Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä alkanut ahdistaa

Vierailija
28.12.2025 |

Meillä on takana ystävyyttä miltei 15 vuotta. Viime aikoina alkanut ahdistaa koko tyyppi. Yrittää pompotella ja saada tahtonsa läpi joka asiassa.

Olen ollut lomalla ja sovimme, että lähdemme ensi kevään puolella reissuun. Hän on pommittanut minua hotelli varauksella koko joulun pyhät. Vastasin joulun aikaan, että minulla on nyt suvun kanssa joulun vietto kesken, palataan ensi vuonna asiaa. Tänään tuli viesti "nyt pitäisi hotelli varata, että sen saa hyvään hintaan"!

Eli taas haluaa, että hänen tahdon mukaan mennään. Minua alkanut ahdistaa koko reissu, enkä tiedä haluanko edes lähteä. 

Viime aikoina ystävän takertuvuus on alkanut ahdistaa yhä enemmän, enkä koe hänen seuraa mielekkääksi. Hyökkää jokaisessa valinnassa minua vastaan ja kertoo miten pitäisi tehdä. 

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hänellä rahasta tiukkaa? Silloin voi olla suuri merkitys jos ajoissa varaamalla säästää rahaa. Tunnut itse olevan aika kurja ystävä.

Tätä veikkaan. Ap:llä ilmeisesti ei ole hinnalla väliä, tuolla toisella on ja on ahdistunut sen takia.

Vierailija
42/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vain on sietämättömiä. Joku persoonallisuushäiriö.

Sun pitää asettaa rajasi ja pakottaa kunnioittamaan niitä. Nyt annat hänen hyppyyttää ja päsmäröidä.

Jos tähän pershäiriöön yhdistyy vielä bestistely vielä aikuisella iällä niin juoskaa.

Näin tein. Henkilö imi minusta energiaa, yritti pummia rahaa jne. Täysin rajaton ihminen, narsisti ilmeisesti. Ikuinen uhri myös; kaikki aina jonkun muun syy.ä, jopa se, että hän ylivelkaantui elämällä reippaasti yli tulojensa kun kaiken piti näyttää hienolta (silti esim asunto kuin hamsterin läävä).

Jännää; hänen eka raivarinsa johtui matkasta, johon hän halusi lähteä kanssani ja minä en. 

Pari muuta tuli kevään mittaan eri syistä, aina hänen kilahtaessaan.  Himmailin jo tuossa vaiheessa ja riemastuin kun hän ilmoitti muuttavansa kauas.  Hänen muuttopäivänään panin hänet kaikkialla estoon.

Hän kiusaa nyt kuopiolaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin pitää ajoissa varata. Jos itse hoidat asiasi löperösti ja jopa suunnittelet perumista, et ole hänen arvoisensa. 

Parempi perua kuin lähteä sunlaisten kanssa yhtään mihinkään. 

Vierailija
44/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin te ootte lähdössä reissuun yhdessä. Silloin sovitaan yhdessä asiat. Sä sanot että joulun jälkeen ja hän sanoo että pikemmiten. Mikä on puoli väli? Kumpi joustaa? Kumpi näkee myös toisen näkökulman? Pystyykö tekemään kumpaakin mielyttävän kompromissin?

Nyt olette itsekkäitä moöemmat.

Häirikkö aktivoitui. Ilmeisesti hädissään, kun ei pärjää ilman muita. Muut kyllä pärjää ilman näitä, häiriköitä.

Vierailija
45/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä esti sitä miettimästä. Joulun pyhinä olisi ollut aikaa. Ja toinen olisi hoitanut varauksetkin kun lomailit sukusi kanssa.

Vierailija
46/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hänellä rahasta tiukkaa? Silloin voi olla suuri merkitys jos ajoissa varaamalla säästää rahaa. Tunnut itse olevan aika kurja ystävä.

Tätä veikkaan. Ap:llä ilmeisesti ei ole hinnalla väliä, tuolla toisella on ja on ahdistunut sen takia.

Ap on tässäkin fiksu, jos ei lähde persaukisen kanssa. 

Vierailija
47/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että apn ystävä kerkeää lopettaa ystävyyden kun ei saa asiaa sovittua. Niinkin voi käydä.

Vierailija
48/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin te ootte lähdössä reissuun yhdessä. Silloin sovitaan yhdessä asiat. Sä sanot että joulun jälkeen ja hän sanoo että pikemmiten. Mikä on puoli väli? Kumpi joustaa? Kumpi näkee myös toisen näkökulman? Pystyykö tekemään kumpaakin mielyttävän kompromissin?

Nyt olette itsekkäitä moöemmat.

Juttu on mielestäni niin, että ap ei oikeastaan enää halua reissuun.  Hänellä on oikeus muuttaa mielensä. Hänen pitää sanoa se ystävälle. Ystävä lienee jankuttaja, joka alkaa kinuta syytä. Ap joutuu päättämään, kertooko syyn vai sanooko vain, että päätti näin eikä syyt kuulu ystävälle.  

Vierailija
49/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jätät reissun väliin ja katkaiset ystävyyden. 

Vierailija
50/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että apn ystävä kerkeää lopettaa ystävyyden kun ei saa asiaa sovittua. Niinkin voi käydä.

Se olisi varmasti ap:lle helpotus. Takiainen ei kuitenkaan tee tuollaista ratkaisua koska toivoo hyötyvänsä ap:sta jatkossakin.

Vierailija
51/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten jätät reissun väliin ja katkaiset ystävyyden. 

Niin ei tarvii valittaa.

Vierailija
52/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hän itse yksinäinen? Ei sukua jouluna? Minulla on meinaan yksi ystävä ... Joka laittaa aina jotakin silloin, kun tietää, että minulla on jotain mukavaa tiedossa. 

Häirintä aina silloin kun tietää että toiselle ei sovi, on tahallista kiusantekoa. Minkäänlaista kiusaamista ei tarvi sietää. 

Näille ei tarvi eikä saa ilmoittaa omia aikatauluja. Normaali-ihmiset ei hoputa eikä kyttää toisten aikatauluja.

Vierailija
53/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä vastaa mitään. Varmin tapa joutua pompoteltavaksi on aina vastata. Vastaat vasta huomenna jos koskaan.

Tuollainen hätistely on tietoista kiusantekoa.

Pahimmat kiusaajat tulee ovellesi jos et vastaa. No ei tarvi ovea avata. Voi sanoa että kotirauhan häirintä on rikos.

Terveet ihmiset ei hätyytä. Olkaa tarkkana, ne osaa naamioida tahallisen kiusanteon muka sattumaksi, termi on gaslighning. 

Ei sun ap todellakaan tarvi vastata sille mitään. On kurjaa pettyä kavereihin, mutta tärkeintä on kuitenkin suojella itseä.

gaslighting liittyy ennemminkin hämäämiseen ja sanojen suuhun laittamiseen. en nyt suoraan laittaisi synonyymiksi kiusaamiselle, vaikka se lopputulos olisikin.

Vierailija
54/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä "ystävillä" on tapana yrittä  ottaa yhteyttä taas kun jotain tarvivat..

Vierailija
55/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitähän kukin tulkitsee omien kokemustensa pohjalta, mutta mullekin tulee vastenmielisyys, jos joku kaiken aikaa tökkii ja kerjää huomiota ja hoputtaa täysin  toisarvoisessa asiassa, kun haluan viettää aikaa läheisteni kanssa ENKÄ miettiä jonkun rasittavan sinkun* hotellivarauksia. Varatkoon, aikuinen ihminen, mikä estää? Mä en ole kenenkään luottokortti tai sihteeri.

*villi arvaus, mutta eiköhän seurusteleva tai perheensä rakastama keskittyisi omaan joulunviettoonsa.

Vierailija
56/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tämä ystävä ap:ta hotellivarauksen teossa tarvitsee?

Onko se maksuhäiriöinen, ulosotossa? Visan luottoraja 0€?

Vierailija
57/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin hän Pa on, mutta pakko sanoa, että minulla ei kyllä edes oikein varaa ole näin joulun jäljiltä maksella vielä puolen vuoden päähän reissuja... Joulu on ollut rahan menoa

Vierailija
58/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla ap sanoo tuolle että "palataan joulun jälkeen". Samanlainen pomottaja voi olla. Olisi kiva kuulla toisen osapuolen näkemys.

Vierailija
59/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavalla ap sanoo tuolle että "palataan joulun jälkeen". Samanlainen pomottaja voi olla. Olisi kiva kuulla toisen osapuolen näkemys.

Tosin mua ei kylläkään kiinnosta anonyymin ystävyysdraama😂

Vierailija
60/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset voi sanoa että perut koska oot pa? Loppuu rahan ja seuran kinuaminen ja tyyppi lähtee kerjäämään muilta.

Näin mä sanon pummeille. En ole tilivelvollinen säästötilini saldosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme