Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouduttiin muuttamaan pienempään asuntoon

Vierailija
27.12.2025 |

Perherauha on mennyttä. Omaa tilaa ei ole ja hermo kireällä koko ajan. Lasten kanssa riidellään koko ajan. Onko muilla vastaavia kokemuksia tästä Kelan ajamasta ihmiselämän tuhoamisesta?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sossut vaativat jokaiselle lapselle oman huoneen. Ilman sitä ei ikinä päästä perhetyöstä. Joku kun oli niin huolissaan ahtaudesta että on tehnyt 8 ilmoa. Pitäisi muuttaa vuokralle jonnekin missä 5 makuuhuonetta. Itse voidaan nukkua olohuoneessa kunnes järki lähtee unen puutteesta. Ollaan kolmevuorotyössä. 

On toiminut tosi hyvin vaikka läpsystä vaihdetaan. Sukutaloa ei voi myydä ja työkin ihan naapurissa. 

Höpö höpö, sossut eivät vaadi mitään tuollaista. Itse olen käynyt viidentoista neliön yksiöissäkin ja ei niissä mitään perhetyötä ole tarvittu. t: sossu

Vierailija
42/58 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla länsimaissa on suunta kohti väljempiä asuntoja, miksi täällä Suomessa pitäisi mennä toiseen suuntaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei mieti miten meille asuntosijoittajille nyt käy, kun isommat asuntomme jäävät tyhjilleen? Näissä on aika kovat vastikkeet ja vaikea on myydäkään.

Otatte perheenyhdistämisen kautta uudet vuokralaiset.

Vierailija
44/58 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin meno auttaa

Meillä se pahensi tilannetta. Muut perheenjäsenet heräsivät, kun yksi lähtee aikaisin töihin, ja työssäkäyvä ei saanut koskaan nukua tarpeeksi, kun muut olivat vielä hereillä hänen mennessään nukkumaan, ja kun omia huoneita ei ollut, oli jatkuvaa vääntöä siitä, pitääkö muiden istua pimeässä. Lopulta tultiin siihen tulokseen, että parempi lopettaa työnteko, niin on helpompi pienessä asunnossa yhdenmukaistaa vuorokausirytmit. Ja ei, ei olisi se työstä saatu palkka auttanut pois Kelan tuilta ja liian pienestä asunnosta.

Vierailija
45/58 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sossut vaativat jokaiselle lapselle oman huoneen. Ilman sitä ei ikinä päästä perhetyöstä. Joku kun oli niin huolissaan ahtaudesta että on tehnyt 8 ilmoa. Pitäisi muuttaa vuokralle jonnekin missä 5 makuuhuonetta. Itse voidaan nukkua olohuoneessa kunnes järki lähtee unen puutteesta. Ollaan kolmevuorotyössä. 

On toiminut tosi hyvin vaikka läpsystä vaihdetaan. Sukutaloa ei voi myydä ja työkin ihan naapurissa. 

Ihan uteliaisuudesta kysyn: Millaista perhetyötä sossut oikein tekevät, jos ainoa "ongelma" on se, että lapsilla ei ole omaa huonetta? Tuovatko siis sisustuslehtiä, joista pitäisi etsiä ideoita erilaisiin tilanjakajiin, vai tulevatko sinne liian pieneen asuntoon juttelemaan ja viemään tilaa? Hassua, että täällä Helsingissä moni asuu perhekokoon nähden liian pienessä asunnossa ihan vain siksi, että eivät halua luopua hyvällä alueella olevasta omistusasunnosta ja muuttaa ongelma-alueelle tai vuokralle, tai sitten vaan ovat kiintyneet siihen kotiinsa. Ja sinänsä täällä on aika normaalia, että lapsilla on yhteinen huone. Ihan älytön ajatus, että aina pitäisi joka perheellä olla neliö tai viisiö, tai muuten tulee lastensuojeluilmoitus.

Vierailija
46/58 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, eikö Kokoomus maksa sinulle kunnollista palkkaa nettiöyhöttämisestä?

Vierailija
47/58 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos töihinmeno on mahdotonta tai isompaan (sama vuokra, toinen paikkakunta) niin voisitteko keskittyä perherauhaan: sääntöihin ja käytöstapoihin.

Vierailija
48/58 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ulkoilua etenkin lapsille, niin saavat touhutessaan purettua agressioita. Pienessä asunnossa tärkeää on myös siisteys ja tuuletus sekä säännöllinen ruokarytmi.

Pienten lasten kanssa vielä jotenkin menisi mutta teinit. Ainoa makuuhuone heillä ja itse tosiaan olohuone-keittiössä missä ei ole minulle omaa rauhaa. Vähän väliä käy mielessä miksi en vaan jättänyt lapsia kun kerran isänsäkin jätti. Olisi ainakin oma terveys säilynyt. Ap

Vierailija
49/58 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin meno auttaa

Ensimmäinen öyhöttäjä, öyhöyhöyh.

Hirveää öyhötystä on pyytää menemään töihin 🤭

Vierailija
50/58 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai Kelan syy ole, jos ette käy töissä ja pysty maksamaan isompaa asuntoa

Olisimme pystyneet asumaan entisessä jos asumistuki olisi pysynyt ennallaan. Se poistettiin eikä ollut varaa enää.

No eihän tämä ole Kelan syy, älä Kelaa asiasta syytä. Edelleen kannattaa nostaa omaa tulotasoaan menemällä töihin.

Niin, ihan ensin se tulotaso on tiputettu esim. sillä että työpaikka on mennyt konkurssiin, tai se on siirretty ulkomaille, tai tekoäly on korvannut sen työn!!!!!

Perkele että mulla kiehuu sinunlaiset vitunmulkut saatana!!! Sanopa päin naamaa jotain tuollaista niin äitisikään ei sinua tunnista enää sen jälkeen!!!!

Voit mennä sitten vankilaan. Viiden tähden hyysäyspalvelu vielä toimii Suomessa.

Vierailija
51/58 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kenelle tästä sitten on hyötyä. Kaiken tämän jälkeen on terveys mennyt ja kohta ilmeisesti myös perhe. Ap

Turhia höpiset. Aina on sanottu, että sopu tilaa antaa. Seitsenlapsiset perheetkin asuivat hellahuoneissa ja mummonmökeissä eikä terveys mennyt. Nykyisinkin asutaan yksiöissä eikä terveys mee mihinkään.

Vierailija
52/58 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun keskipalkkainen vuorotyötä (ei yövuoroa) tekevä lapseni  keskipalkkaisen puolisonsa kanssa nukkuvat olohuonekeittiössä, kolmella lapsella on omat huoneet. 

Mun kolmiruorotyötä tekevä äitini nukkui avioeron jälkeen kaksion keittiössä, mä makkarissa ylioppilaskirjoituksiin asti ja nuorempi sisarukseni olohuoneessa. Kirjoitusten jälkeen sisarukseni sai makkarin ja mä muutin olkkariin vuodeksi ennen kotoa pois muuttoa. 

Työttöminä en valittaisi, ei työllisilläkään ole kaikille perheenjäsenille optimaalisia tiloja. Miksi työttömille pitäisi sellaiset järjestää yhteiskunnan varoin? 

Vierailija
53/58 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tyhmä ? Kela ei ole pakottanut muuttamaan pienempään, vaan HALVEMPAAN. Kaksio voi maksaa tonnin kuussa ja kolmion saa alle 7- sadan 

Vierailija
54/58 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläänhän sitä isommassa asuisi, mutta pakko sanoa, että ihmiset on opetettu hämmästyttävän hyvälle, muiden rahoilla. Asuin lapsuuteni kaksiossa ja silloin päätin, että omilla lapsillani on omat huoneet. Kun ostimme oman asunnon, halusimme kohtuullisen lainan, joka voidaan hoitaa myös työttömänä tai jos menee työkyky ja ne nukuttiin miehen kanssa olohuoneessa. Samaan aikaan olen seurannut kun osa tutuista on kauhistuneita hallituksen leikkauksista. Onkin kamalaa, kun ei voi asua enää uudessa asunnossa, jossa on neljälle lapselle oma makuuhuone. En viitsi sanoa mielipidettäni päin naamaa, mutta onhan tämä vinksahtanutta. 

Vierailija
55/58 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ulkoilua etenkin lapsille, niin saavat touhutessaan purettua agressioita. Pienessä asunnossa tärkeää on myös siisteys ja tuuletus sekä säännöllinen ruokarytmi.

Pienten lasten kanssa vielä jotenkin menisi mutta teinit. Ainoa makuuhuone heillä ja itse tosiaan olohuone-keittiössä missä ei ole minulle omaa rauhaa. Vähän väliä käy mielessä miksi en vaan jättänyt lapsia kun kerran isänsäkin jätti. Olisi ainakin oma terveys säilynyt. Ap

Ymmärrän sua. Itse asun kahden teinin kansssa kolmiossa, jossa heillä on omat huoneet, itse nukun olkkarissa (tämä on omistusasunto, isompaan ei ollut varaa ja vuokralle en halua - en ole tuensaaja). Meillä on vieläpä kohtalaisen tilava kolmio, eli olohuoneeseen mahtuu muutakin kuin minun parisänky, ja meillä on erillinen keittiö. SILTI tuntuu, että teinit nahistelevat koko ajan, ja perhe-elämä ei vaan toimisi yhtään, jos heillä ei olisi omia huoneita, joihin vetäytyä omaan rauhaan. 

Hallituksen leikaustoimien seurauksena toteutuneet leikkaukset asumistukiin ja toimeentulotukiin sekä vaatimukset ihmisille halvempien asuntojen etsimiseen ovat tavattomat epäviisaita ja elämälle vieraita. Käytännössä se johtaa just tilanteisiin, joissa kahden teinin kanssa asutaan yhden tai jopa nollan makuuhuoneen asunnossa. Sellainen lisää pahoinvointia ja ongelmakäytöstäkin. Kun ei mahdu olemaan kotona, mennään helpommin pyörimään kadulle.

Vierailija
56/58 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tyhmä ? Kela ei ole pakottanut muuttamaan pienempään, vaan HALVEMPAAN. Kaksio voi maksaa tonnin kuussa ja kolmion saa alle 7- sadan 

Ei ainakaan Helsistä saa.

t. Eri

Vierailija
57/58 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan Helsistä saa.

t. Eri

Oho, mihinkäs kirjaimeni katosivat... "Helsingistä" piti kirjoittamani.

Vierailija
58/58 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielelläänhän sitä isommassa asuisi, mutta pakko sanoa, että ihmiset on opetettu hämmästyttävän hyvälle, muiden rahoilla. Asuin lapsuuteni kaksiossa ja silloin päätin, että omilla lapsillani on omat huoneet. Kun ostimme oman asunnon, halusimme kohtuullisen lainan, joka voidaan hoitaa myös työttömänä tai jos menee työkyky ja ne nukuttiin miehen kanssa olohuoneessa. Samaan aikaan olen seurannut kun osa tutuista on kauhistuneita hallituksen leikkauksista. Onkin kamalaa, kun ei voi asua enää uudessa asunnossa, jossa on neljälle lapselle oma makuuhuone. En viitsi sanoa mielipidettäni päin naamaa, mutta onhan tämä vinksahtanutta. 

Mikä on vinksahtanutta? Minusta perhekoon mukaisessa asunnossa asuminen ei ole yhtään vinksahtanutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi