Jouduttiin muuttamaan pienempään asuntoon
Perherauha on mennyttä. Omaa tilaa ei ole ja hermo kireällä koko ajan. Lasten kanssa riidellään koko ajan. Onko muilla vastaavia kokemuksia tästä Kelan ajamasta ihmiselämän tuhoamisesta?
Kommentit (84)
Eipä meillä ole mitään ongelmia vaikka asunto voisi suurempi ollakin. Meillä on kolme makuuhuonetta ja neljä lasta. Vanhin ja nuorin jakaa yhden makkarin, keskimmäiset eli meidän kaksoset toisen. Me vanhemmat sitten kolmannessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielelläänhän sitä isommassa asuisi, mutta pakko sanoa, että ihmiset on opetettu hämmästyttävän hyvälle, muiden rahoilla. Asuin lapsuuteni kaksiossa ja silloin päätin, että omilla lapsillani on omat huoneet. Kun ostimme oman asunnon, halusimme kohtuullisen lainan, joka voidaan hoitaa myös työttömänä tai jos menee työkyky ja ne nukuttiin miehen kanssa olohuoneessa. Samaan aikaan olen seurannut kun osa tutuista on kauhistuneita hallituksen leikkauksista. Onkin kamalaa, kun ei voi asua enää uudessa asunnossa, jossa on neljälle lapselle oma makuuhuone. En viitsi sanoa mielipidettäni päin naamaa, mutta onhan tämä vinksahtanutta.
Mikä on vinksahtanutta? Minusta perhekoon mukaisessa asunnossa asuminen ei ole yhtään vinksahtanutta.
Se, että eletään perhekoon mukaisessa (jokaiselle oma huone) asunnossa yhteiskunnan rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kenelle tästä sitten on hyötyä. Kaiken tämän jälkeen on terveys mennyt ja kohta ilmeisesti myös perhe. Ap
Turhia höpiset. Aina on sanottu, että sopu tilaa antaa. Seitsenlapsiset perheetkin asuivat hellahuoneissa ja mummonmökeissä eikä terveys mennyt. Nykyisinkin asutaan yksiöissä eikä terveys mee mihinkään.
Nykyään on erilainen vuorokausirytmi eli ne, joilla ei ole aikaista herätystä, tuskin haluavat mennä nukkumaan kun yhden on mentävä, vaan roikkuvat erilaisten ruutujen ääressä myöhään yöhön? Helpompi olisi asua pienemmissä tiloissa, jos kaikilla olisi järkevä vuorokausirytmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyhmä ? Kela ei ole pakottanut muuttamaan pienempään, vaan HALVEMPAAN. Kaksio voi maksaa tonnin kuussa ja kolmion saa alle 7- sadan
Ei ainakaan Helsistä saa.
t. Eri
No ei ole pakko juuri Helsingistä saadakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielelläänhän sitä isommassa asuisi, mutta pakko sanoa, että ihmiset on opetettu hämmästyttävän hyvälle, muiden rahoilla. Asuin lapsuuteni kaksiossa ja silloin päätin, että omilla lapsillani on omat huoneet. Kun ostimme oman asunnon, halusimme kohtuullisen lainan, joka voidaan hoitaa myös työttömänä tai jos menee työkyky ja ne nukuttiin miehen kanssa olohuoneessa. Samaan aikaan olen seurannut kun osa tutuista on kauhistuneita hallituksen leikkauksista. Onkin kamalaa, kun ei voi asua enää uudessa asunnossa, jossa on neljälle lapselle oma makuuhuone. En viitsi sanoa mielipidettäni päin naamaa, mutta onhan tämä vinksahtanutta.
Mikä on vinksahtanutta? Minusta perhekoon mukaisessa asunnossa asuminen ei ole yhtään vinksahtanutta.
Ei se ole mikään kiveen hakattu juttu, että mikä on "perhekoon mukaista" asumista. Minusta on normaalia, että asutaan oman taloustilanteen mukaisessa asunnossa.
-Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyhmä ? Kela ei ole pakottanut muuttamaan pienempään, vaan HALVEMPAAN. Kaksio voi maksaa tonnin kuussa ja kolmion saa alle 7- sadan
Ei ainakaan Helsistä saa.
t. Eri
Työttömänä ei ole pakko asua Helsingissä, ja Helsingissä asumisen perusteluksi ei riitä "työpaikat" lähellä kun niitä välttelee vuosikausia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sossut vaativat jokaiselle lapselle oman huoneen. Ilman sitä ei ikinä päästä perhetyöstä. Joku kun oli niin huolissaan ahtaudesta että on tehnyt 8 ilmoa. Pitäisi muuttaa vuokralle jonnekin missä 5 makuuhuonetta. Itse voidaan nukkua olohuoneessa kunnes järki lähtee unen puutteesta. Ollaan kolmevuorotyössä.
On toiminut tosi hyvin vaikka läpsystä vaihdetaan. Sukutaloa ei voi myydä ja työkin ihan naapurissa.
Höpöhöpöä moiset vaatimukset omista huoneista.
Ihan yleinen käytäntö toi vaatimus valitettavasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sossut vaativat jokaiselle lapselle oman huoneen. Ilman sitä ei ikinä päästä perhetyöstä. Joku kun oli niin huolissaan ahtaudesta että on tehnyt 8 ilmoa. Pitäisi muuttaa vuokralle jonnekin missä 5 makuuhuonetta. Itse voidaan nukkua olohuoneessa kunnes järki lähtee unen puutteesta. Ollaan kolmevuorotyössä.
On toiminut tosi hyvin vaikka läpsystä vaihdetaan. Sukutaloa ei voi myydä ja työkin ihan naapurissa.
Ei takuulla ole. Älkää viitsikö jauhaa pas#aa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne sossut voivat "vaatia" tasoa, johon työssäkäyvälläkään ei ole välttämättä mahdollisuutta?
t. Meillä pieni asunto, ei tukia paitsi lapsilisä
Joudun itse keski-ikäisenä työttömänä velana sinkkuna asumaan vanhempani luona. Tämä vasta hirveää on. Mitään mahdollisuutta päästä muuttamaan pois ei ole ennen kun vanhempani joutuu tai paremminkin pääsee johonkin vanhusten paikkaan tai kuolee ja sitten olenkin itse todennäköisesti koditon.
Ovatko nahistelevat teinit tyttöjä ? Omat pojat eivät koskaan olleet hankalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kela. Ei saa rauhassa loisia isossa lukaalissa
Ei se mikään lukaali ollut, ihan tavallinen vuokra-asunto missä vanhempi ei joutunut nukkumaan keittiössä. Ap
Olis kannattanut muuttaa vähän kauemmaksi/eri alueelle, niin ois voinu löytyä yhtä iso kuin entinenkin, mutta halvempi. Jos ei itse näe vaivaa elantonsa ja toimeentulonsa eteen, on turha vinkua, kun yhteiskunta ei kaikkea kustanna. Ei kustanna mullekaan mitään ja joudun valitsemaan asumiseni sen mukaan, mihin omat tuloni riittää. Ja se ei ole parhailla tai suosituimmilla alueilla, mutta kukaan ei käske mua muuttamaan halvempaan tai pienempään.
Kannattaa laittaa kerrossänky tai parvisänky. Niiden avulla tilaa on enemmän.
Rauhaa saa verhoilla ja tilanjakajilla.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla perheet asuivat siinä samassa pienessä kolmiossa, vaikka perhe kasvoi useallakin lapsella. Sen jälkeen on tullut jokin "vaihe" että on tullut tämä tilantarve ja se on normalisoitunut. Nyt vain palataan siihen vanhaan jonka kanssa ennenkin on pärjätty.
Mun lapsuudessani asui useampi perhe 5 tai 6 henkilöä siinä 75 neliön kolmiossa. Luovuuttahan se vaati että saatiin kaikille raivattua tilaa. Silloin lapset viettivät enemmän aikaa ulkoleikeissä eikä niin paljon sisällä ruutujen äärellä. Telkkariohjelmatkin alkoivat vasta viiden jälkeen. Sitä enne taisi tarjolla olla lumisadetta tai ylen virityskuva.
Sen ymmärrän että kaikki maksaa nykyään enemmän, mutta tila-asiaan voi sopeutua. Ruoanpuutteeseen ei voi sopeutua.
Myös monessa muussa maassa Euroopassakin eletään ahtaammin. Etelä-Euroopan isoissa kaupungeissa asuminen on niin kallista, että aikuiset lapsetkin asuvat vielä kotona, eivätkä asunnot ole aina isoja. Suomessa on totuttu isoihin tiloihin. Viime aikoina niissä ovat voineet asua varakkaat ja asumistuella asuvat, keskituloiset ovat joutuneet tyytymään pienempiin asuntoihin.
Lapsena asuimme vanhemmat ja viisi lasta keittiön + yhden huoneen asunnossa, joskus asui myös siskoni mies ja mummunikin siellä vielä! Kun olin teini, asuimme vielä kolme lasta kotona vanhempien kanssa, ja asunnossa oli vain yksi huone, joka toimi myös keittiönä. Ahdastahan se oli eikä mitään omaa rauhaa, mutta se ei estänyt esim.koulussa menestymistä, vaikka koskaan en omistanut esim.koulupöytää tai omaa laatikosta tai kaappia, teininä vain osan siskojeni kanssa yhteisestä lipastosta. Köyhillä ei ollut varaa parempaan eikä siihen mitään asumistukia kyselty. Äiti vain toivoi meidän pärjäävän elämässä aikuisina paremmin, ja niin olemme pärjänneetkin köyhistä lähtökohdista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne sossut voivat "vaatia" tasoa, johon työssäkäyvälläkään ei ole välttämättä mahdollisuutta?
t. Meillä pieni asunto, ei
Ja keneltä ne muka vaatisivat jotakin, tyhjätaskultako? Eikö se mene toisinpäin, että jos joku on "vaatimusten" mukaista asumista, niin sossut tarjoavat sen näille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai Kelan syy ole, jos ette käy töissä ja pysty maksamaan isompaa asuntoa
Olisimme pystyneet asumaan entisessä jos asumistuki olisi pysynyt ennallaan. Se poistettiin eikä ollut varaa enää.
Hyvä, että jotain rotia. Mitenkäs se töissä käyminen, onko teidän juttu vai ei?
"Nykyään on erilainen vuorokausirytmi eli ne, joilla ei ole aikaista herätystä, tuskin haluavat mennä nukkumaan kun yhden on mentävä, vaan roikkuvat erilaisten ruutujen ääressä myöhään yöhön? Helpompi olisi asua pienemmissä tiloissa, jos kaikilla olisi järkevä vuorokausirytmi."
Ennen taisi olla helpompaa, kun ei ollut niin paljon huvituksia ja ihmiset menivät yleensä illalla nukkumaan ja heräsivät aamulla. Ei ollut monella "tarvetta" olla pelaamassa tai somettamassa tms. muiden nukkuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ulkoilua etenkin lapsille, niin saavat touhutessaan purettua agressioita. Pienessä asunnossa tärkeää on myös siisteys ja tuuletus sekä säännöllinen ruokarytmi.
Pienten lasten kanssa vielä jotenkin menisi mutta teinit. Ainoa makuuhuone heillä ja itse tosiaan olohuone-keittiössä missä ei ole minulle omaa rauhaa. Vähän väliä käy mielessä miksi en vaan jättänyt lapsia kun kerran isänsäkin jätti. Olisi ainakin oma terveys säilynyt. Ap
Sijoita TV lasten huoneeseen. Saat olla olkkarissa rauhassa. Mun teini on kokoajan omassa huoneessaan pelaamassa, oli nyt jouluna lahjojen avaamisen aikana varmaan ainoan kerran tänä vuonna hetken olkkarissa. Ja käy vaan keittiössä syömässä. Kyllä mäkin viihdyin teininä omassa huoneessa. Mulla oli siellä pieni TV ja radio. Jotain vikaa teillä lastenhuoneessa jos siellä eivät viihdy.
Sellaista se on, kun roikkuu vuodesta toiseen veronmaksajien kukkaron varassa eikä jaksa/viitsi/halua/pysty työnhakuun eikä töihin. Valintojen maailma. Seurauksia vaan ei pysty valitsemaan.