Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä alkanut ahdistaa

Vierailija
28.12.2025 |

Meillä on takana ystävyyttä miltei 15 vuotta. Viime aikoina alkanut ahdistaa koko tyyppi. Yrittää pompotella ja saada tahtonsa läpi joka asiassa.

Olen ollut lomalla ja sovimme, että lähdemme ensi kevään puolella reissuun. Hän on pommittanut minua hotelli varauksella koko joulun pyhät. Vastasin joulun aikaan, että minulla on nyt suvun kanssa joulun vietto kesken, palataan ensi vuonna asiaa. Tänään tuli viesti "nyt pitäisi hotelli varata, että sen saa hyvään hintaan"!

Eli taas haluaa, että hänen tahdon mukaan mennään. Minua alkanut ahdistaa koko reissu, enkä tiedä haluanko edes lähteä. 

Viime aikoina ystävän takertuvuus on alkanut ahdistaa yhä enemmän, enkä koe hänen seuraa mielekkääksi. Hyökkää jokaisessa valinnassa minua vastaan ja kertoo miten pitäisi tehdä. 

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksaisi reissua hätäilijän kanssa. Ystävä kunnioittaa toisen rauhaa

Vierailija
82/116 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä juttu olisi totta, olisi aika erikoista tuoda se keskustelupalstalle ruodittavaksi. Toisenkin osapuolen kannalta. Tuskinpa mitään reissua tai ystävyyttä tämän jälkeen olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut itsessäni tuon tyylistä käyttäytymistä kun on ahdistus kausi menossa.

Alan varmisteleen ,tarkisteleen, tekeen kaiken mahdollisen heti nyt äkkiä.

Vierailija
84/116 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että apn ystävä kerkeää lopettaa ystävyyden kun ei saa asiaa sovittua. Niinkin voi käydä.

Se olisi varmasti ap:lle helpotus. Takiainen ei kuitenkaan tee tuollaista ratkaisua koska toivoo hyötyvänsä ap:sta jatkossakin.

Minä ajattelen vähän toisin. Ap on selvästi tullut toisiin ajatuksiin reissun suhteen. Todennäköisesti siksi jahkailee ja vastaa huonosti, mikä ymmärrettävästi häiritsee ystävää. Joulun vietto on tekosyy, kun ollaan jo välipäivissä ja asia hoituisi muutamalla viestillä tai yhdellä puhelulla. 

Olisi oikein kertoa ystävälle, ettei halua lähteä. Tämä voi sitten etsiä uutta matkaseuraa halutessaan ja vähintään varata omat majoituksensa juuri niin ajoissa kuin haluaa. 

Vierailija
85/116 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin jo aiemmin sanonut kun matkaa varailtiin, ETTÄ majoituksen kanssa ei tarvitse pitää kiirettä, koska aikaa on vielä ja kertonut myös rahatilanteeni. Tammikuussa ehtii aivan hyvin, näin sovimme kun matkaa suunniteltiin. Nyt tämä ystävä vaan on sitten alkanut tätä jouluna puhumaan, kas juuri kun itselläni on kiirettä

Niin, sinä sanoit. Entä ystäväsi tilanne? Kuuntelitko? Minusta kuulostaa, että ystäväsi ansaitsee parempia kavereita. 

Vierailija
86/116 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikea sanoa mistä kiikastaa, olemme kuulleet vain ap:n puolen asiasta. 

Sinänsä ymmärrän että puskeva, rajoja koetteleva ystävä on rasittava, jos tässä on siitä kyse. Sellaiset ihmiset eivät tunnu milloinkaan oikein ymmärtävän sitä missä kulkee raja. Normaalit täyspäiset ihmiset eivät puske jos toinen sanoo että nyt on huono hetki. 

Toisaalta ap saattaa tosiaan itse olla ihminen jonka kanssa on haastavaa saada sovittua mitään ajoissa. Etenkin jos ystävällä tosiaan on rahasta tiukkaa ja nyt olisi hyvä hetki saada reissu vähän halvemmalla. 

Summa summarum: jos olette ystävyydessänne tai elämäntilanteessanne niin eri aaltopituuksilla että homma kuormittaa, ehkä ystävyyttä on syytä himmata?

Vierailija
87/116 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sanoi jo aiemmin, että hän on itse ilmaissut ystävälle, että tammikuussa on vasta rahaa majoituksen hankintaan. Jos kaverilla on rahaa, voihan hän varata jo oman majoituksen. Eihän tuo taas ole toisen kunnioittamista, että toisella osapuolella ei ole rahaa. 

Myöskin se, että henkilö viettää sukulaisten kanssa joulua voi jatkua vielä välipäivinä. Itse lähden aina pohjoiseen suvun luokse ja palaan vasta uuden vuoden jälkeen . Ehkä AP kaveri on yksinäinen ja joulu kuluu äkkiä. Kuitenkin hieman tahditonta alkaa joulupäivänä laitteleen viestiä, että mites tämä majoitus 

Vierailija
88/116 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yStävä takertuva? Mustasukkainen? Jotenkin tulee sellainen olo, että hän pelkää, että reissu ei toteudu ja ottanut nyt asiakseen . Kuitenkin hieman epäkohteliasta joulun aikaan alkaa tuollaisella asialla häiriköimään, jos on sovittu, että asiaa katsellaan tammikuussa 

Vierailija
89/116 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin täällä paljon keskustelua, että kaveri haluaa majoituksen nyt rahan takia ja AP on se, jolla ei ole nyt just rahaa. Ehkä tosiaan sitten kummankin kannattaa hankkia majoitus erikseen 

Vierailija
90/116 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

et taida oikeasta pitää häntä edes ystävänäsi, jos koko joulu menee pilalle siitä, että hän kyselee jonkun hotlavarauksen perään. Ystäville luulisi olevan joulunakin edes vähän aikaa jaettavaksi. 

itse en tajua matkajärjestelyjen jahkaajia, etenkin, jos järjestelyn ja matkan väliin tulee joku lomakausi. Itse pyrin aina tekemään järjestelyt ennen sitä lomakautta (tässä tapauksessa olisi joulu), jotta sen saa pois päiväjärjestyksestä ja pyörimästä mielestä, mutta kukin taaplaa tyylillään. 

Vaikuttaa siltä että ette osaa ymmärtää toisianne ja suosittelen lämpimästi, että pohditte jatkatteko ystävyyssuhdetta tuollaisenaan, poistatteko siitä yhteiset lomat (ellette mene paketimatkalle), vai lopetatteko koko ystävyyden ja hankitte itsellenne paremmat. 

Vierailija
91/116 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa kyllä ihmiseltä jolla ei ole muita ystäviä, tai ylipäätään muuta elämää. Itse en jaksaisi tuollaista joka roikkuu jatkuvasti. En osaa auttaa tilanteessa, muttajotenkin varmaankin pitäisi tämä ystäväsi saada tajuamaan hänen erityislaatuisuutensa että asia niin sanotusti normalisoituisi.

Vierailija
92/116 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen on myös rasittavaa jos ei saa reissua sovittua vaan tuhlaa toisen aikaa ja tekee asiat vaikeiksi. Hoputus toki myös ärsyttää, mutta ehkä frendilläsi on joku syy varata matka ajoissa, esim raha? Minua ärsyttää aikani tuhlaajat ja suunnitelmien moninutkistajat. Aika on rahaa.

Vierailija
93/116 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen ajan varastamisesta voisi alkaa maksaa tuntipalkkaa, montakohan tuntia ystäväsi on jo suunnitellut reissua turhaan? 

Vierailija
94/116 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan halua saada joulupäivänä viestiä ystävältä majoituksesta, jos sovittu, että tammikuussa varataan. 

Vierailija
95/116 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan aina yksin. En jaksaisi tuollaista säätöä. Ja toisekseen en kyllä jaksaisi katsella ystäviänikään päivää enempää. Kivoja ovat, mutta ihana matkustaa omien aikataulujen, jaksamisen ja kiinnostusten mukaan. 

Vierailija
96/116 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan halua saada joulupäivänä viestiä ystävältä majoituksesta, jos sovittu, että tammikuussa varataan. 

Eihän sitä viestiä ole pakko lukea, ehkä laittoi että varmasti muistaa. Vastata eikä lukea ole pakko jos noin raskasta on :D Voithan kertoa kalenteristasi ajan milloin sinulle saa tekstiviestejä laittaa

Vierailija
97/116 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaika on siitä ärsyttävää, että jotkut olettaa, että porukka on koko ajan saatavilla. Mulla on eräs kaveri , joka alkaa pommittaa, jos ei puolessa vuorokaudessa saa vastausta. Olen joskus sanonut hänelle, että en jätä vastaamatta tavallani, vaan minulla on silloin jotain muuta tärkeämpää ja vastaan heti, kun pystyn. 

Vierailija
98/116 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa melko raskaalta tyypiltä. 

Vierailija
99/116 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävyyden ei kuulu ahdistaa. 

Vierailija
100/116 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä juttu olisi totta, olisi aika erikoista tuoda se keskustelupalstalle ruodittavaksi. Toisenkin osapuolen kannalta. Tuskinpa mitään reissua tai ystävyyttä tämän jälkeen olisi.

Minä todellakin ruodin täällä palstalla kaikista niistä ihmisistä joita oikeasti inhoan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän