Juoksuharrastuksen aloittaminen yli 50-vuotiaana
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
En usko että kannattaa enää aloittaa, itse olen nyt 51 ja viiskymppiä täytettyäni on kunto tuntunut rupeavan heikkenemään selvästi. Lihaksissa ei ole enää voimaa kuten ennen.
Mistäköhän johtuisi että kroppa on heikko ja veltto, kun sitä ei edes käytä. Tuleen vain makaamaan ja tuhkaa päälle.
Vanhenevalle kropalle on juurikin elintärkeää pitää lihaskunto ja kestävyyskunto treenissä, jos et seitsenkymppisenä halua olla rollaattorin kanssa vapiseva vanhus jolta avustaja pyyhkii pyllyn ja lonkka murtuu ekasta tönäisystä.
Tärkeintä on aloittaa maltilla ja kasvattaa juostuja kilometrejä hyvin hitaasti. Jos sinulla ei ole aikaisempaa juoksutaustaa, niin aluksi lenkit esim. 500 metriä kävelyä, 50 metriä niin rauhallista hölkkää kuin pystyt. Ja tätä sitten toistetaan puolen tunnin ajan. Tee kolme tällaista lenkkiä viikossa niin, että kahden lenkin välissä on aina välipäivä. Vähitellen kasvata juoksupätkien pituutta ja lyhennä kävelypätkien pituutta esim. 20-50 metriä viikossa (esim. toisella viikolla toistat 480 metriä kävelyä, 70 metriä juoksua).
Voi tuntua tosi hitaalta, mutta 3-4 kuukauden päästä jaksat jo juosta 5 km yhteen menoon. Sitten voit ruveta miettimään harjoittelun monipuolistamista esim. pidentämällä vähitellen yhtä viikon lenkkiä (mutta pitämällä sen hitaana) ja juoksemalla yhden lenkin viikossa kovempaa vauhtia. Matkan sijaan voit mitata pätkien pituutta minuutteina. Olennaista on kävelyn ja juoksun suhde.
Olen itse harrastanut juoksua epäsäännöllisesti aina kausittain pikkutytöstä lähtien. Olen huomannut, että päälle 50-vuotiaana erilaisia rasituksesta johtuvia vaivoja tulee paljon helpommin kuin aikaisemmin, ja sitten meneekin helposti monta viikkoa niin, että ei pääse lainkaan juoksemaan. Siksi on tosi tärkeää aloittaa maltillisesti. En suosittele tässä iässä useampaa kuin kolmea juoksulenkkiä viikossa. Jos haluaa treenata enemmän, niin voi tehdä välipäivinä jotain muuta liikuntalajia, joka ei kuormita niveliä yhtä paljon. Myös lihaskunnosta kannattaa pitää huolta.
N60
Brittien NHS:llä on hyvä ilmainen ohjelma Couch to 5K, jossa yhdeksässä viikossa mennään ihan nollatasolta puolen tunnin vitoseen. Tykkäsin itse kovasti ja entisenä sohvaperunana juoksin tuon jälkeen jopa ekat kilpailut. Painokin tippui 10 kiloa.
Voin suositella tuota tai samantapaista intervalleihin perustuvaa ohjelmaa, joka on räätälöity aloittajille. Motivaatio ja kroppa pysyy mukana kun intensiteetti kasvaa asteittain. On olemassa myös paikallisia juoksuryhmiä ja valmennuksia jos ryhmäpaine auttaa.
Tsemppiä!