Muutan omilleni. Tässä äitini tekemä budjetti onko realistinen?
Tulot: työttömyys raha 650 + toimeentulotuki 350€ yht 1000€
Kulut: vuokra 500€
Ruoka 200€
Känny + netti 10+10 yht 20€
Vaatteet ja kosmetiikka 50€
Menot yhteensä 790€
Tämän mukaan minulle jäisi YLIMÄÄRÄISTÄ joka kk yli 200€!!😀
Voiko tämä pitää paikkansa?
Kommentit (136)
Ohis. Mihin perustuu oletus, että voisitvsaada ikäänkuinnpysyväisluonteisena tulonsiirtona toimeentulotukea, työttömyystuen päälle?
Ja entäs asuminen luottavainen vuokranantaja kunbei vaadi kotivakuutusta?
Meinasitko peseytyä kärvessä ja valmistaa ruokasi nuotiolla ja viedänpyykitvpesulaan ha kännykännja netin varmaan ladata hankausvoimalla kunben nähnytblainkaan nainintaa vesi tai sähkökuluista?
Et varmaan liiku missäännkuin omilla jaloilla tai pummilla koskabmatkakuluja en myöskään huomannut.
Onnittelen, jos sinulla ei ole ikinä terveysmenoja
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hygieniatarvikkeet puuttuu kokonaan, entä jos tarvitsee ostaa jotain särkylääkettä yms. apteekista? Liikkuminen, harrastukset?
200 eurolla kuussa saa jo hyvin hygieniatarvikkeetkin. Meikit ei ole mikään välttämättömyys, mutta niitäkin saa halvalla.
Tuolla summalla et saa sekä ruokaa, että hygieniatarvikkeita. Etenkään jos sen lisäksi pitää maksaa vielä sähkö yms. vaikkapa liikkumisen kuluja.
Kuinka paljon ihminen tarvii hygieniatarvikkeita kuukaudessa? Mulla niihin ei mene edes 20€/kk.
No ihan terveyssiteisiin jne menee
Max. 10€ kuussa ja silloinkin pitää olla runsaat menkat.
Ei ole realistinen. Sulle pitää lain mukaan jäädä asumismenojen jälkeen käyttöösi 600 euroa per kk. Eli siitä pois ne sun ruokasi 200 euroa niin muuhun jää vielä 400 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hygieniatarvikkeet puuttuu kokonaan, entä jos tarvitsee ostaa jotain särkylääkettä yms. apteekista? Liikkuminen, harrastukset?
200 eurolla kuussa saa jo hyvin hygieniatarvikkeetkin. Meikit ei ole mikään välttämättömyys, mutta niitäkin saa halvalla.
Dödö ja hammastahna harjoineen ei maksa kahtasataa edes olympiadissa...
Naisilla on myös kuukautiset, nekin suojat maksaa yllättävän paljon. Shampoo ja suihkugeeli, pyykinpesuaineet, siivousaineet...myös kodin hygieniaan kuluu rahaa.
Vierailija kirjoitti:
No esim. kotivakuutus.
Maksaa vitosen kuukaudessa
Vierailija kirjoitti:
Menot on enemmän realistisemmat, kuin tulot, mutta molemmat pielessä.
Työkkäriraha on 20% veron maksun jälkeen keskimäärin 640e/kk, Helsingissä asuvan yleinen asumistuki maksimissaan 380 e/kk (vuokra 560e tai enemmän). Toimeentulotukea et saa.
Eli tulot maksimissaan 1020 e/kk.
Menot:
Vuokra + vesimaksu 600 e/kk
Kotivakuutus 10 e/kk
Puhelinliittymä 30 e/kk
Matkakortti 60 e/kk
Ruokakauppaan 200e/kk
Kahvi tai kalja 50e/kk
Pizza tai hampurilainen 50e/kk
Elokuvalippu 20e/kk.
Noni, kaikki rahat meni, ja jos sun toppatakki hukkuu, pesukone hajoaa tai lenkkarit alkaa vuotamaan, et voi ostaa uusia tilalle, koska sulla ei ole rahaa.
Se on just näin. Aina on joku homma johon joutuu käyttämään kaiken ylimääräisen. Vähän liian monena kuukautena se kalja ja leffa jää väliin.
Vierailija kirjoitti:
Pesuaineet wc paperi, hygienia muuten 30 euroa kk vähintään. Harrastuksiin menee 50-100 euroa kk. Vai meinaatko makoilla vaan kotona. Työttömyysrahalla ei vaan pärjää jos haluaa pysyä terveenä ja ei halua masentua. Pitää keksiä mistä saa lisää rahaa eli pimeitä töitä.
Harrastuksiin 50-100 euroa kuussa? Jösses. Tienaan 60 k€ vuodessa eikä mullakaan mene läheskään noin paljoa.
Mulla menee harrastuksiin 0e. Ei kaikkien harrastusten tarvitse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinta ja nettiä et saa kyllä myöskään parilla kympillä. Jos siis sinulla on puhelimen lisäksi erikseen tietokone, johon netin tarvitset.
Puhelimen netin voi jakaa läppäriin
Voi ja se myös toimii sitten sen mukaan. Joka tapauksessa et saa enää parilla kympillä sitäkään.
No just päivitin teinin liittymän. 300M mobiilinetti ja rajattomat puhelut ja tekstarit, 15,99€/kk. Eli ei mennyt edes sitä 20€. Hyvin pelittäis tuolla tietsikankin netti.
En todellakaan usko ilman kunnon todisteita. Kaikkialla mistä kysellyt lähentelee kolmeakymppiä tuollaisilla spekseillä.
Miehelleni tarjottiin Elisalta 5g liittymä 17,90€/kk. Telia teki vastatarjouksen samalla hinnalla. Mä en jaksanut tähän ryhtyä ja kysyin joulukuussa suoraan Telian myymälästä hinnan alennusta nykyiseen liittymääni ja kerroin tuon mieheni saaman tarjouksen. (Näki miehen liittymän hinnan myös koneelta.) Sain vastatarjouksen 19,90€/kk. Olisin saanut tuon edullisemman hinnan, jos olisin käynyt ensin Elisalla täyttämässä paperit (oletus, että tarjouksen hinta oli edellen sama). Samalla päivitin myös teinin liittymän eli kaksi 5g liittymää hintaan 19,90€/kk/liittymä.
Aiemmin liittymät maksoivat vähän vajaa 30 €/kpl.
Liittymien ehdot tms. eivät muuttuneet. Ainoastaan hinnat.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutukset, huonekalut, liikkuminen...?
Ei tuilla eläjä voi ostaa mitään huonekaluja. Äidin vanhoja tai kierrätyskeskuksesta ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla summalla et saa sekä ruokaa, että hygieniatarvikkeita. Etenkään jos sen lisäksi pitää maksaa vielä sähkö yms. vaikkapa liikkumisen kuluja.
Kuinka paljon ihminen tarvii hygieniatarvikkeita kuukaudessa? Mulla niihin ei mene edes 20€/kk.
Max. 10€
Shampoo, hoitoaine, voiteet, siivousaineet, vessanpesuaine, pyykinpesuaineet, saippuat jne jne jne jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutukset, matkakulut, läppäri, terveydenhuolto?
mitä vakuutuksia teini tarvii
Kotivakuutus on aika pakollinen.
Ei minulla ole ollut koskaan kotivakuutusta!
Ei mullakaan ennenkuin yläkerran juoppo järkkäsi keittiön kattoon vesivahingon. Vesi ei vielä tulout onneksi valumalla läpi. Huolto kävi sulkemassa hanan ja kuivatteli rakenteet, juoppo sai häädön. Sen jälkeen on vakuutus ollut, toki isolla omavastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesuaineet wc paperi, hygienia muuten 30 euroa kk vähintään. Harrastuksiin menee 50-100 euroa kk. Vai meinaatko makoilla vaan kotona. Työttömyysrahalla ei vaan pärjää jos haluaa pysyä terveenä ja ei halua masentua. Pitää keksiä mistä saa lisää rahaa eli pimeitä töitä.
Harrastuksiin 50-100 euroa kuussa? Jösses. Tienaan 60 k€ vuodessa eikä mullakaan mene läheskään noin paljoa.
Mitä nyt kukakin harrastaa. Jos kuuntelet musiikkia, spotify 13 e/kk. Netflix 10e/kk. HBO 7e/kk. Salikortti 35e/kk. Käynti uimahallissa 7e. Käynti elokuvissa 18e. Käynti jollain edullisella keikalla 15e. Kansalaisopiston kurssi 15e/kk. Moniin "ilmaisiin" harrastuksiin joutuu kuitenkin jotenkin panostamaan, esim. ulkoiluun sopivat vaatteet, kengät, kunnossa oleva polkupyörä yms.
Viisikymppiä viikossa ruokaan vaatii kyllä tarkkaa suunnittelua ja sen että tekee ruuan itse.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee harrastuksiin 0e. Ei kaikkien harrastusten tarvitse maksaa.
Eli mitä sä harrastat? Kotona olemista alasti pimeässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauhenlihapakkauksen imutyynyt - huuhdeltuina tosin - ajavat asiansa tuossa käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinta ja nettiä et saa kyllä myöskään parilla kympillä. Jos siis sinulla on puhelimen lisäksi erikseen tietokone, johon netin tarvitset.
Puhelimesta voi jakaa netin läppäriin.
Voi, mutta parillakympillä ei kummoista liittymää saa. Saako nykyään minkäänlaista, missä ei ole käyttökattoa, tuolla rahalla?
Mulla on Moilta puhelinliittymä hiukan alle 10 e/kk, mutta siinä on 6 Gt:n käyttökatto ja tekstiviestit plus puhelut maksaa erikseen. Tietokoneille on oma liittymä, joka taitaa olla 25 e:n kieppeillä tällä hetkellä. Käytän kotona puhelinta sen kautta ja olen paljon kotona, muuten tarvitsisin puhelimeenkin paremman netin.
Eli kyllä mä budjetoisin vähintään 30 e nettiin, oli niitä liittymiä yksi tai useampi. Ja jos ap on yksityiselle menossa vuokralle, vähintään vastuuvakuutus on pakollinen,. Kukaan järjissään oleva vuokranantaja ei suostu siihen, ettei vuokralaisella ole vakuutusta.
Nykypäivänä ei riitä 200 e kuukaudessa ruokaan ja päivittäistarvikkeisiin edes yhdelle hengelle, jollei elä puoliksi pyhällä hengellä tai dyykkaa isoa osaa ruoistaan. Sisältyvätkö sähkö ja vesi vuokraan? Jos ei, niihin täytyy laskea vähintään 50 e/kk. Kulkeminen? Eikö tarvita bussikorttia edes?
Ei aloittajalle oikeasti jää yhtään ylimääräistä rahaa. Hyvä jos saa kaikki kulunsa katettua tonnilla. Ja saako edes noin paljoa rahaa? Saako nykyään tt-tukea ja työmarkkinatukea samaan aikaan? Taitaa olla niin, että saa työmarkkinatuen ja asumistuen, joka ei kata koko vuokraa, eli osa tm-tuesta menee vuokranmaksuun ja muuhun jää joku 300 e/kk.
No, nyt on jo monta kertaa sanottu, että 200e/kk riittää ruokaan eli etuudet aivan liian suuret, kun jää humputtelurahaa 400e/kk. Leikkuria, leikkuria! Riiikkkaaa!
Mutta oikeasti. 200e/kk on ruokaan niin onneton summa, että sillä saa tosiaankin tehdä itse ihan kaikki ja unohtaa valmisruoat yms. 300e/kk on realistisempi eihän se kuin 10e päivässä! Ruoan päälle kahvit, teet ja muut juomat, niin tekis 200e todella tiukkaa, vaikka leipoisit leivätkin itse
Siihen päälle ihan kaikki mitä tarvitset pyykinpesuaineista lähtien vessapaperiin ja imurin pölypussiin tai sanokaa nyt et innokkaimmat tyhjentää pölypussin ja käyttää sen uudelleen 🙄
Meillä menee 2 ihmisillä 800e/kk kuussa ruokiin ja kotitaloustarvikkeisiin (pesuaineista käsipaperiin). Ei toki pihistellä, mutta ei myöskään osteta kallista.
No esim. kotivakuutus.