Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä te sitä julkista sektoria leikkaisitte?

Vierailija
30.12.2025 |

Lopetetaanko vammaispalvelut vai Lapin poliisipalvelut? Entä katujen auraus Pirkanmaalla? Vai miten olisi yli 65 -vuotiaiden syöpähoidot tai nepsylasten koulunkäyntiavustajat?

Kommentit (562)

Vierailija
481/562 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

IMF kun tulee niin sitten saadaan kaikki nauttia näistä leikkauksista ihan tasapuolisesti :D

Vierailija
482/562 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konsulttipalkkiot. Jos esim. mokaa mediassa niin kymmeniä tuhansia veronmaksajien rahoja ei laiteta tilanteen paikkailuun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/562 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunullisten bussimatkailu pois. Reissuun vasta kun siihen on varaa. Lapsia samaten.

Vierailija
484/562 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisesta sektorista jos leikataan leikkaamatta kansalaisten lakisääteisiä oikeuksia, luodaan vaan automaatti, jolla veronmaksajien rahoja lapataan kalliisiin, yksityisten firmojen tuottamiin palveluihin. 

Eli kertokaa julkisen leikkaajat ensin mistä lakisääteisistä palveluista haluatte luopua?

Vierailija
485/562 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti 218Jos virastoja yhdistettäisiin, niin silloin esimerkiksi Tulli yhdistettäisiin osittain Verohallintoon ja osittain rajavartiolaitokseen. Meillä on Poliisi, Armeija, Tulli, Rajavartiolaitos ja Verohallinto. 

Siitä taitaa olla jo yli kymmenen vuotta, kun Tullilta siirrettiin Verohallintoon kaikki toiminnot, jotka järkevästi voitiin yhdistää. Poliisi, Raja ja Tulli taas ovat tehneet yhteistyötä jo jostain 90-luvulta saakka yhteisissä tehtävissä ja yhteistyö on todettu tehokkaaksi. Pelkän hallinnon keventämiseksi sääästöjö tuskin saataisiin aikaan. 

Mökkipaikkakunnan tilanneteen seuraamisen jälkeen yrittäisin hakea säästöjä kunnista. Pitääkö jokaisen oikku kunnan olla itsenäinen? Kuntiin on vaikea saada edes kunnanjohtajaa ja pikku kuntien johtotehtävissä kiinnostuvat vain uransa alussa olevat, jotka vuoden parin jälkeen lähtevät pois. 

Vierailija
486/562 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli juuri ketju, missä oli tehty pissatulehduspotilaan näytekipon hakeminen mahdollisimman hankalaksi kaikille osapuolille. Yrittäisin parantaa sote-palveluiden toimivuutta niin, että ylimääräistä edestakaisin ravaamista olisi mahdollisimman vähän ja kustannukset kasvaisivat mahdollisimman vähän. 

Kykenet maallikkona järjestämään koko terveydenhuollon toimivammaksi?

Kyseisessä ketjussa tuotiin esille se, että jos on ollut aikaisempaa VTI-historiaa, kirjoitetaan yleensä e-resepti ilman testauksia. Jos VTI ei parane ensimmäisellä antibiootilla, tutkitaan näyte ja määrätään uusi antibiootti.

Tämä on Käypä hoito-suosituksessa. Suositusten noudattaminen on vapaaehtoista.

Itse muuttaisin nuo suositukset velvoittaviksi. Väärästä toiminnasta jos tulisi tuntuva rangaistus, asia olisi äkkiä hoidossa. Nyt saa toimia miten tahansa, mikä lisää epätietoisuutta siitä mikä terveydenhuollolle kuuluu ja mikä ei kuulu. 

Vierailija
487/562 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä yhteiskunnan järjestämiä palveluita juurikaan ole sellaisia mitkä voisi täysin lopettaa. Tehotonta toimintaa julkisella sektorilla kyllä on paljonkin ja jossain kohteissa ihan liikaa henkilöstöä ja varsinkin esimiestehtävissä ja hallintoa hoitamassa. Terveydenhoito nielee suunnattomasti rahaa ja jotenkin ihmisten omaa vastuuta omasta terveydentilan ja hyvinvoinnin hoitamisesta pitäisi lisätä ainakin , kun on kyse niin sanotuista elintasosairauksista jolloin julkisen terveydenhoidon kustannuksetkin vähenisivät. Sosiaalitukijärjestelmämme kaipaa ehdottomasti myös remonttia sillä järjestelmä jakaa ihan liian paljon täysin vastikkeetonta rahaa ja täällä oleilee mitään tekemättöminä yhteiskunnan tuilla ihan liian paljon ihmisiä, jotka kykenisivät tekemään jotain saamansa rahan eteen. Ehkä Suomi pärjäisi vähemmällä määrällä kansanedustajiakin?

Vierailija
488/562 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron yhden esimerkin. Olen raskaana ja kävin sairaalalla illalla tarkistuksessa. Sen sijaan, että siellä minua hoitanut hoitaja TAI lääkäri olisi tehnyt lähetteen yliaikaiskontrolliin, minun piti mennä seuraavana aamuna toisen kaupungin neuvolaan, jossa tehtiin yliaikaiskontrollilähete sinne samaan sairaalaan, jossa 12 tuntia aiemmin olin ollut tutkittavana.

Että on siellä terveydenhuollossa ihan pari juttua, josta voitaisiin tehostaa.

Vierailija
489/562 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen sektori on Suomessa erittäin tehotonta. On olemassa paljon laskentoja jossa verrataan yksityisen ja julkisen sektorin tehokkuutta ja näissä kaikissa on sama huomio -> yksityinen sektori toimii noin 3-4 kertaa tehokkammin. Leikkaus on siis väärä sana, mutta tehostamista tarvitaan paljon!!

Vierailija
490/562 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IMF kun tulee niin sitten saadaan kaikki nauttia näistä leikkauksista ihan tasapuolisesti :D

Ei taida IMF tyytyä tässä ketjussa esitettyihin. Se nappaa eläkkeistä palan pois. 

Vierailija
491/562 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska kun täällä tietäjät vaatii julkisen puolen hallintoväkeä vähemmäksi, eikä oikein tajua, mikä ero on julkisella ja yksityisellä. Julkisella puolella pitää tehdä päätöksiä ja ne ovat julkisia. Niistä voidaan aina valittaa ja ihan suoraan syyttää päätöksen tekijää virheestä, tarvittaessa vaikka oikeudessa. Jonkun pitää nimensä vetää siihen päätökseen, että tiedetään, kuka on vastuussa. Yksityisellä puolella ei tarvitse kenellekään kertoa, kuka on päättänyt mitä tai onko kukaan päättänyt. Eikä niistä voi kukaan valittaa mihinkään.

Hauskaa kun joku vielä kuvittelee ihmisten uskovan virkavastuuseen. Käytännössähän on nähty että julkisen viran haltija saa tehdä ihan mitä tahansa, ilman että saa tuomiota. Tai korjaan. Ei saa murhata ketään. Siitä tulee jo tuomio. 

Siinä olisi kyllä hyvä lakimuutos, että virkasuhteista määräaikaisia. Jos ei hommat luonnistu määräaikana, ei ole kelpoinen hakemaan jatkoa.

Vierailija
492/562 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerron yhden esimerkin. Olen raskaana ja kävin sairaalalla illalla tarkistuksessa. Sen sijaan, että siellä minua hoitanut hoitaja TAI lääkäri olisi tehnyt lähetteen yliaikaiskontrolliin, minun piti mennä seuraavana aamuna toisen kaupungin neuvolaan, jossa tehtiin yliaikaiskontrollilähete sinne samaan sairaalaan, jossa 12 tuntia aiemmin olin ollut tutkittavana.

Itse kävin hoitajan haastattelussa, siitä tutkimukseen, lääkäri katsoi tulokset ja lausui löydöksen, siitä oman kunnan lääkärille, joka kirjasi diagnoosin Kantaan ja minä takaisin tutkimuspaikkaan hakemaan hoito. Siellä on paljonkin turhaa pyöritystä, mutta en nyt näkisi, että se väkeä vähentämällä paranee. Paitsi jos potkitaan pihalle vanhempaa egomaanista ikijäärä-porukkaa.

Vierailija
493/562 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin hoitajan haastattelussa, siitä tutkimukseen, lääkäri katsoi tulokset ja lausui löydöksen, siitä oman kunnan lääkärille, joka kirjasi diagnoosin Kantaan ja minä takaisin tutkimuspaikkaan hakemaan hoito. Siellä on paljonkin turhaa pyöritystä, mutta en nyt näkisi, että se väkeä vähentämällä paranee. Paitsi jos potkitaan pihalle vanhempaa egomaanista ikijäärä-porukkaa.

Kustannusten nousun hillitseminen on myös säästötoimi. Saadaan samalla verorahamäärällä aikaiseksi enemmän. 

Vierailija
494/562 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille vähintää 15% palkanalennus. Ei vaikuta käytännössä mihinkään, mutta menot pienenevät 15%. 

Vierailija
495/562 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palokunnat ja ensihoidon voisi kokonaan lakkauttaa. Eipä noista ole hyötyä oikein kenellekkään.

Vierailija
496/562 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopeutumisrahat ja sopeutumiseläkkeet pois. Tilalle normaali työttömyystuki työvelvoitteella.  

Miksi kansanedustajan toimessa eläkettä kertyy neljä prosenttia vuodessa? Tavalliselle palkansaajalle eläkettä kertyy 1,5 prosenttia samassa ajassa.

Vierailija
497/562 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ensimmäiseksi lakkauttaisin Kansaneläkelaitoksen joka on luonut Suomeen oleskeluyhteiskunnan. Työttömät ja monet muut ovat passivoituneet eikä yrittäminen tai työn perässä muuttaminen enää kiinnosta. 

Valtio on konkurssissa mutta tukien varassa olevat vinkuvat lisää tukea jotta elintaso olisi samalla tasolla kuin työtä tekevillä. Eipä ihme että työnteko ei enää arvosteta. 

Näyttää siltä että on vain vuoden tai kahden päässä ennen kuin IMF tulee kylään. Vuosikymmen sitten naureskeltiin Kreikalle mutta nyt ollaan samassa tilanteessa. Miten tässä näin kävi?

Vierailija
498/562 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOpetetaan ainakin työttömien hoitaminen terveydenhuollossa kokonaan. Jospa ne alkavat kuolla vähän aikaisemmin niin saadaan säästöjä.

Vierailija
499/562 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopeutumisrahat ja sopeutumiseläkkeet pois. Tilalle normaali työttömyystuki työvelvoitteella.  

Miksi kansanedustajan toimessa eläkettä kertyy neljä prosenttia vuodessa? Tavalliselle palkansaajalle eläkettä kertyy 1,5 prosenttia samassa ajassa.

Persut tietää kikat.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011679528.html

Vierailija
500/562 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisesta sektorista jos leikataan leikkaamatta kansalaisten lakisääteisiä oikeuksia, luodaan vaan automaatti, jolla veronmaksajien rahoja lapataan kalliisiin, yksityisten firmojen tuottamiin palveluihin. 

Eli kertokaa julkisen leikkaajat ensin mistä lakisääteisistä palveluista haluatte luopua?

Päivähoito, koulut, terveyskeskukset noin alkuunsa. Jokainen voi hoitaa lapsensa itse. Koulut voidaan yksityistää ja nostaa koulutuksen tasoa. Valtio voisi vastata vain yliopistokoulutuksesta. Terveyskeskusten toiminta on tehotonta joten parempi sirtyä yksityislääkäreiden käyttöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän