Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio
Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee!
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.
Kommentit (1092)
Vierailija kirjoitti:
Herra Atkins kuoli aikoinaan itse sydänkohtaukseen, joten hänen opeistaan en oikein välitä.
Angel Keys, joka ensimmäisenä tajusi kovan rasvan vaarat ja suositteli pehmeää rasvaa, eli 100-vuotiaaksi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ancel_Keys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole ammuttu alas, päinvastoin saatu lisää vahvistusta ketodieettitutkimuksista. Ketoilijoiden verisuoniplakki lisääntyi moninkertaisesti verrattuna jopa epäterveellistä hiilariruokavaliota noudattaviin ihmisiin. Täysin metabolisesti terveitä ketoilijoita olivat."
Eli suo siellä, vetelä täällä.
Kun saat sokeriarvosi priimaksi jättämällä hiilarit, niin vastapainoksi saat kovista rasvoista verisuoniplakit.
Kumman valitset? Siinäpä pulma.
Plakit saa liuotettua ottamalla pientä annosta Aspiriinia, 80 mg kerralla.
Älkää nyt, ihmiset hyvät, omatoimisesti alkako aspiriinia syömään! Suolistovuotovaara!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole ammuttu alas, päinvastoin saatu lisää vahvistusta ketodieettitutkimuksista. Ketoilijoiden verisuoniplakki lisääntyi moninkertaisesti verrattuna jopa epäterveellistä hiilariruokavaliota noudattaviin ihmisiin. Täysin metabolisesti terveitä ketoilijoita olivat."
Kun saat sokeriarvosi priimaksi jättämällä hiilarit, niin vastapainoksi saat kovista rasvoista verisuoniplakit.
Älkää nyt, ihmiset hyvät, omatoimisesti alkako aspiriinia syömään! Suolistovuotovaara!
Eikä 80 mg: n vahvuutta aspiriinista ole edes saatavilla. Itsepuoskarointi ei ole kovin terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne jo syntyneet plakit enää asperiinilla irtoa! Todella vaarallisia neuvoja täällä.
Ei kai kukaan enää nykyään käytä pissaliuskoja diabeteksensa seuraamisessa! Ei niistä ole vastaavaa hyötyä kuin sormenpääverimittauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites teillä peruna, riisi ja pasta nostavat sokeria? Mitä on arvot 2 h jälkeen?
Se piikin korkeus siinä on se tärkeä tekijä joka jää näin harvoin mittaavilta kokonaan huomiotta. Nimenomaan se korkea sokeripiikki aiheuttaa elimistössä niitä ongelmia.
Tänään aamupalan jälkeen poljin kuntopyörää vartin verran, tämän pitäisi tasoittaa verensokeripiikkiä viimeisimmän tiedon mukaan, toimii tai ei niin eikai siitä haittaakaan ole, ei ole mittaria käytössä, lähinnä insuliinin nousua rauhoitan laihdutusmielessä.
Kokeilin täällä suostuteltua etikkaa veteen sekoitettuna, ihan pienen määrän otin, mutta ruokatorvi ei tykännyt yhtään, joten loppui se kokeilu yhteen kertaan. Kalanmaksaöljyä en suostu edes kokeilemaan traumaattisten kalanmaksaöljy-lapsuusmuistojen vuoksi.
Hiilihydraatteja vähennän, nimenomaan kerta-annoksia, mutta en pidä järkevänä niiden minimoimista tyystin ruokavaliosta. Pyrin välttämään höttöhiilareita, mutta en ole niiden suhteen absolutisti.
Sen verran on kardiologien viesti iskostunut aivoihini, että en lisää kovan rasvan syöntiä. En usko, että maailman kaikki kardiologit olisivat väärässä kolesteroli-asiassa. Eli jatkan rasvattoman maidon juontia, en jatkossakaan siirry rasvaisiin lihavalmisteisiin, mutta jatkan runsasrasvaisen juuston ja jogurtin käyttöä maun vuoksi. Kolesterolilääkkeet ehkä saatua rasvaa riittävästi neutraloivat.
Ja ennen kaikkea: lisään kasvisten ja vihannesten syöntiä huomattavasti nykyisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites teillä peruna, riisi ja pasta nostavat sokeria? Mitä on arvot 2 h jälkeen?
Se piikin korkeus siinä on se tärkeä tekijä joka jää näin harvoin mittaavilta kokonaan huomiotta. Nimenomaan se korkea sokeripiikki aiheuttaa elimistössä niitä ongelmia.
Tänään aamupalan jälkeen poljin kuntopyörää vartin verran, tämän pitäisi tasoittaa verensokeripiikkiä viimeisimmän tiedon mukaan, toimii tai ei niin eikai siitä haittaakaan ole, ei ole mittaria käytössä, lähinnä insuliinin nousua rauhoitan laihdutusmielessä.
Liikunnasta ei koskaan ole haittaa! ( paitsi sairaana tai toipilaana) Hieno homma! Nimenomaan päivittäiset useat liikuntapyrähdykset lienevät tehokkaammat diabeteksen ehkäisyyn kuin pelkät pitkät suoritukset, joita niitäkin tarvitaan.
Aamusokerit on pitkän paaston jälkeen puolen päivän aikaan korkeammat kuin heti herättyä mitattu. Sairas rasvoittunut maksa tämän tekee.
Hyvää vaihtelua, että täällä on muidenkin kommentteja kuin vain ketoilijoiden. Eipä noista keto-kommenteistakaan haittaa liene, ihan mukava saada monipuolista näkökulmaa. Olisi kiva kuulla myös niitä, joissa diabeetikon ketoilu ei sopinutkaan, mikä oli isoin haaste?
Minun on varmaan pakko ottaa nyt radikaalitkin keinot käyttöön, kun aamupasto on noussut aiemmasta kuuden tasosta 7: ään.
Testataanpa aamupuuron vaikutusta
1,5 dl kaura-ruispuuroa maitoon( osa punaista, osa rasvatonta) , HH ehkä jotain 25 g
Lasi rasvatonta maitoa 10g
Voisilmä
Vähäsokerinen hillo 1 rkl 5 g
Vierailija kirjoitti:
Nämä lihaa ja rasvaa -uskon saarnaajat leikkivät vastuuttomasti ihmisten terveydellä.
Tiedätkö millä ennen synteettisen insuliinin keksimistä hoidettiin 2db: tä? No lihalla ja rasvalla. Minulla on diabeetikon keittokirja vuodelta 1922, eikä siinä näy leipää eikä puuroa.
Itse syön kyllä puoli kiloa kasviksia ja marjojakin, mutta lihassa ja rasvassa ei ole mitään vikaa, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä lihaa ja rasvaa -uskon saarnaajat leikkivät vastuuttomasti ihmisten terveydellä.
Tiedätkö millä ennen synteettisen insuliinin keksimistä hoidettiin 2db: tä? No lihalla ja rasvalla. Minulla on diabeetikon keittokirja vuodelta 1922, eikä siinä näy leipää eikä puuroa.
Itse syön kyllä puoli kiloa kasviksia ja marjojakin, mutta lihassa ja rasvassa ei ole mitään vikaa, päinvastoin.
Tiedätkö mikä oli diabeetikon eliniänodote 1920-luvulla?
Vierailija kirjoitti:
Hyvää vaihtelua, että täällä on muidenkin kommentteja kuin vain ketoilijoiden. Eipä noista keto-kommenteistakaan haittaa liene, ihan mukava saada monipuolista näkökulmaa. Olisi kiva kuulla myös niitä, joissa diabeetikon ketoilu ei sopinutkaan, mikä oli isoin haaste?
Ketoiluhan ei kaikille sovi, vaikka tekisi kaiken oikein.
Usein kuitenkin ketoilua kokeillaan niin, että vähennetään hiilarit lähes nollaan, lisätään proteiinin syöntiä ja jatketaan vähärasvaista syömistä ja jätetään kasviksetkin syömättä. Näin toimimalla ongelmat on varmat.
Kyseiseen ruokavalioon pitäisi oikeasti perehtyä kunnolla ennen aloitusta.
Ketoilun alussa liikunta saattaa tökkiä, mutta onnistuu kyllä hyvin alun jälkeen.
Päätä voi särkeä ja olo olla huono, tämä voi johtua suolan puutteesta, ketoilussa suolan tarve on suurempi kuin suositusruualla.
Ketoilu ei ole mitenkään välttämätöntä 2tyypin diabeteksen hoidossa, vhh-ruokavaliolla onnistuu ilman ketoosiakin.
No, jokainen hoitaa sairauttaan omalla tavallaan.
Kunhan mainitsin jotain ketoilusta, kun siitä täällä niin keskustellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, miksi diabeetikkoja hoidettiin lihalla ja rasvalla 1920-luvulla; no, kun ei ollut sitä insuliinia eikä muitakaan lääkkeitä diabetekseen.
Itse en suosittelisi sadan vuoden takaisia lääketieteellisiä neuvoja, luotan pikkuisen enemmän nykyläketieteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, miksi diabeetikkoja hoidettiin lihalla ja rasvalla 1920-luvulla; no, kun ei ollut sitä insuliinia eikä muitakaan lääkkeitä diabetekseen.Itse en suosittelisi sadan vuoden takaisia lääketieteellisiä neuvoja, luotan pikkuisen enemmän nykyläketieteeseen.
Aivan, jokainen toimii niin kuin itse parhaaksi näkee hyväksyen myös toisten ratkaisut. Turha niistä on kinastella ja uskottavuudesta väitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, miksi diabeetikkoja hoidettiin lihalla ja rasvalla 1920-luvulla; no, kun ei ollut sitä insuliinia eikä muitakaan lääkkeitä diabetekseen.Itse en suosittelisi sadan vuoden takaisia lääketieteellisiä neuvoja, luotan pikkuisen enemmän nykyläketieteeseen.
Silloin sata vuotta sitten ei ollut mitään kakkostyypin diabetesta. Ihmiset alkoivat syödä ja istua itseään sairaaksi vasta myöhemmin. Lääketiede on saanut paljon hyvää aikaa, mutta edelleen, elämäntavoista johtuvat sairaudet pitäisi hoitaa muuttamalla niitä elämäntapoja. Ei napsimalla pillereitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne jo syntyneet plakit enää asperiinilla irtoa! Todella vaarallisia neuvoja täällä.
Mutta kun taukotuvassa raksalla sanottiin niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herra Atkins kuoli aikoinaan itse sydänkohtaukseen, joten hänen opeistaan en oikein välitä.
Angel Keys, joka ensimmäisenä tajusi kovan rasvan vaarat ja suositteli pehmeää rasvaa, eli 100-vuotiaaksi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ancel_Keys
Olisit lukenut tuon linkkauksesi. Siellä lopussa sanotaan, että Keysin hypoteesia on yritetty todistaa lukuisia kertoja, mutta siinä ei ole onnistuttu. Myöhemmin on myös selvinnyt, että hänen julkaisustaan oli jätetty useiden maiden tuloksia pois. Jos kaikkien maiden tulokset olisi esitetty, lopputulos olisi ollut haulikolla ammuttu eli mitään korrelaatiota ei ollut.
Up