Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itse sanoin omalle pojalle että kotona ei asuta enää 18 jälkeen!

Vierailija
01.01.2026 |

Heti kun on täyttänyt 18 vuotta, on etsittävä omaa kämppää, eikä isän ja äidin helmoissa valmiissa ruokapöydässä! En ole mikään hotellinomistaja.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen muuttaa omilleen

17-vuotias teini muuttuu yhdessä yössä aikuiseksi heti kun täyttää 18? Sen ikäisellä nuorella on vielä oppivelvollisuus kesken. Jos vanhemmat haluavat päästä hänestä eroon, auttakoot hankkimaan asunnon.

Muuttuuhan se teini yhdessä yössä niinkin aikuiseksi, että saa laillisesti ostaa alkoholia ja tupakkaa ja äänestää vaaleissa ja on kaikin puolin lain puolesta kykenevä päättämään itsenäisesti omista asioistaan. Eli jos on tarpeeksi aikuinen saamaan oikeuksia, pitää olla valmis myös velvollisuuksiin. 

Olet idiootti.

Vierailija
42/66 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on muuttanut kaikki lapset omilleen ennen kuin täyttivät 18.

Miksi? Paskat kotiolot?

Lastenkotiin muuttivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmuuteen pitäisi olla psykologiset testit.

Vierailija
44/66 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä pirusti kersoja, niin ne haluavat itse lähteä kodista mahdollisimman aikaisin.

Vierailija
45/66 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap,  sinulla ei onneksi ole yhtään omaa lasta ja toivon ettei ikinä tule olemaan!

Vierailija
46/66 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmuuteen pitäisi olla psykologiset testit.

Olisitko itse parempi?

Vierailija
47/66 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

asutte siis vuokralla ja asumistuki lapselle päättyy joten lapsi sossun elätiksi... jepjep

Vierailija
48/66 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sanonut, huono provo.

Vierailija
49/66 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä saavat asua kotona niin pitkään, että saavat rahaa säästöön opiskelun jälkeen ekasta työpaikastaan. Itselle se ei ollut aikoinaan mahdollista ja palkka meni käytännössä ruokaan ja vuokraan.

Ei siinä paljoa säästetty ja elämä oli tosi niukkaa

Vierailija
50/66 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää, miksi jotkut ovat edes ryhtyneet vanhemmiksi. Tai eivät ole ryhtyneet vanhemmiksi, vaikka saivat lapsen. 

Vierailija
51/66 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kertoi että kaverinsa pelkää kovin että vanhemmat heittävät lukiolaisen milloin vaan pois kotoa. Kaveri pelkää ja miettii missä yöpyisi ja miten osaisi ja saisi järjestettyä elämänsä silloin kun kaikki pitäisi järjestää kerralla. 
Pyysin tyttöä kertomaan kaverilleen että meillä on yksi tyhjä makuuhuone ja sinne saa tarvittaessa muuttaa. Ja autetaan kyllä sitten oman kämpän etsimisessä, muuttamisessa ym.  Eli jos vanhemmat hylkää niin muuttaa meille hetkeksi asumaan ennen omaa asuntoa.

Vierailija
52/66 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tyttärelle jo asunto katsottuna. Ei ole varaa pitää kotona. Omassaan saa täydet tuet.

Tämä on se rahareikä, joka suomessa pitäisi tukkia. 

Olen jo pitkään ihmetellyt, että miksi 18-vuotiaat muuttavat yhteiskunnan tuilla omilleen. Italiassa ja Espanjassa esimerkiksi asuvat vanhemmillaan, kunnes tienaavat itse asumisensa.

(Ei sekoiteta tähän nyt sitä, että osa opiskelee kaukana ja siksi on muutettava.)

Me ei olla Italia tai Espanja, vaan Suomi.

Vierailija
53/66 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki lapsen elatuksesta (704/1975), 3

Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista (18) vuotta.
Vanhemmat kuitenkin vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista (18) vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi.

Höpöhöpö

Vierailija
54/66 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihmiset sitten yleensä asu kotonaan?

Vierailija
55/66 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat sanoivat, että lukion jälkeen syksyllä saat toki edelleen asua kotona, mutta saat joko palkkaa, opintotukea tai jonkin sortin työttömyys-/työmarkkinatukea, joten kuluihin täytyy sitten osallistua. Inttiaikana ei tietenkään olisi tarvinnut kun ei siellä ole tulojakaan. AP:n viesti on toki provo, mutta ihan tervettä, että nuorelta odottaa osallistumista ja aikuismaisempaa vastuun kantamista heti kun mahdollista. Tunnen jotain kotona pelaamassa istuvia parikymppisiä, jotka eivät ole jaksaneet tehdä mitään (edes tukia hakea) ja elävät täysin vanhempien kustannuksella. Huonoa vanhemmuutta.  

Vierailija
56/66 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt viitsikö, aloitus selvä trolli!

Vierailija
57/66 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen muuttaa omilleen

Ei sillä ole vielä "omiaan", mille muuttaa. Vai oletko kerännyt sille isonkin omaisuuden? 18v on yleensä myös vielä kaukana aikuisuudesta elämänhallinnan ja päätöksentekokyvyn suhteen. Miksi vieroksut omaa lasta? Jatkatko omien vanhempien perinnettä kostaa lapselle, mitä itse jäi vaille?

Vierailija
58/66 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa incelit ja helikopterikasvatuksen lopputulokset nuohoaa mammansa huomassa vielä yli kolmekymppisinä.

Ja välimuotoa et tunnista?

Vierailija
59/66 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei saa asua enää klo 18 jälkeen illlalla. On mentävä muualle!

Vierailija
60/66 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin 18 ja asuin edelleen kotona, laitoin ruokaa, siivosin ja maksoin osan laskuista. Ei tarvinnut vanhempien uhkailla häädöllä tai valittaa muutenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi