Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä alkanut ahdistaa

Vierailija
28.12.2025 |

Meillä on takana ystävyyttä miltei 15 vuotta. Viime aikoina alkanut ahdistaa koko tyyppi. Yrittää pompotella ja saada tahtonsa läpi joka asiassa.

Olen ollut lomalla ja sovimme, että lähdemme ensi kevään puolella reissuun. Hän on pommittanut minua hotelli varauksella koko joulun pyhät. Vastasin joulun aikaan, että minulla on nyt suvun kanssa joulun vietto kesken, palataan ensi vuonna asiaa. Tänään tuli viesti "nyt pitäisi hotelli varata, että sen saa hyvään hintaan"!

Eli taas haluaa, että hänen tahdon mukaan mennään. Minua alkanut ahdistaa koko reissu, enkä tiedä haluanko edes lähteä. 

Viime aikoina ystävän takertuvuus on alkanut ahdistaa yhä enemmän, enkä koe hänen seuraa mielekkääksi. Hyökkää jokaisessa valinnassa minua vastaan ja kertoo miten pitäisi tehdä. 

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo on vaikeaa. Toinen varaa reissut ja lennot ja pistää MobilePayssa rahapyynnön osuudesta. Reissu kalenterissa.

Näin ainakin omien kavereiden kanssa nämä on hoidettu vuosia. Pääosin kaikki perheellisiä ja sovittu vain aikaikkuna reissulle, esim tammi-helmikuu. Puoli vuotta etukäteen vähintään varaukset, niin jokainen tahollaan sää järkättyä menonsa kyllä.

Vuosien kesä- ja talvireissujen kohdalla, missä osallistujia yleensä kolmesta aina yli kymmeneen pipoon, ei ole ollut kuin pari peruutusta yksilötasoilla. Ovat toki maksaneet osuutensa silti, koska sitoutuminen.

Matkanjohtajan rooli vaihtelee per reissu halukkuuden mukaan.

Jos pitää kesken joulunvieton häiritä, ei kannata moisten paskojen kanssa edes lähteä. 

Vierailija
22/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole ystävyyttä. Et lähde mihinkään tuon kanssa. Sano sille se ja estä viestimissä, myös somessa. Hae lähestymiskielto jos väkisin yrittää iholle.

Näin minä tein.  Hieno kasvun paikka sille tyypille. Miettiköön, miksi katkaisin kaikki yhteydet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kaksi puolta, edullisesti saa toki mitä aiemmin varaa, mutta kun toinen ilmoittaa joulukiireiden keskeltä, että täytyy palata heti vuoden alusta, niin on se rasittavaa, kun Aletaan jankkaamaan asiaa

Vierailija
24/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA 

Vierailija
25/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ystävä" on raivoissaan kun apn huomio on muussa kuin hänessä, jota ei kukaan sukulainen kotiinsa kutsu. 

Ihan turha stressata mistään hotellivarauksista, niitä tulee ja menee. Ap, mieti kannattaako tuon kanssa lähteä mihinkään. Päsmäriluonteiset ihmiset ei parane. Nykyään on helppo varata hotellihuone vain yhdelle, esim booking.com . Lähde yksin tai jonkun muun kanssa, et tarvi tuon päsmärin päsmäröintiä elämääsi.

Vierailija
26/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vain on sietämättömiä. Joku persoonallisuushäiriö.

Sun pitää asettaa rajasi ja pakottaa kunnioittamaan niitä. Nyt annat hänen hyppyyttää ja päsmäröidä.

Vierailija
27/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varatkoon tää hätähousu ihan mitä haluaa. Eikä sun tartte sen kanssa edes lähteä koska sulle tuli este 😂

Vierailija
28/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet se ystävä jolle vain ystävä kelpaa silloin kun sinulle sopii? Minulle ystävä on tärkeä ja voin sopia asiat kyllä.

Vierailija
29/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää asettaa rajasi ja pakottaa kunnioittamaan niitä. Nyt annat hänen hyppyyttää ja päsmäröidä.

Jos tähän pershäiriöön yhdistyy vielä bestistely vielä aikuisella iällä niin juoskaa.

Vierailija
30/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele hänen kanssaan suoraan miten koet teidän ystävyytenne muuttuneen. Minä tein näin. Ystäväni ensin loukkaantui ja myöhemmin sanoi ymmärtäneensä toimineensa huonosti. Hän lupasi jatkossa toimia toisin. Tätä toisin tekemistä kesti jonkin aikaa, kunnes palasi vanhoihin tapoihinsa. Jouduin sanomaan ystävälleni, että ystävyytemme on muuttunut sellaiseksi mitä en elämääni halua. Toivotin ystävälleni kaikkea hyvää hänen elämäänsä ja lopetin ystävyyden kokonaan.

