Olenko ainoa joka on vähän järkyttynyt siitä ettei suurin osa vanhemmista käy katsomassa keskoslapsiaan sairaalassa?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo nyt outoa, jos on totta. En olisi pystynyt olemaan erossa omasta vauvasta. Mies olisi saanut olla pois töistä hoitamassa vanhempia lapsia.
Keskonenhan voi joutua olemaan sairaalassa jopa useita kuukausia. Tuskin kukaan saa ainakaan palkallista vapaata niin pitkäksi aikaa.
Venäjällä? Suomessa on sellainen asia kuin äitiysloma eli palkallinen vapaa.
Miehillä ei ole äitiyslomaa. Lue huolellisemmin.
Suurin osa?????
Minun henkilökohtainen, oma kokemukseni on, että vanhemmat ovat keskosvauvan luona 24/7, jos se vain on mahdollista.
Oma vauvani syntyi pikkukeskosena ja oli monta viikkoa keskoskaapissa. Silti vietin hänen luonaan koko sen ajan kun hän oli sairaalassa.
Lähes poikkeuksetta keskosvauvat hoidetaan ( siirretään) yliopistollusessa/korkeatasoissa sairaaloissa, eikä siinä lähisairaalassa, missä vanhempien koti ja se välimatka voi olla jopa 600 km ja jos perheessä useampi lapsi, se on vanhemmille haasteellista, sillä yhteiskunnalta ei saa apua.
Suomi on iso maa ja yliopistollisen sairaaloiden välimatkat pitkät.
Mun lapsi ei ollut keskonen, mutta oli muusta syystä teholla. Itse olin järkyttynyt, kun esitteissä puhuttiin perhekeskeisyydestä yms, mutta minua jatkuvasti kehoitettiin menemään omaan huoneeseen pois vauvan luota. Siellä se reppana yksin makasi ja itki sängyssä. Eli ei siellä välttämättä saa edes olla.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo nyt outoa, jos on totta. En olisi pystynyt olemaan erossa omasta vauvasta. Mies olisi saanut olla pois töistä hoitamassa vanhempia lapsia.
Kiva, että teillä tullaan toimeen ilman yhdenkään palkkaa, kaikilla ei kuitenkaan ole näin. Keskosten kohdalla puhutaan usein viikkojen ja kuukausien sairaalajaksoista, harvempi taitaa saada palkallista hoitovapaata sellaiseksi ajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Varmasti käy. Tai ovat siellä lapsen kanssa koko ajan pikemminkin.
Meillä syntyi kaksoset keskosina ja puolitoista kuukautta olimme lähes koko ajan sairaalassa, luulin että kaikki vanhemmat tekevät niin, kuulostaa oudolta väitteesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva, että teillä tullaan toimeen ilman yhdenkään palkkaa, kaikilla ei kuitenkaan ole näin. Keskosten kohdalla puhutaan usein viikkojen ja kuukausien sairaalajaksoista, harvempi taitaa saada palkallista hoitovapaata sellaiseksi ajaksi?
Kyllä meillä olisi tultu toimeen toisen vanhempainrahalla hätätilanteessa. Sitähän maksetaan synnytyksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskonenhan voi joutua olemaan sairaalassa jopa useita kuukausia. Tuskin kukaan saa ainakaan palkallista vapaata niin pitkäksi aikaa.
Venäjällä? Suomessa on sellainen asia kuin äitiysloma eli palkallinen vapaa.
Miehillä ei ole äitiyslomaa. Lue huolellisemmin.
Isyysloma, vanhenpainvapaa. Itse olin myös vuorotteluvapaalla mutta se ei ole enää mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjän propagandaa
Eikä mitään muuta
Pietarista kirjoitettu aloitus
No ainakin sinun kirjoitus. Onko taas kaalikeitto palanut pohjaa vai miksi noin ärtynyt? Kokeileppa nyt sitä vodkaa kujaus pari.
*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten otetaan palkatonta. Lapsi menee rahan edelle.
Jeesus sentään. Suomessa on sekä äitiys- että isyysvapaa, lisäksi hoitovapaat, sairaan lapsen hoitovapaa yms. Kukaan ei joudu ottamaan palkatonta hoitaakseen omaa vastasyntynyttä lastaan.
Ei meidän osastolla ollut lasta jonka luona ei olisi käyty päivittäin, ei kuitenkaan 24/7, ei sinne olisi mahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä vanhaa ihmistä?
Olisiko siinä se ero että lapsesta sinulla on hoitovastuu. Vanhuksesta yleensä ei.
Eikö sairaalalla ole hoitovastuu potilaasta?
Jouduin synnyttyäni olemaan 1,5kk vastasyntyneiden teholla. Äitini oli koko tuon ajan luonani, mutta vielä siihen aikaan vanhemmat eivät saaneet yöpyä osastoilla, joten yön hän vietti sukulaisilla ja varhain aamusta tuli takaisin (yliopistollinen sairaala sijaitsi kaukana sieltä missä asuttiin).
Hän on kyllä muistellut tilanteita, joissa muutaman vauvan vanhempia ei näkynyt koko aikana teholla. Oli vain miettinyt miten jotkut vanhemmat voivat olla näkemästä pienokaistaan, kun hän itse ei olisi halunnut olla erossa minusta ollenkaan.
Siis mitä??? Ite kävin katsomassa keskosvauvaani joka päivä, kun hän oli ilman minua sairaalassa. Ei ois tullut mieleenkään toimia toisin. Onneksi oli vaan kaksi viikkoa vaikka syntyi seitsemän viikkoa etuajassa.
Äitini oli itse hoidettavana sairaalassa, eikä tämän vuoksi päässyt juurikaan mua katsomaan. Isä kyllä kävi katsomassa ja otti äidille polaroid-kuvia. Musta on varmaan eniten kuvia keskosena.
MInä olen vähän järkyttynyt siitä, että sinä keksit ihan omia väitteitäsi keskosvauvojen vanhemmista.
Toisaalta suurin osa vanhemmista ei käy keskellä päivää päiväkodissa varmistamassa, että lapsilla on kaikki hyvin, joten kyllä maailmaan erilaisia totuuksia mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sitten otetaan palkatonta. Lapsi menee rahan edelle.Jeesus sentään. Suomessa on sekä äitiys- että isyysvapaa, lisäksi hoitovapaat, sairaan lapsen hoitovapaa yms. Kukaan ei joudu ottamaan palkatonta hoitaakseen omaa vastasyntynyttä lastaan."
Vauva voi olla kuukausia, jopa vuosia hoidossa ja sairaalaan välimatkat pitkät. Ehkä joudutaan tekemään leikkauksia/hoitoja ulkomailla useita. Ja myös useampi lapsi perheessä ja vanhemmat eri ammateissa.
Ja nämä joudutaan ratkaisemaan aina perhe kohtaisesti ja eiköhän vanhemmat yritä tehdä kaikkensa ja lapsen parhaaksi ja siksi ulkopuolisten syyllistäminen turhaa.
Suurin osa vanhemmista?
Nyt niitä faktoja ja tutkimuksia.
Nykyään pyritään kyllä siihen että vanhemmat voisivat olla vauvan kanssa sairaalassa mahdollisimman paljon. Monessa sairaalassa on jo käytössä vastasyntyneiden teho-osastoilla perhehuoneet, jossa vanhemmat käytännössä asuvat sen aikaa kun vauva on hoidossa.
Eiköhän nykyään aika herkästi lasu-ilmoitusta pauku jos ei vauvan luona ollenkaan käy kun hän on sairaalahoidossa.
Pienetkin keskoset kaipaavat vanhempien läheisyyttä ja hoivaa. Pelkästään vanhempien ääni, lämpö ja ominaistuoksu ovat vauvalle rauhoittavia ja myös kuntouttavia.