Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksuharrastuksen aloittaminen yli 50-vuotiaana

Vierailija
30.12.2025 |

Mitä pitää ottaa huomioon?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että nivelsiteet paukkuu, lonkat kuluu ja pyörätuolissa vietät viimeiset elinvuotesi

Vierailija
2/23 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että olet 25 vuotta myöhässä. Ennemminkin kannattaa keskittyä eläkesäästämiseen ja vanhainkotipaikkojen katseluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen reipasta kävelyä ja lihaskuntojumppaa.

Vierailija
4/23 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauhti tapaa. Aloita kevyesti 60-70% maksimisykealueella peruskestävyyden rakentaminen 6min+/km vauhdilla. Lyhyet ja säännölliset lenkit auttavat palautumiseen yhden pitkän lenkin sijaan.

Tässä helpot työkalut tämän määrittämiseksi:

https://laskee.com/maksimisykelaskuri/

https://laskee.com/juoksuvauhtilaskuri/

Tsemppiä harjoitteluun!

Vierailija
5/23 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 50-vuotiaana juoksuharrastuksen aloittaminen onnistuu hyvin, kunhan edetään maltilla, panostetaan lämmittelyyn ja palautumiseen (venyttely, hierontarulla, uni) sekä kuunnellaan kehoa, aloitetaan kävelyn ja juoksun vuorottelulla (intialainen juoksu) ja vahvistetaan lihaksia, jotta liikkuvuus säilyy ja vammariski pienenee. Tavoitteena on nauttia liikunnasta, ei suorittaa nopeasti, joten vauhti ja syke pidetään niin, että pystyt puhumaan lenkin aikana. 

Vierailija
6/23 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuuko juoksu jos toinen jalka on haudassa?

Vierailija
7/23 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bingo, kudonta ja radion kuuntelu sopivat paremmin harrastuksiksi ikääntyneelle

Vierailija
8/23 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä virtsan ja ulosteen pidätyskyky ovat isoja riskitekijöitä, en lähtisi riskeeraamaan. Myös muisti alkaa olla hatara ja eksyä voi helposti.

Vierailija
9/23 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelun monipuoiisuus, pelkkää peruskestävyysharjoittelu auttaa alkuun, mutta kehitys loppuu jos nylkytät koko ajan samaa lenkkiä.

Vierailija
10/23 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kannattaa enää aloittaa, itse olen nyt 51 ja viiskymppiä täytettyäni on kunto tuntunut rupeavan heikkenemään selvästi. Lihaksissa ei ole enää voimaa kuten ennen.

Vierailija
11/23 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita kävelyllä, kunto ei riitä juoksemiseen kuitenkaan.

Jos on ylipainoa, niin älä juokse vaan mene salille soutulaitteeseen siksi aikaa kun paino laskee.

Sitten kun on tuossa BMI 20:n kieppeillä ja soutulaitteella jaksaa painaa tunnin 60-80% sykkeellä niin aloita juoksu kevyesti esim 1 min juoksua, 1 min kävelyä. Lisää pikkuhiljaa juoksun osuutta kunnes pääset hölkkävauhtia 10km. Sen jälkeen on aika aloittaa tahdin parannus.

Näillä vinkeillä pääsee tuonne 55min/10km. tahtiin muutamassa vuodessa.

Vierailija
12/23 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on nivelrikkoa omilla vanhemmilla niin kannattaa jättää ajoissa sikseen ja siirtyä polvia vähemmän kuluttaviin.  Viisikymppisenä kestää vielä paikat ettei edes huomaa jos tulee vaurioita.

Enempi tuolla  kyllä näkee iäkkäitä miehiä kuin naisia, kai siitä voi jotain päätellä. 

Vierailija
13/23 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että kannattaa enää aloittaa, itse olen nyt 51 ja viiskymppiä täytettyäni on kunto tuntunut rupeavan heikkenemään selvästi. Lihaksissa ei ole enää voimaa kuten ennen.

Niiin mitä sitä turhaan kuntoa kasvattamaan kun se on jo heikentynyt.

Vierailija
14/23 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

katso kun rauhallisesti astut kävellessäsi, että jalkasi rullaa hyvin ja paino on tasaisesti jalkapohjien päällä. Jos astut kieroon tai voimakkaasti sisäsyrjälle ja alat kovasti rasittamaan jalkaasi niin nilkkaasi tai polveesi tulee ennen pitkään ongelmia, jotka tulee heijastumaan ongelmia myös selkään. Osta myös hyvät kengät. Ei liian paksuja pohjia tai kovia. 

Vierailija
15/23 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ensin vähän kuivaharjoitella miten juoksu sujuu pidätyskyvyn kannalta:

Vierailija
16/23 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin 45-vuotiaana ja aloitin juoksemisen koska minulla oli vanha operoitu polvivamma, joka alkoi oikein häijyksi ja kipuili kävellessäkin. Ajattelin sitten, että pannaanpa polvi töihin, jospa se siitä ja näin puolentoista vuoden juoksuharjoittelun jälkeen polvi on kivuton. Eli polvea säästävä liikunta oli ollut aivan väärä ratkaisu ja vain heikentänyt polvea tukevia lihaksia. 

Minulle on toiminut Polar-urheilukelloon ohjelmoitu juoksuohjelma ja kunnon juoksukengät, eikä tätä kenkäasiaa voi kylliksi painottaa.

Vierailija
17/23 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu hyvin! Guugeloi Porin juoksukoulu, se on mainio!

Vierailija
18/23 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä aloita, jos sinulla BMI on yli 29. Nimittäin nivelesi eivät kestä kyseistä paukutusta montaa kuukautta. pitää ymmärtää, vaikka voimia on, että kroppasi on haurastunut jo joiltain osin. Minulla on juuri tuollaisen yltiöpäisen laskettelu- juoksu- ja hyppytreenien jäljiltä nyt kulumat molemmissa polvissa ja vasemmassa lonkassa. ikää 58. Tekoniveltä odotellessa nyt joka askel tuntuu.

Vierailija
19/23 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kysymys olisi kannattanut esittää juoksufoorumilla, täällä saat vain päänaukomista ja v#ttilua.

Vierailija
20/23 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että polvia ja lonkkia löytyy hyllystä, mutta nilkkoja ei. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi