Päälle 65v ihminen, kaduttaako ettet reissanut tai matkustellet enempi nuorempana?
Kommentit (45)
Täällä yksi yli 60-vuotias, joka reissasi nuorempanakin ja edelleenkin tykkää matkustella. Ei mikään kaduta. On mukava kun on muistoja. Usein asioiden merkityksellisyyden tajuaa vasta jälkikäteen.
Kyllä nykyään tosiaan myös arvostaa eri asioita kuin nuorempana, mutta rauhallinen ja turvallinen koti ei taida vielä olla minulla se ykkösjuttu. Tylsistyisin nopeasti. Arvostan kuitenkin riittävää unta ja pyrin valitsemaan nykyään laadukkaampia majoituspaikkoja ja mukavampia lentoaikatauluja, joissa ei ole vaihtoja keskellä yötä. En ehkä enää jaksaisi reissata junilla pitkin Eurooppaa niin, että nukkuisin monta yötä peräjälkeen yöjunissa ilman makuupaikka. Turistirysissä en ole viihtynyt koskaan ennenkään, niin niiden suhteen ei ole tapahtunut muutosta.
Olen matkustellut ja asunut ulkomailla aivan tarpeekseni. Nyt seitsemänkymppisenä ei enää huvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaduta, koska olen matkustanut enemmän kuin sinä.
Mitä eroa muuten on reissaamisella ja matkustelemisella?
Minäpä olen matkustellut sinuakin enemmän.
Ai tästäkin pitää ihan kilpailla?
Sittenhän se reissaaminen vasta alkaakin, kun pääsee eläkkeelle eli 65v iässä! Olen matkustellutkin jo 58v ikään mennessä, mutta kun jään ove:lle 63v iässä, niin pystyn mstkustelemaan mieheni kanssa niin paljon kuin sielu sietää. Erinomaisessa fyysisessä kunnossa ollaan mieheni 64v kanssa.
Kyllä minä matkustelin yli 40 maassa ja useissa niistä kymmeniä kertoja.
Nykyisin ei matkustelu oikein kiinnosta lienee johtuvan tuosta aiemmasta elämästä.
Matkustelu mahdollistui laajemmassa mittakaavassa Kalevi Keihäsen myötä 1970-luvulla ja varsinaisesti levisi työväestölle mahdolliseksi vasta 70-80 luvun taitteessa. Me nyt päälle 65 vuotiaat olimme juuri perustaneet perheet ja ostaneet asunnot, joten matkustelu ei ollut ihan ensimmäinen meno, mihin rahat laitettiin. Lähinnä automatkailua perheen kanssa kotimaassa. 1990 luvulla ja siitä eteenpäin sitten ulkomaan matkoja.
Ei harmita yhtään, reissattu on ihan tarpeeksi ja vieläkin matkoja tehdään, tosin terveyden ehdoilla.
Useiden vanhusten kanssa katumisesta jutellut niin ani harva on katunut vähäistä matkustelua, mutta hyvin monet katuvat että eivät harrastaneet enemmän seksiä kun oli tilaisuus. Sanovat kirkkaimmiksi muistoikseen nuoruuden seksi kokemukset mutta matkoista muistot on hämäriä, ei edes paikkoja osaa enää sijoittaa oikeisiin kohteisiin.
Olen matkustanut 72 maassa, joten ei kaduta. Osassa maista olen myös asunut. Osan maista olen jättänyt tarkoituksella käymättä ja turistirysät olen pyrkinyt kiertämään huolella kaukaa. Jatkan matkustelua edelleen, nyt 63-vuotias. Ei kodissakaan silti mitään vikaa ole.
Olen vähän yli 60 ja matkustellut sen verran kun on ollut rahaa ja aikaa. Olen ihan tyytyväinen ja toivon, että vielä voisin matkustella paljon. Ei ole into vielä laantunut.
Minun äiti lopetti kaukomatkailun 79-vuotiaana. Ei enää kestänyt kuumaa eikä jaksanut pitkiä lentoja. Matkustelee kyllä edelleen jonkin verran lähemmäs, lyhyitä matkoja.
En ole tykännyt nuorena enkä vanhana matkustella ulkomailla. Nuorena jonkun verran reissasin enkä ollut kovin ihastunut hommaan.
En ymmärrä kysymystä. Nyt eläkkeellä on aikaa reissata ja olen tälläkin hetkellä pakulla Portugalin lämmössä.
Nuorena ja köyhänä ei juurikaan ollut varaa matkustaa mutta aina löytyi joku keino.
30v lähtien reissasimme autolla Euroopassa 3 lasta kyydissä kuukauden joka kesä.
Sen jälkeen vauhti on vain kiihtynyt. Viimeiset 30v työtkin vei ulkomaille enimmillään 12x vuodessa. Tänävuonna reissuviikkoja tulikin jo 25, ensivuodrlke varattu jo 23 viikkoa.
mummo 65v
En ole koskaan ollut mikään reissuliisa, mutta kieltämättä kaduttaa ettei tullut tehtyä ja elettyä leveämmin kun siihen olisi ollut vielä kykyä ja jaksamista. Vaikka voisin ostaa Porschen, niin ei siitä varmaan sellaista elämystä saisi kuin 20 vuotta sitten olisi saanut.
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän se reissaaminen vasta alkaakin, kun pääsee eläkkeelle eli 65v iässä! Olen matkustellutkin jo 58v ikään mennessä, mutta kun jään ove:lle 63v iässä, niin pystyn mstkustelemaan mieheni kanssa niin paljon kuin sielu sietää. Erinomaisessa fyysisessä kunnossa ollaan mieheni 64v kanssa.
Niin se oli Mustajärven Patekin ja Olga vielä 5 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Useiden vanhusten kanssa katumisesta jutellut niin ani harva on katunut vähäistä matkustelua, mutta hyvin monet katuvat että eivät harrastaneet enemmän seksiä kun oli tilaisuus. Sanovat kirkkaimmiksi muistoikseen nuoruuden seksi kokemukset mutta matkoista muistot on hämäriä, ei edes paikkoja osaa enää sijoittaa oikeisiin kohteisiin.
No hyvä. Olen nuorena matkustellut ja harrastanut seksiä. Ei kaduta kumpikaan. Ovat varmaan olleet kännissä, jos matkoista muistot on hämäriä eivätkä osaa sijoittaa paikkoja oikeisiin kohteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se oli Mustajärven Patekin ja Olga vielä 5 vuotta sitten.
Niin ja naapurin Riitta ja serkkuni Raimo.
Kuten kirjoitin, niin kauan matkustellaan kuin ollaan erinomaisessa kunnossa. Kun minäkin jään eläkkeelle, niin sitten poistuvat työstä johtuvat rajoitukset matkustelun suhteen.
Minäkin (yli 70v) olen reissannut elämässäni ihan liikaa, sekä töissä että vapaa-ajallani. Yli 50 maata koluttu, monet niistä kymmeneenkin kertaan. Nyt on pahin palo laantunut, ehkä myös ilmastoahdistuksen vuoksi. Vielä teen muutaman ulkomaareissun vuosittain, mutta mikään massaturismikohde ei kyllä hitustakaan kiinnosta.
65-vuotias on ikäraja, jonka asettaa tällaisessa kysymyksessä kovin kokematon aloittaja, oletan. Tällä ikäryhmällä on ollut kaikki edellytykset matkustaa halutessaan. Muutaman kympin hintaisia halpalentoja ei tosin ole ollut "aina". Aloittajalle suosittelen vahvasti matkustelua, erityisesti Euroopan kaupunkikohteisiin, miksei lisäksi toki myös rantalomille, jos kiinnostaa.