Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutan omilleni. Tässä äitini tekemä budjetti onko realistinen?

Vierailija
29.12.2025 |

Tulot: työttömyys raha 650 + toimeentulotuki 350€ yht 1000€

Kulut: vuokra 500€

Ruoka 200€

Känny + netti 10+10 yht 20€

Vaatteet ja kosmetiikka 50€

Menot yhteensä 790€

Tämän mukaan minulle jäisi YLIMÄÄRÄISTÄ joka kk yli 200€!!😀

Voiko tämä pitää paikkansa? 

Kommentit (137)

Vierailija
101/137 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä, miten ihmiset saavat hygieniaan ja sunnuntaina siisteyteen kulumaan noin paljon rahaa, ainakaan jos pitää pihistellä ja ostaa edes halvahkoa.

Vessapaperia 2 pkt  6e

Siteet/tamponit 5e

Suihkugeeli 2e

Shampoo 2e

Hammastahna 1,5e

Vartalovoide 2e

Käytännössä ainakin itse ostan litran pulloissa shampoot ja suihkugeelit, riittää yli puoleksi vuodeksi eli rahaa ei mene edes noin paljoa. Normaalista löytyy myös esimerkiksi suunnilleen ceravea vastaava vartalovoide, jota käytän myös kasvoihin ja maksaa ehkä 5e/litra.

Olen hyvätuloinen ja matkan varrella kokeillut kampaamotuotteet ja halvemmat tuotteet, omalla iho-ja hiustyypilläni en huomaa eroa. 

Siivoamiseen käytän lähinnä etikkaa, soodaa ja fairya, pyykinpesuun kelpaa Wau ja huuhteluaineeksi etikka ja eteeriset öljyt (=itse tehty pyykkietikka) Koska minulla ei ole tiskikonetta Fairysta en tingi, halvimmat eivät yleensä ole yhtä hyviä.

Ruokaan ei tarvitse käyttää omaisuuksia, yleensä kauppaan menee noin 50e/viikko, joskus vähän enemmän mutta usein vähemmän. En syö lihaa, kerään kesällä sieniä ja marjoja ja villiyrttejä, joita käytän erilaisina tee-haudekkeina ja mausteina. Tähän aikaan vuodesta käytän juureksia ja kaalia, proteiininlähteenä kananmunia, rahkaa, tofua, härkäpapuja ja hernistä.

Ei mikään ihme, että tukia on pakko pienentää kun niitä saavilla ei näytä olevan mitään käsitystä siitä, mitä rahalla saa ja ettei valitettavasti kaikille voida tarjota kalleimpia vaihtoehtoja yhteiskunnan varoilla.

Vierailija
102/137 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole realistinen. Sulle pitää lain mukaan jäädä asumismenojen jälkeen käyttöösi 600 euroa per kk. Eli siitä pois ne sun ruokasi 200 euroa niin muuhun jää vielä 400 euroa.

650+350= 1000 - 500 vuokra = 500. Hyvin yksi pärjää, tekee keittoa ison kattilallisen kolmen- neljän päivän välein niin ruokaan menee vähemmän 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/137 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole realistinen. Sulle pitää lain mukaan jäädä asumismenojen jälkeen käyttöösi 600 euroa per kk. Eli siitä pois ne sun ruokasi 200 euroa niin muuhun jää vielä 400 euroa.

Minkä lain, ei ole tuota lakia. Ai niin ,ehkä sitten heille on jotka on tuilla. Ei heille ketkä tienaa rahansa itse palkkatöissä,vai.

Vierailija
104/137 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakuutukset, matkakulut, läppäri, terveydenhuolto?

mitä vakuutuksia teini tarvii.

Onko se teini vai oikeesti nuori aikuinen?

Turhaanko tässä ny lasketaan.

Vierailija
105/137 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri maksaa julkisellakin puolella satasen per paikkaus, jos otetaan kuva ja laitetaan puudutetta. Sitä on niin tuudittautunut ilmaiseen hammashoitoon alaikäisenä, ettei ole edes uskoa, miten kuukausibudjetti repeää yhteen kipeään hampaaseen, kun täyttää 18.

Vierailija
106/137 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee harrastuksiin 0e. Ei kaikkien harrastusten tarvitse maksaa. 

Eli mitä sä harrastat? Kotona olemista alasti pimeässä?

esim. ulkoliikuntaa (pyöräily, kävely, hiihto, juoksu, ilmaiset voimistelutelineet), lukemista 

Vierailija
107/137 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri on kallis. Viisaudenhampaan poisto maksaa tuon parisataa, myös julkisella. Samoin rokotukset. Oletko käynyt autokoulun, tarviiko pääsykokeisiin valmistautua tai käydä työhaastattelussa toisella paikkakunnalla? Entä jos tulee muutto? Pesukone tai imuri hajoaa. Sänky ja sohva on kalliita. Matot, verhot, pyyhkeet, lakanat

Vierailija
108/137 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

esim. ulkoliikuntaa (pyöräily, kävely, hiihto, juoksu, ilmaiset voimistelutelineet), lukemista 

Mistä saat ilmaiset ulkoiluvaatteet, kengät, sukset, polkupyörän, lenkkarit? 

Vierailija
109/137 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, että voi muuttaa ilman mitään omia palkkatuloja. Suomi on kyllä upea hyvinvointimaa. Sit siellä pilkataan maita, joissa lapset jää asumaan kotiin pitkälle aikuisiässä. No ei voi muuta! Kun tilille ei tule sitä tonnia kuussa. 

-ulkosuomalainen

Sukulaispoika meni ammattikouluun syksyllä. Hieno iso uudenveroinen yksiö. Tukea jos jonkinlaista. Sitä se omilleen muuttaminen on nykyään täällä. 

Vierailija
110/137 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesuaineet wc paperi, hygienia muuten 30 euroa kk vähintään. Harrastuksiin menee 50-100 euroa kk. Vai meinaatko makoilla vaan kotona. Työttömyysrahalla ei vaan pärjää jos haluaa pysyä terveenä ja ei halua masentua. Pitää keksiä mistä saa lisää rahaa eli pimeitä töitä.

Harrastuksiin 50-100 euroa kuussa? Jösses. Tienaan 60 k€ vuodessa eikä mullakaan mene läheskään noin paljoa.

Mitä nyt kukakin harrastaa. Jos kuuntelet musiikkia, spotify 13 e/kk. Netflix 10e/kk. HBO 7e/kk. Salikortti 35e/kk. Käynti uimahallissa 7e. Käynti elokuvissa 18e. Käynti jollain edullisella keikalla 15e. Kansalaisopiston kurssi 15e/kk. Moniin "ilmaisiin" harrastuksiin joutuu kuitenkin jotenkin panostamaan, esim. ulkoiluun sopivat vaatteet, kengät, kunnossa oleva polkupyörä yms.

Yle areena ja youtube ilmaisia, ulkokuntosalit ilmaisia. Ostin korona-aikaan säädettävät käsipainot viidellä kympillä ja teen aina niillä talviaikaan kotona.

Vierailija
111/137 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjastosta voi lainata kirjoja ihan ilmaiseksi. Lukeminen on harrastus ja hyvä sellainen. Puhelimella voi harrastaa valokuvausta, sekin on ilmaista, koska lähes kaikilla on kamerapuhelin joka tapauksessa. Kotijumppa on ilmainen harrastus, ei tarvita yhtään mitään varusteita, voi tehdä vaikka alasti, jollei ole mitään joustavia vaatteita. Tietokoneella voi harrastaa digitaalisen taiteen tekemistä, kirjoittamista jne., ilmaisohjelmia löytyy joka tarpeeseen ja monella on konekin olemassa joka tapauksessa. 

Sen verran täytyy ihmisellä olla mielikuvitusta, että keksii edes yhden muun ilmaisen harrastuksen kotona alasti pimeässä olemisen lisäksi. 

Eri

Vierailija
112/137 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo riittää perus elämiseen mutta eihän naiselle koskaan mikään riitä kun ei pysty olemaan ostelematta turhuuksia

Vierailija
113/137 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

650+350= 1000 - 500 vuokra = 500. Hyvin yksi pärjää, tekee keittoa ison kattilallisen kolmen- neljän päivän välein niin ruokaan menee vähemmän 

Ruoka pitää silloin muistaa jäähdyttää nopeasti ja säilyttää riittävän kylmässä. Laittaisin heti ensimmäisenä päivänä loppuruoan rasioissa pakastimeen.

Vierailija
114/137 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös ulkomailta tulevat 30-vuotiaat "pojat" voivat saada Suomelta rahaa elämiseensä. Heitä on myös sijoitettu toisen asteen opiskeluihin 15-19 vuotiaiden joukkoon. 

Vierailija
115/137 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä vakuutuksia teini tarvii 

Kotivakuutus on pakollinen 

Vierailija
116/137 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan hänellä on ne jo, koska hän harrastaa noita lajeja.

Itsekin olen kyllä aina ihmetellyt, miksi harrastuksen pitäisi olla maksullista.

Tietysti välineiden hajotessa ne pitää korjauttaa tai uusia.

Vierailija
117/137 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urheiluseuran stipendillä. Kelasta saa siihen takauksen.

Vierailija
118/137 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh! Nyt puhuttiin, että kuukaudessa harrastukset maksaisi. Aika monella on pyörä ja sukset jo vanhastaan. Vai lasketko sä harrastuksiin uimahousujen hinnasta lähtien pipon ja kaulahuivin ulkoilussa? 

Lisäksi kierrätyskeskuksita ja kirppareilta saa harrastusvälineitä muutamalla eurolla, esim palapelit, jotka voimedelleen viedä takas.. kirjoja löytyy kiejastosta saroja metrejä ilmaisena. Ulkoiluvaatteet lenkkareita on samat joita käytän muutenkin ei mulla ole erikseen urheiluvaatteita, joita en muutenkin käyttäisi tai lenkkareita, joilla en muutenkin kävelisi. Sama tumput mulla on kädessä kun fillaroin tai menen töihin. 

Vierailija
119/137 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei kyllä tule saamaan sekä työmarkkina- että toimeentulotukea. 

Vierailija
120/137 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä vakuutuksia teini tarvii 

Kotivakuutus on aika pakollinen.

Itse elin vuosia ilman kotivakuutusta, ei ollut pakollinen opiskelija-asuntolassa eikä nykyisessä kaupungin vuokra-asunnossa, suositeltava toki. Otin kuitenkin lopulta, kun alkoi kerääntyä kalliimpaa harrastustarviketta, mutta meni varmaan 10 v ilman.

Kodin irtaimisto on eri vakuutus kuin kotivakuutus, joka korvaa jos poltat keittiön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän