Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio

Vierailija
02.01.2026 |

Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee! 
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.

Kommentit (1092)

Vierailija
581/1092 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä lihaa ja rasvaa -uskon saarnaajat leikkivät vastuuttomasti ihmisten terveydellä.

Tiedätkö millä ennen synteettisen insuliinin keksimistä hoidettiin 2db: tä? No lihalla ja rasvalla. Minulla on diabeetikon keittokirja vuodelta 1922, eikä siinä näy leipää eikä puuroa.

Itse syön kyllä puoli kiloa kasviksia ja marjojakin, mutta lihassa ja rasvassa ei ole mitään vikaa, päinvastoin.

Tiedätkö, miksi diabeetikkoja hoidettiin lihalla ja rasvalla 1920-luvulla; no, kun ei ollut sitä insuliinia eikä muitakaan lääkkeitä diabetekseen.

Itse en suosittelisi sadan vuoden takaisia lääketieteellisiä neuvoja, luotan pikkuisen enemmän nykyläketieteeseen.

Silloin sata vuotta sitten ei ollut mitään kakkostyypin diabetesta. I

Tyypin 2 diabetes tunnistettiin sairaudeksi ja erotettiin tyypin 1 diabeteksesta jo 1930-luvulla, vaikkakin se nimettiin kakkostyypiksi vasta 1980-luvulla. Miten tämä on ollut mahdollista jos sitä ei sata vuotta sitten olisi ollut? 

Vierailija
582/1092 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on varmaan pakko ottaa nyt radikaalitkin keinot käyttöön, kun aamupasto on noussut aiemmasta kuuden tasosta 7: ään.

Testataanpa aamupuuron vaikutusta

1,5 dl kaura-ruispuuroa maitoon( osa punaista, osa rasvatonta) , HH ehkä jotain 25 g

Lasi rasvatonta maitoa 10g

Voisilmä 

Vähäsokerinen hillo 1 rkl 5 g

Mulla nostaa ainakin puuro verensokerin yli rajojen. Tuu sit kertoo mikä sun 2 h arvo on ton jälkeen. Veikkaan, että rajat paukkuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/1092 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun on varmaan pakko ottaa nyt radikaalitkin keinot käyttöön, kun aamupasto on noussut aiemmasta kuuden tasosta 7: ään.

1,5 dl kaura-ruispuuroa maitoon( osa punaista, osa rasvatonta) , HH ehkä jotain 25 g

Voisilmä 

Mulla nostaa ainakin puuro verensokerin yli rajojen. Tuu sit kertoo mikä sun 2 h arvo on ton jälkeen. Veikkaan, että rajat paukkuu.

Oikeassa olet:

1,5 tunnin arvo 9.1

2 tunnin arvo 9,9

Ei liikuntaa aamupalan jälkeen.
Hupsista.  Turhan korkealle nousi. Ei näköjään puuro sovi. Huomenna kokeilen annoksen pienennystä ja liikunnan vaikutusta

Vierailija
584/1092 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisilmä 

Oikeassa olet:

1,5 tunnin arvo 9.1

2 tunnin arvo 9,9

Hupsista.  Turhan korkealle nousi. Ei näköjään puuro sovi. Huomenna kokeilen annoksen pienennystä ja liikunnan vaikutusta

Kokeile ennemminkin ruuan sisällön muuttamista. 

Vierailija
585/1092 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro miehen tiellä pitää!

Vierailija
586/1092 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin tosi hiilaripitoisen aamupalan, puuroa, juustovoileipää ja vielä hedelmäsmoothie. Ennen aamupalaa paastoarvo oli 6,9, 2 h aamupalan jälkeen 5,8. Ei liikuntaa välissä. Yllättävän alhainen lukema. Aika nuupahtanut olo kyllä. Metformiini käytössä.

Vierailija
587/1092 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä söin tosi hiilaripitoisen aamupalan, puuroa, juustovoileipää ja vielä hedelmäsmoothie. Ennen aamupalaa paastoarvo oli 6,9, 2 h aamupalan jälkeen 5,8. Ei liikuntaa välissä. Yllättävän alhainen lukema. Aika nuupahtanut olo kyllä. Metformiini käytössä.

Ehkä tunnin kohdalla sokeri olisi ollut korkeampi. Insuliinia erittyi siis liikaa.

Vierailija
588/1092 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisilmä 

Oikeassa olet:

1,5 tunnin arvo 9.1

2 tunnin arvo 9,9

Liikunta heti ruuan jälkeen alentaa, varsinkin jos treenaat lihaksia. Marssi paikoillasi, mene kyykkyyn, ylös jne. 10 min jo riittää.

Siis meinaat kuitenkin huomennakin kokeilla puuroa? Ei annoksen pienentäminen luultavasti auta. Porkkana ja kananmuna puuron kanssa voi auttaa. Proteiini hiilarin kanssa estää, ettei sokeri nouse ihan niin ylös. Testaa noilla. Jos vieläki rajat paukkuu, niin luovu puurosta. Mä olen jo lopettanu puuron kokonaan, kun totesin, että se nostaa sokerin liian ylös. Mulle sopii jostain syystä reissumies, se ei nosta verensokeria.

Vierailija
589/1092 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on edullinen mittaustapa? Tuo sensori jatkuvaan mittaukseen olisi hyvä, mutta halvimmillaan netistä hankittunakin n. 1200€/vuosi on liikaa. Sensoria kännyn kanssa uhteensopivanakaan ei saa alta 50€/kpl. 
Voiko veren sokeriarvot tunnistaa ilman mittaria?

Mikä juttu tuo rasvamittari verestä oli?

Muuta liittyvää:

- Liikuntaan oon keksinny kätevän pikasykkeennostajan: Talon portaita kerrosten välillä edestakaisin 20 kerrosta n. 10min. Tahti nopeutuu parissa viikossa eikä pakkanen haittaa.. Sykkeen nosto on mulle se tärkein ja portaat tyhjentää lihasten voimavarat.

- Vatsajooga ilman joogaa eli kun muistaa ni millon vaan... pitää kropan timminä.

- Syväkyykkyjä 3x10 päivässä. Käsipainot 3x10 ja muutama liike.

- Venyttelyt erityisesti selkä ja jalat sekä niska.

- Asperiinia otan 1/6 tablettia päivässä, se on hyvin pieninä määrinäkin riittävä. 

- Gardioasperiini ihan sama, mutta kallis. 
- Mustikkaa ihan silmien takia aamupalalla.

- Alkoholi pois (oikeastaan tärkein).

- Rasvana aamulla pähkinäöljy 1/3 dl, päivällä oliiviöljy 1/3 dl ja kunnon kulaus Möllerin perinteistä 😀

- Peruna, vehnä, lisättyä sokeria sisältävät kaikki pois.

Jänniä uusia juttuja esim. laskuvarjohypyt, mikroautot, vesihiihto jne.wanhuksille muka mahdottomat. No tuskin ajatukset diabetes 2 kumminkaan vaikuttaa?

Vierailija
590/1092 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metformiinihan se tuossa piti tuon aamiaisesi sokerit kurissa.

Vierailija
591/1092 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nosti peruna sokerit ylös. Söin kasvissosekeittoa, jossa perunaa. Söin samalla aterialla myös 3 hapankorppua juustolla ja kananmunalla. Oli muuten yllätys, että tuommoisesta ateriasta nousi verensokeri liian ylös.

Vierailija
592/1092 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä on edullinen mittaustapa? Tuo sensori jatkuvaan mittaukseen olisi hyvä, mutta halvimmillaan netistä hankittunakin n. 1200€/vuosi on liikaa. Sensoria kännyn kanssa uhteensopivanakaan ei saa alta 50€/kpl. 
Voiko veren sokeriarvot tunnistaa ilman mittaria?"

Et voi tunnistaa verensokeriarvoja ilman mittausta.

Apteekista saa verensokerimittarin noin 40 eurolla. Liuskat erikseen siihen maksavat noin 40 euroa 50 liuskaa. Eli yksi mittauskerta maksaa 80 senttiä.

Jos mittaat kerran viikossa, se maksaa vuodessa 40 euroa (plus se alkusijoitus mittarin arvo 40 euroa).

Jos mittaat kaksi kertaa viikossa, maksaa se vuodessa 80 euroa.

Jos mittaat joka päivä aamupaaston ja yhden kerran jonkin aterian jälkeen, maksaa se 

365 päivää kertaa 2 mittausta ja yksi mittaus on 80 senttiä = 584 euroa.

Jos mittaat vaikkapa kolmesti viikossa aamupaaston ja ruuan jälkeen kerran, on se about 250 euroa vuodessa.

Vierailija
593/1092 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvimmaksi taitaa tulla oma mittari ja liuskat.

Saiskos jostain esim. saksan amazonista liuskoja halvemmalla?

Vierailija
594/1092 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tyypin 2 diabetes tunnistettiin sairaudeksi ja erotettiin tyypin 1 diabeteksesta jo 1930-luvulla, vaikkakin se nimettiin kakkostyypiksi vasta 1980-luvulla. Miten tämä on ollut mahdollista jos sitä ei sata vuotta sitten olisi ollut? "

Miksi sitä sitten nimitettiin ennen 80-lukua?

