Itse sanoin omalle pojalle että kotona ei asuta enää 18 jälkeen!
Heti kun on täyttänyt 18 vuotta, on etsittävä omaa kämppää, eikä isän ja äidin helmoissa valmiissa ruokapöydässä! En ole mikään hotellinomistaja.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Annoitko pojalle 15 metriä etumatkaa, niin kuin Jaakko Teppokin läksiäislahjaksi isältään sai?
Sai se enemmän kuin 15 metriä.
Aivan ehdottomasti.Se on moro ja näkemiin heti kun täyttää 18.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tyttärelle jo asunto katsottuna. Ei ole varaa pitää kotona. Omassaan saa täydet tuet.
Tämä on se rahareikä, joka suomessa pitäisi tukkia.
Olen jo pitkään ihmetellyt, että miksi 18-vuotiaat muuttavat yhteiskunnan tuilla omilleen. Italiassa ja Espanjassa esimerkiksi asuvat vanhemmillaan, kunnes tienaavat itse asumisensa.
(Ei sekoiteta tähän nyt sitä, että osa opiskelee kaukana ja siksi on muutettava.)
Vierailija kirjoitti:
Aivan ehdottomasti.Se on moro ja näkemiin heti kun täyttää 18.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Eräs pappi sanoi myös, että hänen poikansa pitää muuttaa pois kotoa kun täyttää 18. Huom. pappi!
Aloitus saattaa olla provo mutta tämä ei ole. On tämän papin kanssa sama harrastus ja kertoi tämän mulle, joten ei ole edes toisen käden tietoa. Sanoi ettei ala aikuista miestä elättämään. Muutti käsitykseni papeista kertaheitolla.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen muuttaa omilleen
17-vuotias teini muuttuu yhdessä yössä aikuiseksi heti kun täyttää 18? Sen ikäisellä nuorella on vielä oppivelvollisuus kesken. Jos vanhemmat haluavat päästä hänestä eroon, auttakoot hankkimaan asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tyttärelle jo asunto katsottuna. Ei ole varaa pitää kotona. Omassaan saa täydet tuet.
Olen jo pitkään ihmetellyt, että miksi 18-vuotiaat muuttavat yhteiskunnan tuilla omilleen. Italiassa ja Espanjassa esimerkiksi asuvat vanhemmillaan, kunnes tienaavat itse asumisensa.
(Ei sekoiteta tähän nyt sitä, että osa opiskelee kaukana ja siksi on muutettava.)
Tämä. Mitä järkee et valtio siirtyy maksajaksi kun nuori muuttaa kotoaan. Ennen sitä sanottiin itsenäistymiseksi ja oli ihan normi lähtö. Mutta ei sitä vuokraa valtio ruvennut maksaan vaan itse piti mainosta jakaa ja hanttihommia tehdä mitä vain löysi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos sitä lasta ei ikinä kiinnosta opiskella ammattia eikä saa työtä? Onko vanhemmilla silloin ikuinen elatusvelvollisuus?
Suomessahan tuo on mahdollista. Ei juuri missään muualla kukaan voi muuttaa 18-vuotiaana pois kotoa ilman tuloja ja ilman tuloja ei saa asuntoa. Ei muualla anneta ihmisille asuntoa, toimerntuloa ym tuosta noin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan tuo on mahdollista. Ei juuri missään muualla kukaan voi muuttaa 18-vuotiaana pois kotoa ilman tuloja ja ilman tuloja ei saa asuntoa. Ei muualla anneta ihmisille asuntoa, toimerntuloa ym tuosta noin vaan.
Suomalaiset ihmettelee ja irvailee kun muualla asutaan kotona pitkään. Kyllä Suomessakin asuttais, jos nuoren pitäisi muuttaa taivasalle, eikä tukien varaan ns. omilleen.
Ja minkäs vuoksi sä niitä lapsia ylipäätään hommasit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen muuttaa omilleen
17-vuotias teini muuttuu yhdessä yössä aikuiseksi heti kun täyttää 18? Sen ikäisellä nuorella on vielä oppivelvollisuus kesken. Jos vanhemmat haluavat päästä hänestä eroon, auttakoot hankkimaan asunnon.
Muuttuuhan se teini yhdessä yössä niinkin aikuiseksi, että saa laillisesti ostaa alkoholia ja tupakkaa ja äänestää vaaleissa ja on kaikin puolin lain puolesta kykenevä päättämään itsenäisesti omista asioistaan. Eli jos on tarpeeksi aikuinen saamaan oikeuksia, pitää olla valmis myös velvollisuuksiin.
Itse olen saanut asua kotona niin kauan kuin halusin ja palata aina tarvittaessa. Samoin olen opettanut omille lapsilleni.
Poika yliopistossa ja siellä asunto mutta kaikki lomat palaa kotiin. Löysi täältä hyvän työpaikan niin toki tulee lomilla kotiin asumaan ilmaiseksi ja säästää palkat niin elää niillä sitten siellä opiskelupaikkakunnalla. Sama mahdollisuus nuoremmillakin lapsilla.
Ymmärtävät kuinka paljon helpompaa jos ei tarvitse ottaa opintolainaa opiskeluaikana. Elää säästeliäästi ja vanhempien luona ilmainen ylläpito lomilla jne. Tekevät kotona ollessa aina töitä ja kaikki on ahkeria tekemään kanhtakin työtä yhtäaikaa.
Ensin niitä tehdään ja ollaan olevinaan ja sitten jo potkitaan pois. Huvittavia liittoja ja perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Eräs pappi sanoi myös, että hänen poikansa pitää muuttaa pois kotoa kun täyttää 18. Huom. pappi!
Uskovaisten maailmassa naimaluvan saa jo 15v. Eli on kohtuullista että 18v jo elättää omaa perhettään.
Siis sun lapset on olleet isän ja äidin helmoissa eli ei ihan perinteisin miehen malli?
18v poikani sai just muuttolaatikoita joululahjaksi. Ruokalaskut putoaa kohta ihan minimiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on muuttanut kaikki lapset omilleen ennen kuin täyttivät 18.
Miksi? Paskat kotiolot?
Toivottavasti laitoit hänet kouluun viisi vuotiaana, että ehtii valmistua ammattiin ennen kuin 18v täyttää.