80-luvulla koirat oli tervepäisempiä. Vai omistajat? Kukaan ei valittanut ilotulitteiden paukkeesta
Silloin ei ollut kieltojakaan, sai ammuskella ilotulitteita vaikka koko joulukuun.
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupunki järjesti yhden ison näytöksen ja yksityishenkilöiden paukuttelua ei ollut. Muistan kyllä, että muutamat tee se itse tyypit tekivät omia jytkyjä. Yhdeltä taisi niissä touhuissa lähteä näkökyky. Olet hakoteillä ap.
Ja joku jonne joka ei ollut selvästi syntynytkään 80-luvulla koittaa taas selittää omasta päästään jotain soopaa.
Eli älä jaksa.
Pauke muuten alkoi tuolloin jo joulunpyhien jälkeen kun kaupat aukesi ja rakettimyynti alkoi. Ja aika monena uutenavuonna tuolloin lapsena/nuorena oltiin jossain lähimetsikön laidalla ampumassa raketteja koko perhe (koira mukana). Lähellä oli yleensä muita perheitä ja paikallista yleisöä katsomassa ilotulitusta. Tää koira ei paljoa paukkeesta hätkähdellyt ja piti pitää vaan kiinni ettei tuo mennyt sinne raketin lähelle kun sitä sytyteltiin.
Rakettimyyntiä ei tuolloin ollut rajoitettu niin kuin nykyään. Niitä sai myydä milloin vain. Toki erillisiä myyntipisteitä saattoi tulla kauppoihin joulun jälkeen. Me ostettiin ilotulitteita paikallisesta rautakaupasta juhannukseksikin. Ja tosiaan lapset sai paukutella pikkukiinalaisia ja isoja kiinalaisiakin oli monilla.
Kyllä silloinkin valitettiin, mutta kukaan ei kuunnellut meitä. Oltiin lapsia. Me valitettiin oman koiran vuoksi. Samoin luokkakaverit valittivat omien koiriensa vuoksi. Sen takia nykyaikuiset vastustaa niin paljon ilotulitteita, kun niiden lapsuuden muistoissa on pelokkaat koirat.
On ne ilotulitteet turhia, mutta niin on siviilien koiratkin. Minuin naapurissa kaksi koiraa aitauksessa pihalla, aina kun astun ovesta ulos alkaa molempien haukunta, joka ikinen kerta.
Lopetetaan ilotulitus ilomielin samana päivänä kun koirat kielletään.
Ilotulitteet ei ole pakollisia, eikä siviilien lemmikki koiratkaan ja häiritsevyys suhde on kuitenkin koirat 364 / ilotulitteet 1 päivä.
No ei ainakaan Suomessa olla köyhiä eikä kipeitä, kun on varaa satoja euroja paukutella menemään. Ja mitä välii, jos koirat tai vuorotyöläiset tai muut köyhät ja mua pienemmät pelkää tai hermostuu, Minä teen niinkun Minä tahdon! Enkä siivoo jälkiäni, se on lampaiden ja akkojen hommia!
Vierailija kirjoitti:
Ilotulitteet oli luvanvaraisia 80-luvulla. Ei niitä saanut edes ostaa kuka tahansa.
Jaa, mistä maasta mahdat puhua? Kyllä niitä Suomessa sai ostaa kuka tahansa. Meilläkin oli niitä joka vuosi.
Kasarilla ja sitä ennen, ilotulitteet ei olleet ongelma. Niitä teki kotimainen valmistaja, ja hinnat sen mukaiset. Silloin ihmiset ei myöskään räjäytelleet silmiään ja sormiaan.
Ongelma syntyi vasta kiinan halpatuonnin seurauksena kun tuli nää rakettikeiut sun muut. Silloin homma "räjähti käsiin" kun joka mopojonnen alkoholisti-isät haki kassikaupalla näitä ruutipanoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilotulitteet oli luvanvaraisia 80-luvulla. Ei niitä saanut edes ostaa kuka tahansa.
Mistä ne kaikki raketit sun muut sitten hankittiin kun olin junnu kasarilla?
Kyllähän raketteja sai ostaa ja ampua, mutta ne olivat kalliita ja valikoima suppea..
Normaalit kuluttajille myytävät raketit olivat aika vaatimattomia myös. Ne eivät pitäneet korviahuumaavaa pauketta.
Pommeja oli myös, mutta vähemmän. Kiinanpommit, papatit jne. kuuluivat pikkupoikien huvituksiin ympäri vuoden, mutta hinta hillitsi. Papatteja voimakkaampia ei olisi saanut myydä alle 15v, Tykinlaukaus oli k18, kuten raketitkin.
80-luvulla koiria oli vähemmän ja koiriin(kuten eläimiin yleensä) suhtautuminen erilaista.
Muistan kun 80-luvulla suututtiin naapurille, kun ne aloitti paukuttelun jo klo 23:30 :D
Sosiaalisen paineen vuoksi meidän kunnassa se paukuttelu kesti tuota yhtä naapuria lukuunottamatta 23:59 - 00:30
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan Suomessa olla köyhiä eikä kipeitä, kun on varaa satoja euroja paukutella menemään. Ja mitä välii, jos koirat tai vuorotyöläiset tai muut köyhät ja mua pienemmät pelkää tai hermostuu, Minä teen niinkun Minä tahdon! Enkä siivoo jälkiäni, se on lampaiden ja akkojen hommia!
Miksi on parempi tehdä niinkuin sinä haluat eikä niinkuin minä haluan?
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun 80-luvulla suututtiin naapurille, kun ne aloitti paukuttelun jo klo 23:30 :D
Sosiaalisen paineen vuoksi meidän kunnassa se paukuttelu kesti tuota yhtä naapuria lukuunottamatta 23:59 - 00:30
Samanaikaisuuden vuoksi se oli oikeasti näyttävää silloin.
Koirien määrä on varmaan triplaantunut. Lisäksi kasarilla ei ollut tämmöstä yleistä foorumia jonne jokainen kajahtanut kykeni suoltamaan mielipiteitään tai vtutuksiaan. Se oli kynäiltävä sanomalehteen mielipidettä ja lehden pääkynäilijä sitten päätti julkaistaanko se vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla ja sitä ennen, ilotulitteet ei olleet ongelma. Niitä teki kotimainen valmistaja, ja hinnat sen mukaiset. Silloin ihmiset ei myöskään räjäytelleet silmiään ja sormiaan.
Ongelma syntyi vasta kiinan halpatuonnin seurauksena kun tuli nää rakettikeiut sun muut. Silloin homma "räjähti käsiin" kun joka mopojonnen alkoholisti-isät haki kassikaupalla näitä ruutipanoksia.
Rakettikeiu oli jo -89. Silloin ostin heiltä ensimmäisen kerran.
Vierailija kirjoitti:
On ne ilotulitteet turhia, mutta niin on siviilien koiratkin. Minuin naapurissa kaksi koiraa aitauksessa pihalla, aina kun astun ovesta ulos alkaa molempien haukunta, joka ikinen kerta.
Lopetetaan ilotulitus ilomielin samana päivänä kun koirat kielletään.
Ilotulitteet ei ole pakollisia, eikä siviilien lemmikki koiratkaan ja häiritsevyys suhde on kuitenkin koirat 364 / ilotulitteet 1 päivä.
Meillä ei koiraa pidetä aitauksessa, lenkillä ollessa jätökset kerätään pois. Koira ei häiritse ketään, mutta naapuri häiritsee koko illan räiskinnällään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut, jopa alaikäiset sai ostaa,
Ei niitä ostettu tuhansilla markoilla, nyt sadoilla euroilla.
lapsille ostettiin vähän papatteja ja kiinalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä silloinkin valitettiin, mutta kukaan ei kuunnellut meitä. Oltiin lapsia. Me valitettiin oman koiran vuoksi. Samoin luokkakaverit valittivat omien koiriensa vuoksi. Sen takia nykyaikuiset vastustaa niin paljon ilotulitteita, kun niiden lapsuuden muistoissa on pelokkaat koirat.
Samaa mieltä. 80-luvun tienoilla varmaan ylestyi ne sisäkoirat/lemmikkikoirat aiempien työkoirien/metsästyskoirien tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Muuten samaa mieltä, mutta kyllä niitä turmia tuli. Joka vuosi uutisoitiin sokeutuneista ja sormettomista lapsista ja aikuisista. Kuolemantapauksiakin oli.
Ainakin meillä kävi eräs koiraperhe aina yökylässä uudenvuodenaattona, koska ollaan kaukana raketeista.
No todellakin paukuteltiin omakotialueella. Ja kaikki paukutteli, lapset ja aikuiset. Mullakin oli omat kinut, kissanpierut ja raketit, vaikka en edes ollut kymmentä. Suojalaseista ei tietoakaan.
Nimero 48 jatkaa.
Tyypillisesti meillä uutta vuotta juhlistettiin kolmella raketilla. Meillä oli ajokoira, joka ei pitänyt raketeista vähääkään.
Ilotulitukset muuttuivat massiivisiksi pommituksiksi joskus 90-luvun puolivälissä, kun kiinasta alettiin tuoda halpoja ilotulitteita. Aluksi niiden laatu oli surkea, mutta niitä sai törkeän halvalla. Sittemmin laatu ja hinta on noussut.
Luulen, että 80- luvulla laki rajoitti kuluttajalle myytävien rakettien koon pieneksi ja sen loppupaukun voiman myös.
Itse kannatan myös sitä, että kaupunki järjestää nuo tulitukset. Tai sitten tarkoin määritetyt paikat missä voi ampua omia raketteja ajalla xx-yy. Jos on oma hehtaarin tontti metsän keskellä niin silloin sen voi myös sallia. Ei missään nimessä kaupungissa / lähiössä, muualla kuin noilla määritetyillä paikoilla.