Luulin, että kakkostyypin diabetes on ollut ihan nimenä käytössä jo ainakin sata vuotta. Aina sitä oppii uutta.

Vierailija
595/1092 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Liikuntaan oon keksinny kätevän pikasykkeennostajan: Talon portaita kerrosten välillä edestakaisin 20 kerrosta n. 10min. Tahti nopeutuu parissa viikossa eikä pakkanen haittaa.. Sykkeen nosto on mulle se tärkein ja portaat tyhjentää lihasten voimavarat."

Tää on muuten todella tehokasta. Ja tosiaan voi tehdä säällä kuin säällä.

Vierailija
596/1092 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites se makkarakeiton ja leipien syöjä, joka lähti lenkille? Mikä oli 2 h arvo?

Vierailija
597/1092 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä lihaa ja rasvaa -uskon saarnaajat leikkivät vastuuttomasti ihmisten terveydellä.

Tiedätkö millä ennen synteettisen insuliinin keksimistä hoidettiin 2db: tä? No lihalla ja rasvalla. Minulla on diabeetikon keittokirja vuodelta 1922, eikä siinä näy leipää eikä puuroa.

Itse syön kyllä puoli kiloa kasviksia ja marjojakin, mutta lihassa ja rasvassa ei ole mitään vikaa, päinvastoin.

Tiedätkö mikä oli diabeetikon eliniänodote 1920-luvulla?

Alempi kuin nykyään, niinkuin kaikilla ihmisillä, kun antibiootteja ei ollut keksitty.

Minä luotan tuoreimpiin tutkimuksiin diabeetikon ruokavaliohoidosta, eikä niitä löydy suomenkielisinä, valitettavasti.

Vierailija
598/1092 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, miksi diabeetikkoja hoidettiin lihalla ja rasvalla 1920-luvulla; no, kun ei ollut sitä insuliinia eikä muitakaan lääkkeitä diabetekseen.

Itse en suosittelisi sadan vuoden takaisia lääketieteellisiä neuvoja, luotan pikkuisen enemmän nykyläketieteeseen.

Sekoitat nyt ravitsemushoidon ja lääkehoidon. Nykydiabeteksesnkin saa remissioon oikealla ruokavaliolla, jos elimistössä ei ole vielä tapahtunut korkean verensokerin aiheuttamia peruuttamattomia kudosvaurioita.

Vierailija
599/1092 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tyypin 2 diabetes tunnistettiin sairaudeksi ja erotettiin tyypin 1 diabeteksesta jo 1930-luvulla, vaikkakin se nimettiin kakkostyypiksi vasta 1980-luvulla. Miten tämä on ollut mahdollista jos sitä ei sata vuotta sitten olisi ollut? "

Miksi sitä sitten nimitettiin ennen 80-lukua?

Luulin, että kakkostyypin diabetes on ollut ihan nimenä käytössä jo ainakin sata vuotta. Aina sitä oppii uutta.

Harold Himsworth nimesi diabeteksen tyypit 1936 insuliiniherkäksi (tyyppi 1) ja insuliiniherkistymättömäksi (tyyppi 2). 

Tässä vielä tekoälyn tuomaa tietoa niille, jotka kuvittelevat kakkostyypin olevan jotenkin uusi sairaus:

"Tyypin 2 diabetes (ja tyypin 1 diabetes) tunnistettiin erillisiksi tiloiksi jo muinaisessa Intiassa 400-500-luvuilla CE (ajanlaskun alun jälkeen). 

Muinaiset intialaiset lääkärit, Sushruta ja Charaka, havaitsivat, että toinen diabeteksen muoto oli yleisempi lihavilla, varakkailla ihmisillä ja liittyi ruokavalioon sekä elämäntapoihin, kun taas toinen tyyppi (tyyppi 1) liittyi nuoruusiässä alkavaan sairauteen ja painonlaskuun."

Vierailija
600/1092 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä on edullinen mittaustapa? Tuo sensori jatkuvaan mittaukseen olisi hyvä, mutta halvimmillaan netistä hankittunakin n. 1200€/vuosi on liikaa. Sensoria kännyn kanssa uhteensopivanakaan ei saa alta 50€/kpl."

Mistä netistä löytyy tuohon hintaan? Yritin nimittäin itsekin katsoa ja löysin ainakin aluksi vain tällaisen, että FreeStyle Libre 3 -lukulaite 120 euroa ja sensorit (FreeStyle Libre 3 Plus) 87,90 euroa/kpl. Yhtä sensoria käytetään 15 päivää. Sensoreita tarvittaisiin siis noin 24 kappaletta vuodessa, sensorien hinta vuodessa yhteensä n. 2110 euroa. Mistä näitä kannattaa hankkia, ja onko jokin muu merkki halvempi kuin tuo?