Kuinka monta kirjaa olet lukenut elämäsi aikana? (Tähän mennessä)
Osaatko arvioida? Itse olen pitänyt kirjaa lukemisistani ja viimeisen 13 vuoden aikana olen lukenut 271 kirjaa.
Kommentit (379)
Näin aikuisena luen kirjan viikossa, lapsena ja nuorena paljon enemmän. Joten tuhansia kirjoja, ja oppikirjat päälle.
Äänikirjoja en kuuntele ollenkaan.
Tänä päivänä kerrotaan innoissan kuinka paljon kirjoja luetaan ja kun keron että lapsena viimeks ja nyt on mennyt jo 50 vuotta siitä, ihmettelyä saan osakseni ja jotkut on sanonutkin, että lukeminen auttaa viisastumaan. No jaa tiedä sitten. Hyvin olen pärjännyt ilmankin.
Olen lukenut vuodesta 2000 alkaen 100 kirjaa vuodessa. Sovittiin kaverini kanssa silloin parikymppisinä tämmöinen millenium-lupaus. Sitä ennen luettuja kirjoja en ole laskenut. Luultavasti olen elämäni aikana lukenut 2800-3000 kirjaa.
Olen 14-vuotiaasta asti lukenut n.2:en kirjan viikkovauhdilla. Olen nyt 61v. joten onhan noita jokunen tullut. Olen ns. himolukija, opiskelutkin kirjallisuustiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 14-vuotiaasta asti lukenut n.2:en kirjan viikkovauhdilla. Olen nyt 61v. joten onhan noita jokunen tullut. Olen ns. himolukija, opiskelutkin kirjallisuustiedettä.
Et kuutenkaan ole oppinut oikeinkirjoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kuutenkaan ole oppinut oikeinkirjoitusta.
Sääli ettet sinä pilkun paikan lisäksi oppinut lukemisesta muuta.
Tai toisin sanoen on ihan sama osaatko vaikka kymmentä kieltä täydellisesti jos sinulla ei ole mitään sellaista sanottavaa yhdelläkään niistä jota jonkun kannattaisi kuunnella.
Olen sen ikäinen ettei sähköisiä viihdytysvälineitä lapsuudessani/nuoruudessani juuri ollut paitsi telkku, ja siinäkin kaksi, ja myöhemmin kolme kanavaa, joten kirjoja tuli luettua ja paljon. Äitini oli yli 40 vuotta Suuren suomalaisen kirjakerhon jäsen joten kirjoja riitti kirjaston lisäksi myös omasta takaa kun olin siinä iässä että aikuisten romaaneja luin. Nykyään kirppareilta saa kirjoja pilkkahintaan, äänikirjoja tai e-kirjoja en ole koskaan lukenut. Joka tapauksessa lukemiani kirjat lasketaan tuhansissa ennemmin kuin sadoissa.
Lasketaanko se, että lukee saman kirjan useampaan kertaan? Eli onko nyt kyse vain siitä paljonko on sivuja käännellyt, vai siitä paljonko on eri kirjoja lukenut? Itsehän nimittäin kakarana luin koko ajan, en paljon muuta tehnytkään, ja jossain kohtaa tuli aina tilanne etten keksinyt uutta lukemista ja luin vanhoja uudestaan. Jotain Nummelan ponitallia, Tarzaneita, ja Neiti Etsiviä tuli luettua useampaankin kertaan. Tuntemattoman olen lukenut 7 kertaa.
Nyt mitä enemmän on tullut ikää, sen vaikeammaksi lukeminen on käynyt. Mulla todettiin 35 vuotiaana ADHD, ja se selitti paljon. Kersana ylikeskityin lukemiseen, en kuullut kun puhelin tai ovikello soi, en huomannut ajan kulua. Mitä vanhemmaksi olen tullut, sen vaikeampaa ylikeskittymisestä on tullut. Ei ole oikein mitään mikä imisi niin mukaansa että jaksaisi keskittyä muutamaa minuuttia kauemmin mihinkään.
Mielenkiintoinen kysymys. En osaa arvioida asiaa, koska olen lukenut viimeisten 40 vuoden aikana valtavasti kirjoja. Sen tiedän, että viime vuonna luin 195 kirjaa, kun huvikseni listasin vuoden aikana lukemani kirjat. Sekään lista ei ole aivan oikeassa, sillä listassa on vain ne kirjat, jotka itse valitsin, en listannut lapsille lukemiani kirjoja, joten oikea lukema on suurempi.
Olen nopea lukija ja rakastan lukemista. Kuusi kirjaa menee helposti viikonlopussa, 2000 sivua kahdessa päivässä. Nykyisin preferoin enemmän viihdekirjallisuutta, sillä ruuhkavuosien keskellä on helpompi lukea niitä kuin klassikoita, joista olen suurimman osan lukenut vuosia sitten. Nuorimmalle luen simppeleitä lasten kirjoja, keskimmäisen kanssa taklasimme Potterit ja siirryimme Taru Sormusten Herrasta- kirjaan. Harmi vain, että en ehdi lukea niin paljon kuin haluaisin, joten lukeminen menee aika edellä. Joskus ehdinkin lukea ison kasan, sitten saattaa mennä useampi viikko, jolloin ei ehdi oikeastaan ollenkaan ja se on harmi.
Vierailija kirjoitti:
8000 vähintään 40 vuoden aikana.
Osa niistä hömppää, osa ihan kunnon kirjallisuutta.
Luin monta kirjaa viikossa, välillä kirjan päivässä.
Nykyään en enää.
Ihan vain uteliaisuudesta kysyn, miksi lopetti lukemisen? Itse löytämässä sitä uudelleen tämän somen selaamisen tilalle.
Kävin katsomassa lainaushistoriani. Olen lainannut 2009-2026 välillä 1455 kirjaa, joista suurin osa on itselleni. Kun on lapsia, osa on toki heille lainattu viime vuosina, mutta kiintoisa lukema. Olen toki lukenut säännöllisesti vuodesta 1986, ja suuren määrän olen lukenut kirjoja, joita olen ostanut, saanut, lainannut toisista kirjastojärjestelmistä ja osan ulkomailla. Olen lainannut myös vanhempieni, tätini ja ystävieni kirjoja. Mutta jos leikitellään idealla, että olen lukenut about 200 kirjaa vuodessa, niin saadaan semmoiset 8000 kirjaa.
Karkea arvio 8000. Olen lukenut yli 60v.
Vierailija kirjoitti:
Ennen luin todella paljon. 2vuotta sitten vaihdoin työpaikkaa ja olen sen jälkeen oikeastaan vain kuunnellut äänikirjoja. Ajan rekkaa 6päivää putkeen ja samalla kuuntelen. Ei jaksa enää kuunnella radiota.
Äänikirja on loistava radion korvike. Äänikirja rauhoittaa toisin kuin radio. Itse en pysty keskittymään junassa kirjaan taustamelun takia. Äänikirjaa kuunnellessa matka kuitenkin menee tosi nopeasti. Kotona sohvalla taas en osaa kuunnella äänikirjaa vaan haluan tavallisen kirjan. Mielestäni molemmille muodoille on paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodesta 2010 alkaen lähes 300. Aloin silloin ostamaan erilaisia elämäkertakirjoja uusina ja käytettyinä. Lähes joka kuukausi olen ostanut kirjan tai useamman. Loka ja marraskuussa luin 10 kirjaa, jotka olivat kertyneet kasoihin. Ennen vuotta 2010 lukemieni kirjojen määrä taisi olla muutamia kymmeniä.
No kylläpä luet paljon. Kiitos ilmoituksestasi sinä siellä jossain. 🤭
Däng juu, däng juu, däng juu zinulleggin missä milloinkin satut vaeltamaan!!!
Vierailija kirjoitti:
Ennen luin todella paljon. 2vuotta sitten vaihdoin työpaikkaa ja olen sen jälkeen oikeastaan vain kuunnellut äänikirjoja. Ajan rekkaa 6päivää putkeen ja samalla kuuntelen. Ei jaksa enää kuunnella radiota.
Eikö tuo ole vaarallista? Keskitytkin liikaa kirjan kuunteluun ja rekka menee ties minne? Minulle käy monesti kirjaa lukiessa niin, etten meinaa muistaa paikkaa ja aikaa, missä olen, kun lumoudun lukemastani.
Lukeminen muuttuu raskaaksi aina kun siitä tehdään numero. Ennen ei tehty, koska kaikki lukivat, koska se oli ainoa viihdyke.
Luen joka ilta, mutta en tiedä tuleeko joskus elämääni kausi, kun jaksakaan. Mitä minulle silloin tapahtuu, tyhmenenkö jotenkin.
Ystäväni sanoi joskus, ettei ole mitään järkeä lukea kirjaa uudestaan. Olen tästäkin eri mieltä. Uudestaan lukeminen avaa ihan uusia näkökulmia. Jos haluaa ymmärtää miten tarina on rakennettu, uudestaan lukeminen on lähes välttämätöntä. Tai sitten voit lukea viihderomaania uudestaan ja uudestaan ihan omaksi huviksesi. Sitähän lukemisen pitäisi ollakin. Huvia eikä suorittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole vaarallista? Keskitytkin liikaa kirjan kuunteluun ja rekka menee ties minne? Minulle käy monesti kirjaa lukiessa niin, etten meinaa muistaa paikkaa ja aikaa, missä olen, kun lumoudun lukemastani.
Ei ole vaarallista. Jos et voi kuunnella ja ajaa samaan aikaan, on ehkä parempi jäädä kotiin