Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisinä vanhempanne eivät enää pärjänneet ilman apua?

Vierailija
28.12.2025 |

Vähän kartoitan tilannetta, että missä iässä alkaa mennä toimintakyky siten, että tarvii ulkopuolista apua.

Mitä vaivoja vanhemmillenne tuli ja tosiaan se ikä, jolloin todettiin, ettei yksin pärjää tai että eivät edes keskenään enää pärjää.

Kommentit (206)

Vierailija
61/206 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuttu, 83 vuotta, joka ostaa siivouspalvelun, mutta muuten toimii täysin itsenäisesti. Osaa mm. etsiä netistä reseptejä, käyttää whatsappia ja hoitaa pankkiasiansa netissä. Jos tulee jotain mitä epäilee huijaukseksi, näyttää mm. minulle ja kysyy että eikös tämmöinen ole huijaus. Sitten mulla on veli 67, joka on lähes täysin autettava. Meni nopeasti. En selitä tarkemmin. Isä oli 79 ja ensimmäisenä meni näkö, sitten putosi keittiöjakkaralta ja meni lonkka. Äitini kuoli työikäisenä äkillisesti aivoinfarktiin. Itse olen hyvässä kunnossa. N62

Vierailija
62/206 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eno kuoli sydänkohtaukseen kun oli 87. Sitä ennen ei tarvinnut apua missään fyysisessä asiassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/206 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ikäluokan vanhemmat ovat hyväkuntoisia ja lujatahtoisia.

Äiti pärjäsi hyvin 93-vuotiaaksi, elää vieläkin.

Isä kuoli 86v.

N63v

Vierailija
64/206 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat ettei pärjää? Millä tavalla ei pärjää?

Vierailija
65/206 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuli aika yhtäkkiä siinä vaiheessa kun toinen oli 82 ja toinen 80. Nyt pari vuotta myöhemmin heistä nuorempi eli isäni siis pärjäisi edelleen kyllä yksinään mutta ei jaksa / pysty auttamaan äitiäni 24/7 joka alkaa olla aivan "jalaton". Lisäksi äitini on luovuttanut eli aivan kaikki on aivan sama joten on myös hirveän raskasta seuraa.

Äitisi voi olla masentunut. 

Onko yleislääkäri tutkinut häntä?

MITÄH?  YLEISLÄÄKÄRI TUTKINUT.  MITÄ UIDDUA. MIKÄ TUTKIMUS?

26-vuotias vastavalmistunut kysyy, "masentaako sinua".

Ei edes tiedä, mitä masennus on ja miltä tuntuu.

Vierailija
66/206 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti pärjäsi noin 94-vuotiaaksi ihan itse. Sitten alkoi tulla vähitellen ongelmia. Kaatuilua ja aivoverenkiertohäiriöitä ja muistihäiriöitä, jutut kiertää kehää, kodinhoito jäi, leipominen jäi, kokkaaminen jäi, syöminen jäi.  Hoitoapua otettiin vähitellen. Sitten kun alkoi karkailla yöaikaan kylille, järjestyi viimein 24/7 hoivapaikka.

Vierailija
67/206 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu niin siitä, miten ihminen syö. Jos on ylilihava, Noutaja tai sairaudet tulevat aikaisemmin, jopa seitsemissäkymmenissä. Jos on sohvaperuna eikä liiku, sama. Pitkä ikä vaatii aktiivisuutta oman kunnon hoidossa.

Mulla 4 tuttua (naapurit) 68v-72v  kuolivat äskettäin yllättäen ., olivat kaikki olleet aina hoikkia ja liikkuivat.

Vierailija
68/206 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ole merkitystä. Toimintakyky voi mennä missä tahansa iässä. Vastaavasti on paljonkin sellaisia jotka pärjäävät hautaan saakka ilman kummempia apuja

Ikäihmiset eivät kehtaa pyytää apua vaikka sitä tarvitsisivatkin. Moni on kotona yksin vaikka ei pärjäisikään.

Vierailija
69/206 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan se kerrottiin otsakkeessa: "ilman apuja". 

Vierailija
70/206 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

83-vuotias äitini pärjää kohtalaisesti kotioloissa. Laitaa ruoka  ja siivoaa kevyesti. On kuitenkin kovin hauras. Ei uskalla liikkua ulkona heikon kävelyn vuoksi. 

Kaatui kesällä ja jalka murtui pahasti. Asuu hissi talossa, mutta katu talon edessä on liian jyrkkä ja vilkas. Sisäpihalle ei pääse rappujen vuoksi.

Puoliso 83v käy kaupassa taksilla. Isot tilaukset tulevat kotiin. Puolisolla on pientä muistamattomuutta, mutta vielä pärjäävät. Luopui autolla ajosta tuon muisti ja reagoin asian vuoksi. Liikkuu ulkona ihan minimin. 

Vierailija
71/206 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat ryyppäsivät itsensä hengiltä eläkeiän kynnyksellä 

Vierailija
72/206 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu niin siitä, miten ihminen syö. Jos on ylilihava, Noutaja tai sairaudet tulevat aikaisemmin, jopa seitsemissäkymmenissä. Jos on sohvaperuna eikä liiku, sama. Pitkä ikä vaatii aktiivisuutta oman kunnon hoidossa.

Mulla 4 tuttua (naapurit) 68v-72v  kuolivat äskettäin yllättäen ., olivat kaikki olleet aina hoikkia ja liikkuivat.

Meidän suvussa ei ole ikinä ollut ylilihavia ihmisiä. Kaikki ovat olleet hoikkia, syöneet hyvin, liikkuneet jne. Niin vain on kuoltu nuorina: syöpiin ( syöpätaudit tulevat hoikkiinkin), Parkinsonin ja Alzheimerin tauteihin.  Aina hoikka tätini sai alle 60-vuotiaana Alzheimerin taudin. Muihin sairauksiin myös.

Lihavien kiusaaminen on oksettavaa. Eipä syyllistetä heitä.

Vierailija
73/206 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat on nyt 79 v ja 81 v. Vielä toimivat normaalisti, pyöräilevät, kävelevät, tekevät puutarhatöitä ja ajavat molemmat autoa.

Tätä ei nyt kysytty.

Vierailija
74/206 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alzheimer todettiin kun äiti oli 75-vuotias, ihan loppuvuodesta. Tuona vuotena huomattiin että tarvitsee asioiden hoitamisessa, lääkkeenotossa yms. 

Vierailija
75/206 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat on nyt 79 v ja 81 v. Vielä toimivat normaalisti, pyöräilevät, kävelevät, tekevät puutarhatöitä ja ajavat molemmat autoa.

Sama täällä ja auttavat lastenhoidossa. Se on niin yksilöllistä tuossa iässä, mihin kykenee. Aitten pudotus voi tulla äkkiäkin. Sitä odotellessa.😔

Vierailija
76/206 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vanhemmista alkoi mennä 50+ kun tuli etenevä sairaus. Ei tupakointia, alkoholia jne. Ei kaikki kuole ns. vanhuuteen.

Vierailija
77/206 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan se kerrottiin otsakkeessa: "ilman apuja". 

Eihän sanottu. Ilman apuja mihin? Mitä tapahtuu jos ei saa niitä apuja? Kuolee? Loukkaantuu? Epätarkka aihe jonka alle kaikki jorisevat mummeleista.

Vierailija
78/206 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusikymppisinä (lähempänä 70v) eivät jaksaneet enää omakotitalon huoltoja, ja alkoivat palkkaamaan apua. Seitsemänkymppisinä eivät jaksaneet enää Pohjois-Suomen lumitöitä ja möivät omakotitalon. Nyt joudun auttelemaan terveysvaivojen, teknologian ja raskaiden fyysisten askareiden kanssa, ovat nyt 73-75v ja säännöllisen siivouspalvelun hankinta alkaa olla ajankohtaista. 

Molemmilla on elinikää lyhentäviä perussairauksia, molemmat yhä pyöräilevät mutta toisella keinoniveliä ja toinen mursi pari vuotta sitten kätensä kaatuessa pyörällä, liikeradat ja käden toimintakyky eivät ole täysin palautuneet. Toisella myös jo selkeitä muistiongelmia, toisella orastavia. Muistiongelmaisella aikaa jäljellä 1-5v, toisella ehkä 5-10v. En kuitenkaan ylläty, jos lähtevät jo huomenna.

Vierailija
79/206 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä on muistisairaus, ikää 85v. Juuri aloitti kunnan kotipalvelu. Yllätys oli, että kotipalvelu ei varsinaisesti tee mitään, käy vain kahdesti päivässä muistuttamassa, että pitää syödä, peseytyä ja siivota. Äiti sanoo käyneensä suihkussa, vaikka ei ole ja imuroineensa, vaikka ei ole, kotipalvelulle se on ok. Veloitus tästä " palvelusta" on melkein 100 e/h äidin melko hyvän eläkkeen vuoksi. Kotitalousvähennystä kunnan palvelusta ei saa.

Vierailija
80/206 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuota tullut nähtyä kun kuolivat nuorina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä