Muutan omilleni. Tässä äitini tekemä budjetti onko realistinen?
Tulot: työttömyys raha 650 + toimeentulotuki 350€ yht 1000€
Kulut: vuokra 500€
Ruoka 200€
Känny + netti 10+10 yht 20€
Vaatteet ja kosmetiikka 50€
Menot yhteensä 790€
Tämän mukaan minulle jäisi YLIMÄÄRÄISTÄ joka kk yli 200€!!😀
Voiko tämä pitää paikkansa?
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Minun poikani (20v) pääsi juuri armeijasta, eikä todellakaan muuta omilleen ennen kuin on saanut työpaikan. Tiedän että minä joutuisin kuitenkin antamaan rahaa koko ajan kun työmarkkinatuki ja asumistuki ovat niin pienet. Hanki sinäkin hyvä ap ensin työ ja muuta vasta sitten pois kotoa. T. Toinen äiti
Osa nuorista miehistä muuttaa asumaan omilleen jo ennen armeija-aikaa esim. lukiota tai ammattikoulua käydessään ja yhteiskunta kustantaa heille asunnon armeija-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä alakanttiin laskettu. Ennemmin tai myöhemmin tarvitset uudet kengät, kännykän tai täytyy käydä hammaslääkärissä tai gynellä tms. Ehkäisy?
Miten niin ennemmin tai myöhemmin ? Toimeentulotuki on tarkoitettu vain ja ainoastaan tilapäiseksi hätäavuksi. Ei sen kuulukaan olla mitään kansalaispalkkaa jonka varassa ihminen voi loikoilla kaikessa rauhassa vaikka koko ikänsä.
On tarkoitettu, mutta käytännössä toimeentulotuella eletään vuodesta toiseen.
Vuokra+sähkö+vesi, varaudu vuokran nousuun joka vuosi
Kotivakuutus
Puhelin, netti
Terveyskulut. Itse varaan joka kuukausi 75e polimaksuihin, hammaslääkärimaksuihin ja lääkkeisiin
Ruokaan varaisin 350e jos olisi vain minä.
Liikkuminen? Bussikortti tai auton kulut. Minulla menee autoon melkein 500e/kk (lyhennys, vakuutus, polttoaine, remppapuskuri/renkaat yms)
Taloustavarat 100e (paperi, pesuaineet, pikkutavarat)
Vaatteet, kosmetiikka 100e/kk kaikki kuluu ja esim talvisaappaat voi olla kalliit
Jos opiskelet, niin eri lisenssimaksut esim microsoftin paketti, jos ei koulu kautta saa. Kirjat, tulostaminen yms maksut
Yhdistysmaksut? Lehdet? Suoratoisto?
Tuolla budjettipäällä olet aika pian jossain pikavippikierteessä. Asu vielä hetki kotona ja kerrytä ns puskurirahasto, vaikka edes 500€, jotta et ole heti ihan lirissä ja lainaamassa rahaa, kun tapahtuu joku yllättävä meno, esim. känny hajoaa tms.
Budjetista puuttui aika paljon asioita, mutta moni on jo vinkannutkin, mitä puuttuu. Kirjaa muutama kuukausi kaikki menosi ylös.
AP ei sitten ryhdy Kela-elätäksi. Aikuistumiseen vaaditaan että pystyy itse maksaa omat laskut.
Vierailija kirjoitti:
Puhelinta ja nettiä et saa kyllä myöskään parilla kympillä. Jos siis sinulla on puhelimen lisäksi erikseen tietokone, johon netin tarvitset.
Saa kyllä. Mulla 100M puhelimessa ja kotona 50M yht. 11.90€/kk
Vierailija kirjoitti:
Mistä muka saa toimeentulotukea 350 euroa?
Kelasta. Itse olen saanut välillä enemmänkin vaikka saan ansiosidonnaista ja asumistukeakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutukset, matkakulut, läppäri, terveydenhuolto?
mitä vakuutuksia teini tarvii
No kotivakuutus nyt ainakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksessä on 52 vuotias aikamiespoika, joka harkitsee itsenäistymistä.
Niinpä tietysti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinta ja nettiä et saa kyllä myöskään parilla kympillä. Jos siis sinulla on puhelimen lisäksi erikseen tietokone, johon netin tarvitset.
Puhelimen netin voi jakaa läppäriin
Kympin puhelinkuluilla se on joko rajoitettu määrältään tai sitten se todella hidas. Taloyhtiönetin saa kyllä tuolla toisella kympillä jopa perustaloyhtiönettiä nopeammalla yhteydellä.
Vierailija kirjoitti:
200€ on oikeasti pieni summa. Onhan sulla vuokran lisäksi myös oletettavasti myös sähkö ja vesi maksettavana.
+ kotivaakuutus, joka usein pakollinen vuokralaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200€ on oikeasti pieni summa. Onhan sulla vuokran lisäksi myös oletettavasti myös sähkö ja vesi maksettavana.
+ kotivaakuutus, joka usein pakollinen vuokralaiselle.
Kotivakuutuksen Hinta n. 5 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Et saa noin paljoa. Työkkäri on 595. TT-tukea et todellakaan tule saamaan 350 €/kk.
-
Lisäksi toimeentulotuen ehtona tulee olemaan ensi vuodesta lähtien, että olet ensin hakenut työttömyysturvaa. Ja nuorille työttömille taas on ehtona, että hakee koulutuspaikkaa. Ja kun se koulutuspaikka myönnetään, siirtyy opintotuelle, joka on vajaa 300 euroa kuussa ja asumislisä alle 300 euroa, eikä opiskelija voi saada toimeentulotukea, eikä asumistukea.
Ihan tiedoksi, jos ap aikoo elää elämänsä tuilla.
"Alle 25-vuotiailla on velvollisuus hakea koulutukseen
Oletko alle 25-vuotias, eikä sinulla ole peruskoulun tai lukion jälkeistä koulutusta? Jotta saisit työttömyysturvaa, sinun pitää hakea vähintään kahta opiskelupaikkaa seuraavana syksynä alkavaan tutkintoon johtavaan, ammatillisia valmiuksia antavaan koulutukseen, joiden opiskelijaksi ottamisen edellytykset täytät."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, että voi muuttaa ilman mitään omia palkkatuloja. Suomi on kyllä upea hyvinvointimaa. Sit siellä pilkataan maita, joissa lapset jää asumaan kotiin pitkälle aikuisiässä. No ei voi muuta! Kun tilille ei tule sitä tonnia kuussa.
-ulkosuomalainen
Sukulaispoika meni ammattikouluun syksyllä. Hieno iso uudenveroinen yksiö. Tukea jos jonkinlaista. Sitä se omilleen muuttaminen on nykyään täällä.
-
Trollille tiedoksi, että opiskelijan tuet ovat paljon pienemmät kuin työttömän. Kaikki tuet yhteensä runsas 500 euroa kuussa, ja sitä voi saada vain opiskelukuukausilta, ei esim kesälomalla ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotivakuutuksen nyt ainakin.
On tosi hyvä, että olet tarkastellut äitisi tekemää budjettia ja mietit, onko se realistinen. Yritän auttaa arvioimaan, onko tämä suunnitelma realistinen ja mitä mahdollisesti on jäänyt huomiotta.
Tulot ja menot
Tulot:
Työttömyysraha 650 € + toimeentulotuki 350 € = 1000 € yhteensä.
Tämä on selkeä ja järkevä summa, jos nämä ovat ne tulot, joita saat kuukaudessa.
Kulut:
Vuokra 500 €:
Vuokra on usein suurin menoerä. Tähän menee 500 €, joka on ihan realistinen hinta, mutta riippuu siitä, missä päin asut. Vuokrat voivat vaihdella alueittain.
Ruoka 200 €:
Ruokakuluihin menevä summa on aika pieni, mutta se voi riittää, jos pystyt hyvin suunnittelemaan ruokalistat ja et osta kalliita valmisteita. Jos syöt ulkona tai ostaa usein valmisruokia, tämä summa voi olla liian pieni.
Känny + netti 20 €:
Tämä on todella edullinen hinta. Mutta jos netti on rajoittamaton tai kännykkäsopimus kalliimpi, tämä voi olla aliarvioitu.
Vaatteet ja kosmetiikka 50 €:
50 € kuukaudessa voi riittää, jos et tarvitse uusia vaatteita joka kuukausi ja osaat ostaa edullisesti. Mutta jos tarvitset usein uusia vaatteita tai meikkejä, tämä voi jäädä vähän pieneksi summaksi.
Ylimääräinen raha:
Äitisi laskelmissa jää kuukaudessa ylimääräistä 200 €, mutta tämä voi olla vain teoreettinen arvio. Yllämainitut kulut voivat muuttua (esim. yllättävät menot, lääkkeet, julkinen liikenne, vakuutukset), joten on hyvä jättää hieman tilaa "henkisesti" myös niihin.
Mitä voisi olla jäänyt huomiotta?
Sairaanhoito ja lääkkeet: Jos tarvitset lääkkeitä tai käyntejä lääkärillä, niitä ei ole otettu huomioon budjetissa.
Julkinen liikenne: Jos et asu kävelymatkan päässä kaikesta, tarvitset ehkä julkisen liikenteen lippuja.
Vakuutukset: Jos sinulla ei ole vakuutuksia (esim. kotivakuutus, tapaturmavakuutus), tämäkin on hyvä lisätä budjettiin.
Sosiaalinen elämä ja vapaa-ajan menot: Joskus unohtuu, että menoihin voi kuulua myös pieniä kuluja kavereiden kanssa olemiseen, kuten kahvitteluun tai elokuviin.
Yllättävät menot: Esimerkiksi kodinkoneen rikkoutuminen tai muu odottamaton meno voi tulla eteen.
Vinkki:
Voit kokeilla itsekin seuraavalla kuukaudella kirjoittaa ylös tarkemmin, kuinka paljon rahaa menee eri menoihin ja verrata sitä äitisi budjettiin. Se voi antaa tarkempaa kuvaa siitä, miten realistinen se on juuri sinulle!
Onko sinulla jo suunnitelmia, kuinka aiot säästää tai varautua mahdollisiin yllättäviin kuluihin?
Vierailija kirjoitti:
On tosi hyvä, että olet tarkastellut äitisi tekemää budjettia ja mietit, onko se realistinen. Yritän auttaa arvioimaan, onko tämä suunnitelma realistinen ja mitä mahdollisesti on jäänyt huomiotta.
Tulot ja menot
Tulot:
Työttömyysraha 650 € + toimeentulotuki 350 € = 1000 € yhteensä.
Tämä on selkeä ja järkevä summa, jos nämä ovat ne tulot, joita saat kuukaudessa.Kulut:
Vuokra 500 €:
Vuokra on usein suurin menoerä. Tähän menee 500 €, joka on ihan realistinen hinta, mutta riippuu siitä, missä päin asut. Vuokrat voivat vaihdella alueittain.Ruoka 200 €:
Ruokakuluihin menevä summa on aika pieni, mutta se voi riittää, jos pystyt hyvin suunnittelemaan ruokalistat ja et osta kalliita valmisteita. Jos syöt ulkona tai ostaa usein valmisruokia, tämä summa voi olla liian pieni.Känny + n
-
Niin ja koko tulopuoli on epärealistinen, kun alle 25 v ylipäänsä edellytetään opiskelemaan hakua, jos ei pääse itse, niin sellainen paikka osoitetaan. Ja opiskelija ei saa työttömyysturvaa, eikä toimeentulotukea, eikä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Et saa noin paljoa. Työkkäri on 595. TT-tukea et todellakaan tule saamaan 350 €/kk.
Mitä selität? Itse olen saanut 9 vuotta toimeentulotukea melkein 1000€/kk
Sinä olet varmaankin sopivan ikäinen sekä riittävän hoikka minulle, muuta luokseni leikkikaveriksi niin jää koko tonni säästöön. / M1957