Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monta kirjaa olet lukenut elämäsi aikana? (Tähän mennessä)

Vierailija
02.01.2026 |

Osaatko arvioida? Itse olen pitänyt kirjaa lukemisistani ja viimeisen 13 vuoden aikana olen lukenut 271 kirjaa.

Kommentit (379)

Vierailija
201/379 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen  kohta kuusikymppinen ja osannut lukea ennen ekaluokkaa. Olen aina lukenut paljon ja omistan paljon kirjoja. Käyn myös ahkerasti kirjastossa. Eli tuhansia on luettujen kirjojen määrä.

Vierailija
202/379 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mahdotonta sanoa, edes minkäänlaista arviota, ei pysty. Luin nuorena tosi paljon, sitten tuli ne ns.  ruuhkavuodet ja lukeminen jäi vähälle. Entä mikä kaikki voidaan katsoa lukemiseksi? Oppikirjat, tietokirjat, sarjakuvat, käyttöoppaat.... vaiko pelkät perinteiset romaanit?  Ääh, en tiedä. Tuhansia varmaankin, mutta luku painottuu enemmän elämäni alkupäähän. Viime vuosina on ollut jo hyvä saavutus, jos saan luettua viitisen kokonaista kirjaa vuodessa. Ikävä kyllä. Ehkäpä sitten eläkkeellä taas, jos sinne asti selviän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/379 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys! Enpä ole koskaan laskenut tai arvioinut, mutta nyt arvioin: 880-1200 kirjaa arviolta. Ikää 52 vuotta. 

Vierailija
204/379 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys! Enpä ole koskaan laskenut tai arvioinut, mutta nyt arvioin: 880-1200 kirjaa arviolta. Ikää 52 vuotta. 

Jatkan vielä, että olen vähän hämmästynyt määrästä ja pidän sitä pienenä verrattuna ketjussa kerrottuihin lukumääriin. Vai onko niin, että muut kuitenkin yliarvioi tässä? Itse pidän kohtuullisena vauhtina kirja per viikko, tiedostaen, että jonkun kirjan luen 1-2 päivässä, toisessa menee viikko. En ole ollut työttömänä tai sairaana tms. pitkiä jaksoja, jolloin olisi ehkä tullut luettua useampikin kirja viikossa.

-sama-

Vierailija
205/379 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran voin kertoa, että 2025 lainasin kirjastosta 31 kirjaa.
Jos otetaan keskiarvoksi 25 kirjaa vuodessa ja kerrotaan se 30 vuodella, niin päästään noin 750 kirjaan.

Vierailija
206/379 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdoton laskeakaan. 

Vierailija
207/379 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdoton laskea, saatikka muistaa tarkkaa lukua. Mutta asiaa arviotuani ja ynnäiltyäni päädyin sellaiseen että varmuudella minimissään tuhat. Olen 58 ja aloin lukemaan kirjoja n. 9-10 vuotiaana. Aloitin viisikoista ja kolmesta etsivästä. Sitä ennen (ja siinä rinnalla murrosikään saakka) luin myös klassisia sarjakuvia - etenkin Tintti ja Lycky Luke. Jerry Cottoneita luin paljon yläaste- ja lukioikäisenä (ja luen edelleen joka kesä lomalukemisina - kesä ei ole kesä ilman Cottonia). Ensimmäinen aikuisten kirja oli 14-15 vuotiaana Robert Ludlumin "Medusan isku". Siitä sujuvasti Jack Higginseihin. Iän myötä on tullut luettua monenlaista. Nykyään eniten elämänkertoja ja historiaa (tietokirjoja). Haastavin lukemani kirja on ollut Friedrich Nietzschen "Näin puhui Zarathustra". Viimeisin lukemani on taiteilija Alma Pääkkösen tuore elämänkerta, ja nyt takana ekat sivut teosta Julius Caesarista.

Vierailija
208/379 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen luin todella paljon. 2vuotta sitten vaihdoin työpaikkaa ja olen sen jälkeen oikeastaan vain kuunnellut äänikirjoja.  Ajan rekkaa 6päivää putkeen ja samalla kuuntelen. Ei jaksa enää kuunnella radiota. 

Eikö tuo ole vaarallista? Keskitytkin liikaa kirjan kuunteluun ja rekka menee ties minne? Minulle käy monesti kirjaa lukiessa niin, etten meinaa muistaa paikkaa ja aikaa, missä olen, kun lumoudun lukemastani.

Ei ole vaarallista. Jos et voi kuunnella ja ajaa samaan aikaan, on ehkä parempi jäädä kotiin

Ei ole tuota vaaraa. En omista ajokorttia ja ajoneuvoa.

Vierailija
209/379 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan 10000, niin ei jää lukema alakanttiin.

Vierailija
210/379 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä yli 20 000, siinä on mukana myös oppikirjat, tenttikirjat, tietokirjat ja lastenkirjat. Kun lapset ja jälkipolvi olivat 0-10 -vuotiaita kukin, olen lukenut heille paljon. 

Vierailija
211/379 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena, nuorena, nuorena vaimona ja nyt vanhana vaimona luen taas eli satoja kirjoja olen lukenut. Tuo aikuisiän pitkäväli kertoo siitä, että olin kilpailijana arvonnoissa enkä ehtinyt lukea vaan sivutyö oli palkintojen voittaminen ja olin siinä hyvä.

Vierailija
212/379 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ENPÄ KERRO !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
213/379 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä n. 3000 kirjaa 75 vuoden aikana. 3-4 kirja/kk. Olen aina lukenut paljon.

Vierailija
214/379 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen  57v., ja nuorempana lukenut paljon, nykyään silloin tällöin. Tosi vaikeaa laskea.

Heitän kuitenkin veikkauksen 200-400 kirjaa. 

Yhtään en ole kuunnellut, eikun siis Tuntemattoman sotilaan YLEn avustuksella olen.

Äänikirjoja en ole kuunnellut,  ne ei vaan  ole mun juttuja.

Vierailija
215/379 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti tähän asti, miten muutoinkaan.

Vierailija
216/379 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhansia.

E-kirjasovellukseni mukaan luin vuonna 2025 273 kirjaa. Tähän päälle painetut, joita luin huomattavasti vähemmän. Lukemani kirjat ovat tyypillisesti yli 250 sivuisia ja tyypillisesti 350-400 sivua pitkiä.

Olen 50v ja päivätöissä. Luen työmatkoilla, iltaisin ennen nukkumista ja viikonloppuisin. Luen päivittäin.

Vierailija
217/379 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan 100/200 välillä, mut olen pyrkinyt lukemaan ne oleellisimmat.

Vierailija
218/379 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee n. 1200 - 1500 euroa kirjoihin vuodessa. Taas pitäisi tehdä tilaus. 

Vierailija
219/379 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllä ajatellutkaan niiden laskemista

Samoin on erittäin vaikea arvioida miten paljon kauno- ja tietokirjallisuutta on tullut luettu vuosien varrella alkaen jostain pikkupentuna luetuista Vaahteranmäen Eemelistä ja Enid Blytonin Viisikoista englanniksi kirjoitettuihin historiallisiin teoksiin ja yliopiston tenttikirjoihin. Olen lukenut monia maailmankirjallisuuden klassikoita ja aika paljon science fictionia tietyssä iässä. Omasta kirjahyllystä löytyy mm. Platonia, Aristotelestä, Kung Fu-tseä, Machiavelliä, Charles Darwinia, Max Weberiä, H.P. Lovecraftia, Frank Herbertin kaikki Dune Chrocles teokset ja monia toista maailmaasotaa käsitteleviä kirjoja.

Vierailija
220/379 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-10 ja joskus selaillu koulukirjoja.