Toivon aidosti hänelle kaikkea hyvää. Hän oli äärimmäisen tärkeä ihminen minulle vuosia ja harmittaa se, että ystävyytemme muuttui ahdistavaksi ja kuormittavaksi minulle. 

Vierailija
31/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ystäväsi juuri nyt valittaa, kun aina jätät kaiken viime tippaan ja sitten pitää ottaa mitä saa. Miksei matkaa voinut varata ennen joulua? Miksi et antanut ystävällesi vapaita käsiä? 

Asialla voi olla kaksi puolta, kertomuksesi ei valaissut, mitä olitte sopineet matkasta. Jos sinulla on tapana venyttää päätöksiä, ehkä hän pelkää, että ensi vuonna tarkoittaa tammikuun loppua. Ja mikset voi sopia puhuvasi ystäväsi kanssa välipäivinä? Onhan tässä päiviä joulun jälkeen.

Vierailija
32/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennoista ja hotellihinnoista on algoritmit, lomilla ja viikonloppuisin katsellessa hinnat voi olla kalliimmat. Yleensä alehintoja on tammikuussa matkamessujen aikaan, arkipäivisin. 

Ei nyt.

Vierailija
33/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille että varaa itselleen. Ei muuta. Ystävyys näköjään loppu, kun henkilöstä on tullut sinulle taakka ja riesa. Joskus käy niin.

Sinä olet hänelle tärkeämpi kuin hän sinulle ja hän tajuaa sen kyllä aikanaan vaikka olisi tyhmäkin.

On ihan täysin ok lopettaa yhteydenpito. Itsekin olen tehnyt niin. Ei mua monesti tartte haukkua kun henkilö ei enää mystisesti  saakaan yhteyttä.

Vierailija
34/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin pitää ajoissa varata. Jos itse hoidat asiasi löperösti ja jopa suunnittelet perumista, et ole hänen arvoisensa. 

Hänen arvoisensa?!? Jos ihmisellä on jouluna muutakin tekemistä kuin suunnitella kevätreissua.

Vierailija
35/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet se ystävä jolle vain ystävä kelpaa silloin kun sinulle sopii? Minulle ystävä on tärkeä ja voin sopia asiat kyllä.

Sä oot se pöljä joka vainoaa joulunpyhinä ja käy riesaksi ja joka estetään.  

Vierailija
36/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tähän pershäiriöön yhdistyy vielä bestistely vielä aikuisella iällä niin juoskaa.

Käyttävät tuota bestistouhua hyväkseen manipuloidakseen toista, tunkevat ja alkavat muotoilemaan bestissuhdetta ja kun itse et hänen mielestään tee oikein niin ollaan isoon ääneen huutamassa miten voit bestistä kohdella näin, yrittäessään aiheuttaa pahaa mieltä ja saadakseen haluamansa. Jääneet jollekin lapsen tasolle.

Vierailija
37/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä oli kyse joulurahan häirinnästä. Vaikkei itse viettäisi joulua, on täysin sivistymätöntä häiritä ketään tuona ajankohtana.

Vierailija
38/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän itse yksinäinen? Ei sukua jouluna? Minulla on meinaan yksi ystävä ... Joka laittaa aina jotakin silloin, kun tietää, että minulla on jotain mukavaa tiedossa. 

Vierailija
39/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tavallaan molenpia- ystävän käytös on rasittavaa mutta ap voi myös olla se ärsyttävä jahkailija jonka kanssa mikään yhdessä suunniteltu ei koskaan mene maaliin asti milloin mistäkin syystå.

Itse vastaisin tuolle ystävälle että minulle käy lomapaikka x, ajankohta y ja maksimihinta tälle on z. Jos löytyy niin laita mobilepay pyyntö- muuten en kommentoi asiaa ennen vuoden vaihdetta. Mieluiten varaisin vasta sen jälkeen enkä edes usko että tarjoukset olisivat juuri nyt niin hyvät. Tämän jälkeen radiohiljaisuus etkä edes lue viestejä.

Vierailija
40/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin te ootte lähdössä reissuun yhdessä. Silloin sovitaan yhdessä asiat. Sä sanot että joulun jälkeen ja hän sanoo että pikemmiten. Mikä on puoli väli? Kumpi joustaa? Kumpi näkee myös toisen näkökulman? Pystyykö tekemään kumpaakin mielyttävän kompromissin?

Nyt olette itsekkäitä moöemmat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän