Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Morsiamen luovutus, kenen pitää joustaa?

Vierailija
01.01.2026 |

Minä en halua luovutusta, isäni haluaa. Isä perustelee sillä että vanhempienikin häissä oli morsiamen luovutus ja isä on luovuttanut myös kaksi siskoanikin. Minua koko tapa tökkii niin pahasti että en halua, mutta en toisaalta halua loukata isää. Isältä on jo pyydetty maljapuhetta ennen kuin tämä tuli esiin, eli hän pääsee kyllä esille morsiamen isänä.

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kauhea draama. Onko se nyt niin kauheaa, jos isä saattaa alttarille. Koko kävely kestää minuutin. Kaikesta sitä ihminen saa ongelman. 

Vierailija
22/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsenäinen aikuinen ja asunut jo pitkään yhdessä puolisoni kanssa. Olen jo antanut puolisolle periksi siinä että meidät siunataan kirkossa, en olisi itse halunnut sitäkään. Isän mielestä morsiamen luovutus ei ole omaisuuden luovuttamista toiselle miehelle, niin kuin minä sen näen.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jurra hemala, on se vaikeeta. Miksi et sallisi isällesi asiaa? Kyseessähän on vain teatraalinen napanuoran katkaisu perheestä. Mulle ainakin olis kolmen tyttären isänä kunnia asia luovuttaa tytär ja sitä paitsi ihan kaunis seikka kokonaisuudessa...

Mitä kauppatavaraa sun tyttäret on?

Vierailija
24/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä, ei ap:n vanhempien häissä vielä mitään luovutuksia ollut. Tämä höperyys tuli Suomeen vasta myöhemmin, kun bridezillat ryhtyivät apinoimaan Hollywood-elokuvia. Suomessa ei todellakaan "luovuteta" naista yhdeltä mieheltä toiselle, vaan hän kävelee alttarille itsenäisenä toimijana ihan itse samalla tavoin kuin puolisonsakin.

90-luvun häissä jo oli eli ihan mahdollista.

Vierailija
25/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä, ei ap:n vanhempien häissä vielä mitään luovutuksia ollut. Tämä höperyys tuli Suomeen vasta myöhemmin, kun bridezillat ryhtyivät apinoimaan Hollywood-elokuvia. Suomessa ei todellakaan "luovuteta" naista yhdeltä mieheltä toiselle, vaan hän kävelee alttarille itsenäisenä toimijana ihan itse samalla tavoin kuin puolisonsakin.

Jos ap on syntynyt 1980- tai 1990-luvulla, on täysin mahdollista, että hänen vanhempiensa häissä morsian tosiaan luovutettiin, koska tapa tuli Suomeen juuri tuossa vaiheessa. Törmäsin itse ensimmäisen kerran häävieraana tähän tapaan vuonna 1986, mutta vielä 1980-luvulla useimmissa häissä (ainakin niissä, joissa olin itse osallisena) noudatettiin perinteistä suomalaista tapaa. Sitten 1990-luvun häissä tuo morsiamen luovutus rupesi olemaan yhä yleisempää.

Vierailija
26/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma taitaa olla siinä, että morsian haluaa huomion vain itseensä siinä kirkossa. Kts viimeinen lause aloituksessa. Mikähän on sulhasen rooli tässä juhlassa...

Vierailija
27/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kauhea draama. Onko se nyt niin kauheaa, jos isä saattaa alttarille. Koko kävely kestää minuutin. Kaikesta sitä ihminen saa ongelman. 

Itse ajattelin, että haluan kävellä sinne alttarille yhdessä puolison kanssa ja niin myös teimme. Ei kaasoja, ei bestmaneja. Hyvin onnistui. 

Vierailija
28/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jurra hemala, on se vaikeeta. Miksi et sallisi isällesi asiaa? Kyseessähän on vain teatraalinen napanuoran katkaisu perheestä. Mulle ainakin olis kolmen tyttären isänä kunnia asia luovuttaa tytär ja sitä paitsi ihan kaunis seikka kokonaisuudessa...

Nykyhäissä halutaan kauniit tavat heittää pois, nyt sulhanen käpälöi morsiamen häämekon alta sukkanauhan häävieraiden katsellessa. Sairasta.

Vierailija
29/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä aina olen ihan oman sukuni pitänyt. Mies omansa.

Vierailija
30/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ainakin minulle iso periaatteellinen kysymys: onko morsian itsenäinen nainen vai kauppatavaraa, joka siirtyy isänsä omistuksesta miehensä omaisuudeksi. Se olisi vähän vastaavaa kuin että pappi kysyisi morsiamelta, lupaako hän totella aviomiestään.

Kun kysymyksessä ei edes ole suomalainen perinne, niin en todellakaan näe mitään syytä naisena alistua moiseen.

Morsian 1990-luvulta0

Vierailija
31/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muisten suvussa samantaista riitaa, jossa morsiamen isä ja morsiamen äidin puoliso riitelivät siitä, kumpi saattaa morsiamen alttarille. Tämä oli ollut 2v ikäinen vanhempien erotessa ja 5v ikäinen, kun sai isäpuolen, joten isä oli jäänyt aika lailla etäiseksi eikä kenelläkään käynyt mielessä, että kohteliauudesta kutsuttu mies olisi mukana seremonioissa. Lopulta morsian asteli yksin kohti alttaria.

Miksi morsian asteli alttarille yksin eikä yhdessä sulhasen kanssa, kuten Suomessa on perinteisesti ollut tapana?

Jotta riitaan ei olisi tullut lisää osapuolia!

Vierailija
32/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muisten suvussa samantaista riitaa, jossa morsiamen isä ja morsiamen äidin puoliso riitelivät siitä, kumpi saattaa morsiamen alttarille. Tämä oli ollut 2v ikäinen vanhempien erotessa ja 5v ikäinen, kun sai isäpuolen, joten isä oli jäänyt aika lailla etäiseksi eikä kenelläkään käynyt mielessä, että kohteliauudesta kutsuttu mies olisi mukana seremonioissa. Lopulta morsian asteli yksin kohti alttaria.

Miksi morsian asteli alttarille yksin eikä yhdessä sulhasen kanssa, kuten Suomessa on perinteisesti ollut tapana?

Alttarille yhdessä sulhasen kanssa, mutta kirkkoon ja siihen käytävän alkuun isän kanssa, sulhanen odottaa siinä. Näin on ollut kaikissa niissä häissä joissa olen ollut vieraana, jos isä on elossa.

Perinteinen tapa Suomessa on ollut se, että morsian ja sulhanen kävelevät yhdessä kirkon ovelta käytävää pitkin alttarille. Morsiamen isä istuu muiden häävieraiden tapaan valmiiksi penkissä (toki hän nousee muiden häävieraiden mukana seisomaan morsiusparin kävellessä alttarille).

Vierailija
33/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alttarille yhdessä sulhasen kanssa, mutta kirkkoon ja siihen käytävän alkuun isän kanssa, sulhanen odottaa siinä. Näin on ollut kaikissa niissä häissä joissa olen ollut vieraana, jos isä on elossa.

Kuten täällä on jo kerrottu, tuo tapa on tullut pikkuhiljaa vasta ehkä 80-90-luvulla. Ehkä samaan aikaan kun kaasot ja bestmanitkin. Sitä ennen vihkipari käveli yhdessä sieltä kirkon ovelta alttarille asti.

Vierailija
34/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysäriperuja.

Leffojen ja tv-sarjojen myötä.

Kuten baby showerit ja rehearsal dinnerit jne.

Vierailija
35/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten tä

Niin kirkon ovelta, mutta isän kanssa siihen asti.

Vierailija
36/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan on aika järkyttävää nähdä, kuinka amerikkalaiset elokuvat ovat saaneet 40 vuodessa perinteet muuttumaan niin, että monet tosissaan kuvittelevat, että morsiamen luovutus (ja se että isä saattaa morsiamen alttarille) olisi perinteinen suomalainen tapa.

Vierailija
37/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luovutusta. Ortodoksikirkossa ei ole, koska eivät katso naisen pillun olevan isän omaisuutta. Isä joka tuota vaatii on kuvottava, itse en päästäisi koko häihin pervoa pillunmyyjää.

Vierailija
38/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette voi asua yhdessä ilman vihkimistä, ei tule turhaa kähinää toisarvoisista rituaaleista.

Vierailija
39/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luovuttaa tytär niin kuin joku omaisuus?! Varmaan 99% morsiamista asuu omillaan tai avoliitossa ennen häitä. Tuo luovuttaminen on naurettavaa.

Vierailija
40/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyhäissä halutaan kauniit tavat heittää pois, nyt sulhanen käpälöi morsiamen häämekon alta sukkanauhan häävieraiden katsellessa. Sairasta.

Morsiamen luovutus perustuu naisen omistamiseen ja isä myy naisen käyttöpilluksi toiseen sukuun. Ei kuulu edes oikeaoppiseen kristilliseen perinteeseen tämä. Naisen seksuaalisuus ei ole isän omaisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi