Muutan omilleni. Tässä äitini tekemä budjetti onko realistinen?
Tulot: työttömyys raha 650 + toimeentulotuki 350€ yht 1000€
Kulut: vuokra 500€
Ruoka 200€
Känny + netti 10+10 yht 20€
Vaatteet ja kosmetiikka 50€
Menot yhteensä 790€
Tämän mukaan minulle jäisi YLIMÄÄRÄISTÄ joka kk yli 200€!!😀
Voiko tämä pitää paikkansa?
Kommentit (188)
Sen sijaan että panostaa siihen loppuelämän tukielämiseen, kannattaisi pysyä siellä kotona ja panostaa osaamiseensa, monipuoliseen koulutukseen ja uutteraan työnhakuun.
Pysy heidän luona vaan äläkä ryhdy meidän elätettäväksi.
Mistä muka saa toimeentulotukea 350 euroa?
50 euroa on liikaa vaatteisiin ja kosmetiikkaan! Höpö höpö!
Annan ihan ilmaisen neuvon, mene kouluun ja hanki ammatti, hanki töitä. Jos et onnistu, muuta takaisin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hygieniatarvikkeet puuttuu kokonaan, entä jos tarvitsee ostaa jotain särkylääkettä yms. apteekista? Liikkuminen, harrastukset?
200 eurolla kuussa saa jo hyvin hygieniatarvikkeetkin. Meikit ei ole mikään välttämättömyys, mutta niitäkin saa halvalla.
Tuolla summalla et saa sekä ruokaa, että hygieniatarvikkeita. Etenkään jos sen lisäksi pitää maksaa vielä sähkö yms. vaikkapa liikkumisen kuluja.
Kuinka paljon ihminen tarvii hygieniatarvikkeita kuukaudessa? Mulla niihin ei mene edes 20€/kk.
No ihan terveyssiteisiin jne menee
Max. 10€
Kuukautisten aikana voi olla kotona ja pitää jotain lakanaa tai pyyhettä sen ajan.
100e lisää ruokaan, 20e lisää puhelimeen ja nettiin. Sähkö n 20e/kk, vesimaksukin lisätään usein. Bussilippu, vakuutus.
Salikortti jos treenaa
Minun poikani (20v) pääsi juuri armeijasta, eikä todellakaan muuta omilleen ennen kuin on saanut työpaikan. Tiedän että minä joutuisin kuitenkin antamaan rahaa koko ajan kun työmarkkinatuki ja asumistuki ovat niin pienet. Hanki sinäkin hyvä ap ensin työ ja muuta vasta sitten pois kotoa. T. Toinen äiti
Sivusta seuranneena: teini jää kotiin, kunnes elättää itsensä. (Tämähän kaikille ei ole mahdollista), niille keille on, olkaa kiitollisia vanhemmillenne.
Sitä ennen löytäkää opiskelupaikka, suorittakaa opiskelu ja sen jälkeen työn etsintä. Loma-aika menee toki työn tekoon.
Ei ole mitään järkeä itsenäistyä liian aikaisin, jos siihen ei ole pakkoa.
Jaaha. Taas joku onneton luupää, joka koittaa vihjailla, että kelatukia saisi noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Annan ihan ilmaisen neuvon, mene kouluun ja hanki ammatti, hanki töitä. Jos et onnistu, muuta takaisin kotiin.
Eli tulee nykytilanne mutta tekemättä mitään turhaa ja rahaa vievää. Totuus nyt kumminkin on, ettei töitä kaikille ole. 527000 työtöntä ja muutama tuhat oikeaa työpaikkaa. Kyllä! Viisas luki ihan oikein. Nuo tiedot löytyy netistä. En ala täjän linkkejä laittamaan. Sanoin ainakin omalle pojalleni, kun peruskoulu loppui, ettei kannata vakavissaan koulua ottaa, jos opiskelemaan lähtee. Todennäköisin tie on 600e/kk sossutuki - tavalla tai toisella. Ja jos sattuu kuulumaan siihen kansanosan, jolla on lottovoittoakin suurempi mahdollisuus päästä töihin, niin sitten saattaapi sitä työtä saada. Et vain tiedä mille alalle työllistyt ja näin kolutus on turhaa. Minäkin olen käynyt 5 eri koulutusta ja vain 1 niistä minua työllisti satunnaisesti silloin "parempana aikana". Nyt ei tule hommia vaikka itku kurkuss pyytäisi. Ei edes pimeitä.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä alakanttiin laskettu. Ennemmin tai myöhemmin tarvitset uudet kengät, kännykän tai täytyy käydä hammaslääkärissä tai gynellä tms. Ehkäisy?
Miten niin ennemmin tai myöhemmin ? Toimeentulotuki on tarkoitettu vain ja ainoastaan tilapäiseksi hätäavuksi. Ei sen kuulukaan olla mitään kansalaispalkkaa jonka varassa ihminen voi loikoilla kaikessa rauhassa vaikka koko ikänsä.
Jaahas minun neuvot meni johonkin syyniin.
Ruokamenot laskettu alakanttiin ellei sitten äiti käy täyttämässä jääkaapin. Yksineläjän realistiset ruokanenot ovat tällä hetkellä kuukaudess 300-400 euroa ja tuohonkin summaan päästäkseen on sitten valmistettava kaikki ruoka itse, eineksiin ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruokamenot laskettu alakanttiin ellei sitten äiti käy täyttämässä jääkaapin. Yksineläjän realistiset ruokanenot ovat tällä hetkellä kuukaudess 300-400 euroa ja tuohonkin summaan päästäkseen on sitten valmistettava kaikki ruoka itse, eineksiin ei ole varaa.
Meitä on neljä. Kaksi aikuista ja kaksi teiniä. Ruokamenot saa meillä 600 euroon ja silti on hyvää syömistä.
200 euroa onnistuu kyllä ja 250 euroa ihan varmasti.
Miksi joku työtön söisi eineksiä???
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan että panostaa siihen loppuelämän tukielämiseen, kannattaisi pysyä siellä kotona ja panostaa osaamiseensa, monipuoliseen koulutukseen ja uutteraan työnhakuun.
Veikkaan aloitusta trolliksi, mutta monessa perheessä tämä ei ole mahdollista. Lapsilisät ym loppuu lapsen täysi-ikäistyessä, joten on kannattavampaa muuttaa omilleen omien tukien piiriin. Tästä toki seuraa se että nämä nuoret ei opi sitä rahankäyttöä koskaan, vaan räpiköivät miten kuten tukien ja vippien varassa.
Budjettiin on pakko jättää ylimääräistä. Muuten olet pulassa jos sairastut vaikka johonkin kuumetautiin tai liukastut ja katkot jalkasi. Tarvitset rahaa myös moneen muuhun asiaan kuin tuossa budjetissa mainittuihin.
Sähkö, vesi, vakuutukset vievät rahaa. Samoin pesuaineet, vessapaperi, lääkkeet, ymv asiat, joita budjetissa ei ole mainittu.
Suosittelen käymään kouluja ja rakentamaan vähän parempaa tulevaisuutta, en suinpäin ryntäämään köyhyyteen ja kurjuuteen.
Jos hän on poika, ei tarvitse meikkejä ja hygieniatarvikkeisiin menee vähemmän rahaa. Hyvin suurpiirteisesti siisteyteen suhtautuvalla ei mene kuin vessapaperiin jonkun verran rahaa.