Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Passiiviset ja ehkäilevät kaverit, mikä avuksi

Vierailija
29.12.2025 |

Ilmeisesti aika yleinen ongelma. Näen paljon omalla ja muiden kohdalla sitä että ei sitouduta mihinkään menoihin vaan laitetaan kutsuun ehkä ja tullaan paikalle jos huvittaa just sillä hetkellä. Isoihinkin juhliin, esim tasakymmensynttärit, vaikea tietää onko juhlijoita tulossa 10 vai 50 kun kutsuun ei ole vastattu eikä muistutuksiin reagoitu. Sitten ruoka ja juoma joko loppuu kesken tai sitä menee roskiin

Eipä ole tullut järkättyä mitään koko tänä vuonna koska tuntuu ettei kukaan enää arvosta toisten vaivannäköä

Voisipa ihmisille antaa tähtiarvostelut sen perusteella kuka sopii asioita mutta peruu viime tinkaan, ei vastaa kutsuun juuta eikä jaata, sanoo tulevansa mutta ei tulekaan, sanoo että ei tule mutta ilmaantuu paikalle ja odottaa lautasta eteensä yms

Kommentit (495)

Vierailija
341/495 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et voi velvoittaa muita aikuisia ihmisiä toimimaan tai puhumaan siten kuten sinä haluat. Et jotenkin vaikuta ymmärtävän tätä. Voit kutsua ihmisen juhliin, se on sinun vallassa, mutta se kutsuttu saa ihan itse päättää miten vastaa tai vastaako mitään. Sulla on sitten taas oikeus reagoida siihen miten haluat, mutta kannattaa luopua ajatuksesta että muita voisi jotenkin määräillä, tai että he olisivat sinulle jotain velkaa.

Totta ja kuten huomataan, voit olla vastaamatta myös täällä esitettyihin kysymyksiin. Tosin se on jo kertoo siitä, miten toimit, kun mennään epämukavalle alueelle = et kovin suoraselkäisesti. Mutta valinta joo.

Lisäksi voit olla vastaamatta tähänkin: miksi nämä maailmankuvalliset sitten kuitenkin itse loukkaantuu, kun heidän toimiinsa reagoidaan, eli jätetään heidät vast'edes kutsumatta?

Vierailija
342/495 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä et voi velvoittaa muita aikuisia ihmisiä toimimaan tai puhumaan siten kuten sinä haluat. Et jotenkin vaikuta ymmärtävän tätä. Voit kutsua ihmisen juhliin, se on sinun vallassa, mutta se kutsuttu saa ihan itse päättää miten vastaa tai vastaako mitään. Sulla on sitten taas oikeus reagoida siihen miten haluat, mutta kannattaa luopua ajatuksesta että muita voisi jotenkin määräillä, tai että he olisivat sinulle jotain velkaa.

Totta ja kuten huomataan, voit olla vastaamatta myös täällä esitettyihin kysymyksiin. Tosin se on jo kertoo siitä, miten toimit, kun mennään epämukavalle alueelle = et kovin suoraselkäisesti. Mutta valinta joo.

Lisäksi voit olla vastaamatta tähänkin: miksi nämä maailmankuvalliset sitten kuitenkin itse loukkaantuu, kun heidän toimiinsa reagoidaan, eli jätetään heidät vast'edes kutsumatta?

En tiedä ketä nämä sinun loukkaantujasi ovat. Olen puhunut vain omasta puolestani, että en todellakaan loukkaannu jos minut jätetään kutsumatta. Varsinkaan jos minut on vaikka kolmesti kutsuttu enkä ole mennyt. Silloin ymmärrän täysin että odottavat minun ehkä ilmoittavan kun taas kiireet helpottaa. Se on oikeasti minullekin helpotus jos ei tarvitse aina kieltäytyä, eli osataan lukea rivien välistä että nyt on tiukkaa, palataan myöhemmin. Oikea ystävyys kestää suvantovaiheet myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/495 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pitäiskö teidän juhlien järkkääjien vaan relata"

Näyttäkää minulle se ihminen, joka pystyy "vaan relaamaan", jos kerta toisensa jälkeen kaveriporukan kanssa yhdessä sovitut asiat jää toteutumatta ja siitä tulee taloudellisia tappioitakin. Ei kai kenestäkään voi oikeasti tuntua hyvältä se, että suunnittelet ja varaat ajan ja käytät energiaasi ja sitten sovittu ei toteudukaan? Joskus näin voi tietysti käydä pakottavista syistä, mutta jos se on toistuvaa ja syyt on tasoa "tuli parempaa menoa", niin kyllä silloin saa ketuttaa. Ilman, että olet mikään kontrollifriikki äkseeraaja. Siinä kohtaa menee kyllä kaverisuhteet remppaan tai kokonaan uusiksi.

Pystyn allekirjoittamaan tuon kokemuksen, että ihan kuin tietyt ihmistyypit, jotka eivät itse ole kovin aktiivisia järkkäämään mitään, kuvittelisi, että ne järkkääjät ihan luonnostaan ja ilman mitään vaivaa järkkäilisi asioita. Että kun ne on semmosia ekstroverttej

Mä oletan, että jos joku haluaa järjestää juhlat, niin sitten se järjestää ne, ja sinne voi mennä jos haluaa/pääsee. En saa kiinni ajatuksesta, että jonkun on järjestettävä juhlia kuitenkin, niin sitten se joka uhrautuu ne järjestämään, niin sille pitäisi jotenkin kiitollisena pokkuroida. Kun ei kenenkään ole pakko järjestää niitä juhlia, ja jos joku ne järkkää, niin se on sen ihmisen omasta motiivista lähtevä asia, ei mikään palvelus muille. Harva varmaan juhlii naapurin tasakymppisiä tai pitää kaverin kavereille mökkiviikonlopun? Kyllä siinä on oma lehmä ojassa järjestäjällä. Vapaaehtoisuus on tässä avainsana, joka suuntaan.

Vierailija
344/495 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saattaisi harmittaa peruuntuminen, mutta en osaa jotenkin ajatella noin, että se johtuisi siitä, että isäntäväkeä "ei tänään vain huvita", vaan olettaisin, että heillä on hyvä syy. Sinä taas vaikutat olettavan heti, että muut ihmiset ovat itsekkäitä tai muuten pahoja, kun eivät toimi odotustesi mukaan. 

Siis luetun ymmärtämisen vaikeus ja sarkasmin ymmärtämättömyys. Tietenkään en kuvittele tietäväni lapsilukuasi.

Monet ihmiset suoraan ilmoittavat, että en tänään tulekaan, kun ei huvita. Eikö omassakin esimerkissäsi niin käynyt, joka saikin ajattelemaan, että tuskin oli kovin isosti järjestetyt juhlat ne.

Tai venkoilevat vastauksen kanssa niin vaikeasti, että ei voi tietää, ovatko tulossa. Mutta me nyt puhumme toistemme ohi, koska olet tehnyt näistä omista premisseistäsi jonkin olettamuksen, jonka ohi ei viestit pääse.

Vierailija
345/495 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestätkö oikeasti aikuisena jotain omia synttäreitäsi vai oletko kymmenvuotias? En todellakaan viitsi enää mennä mihinkään aikuisten synttärikekkereihin, ne on lasten juttuja.

Tulee mieleen, että lapsuuden kodissasi ei juhlittu oikealla hyvällä tavalla ? Kuuluiko riita-väkivalta-alkoholi-

puhumattomuus sinun lapsuuteesi ?

Kohteliasta ilmoittaa meneekö vai ei juhlaan  (eri asia on perua sairastumisen vuoksi, tai jopa jännitys/ahdistuneisuus oire)  

nimimerkki : kokemusta on, eikä kivaa ollut...

Vierailija
346/495 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä oletan, että jos joku haluaa järjestää juhlat, niin sitten se järjestää ne, ja sinne voi mennä jos haluaa/pääsee. En saa kiinni ajatuksesta, että jonkun on järjestettävä juhlia kuitenkin, niin sitten se joka uhrautuu ne järjestämään, niin sille pitäisi jotenkin kiitollisena pokkuroida. Kun ei kenenkään ole pakko järjestää niitä juhlia, ja jos joku ne järkkää, niin se on sen ihmisen omasta motiivista lähtevä asia, ei mikään palvelus muille."

Eli juhlien järjestäjän kuuluu vain odottaa juhlatamineissaan korvat luimussa, että mahtaako paikalle tulla ketään syömään näitä ruokia ja juomaan viinejä, samapa tuo tuleeko, kunhan sain omasta tahdostani järjestää juhlat? :D

Ja rsvp:hen vastaaminen ei ole kiitollista pokkurointia vaan kuuluu ihan tavallisiin käytöstapoihin.

Vierailija
347/495 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saattaisi harmittaa peruuntuminen, mutta en osaa jotenkin ajatella noin, että se johtuisi siitä, että isäntäväkeä "ei tänään vain huvita", vaan olettaisin, että heillä on hyvä syy. Sinä taas vaikutat olettavan heti, että muut ihmiset ovat itsekkäitä tai muuten pahoja, kun eivät toimi odotustesi mukaan. 

Siis luetun ymmärtämisen vaikeus ja sarkasmin ymmärtämättömyys. Tietenkään en kuvittele tietäväni lapsilukuasi.

Monet ihmiset suoraan ilmoittavat, että en tänään tulekaan, kun ei huvita. Eikö omassakin esimerkissäsi niin käynyt, joka saikin ajattelemaan, että tuskin oli kovin isosti järjestetyt juhlat ne.

Tai venkoilevat vastauksen kanssa niin vaikeasti, että ei voi tietää, ovatko tulossa. Mutta me nyt puhumme toistemme ohi, koska olet tehnyt näistä omista premisseistäsi jonkin olettamuksen, jonka ohi ei viestit pääse.

Mihinköhän esimerkkiin viittaat? Jos siihen, kun ystäväpariskunta perui juhlansa samana päivänä väsymyksen vuoksi, niin kyseessä oli heidän 30v hääpäivä. Eli oli ihan kohtuu isot järjestelyt ja muut tehty, söivät ruokia kuulemma koko seuraavan viikon. Mutta jos ei jaksa niin ei jaksa, joskus pitää pistää oma vointi etusijalle.

Vierailija
348/495 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mä oletan, että jos joku haluaa järjestää juhlat, niin sitten se järjestää ne, ja sinne voi mennä jos haluaa/pääsee. En saa kiinni ajatuksesta, että jonkun on järjestettävä juhlia kuitenkin, niin sitten se joka uhrautuu ne järjestämään, niin sille pitäisi jotenkin kiitollisena pokkuroida. Kun ei kenenkään ole pakko järjestää niitä juhlia, ja jos joku ne järkkää, niin se on sen ihmisen omasta motiivista lähtevä asia, ei mikään palvelus muille."

Eli juhlien järjestäjän kuuluu vain odottaa juhlatamineissaan korvat luimussa, että mahtaako paikalle tulla ketään syömään näitä ruokia ja juomaan viinejä, samapa tuo tuleeko, kunhan sain omasta tahdostani järjestää juhlat? :D

Ja rsvp:hen vastaaminen ei ole kiitollista pokkurointia vaan kuuluu ihan tavallisiin käytöstapoihin.

En sanonut noin, taas kuvittelet omiasi pahimman kautta. Eiköhän se selviä jos siinä kutsuvaiheessa, että jos kukaan ei vastaa mitään, niin ei ole varmaan juhlia tulossa, ja jos jotkut vastaa niin järkkäät sitten sen vastaajien määrän mukaan. Turha keskittyä vastaamattomiin. Ehkä -vastaajista voi olettaa osan tulevan ja varautuu sen mukaan, eli vähän varmojen päälle ekstraa. Ei se sen vaikeampaa ole. 

Vierailija
349/495 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mihinköhän esimerkkiin viittaat? Jos siihen, kun ystäväpariskunta perui juhlansa samana päivänä väsymyksen vuoksi, niin kyseessä oli heidän 30v hääpäivä. Eli oli ihan kohtuu isot järjestelyt ja muut tehty, söivät ruokia kuulemma koko seuraavan viikon. Mutta jos ei jaksa niin ei jaksa, joskus pitää pistää oma vointi etusijalle."

Tässähän koko ehkäilijöiden sielunmaisema tiivistyy hyvin havainnoillistavasti.

Oma vointi. Oma fiilis. Minä. Me, myself and I.

Muiden voinnilla, ajan- ja rahankäytöllä ja vaivannäöllä ei ole merkitystä, kun MINUA väsyttää.

Vierailija
350/495 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En sanonut noin, taas kuvittelet omiasi pahimman kautta. Eiköhän se selviä jos siinä kutsuvaiheessa, että jos kukaan ei vastaa mitään, niin ei ole varmaan juhlia tulossa, ja jos jotkut vastaa niin järkkäät sitten sen vastaajien määrän mukaan. Turha keskittyä vastaamattomiin. Ehkä -vastaajista voi olettaa osan tulevan ja varautuu sen mukaan, eli vähän varmojen päälle ekstraa. Ei se sen vaikeampaa ole. "

Taas? Kommentoin sinulle ekaa kertaa.

Mutta tosiaan, itselläni ei ole varaa eikä halua maksaa tyhjästä, jotta ehkäilijä saattaa halutessaan voida ehkä ilmaantua paikalle. 

Ehkä jollain muulla on.

Vierailija
351/495 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mihinköhän esimerkkiin viittaat? Jos siihen, kun ystäväpariskunta perui juhlansa samana päivänä väsymyksen vuoksi, niin kyseessä oli heidän 30v hääpäivä. Eli oli ihan kohtuu isot järjestelyt ja muut tehty, söivät ruokia kuulemma koko seuraavan viikon. Mutta jos ei jaksa niin ei jaksa, joskus pitää pistää oma vointi etusijalle."

Muiden voinnilla, ajan- ja rahankäytöllä ja vaivannäöllä ei ole merkitystä, kun MINUA väsyttää.

Eiköhän väsymys ole aika paha jos omat juhlat siksi peruu. Niin itse ainakin oletan. Mutta toki taas sinä tiedät paremmin, että ihan hyvin olisivat jaksaneet isännöidä juhlia, jos eivät vain olisi niin itsekkäitä. Olet kyllä "hyvä" ystävä, huh huh.

Vierailija
352/495 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En sanonut noin, taas kuvittelet omiasi pahimman kautta. Eiköhän se selviä jos siinä kutsuvaiheessa, että jos kukaan ei vastaa mitään, niin ei ole varmaan juhlia tulossa, ja jos jotkut vastaa niin järkkäät sitten sen vastaajien määrän mukaan. Turha keskittyä vastaamattomiin. Ehkä -vastaajista voi olettaa osan tulevan ja varautuu sen mukaan, eli vähän varmojen päälle ekstraa. Ei se sen vaikeampaa ole. "

Mutta tosiaan, itselläni ei ole varaa eikä halua maksaa tyhjästä, jotta ehkäilijä saattaa halutessaan voida ehkä ilmaantua paikalle. 

Ehkä jollain muulla on.

Okei, no sitten varaudut vain varmojen mukaan.  You do you. Ja anna muiden myös elää ilman niskaan hengittämistä.

Vierailija
353/495 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän väsymys ole aika paha jos omat juhlat siksi peruu. Niin itse ainakin oletan. Mutta toki taas sinä tiedät paremmin, että ihan hyvin olisivat jaksaneet isännöidä juhlia, jos eivät vain olisi niin itsekkäitä. Olet kyllä

En minä tiedä mitään paremmin. Tiedän vain sen, että tuollaisten ihmisten juhliin en jatkossa ilmoittautuisi. Aikani ja vaivannäköni on paljon arvokkaampaa.

Vierailija
354/495 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jollain muulla on.

Okei, no sitten varaudut vain varmojen mukaan.  You do you. Ja anna muiden myös elää ilman niskaan hengittämistä.

En ole hengittänyt kenenkään niskaan. Olen pyytänyt vastausta kutsuun. Minäminäihmisille se on kai liikaa.

Vierailija
355/495 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En minä tiedä mitään paremmin. Tiedän vain sen, että tuollaisten ihmisten juhliin en jatkossa ilmoittautuisi. Aikani ja vaivannäköni on paljon arvokkaampaa."

Hyvä, sittenhän ei ole enää mitään ongelmaa!

Vierailija
356/495 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En minä tiedä mitään paremmin. Tiedän vain sen, että tuollaisten ihmisten juhliin en jatkossa ilmoittautuisi. Aikani ja vaivannäköni on paljon arvokkaampaa."

Oliko jossain vaiheessa?

Vierailija
357/495 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko jossain vaiheessa?

Ilmeisesti oli, kun on tätä samaa avautumista jo sivukaupalla. 

Vierailija
358/495 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko jossain vaiheessa?

Ai. En ole itse avautua kuin parin kommentin verran. Kannattaa käydä vaikka happihyppelyllä välillä.

Vierailija
359/495 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ole hengittänyt kenenkään niskaan. Olen pyytänyt vastausta kutsuun. Minäminäihmisille se on kai liikaa."

Ketjun perusteella sinulle kelpaa vain 'kyllä' vastaus. "Ehkä' vastauksesta raivostut ja 'ei' vastaajia pidät itsekkäinä. Ne "kyllä" vastaajat jotka peruvat, puolestaan pääsevät arvointimenettelyyn, jossa päätät onko heidän syynsä valhe tai muuten riittämätön. Ei tosiaan jää kauheasti liikkumavaraa tuttavillesi, mikä saattaa olla syynä "vaikeiluun".

Vierailija
360/495 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko jossain vaiheessa?

Ai. En ole itse avautua kuin parin kommentin verran. Kannattaa käydä vaikka happihyppelyllä välillä.

Aa, okei, olet "eri" :D