80-luvulla koirat oli tervepäisempiä. Vai omistajat? Kukaan ei valittanut ilotulitteiden paukkeesta
Silloin ei ollut kieltojakaan, sai ammuskella ilotulitteita vaikka koko joulukuun.
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä silloinkin valitettiin, mutta kukaan ei kuunnellut meitä. Oltiin lapsia. Me valitettiin oman koiran vuoksi. Samoin luokkakaverit valittivat omien koiriensa vuoksi. Sen takia nykyaikuiset vastustaa niin paljon ilotulitteita, kun niiden lapsuuden muistoissa on pelokkaat koirat.
Samaa mieltä. 80-luvun tienoilla varmaan ylestyi ne sisäkoirat/lemmikkikoirat aiempien työkoirien/metsästyskoirien tilalle.
Ei kaikki metsästuskoiratkaan siedä ilotulitteita. Äänimaailma on erilainen kuin metsästyksessä. Etenkin ne sarjatulella suhisevat padat ovat kamalia.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilotulitteet oli luvanvaraisia 80-luvulla. Ei niitä saanut edes ostaa kuka tahansa.
Kyllä mun pikkuveljet ainaki osteli 😅
Joissain suvuissa rikollisuus on yleinen tapa.
Ilotulitteiden sääntelyn lisääntyminen johtuu niiden aiheuttamista vammoista. Täysin turha kustannus yhteiskunnalle ja vammat ovat pääasiassa vielä itseaiheutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan Suomessa olla köyhiä eikä kipeitä, kun on varaa satoja euroja paukutella menemään. Ja mitä välii, jos koirat tai vuorotyöläiset tai muut köyhät ja mua pienemmät pelkää tai hermostuu, Minä teen niinkun Minä tahdon! Enkä siivoo jälkiäni, se on lampaiden ja akkojen hommia!
Miksi on parempi tehdä niinkuin sinä haluat eikä niinkuin minä haluan?
Menetätkö sinä yöunesi, jos et räiski? Kuolaat ja täriset?
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että 80- luvulla laki rajoitti kuluttajalle myytävien rakettien koon pieneksi ja sen loppupaukun voiman myös.
Ei sellaista lakia ole ollut. Ja päinvastoin nykyään ilotulitteet on hiljaisempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan Suomessa olla köyhiä eikä kipeitä, kun on varaa satoja euroja paukutella menemään. Ja mitä välii, jos koirat tai vuorotyöläiset tai muut köyhät ja mua pienemmät pelkää tai hermostuu, Minä teen niinkun Minä tahdon! Enkä siivoo jälkiäni, se on lampaiden ja akkojen hommia!
Parasta olisi toimia niin, että kaikki ihmiset ja eläimetkin otettaisiin huomioon. Tässä tapauksessa vaikka niin, että ammattimaiset ilotulittajat järjestäisivät valoshown kaupunkien keskustassa, keräisivät roskansa, kukaan ei menettäisi sormiaan, silmiään tai hermojaan, ja esityskin olisi paljon komeampi.
No ei, vaan koitat käyttää valtaa sillä keppihevosella että "toimit vaan eläinten (tai minkä tahansa) parhaaksi" ja sillä varjolla rupeat esittämään vaatimuksia muille joita on noudatettava. Tuo muuten on koko suomalaisen vasemmisto- ja woke- ja intersektionaalis- ja koko aktivistiaatteen ydinidea. Eli aina on joku "hyvä" tarkoitus joka oikeuttaa mitä thansa vaatimuksia kaikille muille. Eikä kukaan koskaan voi kritisoida sitä tarkoitusta tai niitä vaatimuksia ääneen koska sitten hyökkää kimppuun sekä koko aktivistilauma että media (joka on täynnä samoja aktivisteja).
Vierailija kirjoitti:
Niitä ei paukuteltu keskellä omakotitaloaluetta.
Kyllä muuten todellakin paukuteltiin. Täällä varsinkin Venetsialaisina. Tuolloin niitä ei vietetty kuin Kokkolan seudulla. No. Nyt paljastui kotipaikkani. Se paukuttelu oli aivan eri sfääreissä kuin nykyään. Ilotulitteetkin olivat kunnon räjähteitä. M51
Ei ole mitään luvanvaraisia olleet. Miksi täällä valehdellaan?
Isot kiinalaiset maksoi muutaman markan per pakkaus ja niitä meillä oli kasoittain veljen kanssa. Pikkukiinalaiset oli nuoremmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että 80- luvulla laki rajoitti kuluttajalle myytävien rakettien koon pieneksi ja sen loppupaukun voiman myös.
Ei sellaista lakia ole ollut. Ja päinvastoin nykyään ilotulitteet on hiljaisempia.
Kuulosi vain on huonontunut 😘😇
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan totta että äänekkäämpiä ne 80-luvulla oli. "Tykinlaukaus" yms.
Vierailija kirjoitti:
Koirien määrä on varmaan triplaantunut. Lisäksi kasarilla ei ollut tämmöstä yleistä foorumia jonne jokainen kajahtanut kykeni suoltamaan mielipiteitään tai vtutuksiaan. Se oli kynäiltävä sanomalehteen mielipidettä ja lehden pääkynäilijä sitten päätti julkaistaanko se vai ei.
80-luvulla lehdet ei myöskään yrittäneet vääntää väkisin kohua kaikista aivopieruista joita joku kaikestavalittaja keksii valittaa ääneen vaan koitettiin pitää yllä journalistista standardia ja hakea asioita jotka on uutisia ainakin jollain tasolla.
Toki poliittiset toimitukset oli jo tuolloinkin politikoivia ja enemmän ja vähemmän aatteesta sekaisin mutta muu media sentään piti standardejaan korkeammalla, eikä nuo johtaneet koko mediaa kuten nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ne ilotulitteet turhia, mutta niin on siviilien koiratkin. Minuin naapurissa kaksi koiraa aitauksessa pihalla, aina kun astun ovesta ulos alkaa molempien haukunta, joka ikinen kerta.
Lopetetaan ilotulitus ilomielin samana päivänä kun koirat kielletään.
Ilotulitteet ei ole pakollisia, eikä siviilien lemmikki koiratkaan ja häiritsevyys suhde on kuitenkin koirat 364 / ilotulitteet 1 päivä.
Meillä ei koiraa pidetä aitauksessa, lenkillä ollessa jätökset kerätään pois. Koira ei häiritse ketään, mutta naapuri häiritsee koko illan räiskinnällään.
Koirat häiritsee aina, raketteteja ammutaan muutama tunti vuodessa. Olen aina ihmetellyt miten koiranomistajat jaksavat kuunnella koiriensa louskutusta, pakko on koiran hakkivilta puutua jokin louskutus ruuvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten todellakin paukuteltiin. Täällä varsinkin Venetsialaisina. Tuolloin niitä ei vietetty kuin Kokkolan seudulla. No. Nyt paljastui kotipaikkani. Se paukuttelu oli aivan eri sfääreissä kuin nykyään. Ilotulitteetkin olivat kunnon räjähteitä. M51
Turun saaristossa oli komea räiske juhannuksenakin. Ja todellakin äänekkäämpiä ne silloin oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta olisi toimia niin, että kaikki ihmiset ja eläimetkin otettaisiin huomioon. Tässä tapauksessa vaikka niin, että ammattimaiset ilotulittajat järjestäisivät valoshown kaupunkien keskustassa, keräisivät roskansa, kukaan ei menettäisi sormiaan, silmiään tai hermojaan, ja esityskin olisi paljon komeampi.
No ei, vaan koitat käyttää valtaa sillä keppihevosella että "t
Vai koirat käyttävät valtaa :D
Saat kuitenkin ostaa raketteja sydämesi ja paukutella ne menemään ilman seuraamuksia näistä vaikutusvaltaisista koirista huolimatta. Monilla kanssaihmisillä on paukuttelusta mielipide, sille et mahda mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulosi vain on huonontunut 😘😇
Ei vaan niitä on oikeasti kehitetty hiljaisempaan suuntaan + ne 80-luvun "supertykinlaukaukset" on kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turun saaristossa oli komea räiske juhannuksenakin. Ja todellakin äänekkäämpiä ne silloin oli.
Jep. Sisäinen lapseni sanoo, että ennen oli paremmin. M51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan totta että äänekkäämpiä ne 80-luvulla oli. "Tykinlaukaus" yms.
Nämä oli ihan käsittämättömän tehokkaita siihen nähden, että niitä oli jokaisella teinipojalla muovikassillinen mukana. Tavallinen postilaatikko pamahti pelikortin kokoisiksi riekaleiksi ja levisi 20 metrin säteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirat pelkäsivät silloinkin, mutta koiraa pidettiin koirana ja sen kokemaa pelkoa tavallisena ilmiönä, joka oli vain kestettävä. Oma koiramme meni yleensä piiloon vaatekomeron nurkkaan tai tyytyi kyyhöttämään kuono isäni kyljessä kiinni.
Juuri näin. Ihmiset olivat tuohon aikaan vielä normaaleja.
Eli sun mielestä on normaalia vain katsoa vierestä, kun eläin kärsii ja olla tekemättä asialle mitään?
Joka vuotinen ulina, kun meidän Fifillä jalat vähän tärisee : )) Kerran vuodessa muutama tunti?! Koirien ulinaa saadaan kuunnella joka ikinen päivä ja paskoja väistellä.