Mikä diagnoosi epävakaan persoonallisuushäiriön kaveriksi, että pääse eläkkeelle nelikymppisenä?
Minulla on yksityinen sairausvakuutus, joka korvaa kaikki hoitokulut. Asuntolaina on maksettu, lapset hankittu, akateeminen tutkinto löytyy. Työelämässä oltu parikymmentä vuotta.
Voin siis kiertää kaikki Suomen psykiatrit ja kerätä parhaat diagnoosit 😊
Ap
Kommentit (145)
Et sinä turvenuija edelleenkään pelkällä diagnoosilla eläkkeelle pääse. Kaikki psykiatrit näkevät lävitsesi.
Persoonallisuushäiriöstäsi huolimatta olet pystynyt opiskelemaan yliopistotutkinnon, olemaan työelämässä vuosikymmeniä sekä elämään perhe-elämää. Aivosi eivät voi olla kovin sairaat, joten veikkaan, että kaatuu siihen. Ellei ole psykiatriasta todellisuustajun katoamisesta merkkejä. Eikä persoonallisuushäiriö ole edes sairaus. Päinvastoin, se voi olla etu. Tarvitset skitsofrenian tai aluksi ainakin reaktiivisen psykoosin. Jälkimmäisen saa valvomisesta. Kaksisuuntainenkin on hyvä.
Ei yhdellä psykoosijaksolla vielä eläkettä saa, eikä kaksisuuntaisella mielialahäiriöllä. Ei kumpikaan mitenkään automaattisesti tee työkyvyttömäksi kaikkiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Mites kävis rasisti?
No olen Kokoomuksen jäsen, mutta voisihan tuotakin kokeilla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Et sinä turvenuija edelleenkään pelkällä diagnoosilla eläkkeelle pääse. Kaikki psykiatrit näkevät lävitsesi.
Niin, näkiväthän he persoonallisuushäiriönikin? Mistä tiedätte, etten feikannut sitäkin? Terapeuttini muuten sanoi taannoin, ettei usko minulla olevan mitään persoonallisuushäiriötä.
Ap
Kyllä esimerkiksi vaikea masennus voi riittää eläkkeeseen (on yleisin eläkkeen peruste), mutta tie on pitkä eikä myöntö ole automaatio. Pelkän kuntoutustuen (määräaikainen eläke) saaminen masennusdiagnoosilla vaatii melko pitkää hoitohistoriaa ja vakavaa oirekuvaa (sairaalajaksoja, itsemurhayrityksiä, lääkekokeiluja, ect-hoitoa, terapiaa joka ei ole auttanut) ja kuntoutustukea myönnetään muutaman kuukauden - 2 v pätkissä vuosien ajan ennen kuin pysyvää voi saada. Sinä aikana on sitouduttava hoitoon. Tyypillisesti tällaiset raskaat hoidot tapahtuvat erikoissairaanhoidossa julkisella puolella, johon ei pääse, jollei ole todella tarpeessa.
Kannattaa ottaa huomioon, että jos alat demonstroida itsemurhayrityksiä tai ylipäänsä päädyt vaikean masennuksen vuoksi julkiselle hoitoon, lapsistasi tehdään todennäköisesti lastensuojeluilmoitus ja jos sinulla on ajokortti, ajo-oikeus voidaan ottaa pois.
Voit kyllä vakuutuksesi turvin käydä keräämässä diagnooseja ja lausuntoja myös yksityiseltä, mutta ilman kattavaa hoitohistoriaa ja vakuuttavaa hoitoon sitoutumista et tule pääsemään niillä eläkkeelle sillä niin kuin täällä on sanottu, pelkkä diagnoosi ei riitä. Jos sinulla epäiltäisiin jotain vakavaa sairautta joka vaatisi akuutisti hoitoa, sinut luultavasti lähetettäisiin julkiselle jatkohoitoon.
^ no minulla on yksityiseltä puolelta hoitohistoriaa masennuksesta ja yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä 90-luvun puolivälistä lähtien.
Ap
Vierailija kirjoitti:
^ no minulla on yksityiseltä puolelta hoitohistoriaa masennuksesta ja yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä 90-luvun puolivälistä lähtien.
Ap
Ovatko nämä aiheuttaneet sinulle aiemmin työkyvyttömyyttä? Jos olet ollut niiden takia paljon sairauslomilla, sillä voi olla vaikutusta. Jos taas olet niistä huolimatta ollut koko ajan työkykyinen, sinun ei voida katsoa tulleen niiden perusteella työkyvyttömäksi, jollei ilmene uutta sairautta tai esimerkiksi tule relepsia ja samalla masennuksen vaikeusaste pahene. Persoonallisuushäiriö ei yleensä oikeuta työkyvyttömyyseläkkeeseen, jos on siitä huolimatta ollut töissä, koska se on jo nuorena alkava eikä aiheuta eläketapahtumaa (eli ei voida katsoa tulleen sen perusteella työkyvyttömäksi).
Ja erään aiemman kirjoittajan tapaan korostan sitä, että työssä olevan on tilastollisesti huomattavasti helpompi päästä tk-eläkkeelle kuin työttömän. Toki johtuu osittain siitä, että on työterveyshuollon palvelut käytössä yms. ja helpompi pääsy sitä kautta erikoissairaanhoitoon. Mutta silloin on myös helpompi käytännössä nähdä, onko työkykyä vai ei. Jos on ollut pitkään työttömänä eikä ole yrityksiäkään palata työelämään, eläke voi olla kiven alla, koska työkykyä ei ole käytännössä edes päästy testaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ovatko nämä aiheuttaneet sinulle aiemmin työkyvyttömyyttä? Jos olet ollut niiden takia paljon sairauslomilla, sillä voi olla vaikutusta. Jos taas olet niistä huolimatta ollut koko ajan työkykyinen, sinun ei voida katsoa tulleen niiden perusteella työkyvyttömäksi, jollei ilmene uutta sairautta tai esimerkiksi tule relepsia ja samalla masennuksen vaikeusaste pahene. Persoonallisuushäiriö ei yleensä oikeuta työkyvyttömyyseläkkeeseen, jos on siitä huolimatta ollut töissä, koska se on jo nuorena alkava eikä aiheuta eläketapahtumaa (eli ei voida katsoa tulleen sen perusteella työkyvyttömäksi).
Olen ollut pitkiä jaksoja töistä sairauslomalla masennuksen takia parikymppisestä lähtien. Nyt en ole tosin ollut lähes kolmeen vuoteen.
Masennus-nimikettä käytetty siksi, että uupumus ei yksinään oikeuta palkalliseen sairauslomaan.
Ap
Olen tuo aiempi kirjoittaja. Minä en halua moralisoida, vaan kerron siltä pohjalta, mitä tiedän (vakuutusvirkailija / sos.tt).
Jos masennusjaksot ovat aiemmin aiheuttaneet työkyvyttömyyttä, se on hakemukselle etu, mutta prosessi toimii kuitenkin niin, että ensin haetaan sairauslomaa. Sitä on helpompi hakea työssä ollessa, jolloin haet sitä työterveydestä.
Sairauslomalla täytyy olla vuosi, ennen kuin voit hakea määräaikaista eläkettä (kuntoutustukea). Tässä vaiheessa monille käy niin, että sitä ei myönnetäkään, jolloin tipahtaa työttömäksi työnhakijaksi, sillä sairausloman ja eläkkeen myöntökriteerit ovat erilaiset. Sairauslomaa saadaksesi sinun on oltava työkyvytön nykyiseen työhösi, eläkettä saadaksesi kaikkiin kuviteltavissa oleviin töihin. Jotta kuntoutustuki myönnettäisiin, sinun on oltava sairausloman aikana selkeästi huonossa kunnossa. Jos kuntoutustuki myönnetään, sitä on haettava säännöllisesti uudestaan. Moni on jopa kymmenen vuotta kuntoutustuella ennen pysyvää eläkettä. Tämä sitoo sinut mielenterveyspotilaan rooliin. Pelkkä hoitokontakti yksityisellä ei riitä kuntoutustuen saamiseksi, vaan tarvitaan aktiivista kuntoutusta (lääkitys, terapiat, ryhmät, työkokeilut, neuromodulaatiohoidot).
Pahimmassa tapauksessa on riski, että lapsesi huostaanotetaan (epätodennäköistä, jos toisella vanhemmalla on kaikki kunnossa, mutta lastensuojelu tulee kuvioihin joka tapauksessa). Jos olet masennuksen takia siinä kunnossa, että eläke on realistinen (=itsetuhoisuus), luultavasti ajokortti lähtee myös väliaikaisesti ja joudut käymään ajoterveysarvioissa.
Yli 60-vuotiaalle tk-eläke myönnetään helpommin, koska silloin työkykyä verrataan vain omaan työhön, jos on vakiintunut ammatti, niin kuin sairauspäivärahassa. Sinun kohdallasi puhutaan joka tapauksessa noin kymmenestä vuodesta, ennen kuin pysyvän eläkkeen voisit saada, ja silloin alat lähestyä ikää jolloin se on helpompaa. Tosin silloin alat lähestyä jo vanhuuseläkeikääkin.
Suosittelen parantumatonta syöpää, ei voi mennä vikaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo aiempi kirjoittaja. Minä en halua moralisoida, vaan kerron siltä pohjalta, mitä tiedän (vakuutusvirkailija / sos.tt).
Jos masennusjaksot ovat aiemmin aiheuttaneet työkyvyttömyyttä, se on hakemukselle etu, mutta prosessi toimii kuitenkin niin, että ensin haetaan sairauslomaa. Sitä on helpompi hakea työssä ollessa, jolloin haet sitä työterveydestä.
Sairauslomalla täytyy olla vuosi, ennen kuin voit hakea määräaikaista eläkettä (kuntoutustukea). Tässä vaiheessa monille käy niin, että sitä ei myönnetäkään, jolloin tipahtaa työttömäksi työnhakijaksi, sillä sairausloman ja eläkkeen myöntökriteerit ovat erilaiset. Sairauslomaa saadaksesi sinun on oltava työkyvytön nykyiseen työhösi, eläkettä saadaksesi kaikkiin kuviteltavissa oleviin töihin. Jotta kuntoutustuki myönnettäisiin, sinun on oltava sairausloman aikana selkeästi huonossa kunnossa. Jos kuntoutustuki myönnetään, sitä on haettava s
Minua ei lastensuojelun mukaan tulo haittaa yhtään 🤗 Hyvä vaan, että verorahoille saa jotain vastinetta joskus. Meiltä löytyy varmasti monenlaisia palvelun tarpeita. Siitä vaan arvioimaan sitten 😊
Ap
Kiva juttu. Mutta kuinkas lapset? Haittaakohan heitä, jos äiti on osastokierteessä ja joutuvat itse lasun kanssa asioimaan seuraavat vuodet?
Vierailija kirjoitti:
Kiva juttu. Mutta kuinkas lapset? Haittaakohan heitä, jos äiti on osastokierteessä ja joutuvat itse lasun kanssa asioimaan seuraavat vuodet?
Kuten jo aiemmin mainittu, olen naimisissa lasten isän kanssa. Hän on lastemme huoltaja ja päättää lastemme asioista, mikäli minä en pysty.
Mukavaa, jos lasu maksaa kolmen lapseni kalliit harrastukset, kuten se maksaa alkoholistiperheiden lapsillekin 🤩
Ap
Tätä roskaketjua voisi poistaa.