Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio
Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee!
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.
Kommentit (1087)
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole saanut diabeteshoitajalta ohjausta?
Diabetesliiton nettisivuilla on printattava hh-taulukko. Se on hyvä apu arjessa. Toinen on Finelin ruokapäiväkirja. Kolmas on pieni ruutuvihko, jonka voi ostaa kaupasta. Siihen on hyvä kirjoittaa omia tuntemuksiaan aterioiden jälkeen.
Minä olen hyväksynyt sen, etten voi syödä paljoa hh aamulla, lounaalla enkä iltapäivällä. Minä hyödynnän hh illalla, jolloin pitääkin ramaista saadakseen unta. Olen vaihtanut perunan höyrytettyyn kukka- ja parsakaaliin ja muutenkin pyrin syömään vähintään hevi-suosituksen minimin joka päivä.
Esim kouluruoka on normaalia ruokaa mutta vanhemmat eivät salli lastensa syövän sitä vaan antavat mäkkäri/subway/paistopiste/limurahan
Vierailija kirjoitti:
Joka toinen suomalainen aikuinen on lihava. Rasvamaksa ja diabetes 2 täysin elintaso sairauksia. Uskomatonta että ihmisiä ei kiinnosta oma terveys.
Se oma terveys valitettavasti tulee mieleen vasta sitten, kun on jo ehtinyt diabetekseen sairastua.
Katsoin taas eilen lounas ravintolassa miten paljon ihmiset syövät. Lautaselle mätetään niin paljon ruokaa josta minä söisin viikon. Lihavia ja sitten ihmetellään kun diabetes 2 todetaan.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin taas eilen lounas ravintolassa miten paljon ihmiset syövät. Lautaselle mätetään niin paljon ruokaa josta minä söisin viikon. Lihavia ja sitten ihmetellään kun diabetes 2 todetaan.
Monella lihavalla ei ole diabetestä. Se voi olla hyvinkin laihallakin ihmisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole saanut diabeteshoitajalta ohjausta?
Diabetesliiton nettisivuilla on printattava hh-taulukko. Se on hyvä apu arjessa. Toinen on Finelin ruokapäiväkirja. Kolmas on pieni ruutuvihko, jonka voi ostaa kaupasta. Siihen on hyvä kirjoittaa omia tuntemuksiaan aterioiden jälkeen.
Minä olen hyväksynyt sen, etten voi syödä paljoa hh aamulla, lounaalla enkä iltapäivällä. Minä hyödynnän hh illalla, jolloin pitääkin ramaista saadakseen unta. Olen vaihtanut perunan höyrytettyyn kukka- ja parsakaaliin ja muutenkin pyrin syömään vähintään hevi-suosituksen minimin joka päivä.
Kiitos tästä!
Ehkä minunkin vaan pitäisi hyväksyä se, ettei kaikkea voi syödä. Luulenpa, että tämä on se tärkein pointti koko diabeteksen kanssa elämisessä.
Miten nämä hoikat yllättyvätkään kun kuitenkin ikääntyessä perinnöllinen db rupeaa oireilemaan ja elimistö hiipumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella lihavalla ei ole diabetestä. Se voi olla hyvinkin laihallakin ihmisellä.
Kyllä se tyypin 2 diabetes tulee kaikille lihaville. Totta kyllä, että voi se tulla hoikillekin, mutta lihaville satavarmasti.
Ortorektinen syöminen tai joku keto/karnivore eivät myöskään ole normaalia syömistä. Diabeetikollakin voi olla normaali ruokasuhde jolla pysyy sokeriarvot hyvinä. Se kestää juhlissakin sen täytekakun ilman mesoamista .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ( melkein) onnistuu, jos ihminen tahtoo!
Tai kun on pakko!
Kaveri sairastaa diabetesta, aiemmin juopotteli päivittäin mutta sai motivaation kuntoon jotta pystyi lopettamaan kun lääkäri uhkasi että kohta lähtee jalat jos ei sairautta saada kuriin, nykyään raitis mies omilla jaloillaan.
Vierailija kirjoitti:
Esim kouluruoka on normaalia ruokaa mutta vanhemmat eivät salli lastensa syövän sitä vaan antavat mäkkäri/subway/paistopiste/limurahan
Joo, saattaahan se olla "normaalia" mutta millään mittarilla se ei ole terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta on tärkeää, olethan siitä tietoinen ja ylipaino pois jos sitä on.
Liikunta ei tee ihmeitä, jos on hh-herkkä. Hh-rajoitus on ainoa keino voida hyvin. Minulla raja on 60 grammaa hh/päivä. En voi syödä karjalanpiirakoita. Opettelin sitten tekemään porkkanaohrapiirakoita. Ennen vanhaan karjalanpiirakat tehtiin ohrapuuroon, joka on mielestäni maukkaampi vaihtoehto. Riisi on tullut hienostolaiskodeista luksusversiona kun tavat ovat levinneet yhteiskunnassa ja riisipuuroa on pidetty hienompana kuin ohrapuuroa. Ohrasuurimoissa on sentään kuitu jäljellä ja kuitu jarruttaa verensokerin nousua.
Aamupala: 2 dl maustamatonta kreikkalaista jogurttia, desi mustikoita pakkasesta, pikkuinen loraus nestemäistä hermesetasta, rkl mantelijauhetta. Lisäksi pari rkl pähkinöitä ja 2 lasillista vettä. Näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tyypin 2 diabetes tulee kaikille lihaville. Totta kyllä, että voi se tulla hoikillekin, mutta lihaville satavarmasti.
Ei tule. Sinulla on täysin kliseinen käsitys. Olen vanha ihminen joten esim lihava puoliso voi olla terve, alipainoisella vaikeasti hoidettava kkkosdb.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala: 2 dl maustamatonta kreikkalaista jogurttia, desi mustikoita pakkasesta, pikkuinen loraus nestemäistä hermesetasta, rkl mantelijauhetta. Lisäksi pari rkl pähkinöitä ja 2 lasillista vettä. Näillä mennään.
Miksi tuo hermesetas?
Mulla on 2-tyypin diabetes ja syön miltei kaikkea mitä ennenkin (paitsi hedelmistä banaania, viinirypäleitä ja vähemmän leipää). Lautasmalli on ihan hyvä diabeetikollekin, kunhan hiilihydraatit on enimmäkseen täysjyvää. Tärkeää on saada painoa alas (etenkin jos on keskivartalolihava). On syötävä säännöllisesti ja pieniä annoksia. Itse syön AB-jugurttia/rahkaa (sokerittomalla mehukeitolla tai marjoilla), täysjyväleipää, kasviksia, hedelmiä, vähän perunaa, kanaa, kalaa, lihaa, salaatteja. Esim. pihvin kanssa vihersalaatti tai parsa/kukka/ruusukaali riittää (aina ei tarvi olla lisukkeena perunaa, pastaa tai riisiä). Ruokavaliosta ei kannata tehdä itselleen epämiellyttävää, vaan yrittää koostaa se niistä aineksista, joista itse pitää. Monella diabeetikolla (kuten mullakin) myös rasva-arvot on/oli huonot, joten vaihdoin tavallisen oivariinin pehmeät öljyt oivariiniin, juuston 17% tai alle jne. Pituus 165, paino 55 ja sokerit tablettilääkityksellä tavoitearvoissa, samoin kolesteroli pienellä 5 mg annoksella.
Tärkeää on liikkua, pitää paino normaalina ja syödä monipuolisesti pieniä annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, saattaahan se olla "normaalia" mutta millään mittarilla se ei ole terveellistä.
Niinpä, älä ihmettele ylipainoisia lapsiasi kun pidät salaatinlehdellä ja majoneesilla täytettyä patonkia parempana ruokana lapsillesi.
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaminen on kaikkein tärkeintä, lihasmassasta tosin pidettävä kynsin ja hampain kiinni!
Kaikilla ei ole ylipainoa. Minulla tuli DM2 sekä sukurasitteen (geenit) että sen vuoksi, että menopaussi vei lihasmassan. En edes laihduttanut. Estrogeenin väheneminen aiheuttaa sen. Aloin nukahdella päivällä ja ensin tutkittiin uniapnea ja vasta sen jälkeen tutkittiin verensokeriasiat.
Ylipaino on sairaus, joten ylipainoinen ei ole terve.
Normaalia kotiruokaa. Onko se nuorille mässyttäjille outo syömistapa. Keittoja, kalaa, kasviksia, puyroa, ruisleipää, juustoa, viiliä, sitten saakin pulla pieni tulla. Lihaan en paljon syö, kanaa jonkin verran.