Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Morsiamen luovutus, kenen pitää joustaa?

Vierailija
01.01.2026 |

Minä en halua luovutusta, isäni haluaa. Isä perustelee sillä että vanhempienikin häissä oli morsiamen luovutus ja isä on luovuttanut myös kaksi siskoanikin. Minua koko tapa tökkii niin pahasti että en halua, mutta en toisaalta halua loukata isää. Isältä on jo pyydetty maljapuhetta ennen kuin tämä tuli esiin, eli hän pääsee kyllä esille morsiamen isänä.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jurra hemala, on se vaikeeta. Miksi et sallisi isällesi asiaa? Kyseessähän on vain teatraalinen napanuoran katkaisu perheestä. Mulle ainakin olis kolmen tyttären isänä kunnia asia luovuttaa tytär ja sitä paitsi ihan kaunis seikka kokonaisuudessa...

Nykyhäissä halutaan kauniit tavat heittää pois, nyt sulhanen käpälöi morsiamen häämekon alta sukkanauhan häävieraiden katsellessa. Sairasta.

Koko perinne on ihan sairas: tulkaa katsokaan nää kaksi panee kohta, katsokaa kaikki nää aikoo panna. Nöyryytysrituaali.

Vierailija
42/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä ajatusta, että isä luovuttaa tyttärensä mielelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jurra hemala, on se vaikeeta. Miksi et sallisi isällesi asiaa? Kyseessähän on vain teatraalinen napanuoran katkaisu perheestä. Mulle ainakin olis kolmen tyttären isänä kunnia asia luovuttaa tytär ja sitä paitsi ihan kaunis seikka kokonaisuudessa...

Koska kyseessä on misogynisti ja pervo ele? Äidin voin ottaa saattajaksi, äiti minua on muutenkin tukenut ja lähinnä suojellut isän hirveyksiltä. Pervo lapsensa pillunmyyjä pysykööt poissa koko häistä.

Vierailija
44/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei siellä voisi olla myös äiti luovuttamassa poikaansa?

Vierailija
45/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän näin sivullisena asian niin, että isä haluaa jotenkin osallistua. Ei ole näinä aikoina mitenkään itsestään selvää, että kaikilla morsiamille edes olisi isää. Ota vain näytelmänä sisällyttämättä siihen mitään muuta merkitystä, jos isällesi on kuitenkin tärkeää.

Vähän sama homma kuin se, että ylioppilas ostaa äidilleen lyyran.

Vierailija
46/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuin 1980-luvulla useisiin häihin, koska monet ystäväni menivät silloin naimisiin. Niistä yhdessä sulhasella oli bestman. Yksissäkään ei ollut kaasoa. Yksissä häissä isä saattoi morsiamen alttarille (sattumalta samoissa, joissa sulhasella oli bestman). Kaikissa muissa morsiuspari käveli kirkon ovelta alttarille yhdessä.

Vierailija
47/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän näin sivullisena asian niin, että isä haluaa jotenkin osallistua. Ei ole näinä aikoina mitenkään itsestään selvää, että kaikilla morsiamille edes olisi isää. Ota vain näytelmänä sisällyttämättä siihen mitään muuta merkitystä, jos isällesi on kuitenkin tärkeää.

Noei.

Vierailija
48/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyhäissä halutaan kauniit tavat heittää pois, nyt sulhanen käpälöi morsiamen häämekon alta sukkanauhan häävieraiden katsellessa. Sairasta.

Koko perinne on ihan sairas: tulkaa katsokaan nää kaksi panee kohta, katsokaa kaikki nää aikoo panna. Nöyryytysrituaali.

En ole ollut koskaan häissä, joissa sulhanen käpälöisi jotain morsiamen häämekon alta.

Viimeisen lainauksen kirjoittajalla on likainen mielikuvitus tai hänen mielessään on vain se ja sen puute.

Vierailija
49/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No askarrelkoot sitten vaikka koristeita tai ajakoot hääautoa? Haluaa osallistua morsiamen vierellä loistamiseen pillunmyyjän asemassa? Hyi fittan

Vierailija
50/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo luovutus on uusperinteitä, esimerkiksi omat isovanhempani menivät joskus 1950-luvun lopussa vihille ihan tasa-arvoisesti yhdessä, ei ollut bestmania ja kaasoja alttarin reunalle ja ihan hyvä avioliitto siitä tuli. Aina voi vedota suomalaiseen vanhaan perinteeseen, jossa kävellään yhdessä alttarille.

Eikä kyllä luovutusta näkynyt 60...70-luvuillakaan. Jossain vaiheessa 80-luvulla olin häissä, joissa isä luovutti tyttärensä. Tätäkään ei ollut kaikissa häissä. 

Taisi tulla sen Diana-humputuksen myötä niin morsiamenluovutus kuin halvannäköinen tortå pa tortå -kolttu. 

Vierailija
51/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ole. Olisi jos äiti änkisi ylioppilaan vierelle vastaanottamaan todistuksia ja esittelemään itseään. Kukaan ei pidä tuollaista normaalina

Vierailija
52/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se hetki, kun kävellään yhdessä pitkin kirkon käytävää, on morsiusparin.  Kaikki haluavat sitä katsoa, eikä sellaista, että joku tönkkö ukko taluttaa morsianta, ja sulhanen seisoo aivan sivuroolissa odottamassa.  Tämä on amerikkalaista hömpötystä, eikä suomalainen perinne, kuten sekin, että morsian astelee alttarille yksin, jotta kaikki varmaan näkisivät hänet (siis hänen pukunsa) . Samoin kosiminen sormuksen kanssa,. polttarit, kaasot, bestmanit ym.  Samoin baby showerit, sukupuolen paljastusjuhlat ym.  Eivät ole täkäläisiä perinteitä.  Morsian 70-luvulta.

Vierailija
53/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ollut koskaan häissä, joissa sulhanen käpälöisi jotain morsiamen häämekon alta.

Viimeisen lainauksen kirjoittajalla on likainen mielikuvitus tai hänen mielessään on vain se ja sen puute.

Olen ollut sellaisissa muutamissa häissä jossa sulho saalistaa sukkanauhan morsiamen jalasta. Lähivuosina nykyaikaan, nuorison elokuvista ottama rituaali. En kyllä itse olisi suostunut vastaavaan.

Vierailija
54/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on sun häät, eli teet miten tahdot. 

Vierailija
55/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten samat ihmiset huutaa ettei jossakin toisessa kulttuurissa ammeta naiselle arvoa. Samaan aikaan harjoittavat itse tällaisia tapoja.

Vierailija
56/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo ja vanhanaikainen perinne ylläpitää nykyaikana. En ole isäni omaisuutta enkä miehenikään, joten ei minua tarvitse kenellekään luovuttaa. Tee ap juuri niin kuin haluat, ei ole kenenkään muun asia loukkaantua valinnastasi.

Vierailija
57/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se hetki, kun kävellään yhdessä pitkin kirkon käytävää, on morsiusparin.  Kaikki haluavat sitä katsoa, eikä sellaista, että joku tönkkö ukko taluttaa morsianta, ja sulhanen seisoo aivan sivuroolissa odottamassa.  Tämä on amerikkalaista hömpötystä, eikä suomalainen perinne, kuten sekin, että morsian astelee alttarille yksin, jotta kaikki varmaan näkisivät hänet (siis hänen pukunsa) . Samoin kosiminen sormuksen kanssa,. polttarit, kaasot, bestmanit ym.  Samoin baby showerit, sukupuolen paljastusjuhlat ym.  Eivät ole täkäläisiä perinteitä.  Morsian 70-luvulta.

Kyllähän kaasoja on ollut iät ja ajat, perinteisesti tosin joku morsiamen vanhempi sukulaisnainen eikä ystävä niin kuin nykyään. Polttarit on myös vanha ilmiö.

Vierailija
58/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain luonnollista, että morsianta vähän kokeilee ennen luovuttamista.

Vierailija
59/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysäriperuja.

Leffojen ja tv-sarjojen myötä.

Kuten baby showerit ja rehearsal dinnerit jne.

Vaikka kuinka alapeukutatte, niin totuus on kyllä tuo. Hollywood leffoista ja saippua sarjoista kopioitiin niin kaason ja bestmanin käyttö, kuin morsiamen luovutuskin, 90-luvun alusta alkoivat suomi häissä yleistyä. Alunperin suomalaiseen hääpetinteeseen eivät ole kuuluneet.  

Vierailija
60/80 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ainakin olis kolmen tyttären isänä kunnia asia luovuttaa tytär ja sitä paitsi ihan kaunis seikka kokonaisuudessa...

Häät ei ole mikään isän kunniapönötystapahtuma....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi