Mistä te sitä julkista sektoria leikkaisitte?
Lopetetaanko vammaispalvelut vai Lapin poliisipalvelut? Entä katujen auraus Pirkanmaalla? Vai miten olisi yli 65 -vuotiaiden syöpähoidot tai nepsylasten koulunkäyntiavustajat?
Kommentit (464)
"Monessa maassa on kovemmat verot. Esim. Tanska ja Ruotsi eivät ole veroparatiiseja ja palkat hyvät. "
Ruotsissa 40000-90000 €/v ansaitsevien verotus on selvästi alempi kuin Suomessa. Alle 30000 €/v vuodessa maksavat siellä enemmän veroja ja yli 100000 €/v ansaitsevien verotus on noin 1-1,5 %-yksikköä alemmalla tasolla.
Lakkauttaisin kaikki ulkomaille suunnatut rahat ja leikkasin reilusti sosiaalituista
Vierailija kirjoitti:
Hammashoito pois vvaltion työntekijöiltä. Muutkin maksavat sen itse. Ärsyttää maksella heitukoiden kosmeettista hampaanhoitoa. Olkaa ilman hampaita, niin muutkin ovat.
Olen ollut valtiolla 10 v. Ikinä ei ollut ilmaista hammashoitoa!? Wtf? Sen sijaan oli niin kova palkka että oli varaa rampata yksityisellä alinomaa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin oasa täälläkin leikkaisi siitä mikä ei koske itseä ja muka kovasti ovat isänmaan asialla. Teköpyhää jaarittelua kaikki tyyni.
Aloittajalla on myös kumma usko että yksityinen yrittäjä tekisi asiat mukana paremmin kuin julkisen sektorin työntekijät. Yksityinen firma tähtäisi ennen kaikkea voittonsa lisäämiseensä ja kuluttajien rahastamiseen. Uusi "potkulaki" vielä helpottaa työntekijöiden irtisanomista ja harvoin niitä yrityksen voittoja jaetaan myös työntekijöiden palkkapussiin.
Byrokraatit on pahoja, koska ne itse työllistää itsensä, jotta ovat tehokkaita ja pystyvät näyttämään palaverissa toisilleen, kuinka hyödyllistä prosessia tässä kehittävät. Hankalinta on, että ne vielä vaivaa niitä, joilla on oikeitakin töitä, niillä jutuillaan plus haittaa ihmisten toimintaa, yrityksiä jne. Siksi byrokraatteja pitää poistaa paljon. Kaikkea ei tarvitse vahtia ja kontrolloida.
Järjestötuet! Ihan totta? Ne ei kuulu valtion ydintehtäviin. Ihmiset voivat itse tukea haluamiaan järjestöjä.
Ja kyllä, vammaispuolella on paljon leikattavaa. Vieläkään sitä teinien tuhlausrahaa ei ole saatu lopetettua ja se kyllä on täysin järjetön. Onhan tämä älytöntä, että kotona käydään hoitamassa koulua, taksit kuljettaa edes takaisin ja jokaisella on subjektiivisia oikeuksia siihen ja tähän. Kuvaavaa on, että vammaisjärjestöt loukkaantuivat, jos 75-vuotiaana pitäisi siirtyä vanhuspalvelulain alle. Miksi loukkaantuivat? Koska vammaispalvelut on niin paljon paremmat kuin vanhuspalvelut. Kaikenlaiset lääkitsemiskiellot autisteille yms. Sitten henkilökuntaa tarvitaan niin paljon yölläkin, että päät kolisee yhteen, kun ei saa lääkitä. HALOO!
Kuntaverkkoa ja kouluverkkoa pitää myös rukata.
Vierailija kirjoitti:
Armeijaa
Leikkaisit siis siitä, minkä NATO-tason nosto aiheuttanut yli puolet lisävelasta. mahtaa olla suosittu leikkauskohde tällä palstalla, missä ne rahat pitää viedä siitä viimesimmästäkin leipäpalasta köyhän suusta.
Afrcan care:
Maaha nmuu ttajana isten ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja osallisuuden vahvistamiseen sekä kaksisuuntaisen kotoutumisen edistämiseen vertaisryhmä- ja harrastustoiminnan, neuvonnan, yksilöohjauksen ja vapaaehtoistoiminnan avulla Itä-Helsingissä
200 000
---
Alvi Ry
Vieraskielisten, heikossa työmarkkina-asemassa olevien tukeminen työelämään siirtymiseksi ESR+ -hankkeen omarahoitusosuuteen. ESR+ hankerahoitusta on haettu Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta. Rahoituspäätös tulee 06/2025. Hankkeen suunniteltu aloitusaika on 1.10.2025. Omarahoitusosuutta haetaan Stealta takautuvasti alkaen 1.10.2025. Hanke on kaksi vuotinen ja päättyy 30.9.2027. Hanke on kohdennettu vaikeassa työmarkkina-asemassa oleville vantaalaisille maahanmuuttaneille, kuten Afrikan ja Lähi-Idän maista oleville henkilöille. Hanke tarjoaa kohderyhmälle työllistymistä edistävää yksilö-ja ryhmävalmennusta avoimille työmarkkinoille siirtymisen mahdollistamiseksi, työelämäntaitojen harjoittamista, työnhaun tukea. Hankkeessa luodaan työvalmennusmalli. Tavoitteina: Kohderyhmän kouluttautumisen/työnhaun ja työllistymisen toteutuminen. Työmarkkinoiden vastaanottavuuden parantuminen ja tulosten juurruttaminen työllisyysalueiden palveluihin.
142 000
---
Eläke-alkuisia yhdistyksiä: yli kolme miljoonaa euroa.
---
Somalin- ja arabiankielisten maah an muutt ajanuo rten oppimisen ja työllistymisen edellytyksien vahvistamiseen ryhmätoiminnalla ja työpajoilla sekä henkilökohtaisella ura- ja opintoneuvonnalla
60k
...
Lista jatkuu ja jatkuu ja jatkuu
Endometrioosia, adenomyoosia, PCOS:ää sekä vulvodyniaa sairastavien naisten hyvinvoinnin lisäämiseen ja edunvalvonnan edistämiseen toteuttamalla vapaaehtois- ja vertaistukitoimintaa sekä kehittämällä vaikuttamistyötä (Yhdessä olemme enemmän)
210 000
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on puolet vähemmän asukkaita kuin Sveitsissä, mutta Sveitsissä on yli puolet pienempi julkinen työntekijämäärä. Kyllä, valtion virastoista, yhdistyksistä ja muista julkisista palveluista toimistotyötehtävistä voi antaa kenkää todellakin sadoille tuhansille. Tekoäly muutenkin tulee tekemään 70-80% niistä pakosta hyvinkin nopeasti, jota ei julkisuudessa mediassa haluta uutisoida vielä. Ai niin...viroissa on kokonaisia sukuja ja kavereita ja kaverin kavereita, niin eihän se ole kuin asiantuntijuutta eikä korruptiota. Terveisin, yli 20 vuotta tätä kaikkea seurannut useammassa työpaikassa
Tämä on aivan täyttä höpöä jota mamma toistelee kaikilla nettipalstoilla. Kannattaisi opetella esim saksaa tai ranskaa niin voisit perehtyä Sveitsin kuvioihin. Siellä on yli 20 kantonia, joiden hallinnot unohtuvat näistä sepustuksistasi.
Sveitsissä noin 950.000 työntekijää julkishallinnossa ( sisältäen myös 26 kantonin työntekijät).
Perustulo koko kansalle tai sitten jokin muu mahdollisimman yleinen ja tasapäistävä tukimuoto, joka sopii mahdollisimman moneen tilanteeseen. Tavoitteena, että Kelassa tai työkkärissä tarvitaan mahdollisimman vähän porukkaa ja nämä ihmiset saadaan sieltä ns. oikeisiin töihin.
Ansiosidonnainen päiväraha pois ja kaikille sama työttömyystuki (rikkaat voivat laittaa rahaa syrjään pahan päivän varalle ihan itse, jos näin haluavat).
Irakin Naisten Yhdistys RY
Maahanmu uttajataus taisten naisten hyvinvoinnin, työelämä- ja opiskeluvalmiuksien sekä osallisuuden vahvistamiseen vertaisryhmien, infotilaisuuksien, vapaaehtoistoiminnan sekä yksilö- ja palveluohjauksen avulla pääkaupunkiseudulla
168 000
Palkkakatto julkiselle sektorille, pääministeri ja presidentti 9999 euroa kuussa ja muille suhteessa vähemmän. Ei mitään tukea yhdistyksille jotka maksavat toiminnanjohtajalleen yli 3999 euroa kuussa. Tuosta voisi alkaa. Lukuja voi aina muuttaa mutta idea lienee selkeä.
Vierailija kirjoitti:
Perustulo koko kansalle tai sitten jokin muu mahdollisimman yleinen ja tasapäistävä tukimuoto, joka sopii mahdollisimman moneen tilanteeseen. Tavoitteena, että Kelassa tai työkkärissä tarvitaan mahdollisimman vähän porukkaa ja nämä ihmiset saadaan sieltä ns. oikeisiin töihin.
Ansiosidonnainen päiväraha pois ja kaikille sama työttömyystuki (rikkaat voivat laittaa rahaa syrjään pahan päivän varalle ihan itse, jos näin haluavat).
Otappa se kieli pois sieltä työnantajan hanurista ja liity liittoon niin saat ansiosidonnaisen työttömyyden kohdatessa.
Vierailija kirjoitti:
Endometrioosia, adenomyoosia, PCOS:ää sekä vulvodyniaa sairastavien naisten hyvinvoinnin lisäämiseen ja edunvalvonnan edistämiseen toteuttamalla vapaaehtois- ja vertaistukitoimintaa sekä kehittämällä vaikuttamistyötä (Yhdessä olemme enemmän)
210 000
Syntyvyys alas, Suomi nousuun?
Joku varmasti pöyristyy, kun tämä lista on Persun kokoama. Mutta eiköhän jokainen ainakin hiljaa mielessään myönnä, että näiden verorahojen käyttö ei ole ollut viisainta mahdollista. Ei meillä ole varaa tällaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Maakunnista 400 000 etätöissä tuhnuttelevaa konttoristia ilman toimenkuvaa kortistoon.
Ja sitten valitettavasti nämä kommentit on tätä tasoa, näin perin juurin laiskaa ajattelua, jolla saa osoitettua, ettei puhujalla ole hajuakaan asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se minä olisin mutta näistä viroista pidetään kynsin hampain kiinni koska vallanhalu.
Olen laiskin mies koko organisaatiossa ja tienaan noin 4500e/k. Olen myös matemaattis-loogisesti lahjakas ja älykäs ja sitä myöten olen myös laiska paska. Mietin usein mistä minulle maksetaan.
Mutta jos itse irtisanoutuisin ei tämä muuttuisi mitenkään. Tulisi vain uusi tekijä tilalle joka tekee yhtä hyödytöntä työtä eri motivaatiolla.
Pitäisikin saada lahjakkaat tekemään tuottavia hommia. Tuotekehitystä, innovointia, jotain arvoa lisäävää. Ei laiskottelua julkisella.
Koska olen vähän sama eli älykäs mutta laiska YRITIN kerran sellaista tehostamisprojektia liittyen alihankintaan julkisella. Ei hyvää päivää sitä vastustamisen määrää?! Ihan voisi kuvitella että se nuorikko tradenomi sai provikkaa alihankkijoilta tms!? Ristus sentään. No lopulta, lähes 2 vuoden täysin epäonnistuneen veivauksen ja ikuisen toistamisen jälkeen meni keskijohdolle joku saatanallisen ruma ppt olin siitä väkisin korjannut pahimmat asia- ja kielivirheet. No sai sitten johto tiedoksi että on ehkä slackia ehkä täysin turhaakin ostamista. Mikään ei ole muuttunut. Ja esim ihan vaan esim. Yks budjettimomentti on ollut jo kolmatta vuotta väärin. Sitä ei korjata vaikka se on ihan yleisesti tiedossa. Budgetidssa esim kulut on 150 k mut siihen kirjataan vuodessa 70. Aina näin. Palveluja tosin ostetaan varmasti lähes 100. Mutta ne kirjataan väärin. Tätä ei mukamas pystytä korjaamaan ja niin on aina liikaa kuluja budjetissa ja vähemmän ostoja ja "jossain" on ne faktiset menot. Näin ollen tämä osa-alue on aina persiilleen. Ei kannusta tehoon tällainen. Vois ne budjettialitukset antaa vaikka Mulle.
Vierailija kirjoitti:
Ensisijaisesti hallinnosta, ei suorittavasta portaasta. Julkisen sektorin ei myöskään tarvitse tuottaa kaikkia palveluita, vaan näitä pitäisi oman tuotannon ohella ostaa yksityisiltä palveluntuottajilta. Kilpailu on paras kirittäjä ja tällä saataisiin kustannussäästöjä erittäin suurella todennäköisyydellä.
Ideologia pitää laittaa syrjään kun julkinen raha on tiukalla.
Yksityistäminen on vaan nostanut niiden palveluiden hintaa joita se on koskenut. (Esim kuntien kouluruokailu, terveyspalvelut, terveydenhuolto, jopa kiinteistöjen huoltohinnat on nousseet kun kunnat eivät saaneet enää itse niitä järjestää).
Tiedän kokemuksesta, oma työni maksaisi kunnalle yksityiseltä ostettuna noin 120k/ vuosi.
Saan palkkaa tuosta noin kolmanneksen ja teen paljon muutakin kuin lakisääteiset tehtävät. Mistä leikkaisit ja miten yksityinen tekisi tuon edullisemmin?
Vierailija kirjoitti:
Joku varmasti pöyristyy, kun tämä lista on Persun kokoama. Mutta eiköhän jokainen ainakin hiljaa mielessään myönnä, että näiden verorahojen käyttö ei ole ollut viisainta mahdollista. Ei meillä ole varaa tällaiseen.
Tässä oli valitettavasti otettu mukaan ihan normaaleja ja kohtuullisia juttuja. Mutta monta aivan järisyttävän huonoa. Pelottavaa. Lisäksi puuttuu paljon vaikkapa Tytin värianalyysit, ja on nähty sellaista mikä sopis listaan kuin jumppakepit mut ei tuu julkisuuteen. Meillä ollu esim 2 v täysin turha EU-hanke. Esim. Ongelma on kun se saa EU rahoitusta mutta ympätään omaan virastoon nii siellä on projektityyppiä toisen perään ja niillä menee tana puurot ja vellit sekaisin kontaminoituu koko organisaatio. Ihan ok jos EU rahoittaa mutta pitäis erillisenä. Nyt kului tähän turhaan, täysin turhaan valtion rahaa. Ei ole yhtä ainuttakaan konkreettista hyötyä tästä projektista. Ei kukaan tienny sen olemassaolosta ja outputista. Mut joo, palkattiin muutama työtön.
Ei niitä nykyään edes aurata. Helsingissä on lämmitetyt pyörätiet, pysyvät sulina läpi vuoden.