Sinä ansaitset tämän tällaista on parisuhdeväkivalta Suomessa, Yle kävi läpi 2936 tapausta jossa sai surmansa 21 naista
Yle kävi läpi 2 936 pahoinpitelytuomiota vuosilta 2022 ja 2023. Selvisi, että parisuhdeväkivalta on sukupuolittunutta ja sitä tehdään eniten kotona. Tekoväline on tavallisimmin jokin ruumiinosa ja tekijöiden ikäjakaumassa korostuvat 2540-vuotiaat. Ylen laskelmien perusteella Suomessa on tänä vuonna kuollut 21 naista väkivallan uhrina. Yli 2000 tapauksessa tekijänä on ollut mies.
Ylen selvitys ei koske henkistä väkivaltaa. Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan henkinen väkivalta on hyvin yleistä, ja etenkin naiset joutuivat kohtaamaan hyvin vakavaa ja toistuvaa henkistä väkivaltaa.
Henkinen väkivalta ei useinkaan jää vain yhteen kertaan. Tässä se muistuttaa fyysistä väkivaltaa.
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Nää nyt näköjään aina käy sukupuoli kysymyksiisi, joissa joku mies huutaa "no entäs ne naiset?!?"
Voiko joku mies tulla kertomaan mitä se nainen siis konkreettisesti sanoi ja teki, että se piti hiljentää väkivallalla ja tuliko siitä parempi olo?
Mistä se nalkutti ja miten se haukkui?
Mä olen joutunut kuulemaan aika hiton alentavaa ja törkeää tekstiä, mutta ei edes menkkapäissään äärimmilleen ärsytettynä olis käynyt mielessä kenenkään päälle käydä.
No mitä minä sille voin jos naisia tapetaan suhteissa, kun itse en ole naisia retuuttanut saati tap panut. Kun tässä ilmeisesti olen jotenkin syytetyn penkillä kuitenkin vastaamassa asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Tää on näköjään sellainen nokituspeli. Se jolla on asiat huonoiten saa kitistä kovimpaan ääneen.
Tää on lähinnä sellainen, mitä sitte peli.
Ei muutama tuhat yksittäistapausta ole mun ongelma!
Olen mies ja pidän kostoelokuvista joissa kaltoinkohdeltu nainen lopulta kostaa miehille. Mitäs siihen sanotte.
Vierailija kirjoitti:
Nää nyt näköjään aina käy sukupuoli kysymyksiisi, joissa joku mies huutaa "no entäs ne naiset?!?"
Voiko joku mies tulla kertomaan mitä se nainen siis konkreettisesti sanoi ja teki, että se piti hiljentää väkivallalla ja tuliko siitä parempi olo?
Mä olen joutunut kuulemaan aika hiton alentavaa ja törkeää tekstiä, mutta ei edes menkkapäissään äärimmilleen ärsytettynä olis käynyt mielessä kenenkään päälle käydä.
Kenen vika se on, jos nainen on selkeästi tiennyt, että jos nyt ei pysty olemaan hiljaa niin tulee turpaan?
Miehet tuntuu tajuavan tämän paremmin. Jos menee liikaa huutelemaan nakkikiskan jonoon, eiköä osaa laittaa, niin kohta sattuu päähän.
Eipä tämä mikään lieventävä asianhaara ole, mutta samaan hengenvetoon voipi kyllä todeta, että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä minä sille voin jos naisia tapetaan suhteissa, kun itse en ole naisia retuuttanut saati tap panut. Kun tässä ilmeisesti olen jotenkin syytetyn penkillä kuitenkin vastaamassa asiasta?
Miksi otat asian niin henkilökohtaisesti ja defensiivisesti, jos sulla ei ole osaa eikä arpaa uhrina eikä tekijänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole problematisoitu miesten tekemiä naistappoja samalla tavalla yhteiskunnalliseksi ongelmaksi kuin esim. Britanniassa ja Italiassa. Syytä olisi.
Akkojen kannattaisi rajoittaa omaa nalkuttamistaan, ettei käy huonosti.
Ei siinä mennyt kuin hetki, niin eka pippeliteline tuli miesselittämään ja levittämään naisvihaa
Vierailija kirjoitti:
Uutisissakin muistetaan aina mainita oliko uhri viaton, "uhri oli viaton ei tuntenut tekijää".
En ole ikinä kuullut, että uutisissa sanottaisiin jonkin väkivaltarikoksen uhria "viattomaksi". En ikinä. Se ei kuulu nykyajan uutiskieleen todellakaan. (Mutta skannaukseni ei ulotu 50-luvulle, onko kommentoija ehkä vanhempaa sukupolvea? Tai sitten todella nuorta.)
Jos hyökkääjä ei tunne uhria, se tuodaan uutisessa esille sanomalla, että uhri oli hyökkääjälle tuntematon. Tai että he eivät ennestään tunteneet toisiaan, tai että heidän välillään ei ollut yhteyksiä.
"Viattomuus" on vanhatestamentillista kieltä, ei sovi neutraaliin uutiskieleen. Oikeuskin puhuu syyttömästä, ei viattomasta.
Kuunnelkaa uutisia tai poliisien tiedotusta tapahtumista, osassa mainitaan viattomuus kun uhri ei tuntenut tekijää ja kun oli tuttu, viattomuudesta ei enää puhuta. Ikään kuin tunteminen tekisi uhrista syyllisen ja ikään kuin uhri olisi tehnyt jotakin ansaitakseen tapahtumat.
Nalkuttaminen ei ole edes mikään syy. Usein se väkivaltainen puoliso on itse se nalkuttava.
Niin, meillä on paljon alistuskulttuureista tulleita kyllä.
Onhan meillä paljon näitä kunniamurhia. Ei ennen ollut. Mistä niitä nyt on alkanut ilmestymään
Melkein jokaisessa lukemassani vainoamisjutussa ei poliisi, eikä kukaan voi yhtään mitään. Se on yhtä tyhjän kanssa uhrin suojelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen vika se on, jos nainen on selkeästi tiennyt, että jos nyt ei pysty olemaan hiljaa niin tulee turpaan?
Miehet tuntuu tajuavan tämän paremmin. Jos menee liikaa huutelemaan nakkikiskan jonoon, eiköä osaa laittaa, niin kohta sattuu päähän.
Eipä tämä mikään lieventävä asianhaara ole, mutta samaan hengenvetoon voipi kyllä todeta, että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Selkeästi niputat kaikki miehet ja kaikki naiset samaan kategoriaan. Miksi te miehet sitten ette pysty suhteissa vaan toisten miesten kanssa, ketkä ei nalkuta ja kuka antaa samalla mitalla pataan?
Miksi mies tarvitsee sitä naista alistettavaksi jos mies tietää, ettei se nainen muuta tee kuin nalkuttaa?
En kyllä edelleenkään tajua, miten ihmeessä mitkään sanat voi mennä niin tunteisiin että pakko mättää turpiin. Ja naiset muka on tunteidensa ja hormoniensa riivaama. No ilmeisesti ainakin yrittää niitä tunteitaan tuoda ilmi sanoin, ei turpiin vetämällä. Miten sä et osaa? Et osaa mitenkään muuten rauhoittaa tilannetta? Vaikka kysymällä mikä ihme riivaa. Noh, täähän on vaan naislogiikkaa.
Et muuten osannut sit mäkään antaa yhtään oikean elämän esimerkkiä?
Oon törmännyt todella usein tilanteeseen, jossa nainen vaan yrittää tuoda jotain mieltään vaivaavat asiaa esiin, tai kysyä esim mitä mies jollain tarkoitti ja mies ottaa tämän automaattisesti "nalkuttamisena" ja "riidan haastamisena".
Ole hitto yksin jos perus kommunikointi saa sut raivoihis.
Niin saako niitä esimerkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Onhan meillä paljon näitä kunniamurhia. Ei ennen ollut. Mistä niitä nyt on alkanut ilmestymään
Vaikkei kunnia sanalla mainita, niin kyse on aika monessa näissä keisseissä miehen kunniasta, jolloin tartutaan juurikin väkivaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just.
Kenen vika se on, jos mies vuositolkulla hakkaa naista ja yhtäkkiä onkin yöllä puukko selässä?
Juurisyy tässä on:
Miten naisia voisi estää satuttamasta itseään jännämiesten kanssa puuttumatta niiden itsemääräämisoikeuteen?
Ei taida olla mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Miehiä kuolee vuosittain paljon enemmän kuin naisia väkivallan seurauksena, mutta se ei meidän vassarimediaa kiinnosta lainkaan.
Wow... Ihan siis sanattomaksi vetää.
Vierailija kirjoitti:
Juurisyy tässä on:
Miten naisia voisi estää satuttamasta itseään jännämiesten kanssa puuttumatta niiden itsemääräämisoikeuteen?
Ei taida olla mahdollista.
Aika vastenmielinen ajatus. Siis ajattelit ratkaista asiaa ajattelemalla kuinka naista voi eri tavoin alistaa ettei nyt kuitenkaan vaan henki enää lähtis? Mitä jos lähdettäis siitä että nyt joukolla koko MIESKUNTA käytte siellä terapiassa hoidattaan ton sukupolvelta perityn väkivallanhimon ja alatte aikuisiksi jotka ottaa vastuun ihan omasta mäiskinnästänne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole problematisoitu miesten tekemiä naistappoja samalla tavalla yhteiskunnalliseksi ongelmaksi kuin esim. Britanniassa ja Italiassa. Syytä olisi.
Akkojen kannattaisi rajoittaa omaa nalkuttamistaan, ettei käy huonosti.
Väkivaltaisuuteen saati tappamiseen taipuvaiset voisivat rajoittaa itseään, ettei käy huonosti.
Oletkohan niitä, joille ero tulee yllätyksenä, vaikka vaimo on "nalkuttanut" vuoden tai kaksi ja hiljattain lopettanut?
niin kauan kun akka nalkuttaa, sitä kiinnostaa edes jollain tasolla jatkaa sitä liittoa. Sit kun se nalkutus loppuu, se oli sitten siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehiä kuolee vuosittain paljon enemmän kuin naisia väkivallan seurauksena, mutta se ei meidän vassarimediaa kiinnosta lainkaan.
Wow... Ihan siis sanattomaksi vetää.
Tämän vuoksi tilastot on mitä on Suomessa, täällä on perittyä sairautta jota ei miehet ole kitkeneet.
Pitäskö sun mielestä luvun siis olla enemmän?