Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio

Vierailija
02.01.2026 |

Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee! 
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.

Kommentit (1092)

Vierailija
541/1092 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlasin netistä mitä suositellaan 2-tyypin diabeetikon ruuaksi ja sieltä tuli vastaus, että terveellinen kuitupitoinen ruoka: runsaaasti kasviksia, täysjyvää, marjoja, kalaa, kohtuudella hyviä rasvoja ja vähän sokeria, suolaa, kovia rasvoja ja valkoista viljaa. Lautasmalli on hyvä apu aterian kokoamisessa. Suositellaan myös Välimeren tai Pohjoismaiden ruokavaliota. 

Vierailija
542/1092 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabeteksessä on ns pitkä sokeri joka on paljon tärkeämpi tieto kuin se onko syönnin jälkeen 7 vaiko 9.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1092 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herra Atkins kuoli aikoinaan itse sydänkohtaukseen, joten hänen opeistaan en oikein välitä.

Älä valehtele. Atkins liukastui ja löi päänsä.

Vierailija
544/1092 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herra Atkins kuoli aikoinaan itse sydänkohtaukseen, joten hänen opeistaan en oikein välitä.

Saatuaan sydänkohtauksen.

Vierailija
545/1092 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi valehtelet? Ei saanut.

Vierailija
546/1092 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wikipedian mukaan ei kuollut siihen, mutta oli aiemmin saanut sydänkohtauksen ja joka tapauksessa sairasti sepelvaltimotautia.

Vierailija
547/1092 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa tasoa kuin uskisten 'Darwin tuli uskoon ja kielsi kaiken kuolinvuoteellaan' jutut :D

Vierailija
548/1092 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wikipedian mukaan ei kuollut siihen, mutta oli aiemmin saanut sydänkohtauksen ja joka tapauksessa sairasti sepelvaltimotautia.

Mitä sitten? Suurella osalla sydänkohtauksen saaneista on täysin normaalit kolestrolilukemat ja sepelvaltimotautia esiintyy myös kasvissyöjillä. Nämä teidän jutut on ihan täyttä huuhaata...

Vierailija
549/1092 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Suurella osalla sydänkohtauksen saaneista on täysin normaalit kolestrolilukemat ja sepelvaltimotautia esiintyy myös kasvissyöjillä. Nämä teidän jutut on ihan täyttä huuhaata...

Ja ylivoimaisesti suurin osa sydärin saaneista on 'normaaliruokavaliolla' eikä millään dieetillä tai erikoisruokavaliolla.

Vierailija
550/1092 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole ammuttu alas, päinvastoin saatu lisää vahvistusta ketodieettitutkimuksista. Ketoilijoiden verisuoniplakki lisääntyi moninkertaisesti verrattuna jopa epäterveellistä hiilariruokavaliota noudattaviin ihmisiin. Täysin metabolisesti terveitä ketoilijoita olivat."

Eli suo siellä, vetelä täällä.

Kun saat sokeriarvosi priimaksi jättämällä hiilarit, niin vastapainoksi saat kovista rasvoista verisuoniplakit.

Kumman valitset? Siinäpä pulma.

Vierailija
551/1092 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei ole ammuttu alas, päinvastoin saatu lisää vahvistusta ketodieettitutkimuksista. Ketoilijoiden verisuoniplakki lisääntyi moninkertaisesti verrattuna jopa epäterveellistä hiilariruokavaliota noudattaviin ihmisiin. Täysin metabolisesti terveitä ketoilijoita olivat."

Kun saat sokeriarvosi priimaksi jättämällä hiilarit, niin vastapainoksi saat kovista rasvoista verisuoniplakit.

Ei ole mitään valinnanvaikeutta, sillä ihan tilastollisesti 2 tyypin diabetes nostaa riskin 10-kertaiseksi, metabolinen oireyhtymä 4-kertaiseksi ja LDL kolestrolin vaikutus on 1,3-kertainen. Tupakointikin on suurempi riski tilastollisesti kuin kolestroli.

Vierailija
552/1092 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alussa näet poistuu kehosta se vesipöhö jonka ihmiselle sopimaton hiilihydraattimättö aiheuttaa ja samalla poistuu suolaa ja kivennäisiä."

Oon esidiabeetikko ja nyt olen vähentänyt reilusti hiilareita. Jo kahdessa viikossa mun naama on ihan eri näköinen eikä ole sellainen turvonnut, vesipöhöttynyt taikinanaama. Alkaa niinkuin tulla kasvonpiirteet esiin sen kestopöhötyksen takaa.

Lisäksi muu vartalo ei ole niin pahasti  enää turvoksissa. Ehdin jo ihmetellä vuosikausia, miksi olen niin pirun turvonnut kauttaaltaan ja suoranaisesti elin hiilareilla ja proteiinia en syönyt nimeksikään, enkä tajunnut näiden yhteyttä. 

Nyt sitten todettiin esidiabetes ja täytyy opetella syömiset ihan uusiksi. BMI on 27.

Vierailija
553/1092 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D

Vierailija
554/1092 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä seuraatte verensokerin? 
Se neulalaite verinäytteineen ja aika tyyrinä käyttää ei houkuttele.

Älykello oli petos, ei oikeasti mittaa vaan näyttää ennalta ohjelmoidusti.

Marssin apteekkiin ja ostin verensokerimittarin 40 euroa.

Ostin liuskapaketin 50 liuskaa 40 euroa.

Mittaan aamupaaston ja 2 h aterian jälkeen, jotta saan käsityksen, mitkä ruuat nostaa sokeria ja kuinka paljon 10 min liikunta heti ruokapöydästä noustua vaikuttaa verensokeriin 2 h päästä versus siihen, että jään istumaan.

Ovatko nuo liuskat mittariin? Nimittäin pissasta mitattava verensokeri näkyy vain, jos verensokeri on yli 10, vasta silloin munuaiset alkavat päästää sokeria läpi virtsaan.

Ei pissasta sokereita mitata vaan ihan sormenpääverestä.

Voi niitä mitata pissastakin, mutta silloin tulos näkyy vain, jos verensokeri ylittää 10 mmol/litra.

Vierailija
555/1092 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskiä ei diabeetikon ruokavalioon kaivata. Tyydyttynyt rasva haittaa insuliinin toimintaa. Tutkimusten mukaan 2-tyypin diabetes parani merkittävästi, kun lihansyönti jätettiin pois. Seuraavaksi parhaat tulokset oli niillä, jotka jättivät pois myös kalan. Vegaaninen ruokavalio ei ole minunkaan mieleeni mutta terveyteni eteen korvaan kyllä mieluusti eläinperäisiä aineksia kasviksilla. Pähkinöistä ja siemenistä saa hyviä rasvoja, jotka tasapainottavat verensokeria. En ole lääkäri mutta luen paljon aiheesta ja seurailen ruokien vaikutusta verensokeriin.

Vegaaniruokavalio ei sovi kakkostyypin diabeetikolle siksi, että palkokasveissa on niin paljon hiilihydraatteja. Soijassa toki ei ole, mutta se nostaa insuliinitasoja muista syistä.

Vierailija
556/1092 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamupala:

Pala ruisleipää, 5 kasvispyörykkää, lasi maitoa, 2 porkkanaa. Ei ehkä ihanteellinen aamupala, mutta tänään paras mahdollinen. 

Näillä mennään, kunnes meen kauppaan jogurttiostoksille. Pakkasessa on sekavihanneksia. Kurkkua ja tomaattia ostan, kun pakkanen lauhtuu.

Asiantuntijat, mitä tästä sitten pitäisi muuttaa?  
Mainittakoon, että kananmunia ei ollut kotona ja pähkinät olivat päässeet loppumaan.

Ruisleipä pois, ja lisää kasvispyöryköitä, jos ei ole muita proteiininlähteitä tarjolla. Rasvaakin olisi hyvä jostain saada.

Vierailija
557/1092 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pala ruisleipää, 5 kasvispyörykkää, lasi maitoa, 2 porkkanaa. Ei ehkä ihanteellinen aamupala, mutta tänään paras mahdollinen. 

Näillä mennään, kunnes meen kauppaan jogurttiostoksille. Pakkasessa on sekavihanneksia. Kurkkua ja tomaattia ostan, kun pakkanen lauhtuu.

Asiantuntijat, mitä tästä sitten pitäisi muuttaa?  
Mainittakoon, että kananmunia ei ollut kotona ja pähkinät olivat päässeet loppumaan.

No mä lisäisin tohon ruokalusikalla suoraan suuhun neitsytoliiviöljyä ja kalamaksaöljyä sekä kananmunan. Leivän päälle pistäisin juustoa ja tomaattia, kurkkua ym. 

Noi porkkanat on hyvät, tasoittavat verensokeria.

Vihreää teetä joisin, alentaa sokeria.

Vierailija
558/1092 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin höttöhiilarit karsittava, mutta kuidun vuoksi jatkan puuron syöntiä( leseillä terästettynä ja punaiseen maitoon keitettynä, puuron päälle voisilmä tai omatekemää omenasosetta) ja ruisleivän syöntiä ( 2-6 palaa päivässä, päälle benecolia, jotain lihaleiikkelettä tai juustoa, tomaattia ja kurkkua).  Pääruokien yhteydessä sitten kasvisten lisäystä ja vain vähän perunaa/ pastaa/ täysjyväriisiä. Leipää ei pääruoan yhteydessä paitsi keittolounaalla. Aamulla / illalla/ välipalana joko 1-2 siivua ruisleipää, tai yleensä jogurttia  ja marjoja/ hedelmää. 

Kuitu, jota ihmisten pitäisi saada, on kasvisten kuituja, ei viljojen. Viljojen kuiduista on itse asiassa haittaa suolistolle. Niitä ei kannata syödä kovin paljon. Täysjyväviljat ovat hyviä lähinnä siksi, että niissä on mukana myös jyvän ydin, jossa on proteiini ja kivennäisaineet.

Vierailija
559/1092 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on todennäköisesti kohta sepelvaltimotauti, jos jatkan ns. virallisterveellisellä ruokavaliolla. Ketoosi ei aiheuta plakkia verisuoniin. Plakki on yleensä kertynyt aiemmin, ennen ketoosiin siirtymistä, kuten minulla.

Vierailija
560/1092 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plakit saa liuotettua ottamalla pientä annosta Aspiriinia, 80 mg kerralla.