeensa sokerimittausten tuloksia vaan elää jatkossakin kuin sika pellossa, mitä niitä sitten kannattaa mittaillakaan.
Minusta on outoa että ennemmin syödään lääkkeitä kuin että laitettaisiin ruokavalio ja elämäntavat muutenkin kuntoon.
Olen itse keski-ikäinen nainen ja teen oikeastaan kaikkeni sen eteen että voisin elää lääkkeettömänä mahdollisimman pitkään. Liikun säännöllisesti, tähän sisältyy 3 salitreeniä ja pari tuntia kardiota viikossa. Olen hiilihydraattitietoinen vaikkei diabetesriskiä olekaan ja pätkäpaastolla jo vuosia. Tiedostan sen että estrogenin väheneminen heikentää glukoosiaineenvaihduntaa joten olen tarkkana hiilareiden suhteen koska en halua lihoa enkä sairastua diabetekseen.
Aloitan päiväni kupillisella mustaa kahvia. Lounaan syön klo 12, tänään ruusukaali-lihapullavuokaa, kaaliraastetta, 1/2 avokado, juustoa, hillosipulia ja tsatsikia. Ns. salaatinkastikkeena oliiviöljy ja etikka. Normaalisti en syö välipaloja mutta tänään kun on salitreeni töiden jälkeen niin otan kreikkalaista jogurttia, marjoja sekä pähkinöitä ennen treeniä. Illalliseksi on kesäkurpitsalasagnea eli pasta on korvattu kesäkurpitsasiivuilla. Ilman jatkuvaa hiilareiden mättämistä jaksaa paremmin!
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa että ennemmin syödään lääkkeitä kuin että laitettaisiin ruokavalio ja elämäntavat muutenkin kuntoon.
Olen itse keski-ikäinen nainen ja teen oikeastaan kaikkeni sen eteen että voisin elää lääkkeettömänä mahdollisimman pitkään. Liikun säännöllisesti, tähän sisältyy 3 salitreeniä ja pari tuntia kardiota viikossa. Olen hiilihydraattitietoinen vaikkei diabetesriskiä olekaan ja pätkäpaastolla jo vuosia. Tiedostan sen että estrogenin väheneminen heikentää glukoosiaineenvaihduntaa joten olen tarkkana hiilareiden suhteen koska en halua lihoa enkä sairastua diabetekseen.
Aloitan päiväni kupillisella mustaa kahvia. Lounaan syön klo 12, tänään ruusukaali-lihapullavuokaa, kaaliraastetta, 1/2 avokado, juustoa, hillosipulia ja tsatsikia. Ns. salaatinkastikkeena oliiviöljy ja etikka. Normaalisti en syö välipaloja mutta tänään kun on salitreeni töiden jälkeen niin otan kreikkalaista jogurttia, marjoja sekä pähkinöitä
No eihän se sinulle kuulu pätkääkään, syökö joku lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Aloitan päiväni kupillisella mustaa kahvia. Lounaan syön klo 12, tänään ruusukaali-lihapullavuokaa, kaaliraastetta, 1/2 avokado, juustoa, hillosipulia ja tsatsikia. Ns. salaatinkastikkeena oliiviöljy ja etikka. Normaalisti en syö välipaloja mutta tänään kun on salitreeni töiden jälkeen niin otan kreikkalaista jogurttia, marjoja sekä pähkinöitä
Kannattaa kuitenkin käydä säännöllisesti verikokeissa. Verensokeri nousee salakavalasti eikä yleensä aiheuta mitään oireita. Mitä varhaisemmassa vaiheessa diabetes todetaan, sitä parempi on ennuste. Liitännäissairaudet on silloin helpompi estää. Tutkimusten mukaan täydellisillä elintavoilla pystyy noin 5 vuotta hidastamaan diabeteksen puhkeamista, jos on perinnöllinen taipumus kakkostyypin diabetekseen.
610: kerro mitkä on ne "täydelliset elintavat" joilla pystyy hidastamaan 2tyypin diabeteksen puhkeamista vain 5 vuotta.
"Mutta silloin ei pääse selville, mikä ruoka itsellä nostaa liikaa sokereita, niin näitä ymmärtää sitten välttää."
No pääseehän selville. Kun alussa syöt ne sun yleisimmät päivälliset, lounaat ja aamupalat ja mittailet 2 h tuloksen niistä.
Silloin näet heti ensirykäisyllä, nostaako sulla peruna, riisi, pasta, puuro ja leipä sokereita kuinka paljon. Ja millaiset yhdistelmät eivät nosta niin paljon.
Sitten kun sulla on joku kokonaiskuva, mikä nostaa ja mikä ei, niin sit voi mitata harvemmin noita 2 h aterianjälkeisiä arvoja.
Mulla esimerkiksi peruna ja puuro nostaa verensokerin liian ylös.
"Jos metformiini toimii noin hyvin niin onko sitten tarpeen vältellä hiilareita?"
Tämähän se ajatuksenjuoksu monilla sitten on. Että mätänpä tässä limua, karkkia ja suklaata naamaan, eihän se haittaa, kun moformiinilla arvot pysyy kurissa.
"Aloitan päiväni kupillisella mustaa kahvia. "
Tiesitkö, että tämä yksinään singauttaa sokerin kattoon? Vaikka joisit sen mustana ilman sokeria.
"Tutkimusten mukaan täydellisillä elintavoilla pystyy noin 5 vuotta hidastamaan diabeteksen puhkeamista, jos on perinnöllinen taipumus kakkostyypin diabetekseen."
Siis väitätkö, että se kakkostyypin diabetes sitten puhkeaa väkisinkin, vaikka olisi täydellliset elintavat, mutta vain se perinnöllinen taipumus?
Vierailija kirjoitti:
610: kerro mitkä on ne "täydelliset elintavat" joilla pystyy hidastamaan 2tyypin diabeteksen puhkeamista vain 5 vuotta.
Tästä videosta sen näkee. Alkaa ajankohdasta 13.42.
Vierailija kirjoitti:
"Tutkimusten mukaan täydellisillä elintavoilla pystyy noin 5 vuotta hidastamaan diabeteksen puhkeamista, jos on perinnöllinen taipumus kakkostyypin diabetekseen."
Siis väitätkö, että se kakkostyypin diabetes sitten puhkeaa väkisinkin, vaikka olisi täydellliset elintavat, mutta vain se perinnöllinen taipumus?
Olis kiva tietää noista täydellisistä elintavoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä niistä tekee täydellisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, tuollaisilla elintavoilla 2tyypin diabetes tuleekin varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, koska perinnöllinen taipumus diabetekseen tarkoittaa sitä, että haiman insuliinin eritys hiipuu väistämättä kun ikää tulee tarpeeksi mittariin. Insuliiniresistenssi puolestaan on lähes aina elintapojen seurausta. Nämä kaksi asiaa aiheuttavat lopulta sen diabeteksen.