Hän on tutkinut psykopaatteja yli 20 vuotta: Nämä piirteet hän toivoo kaikkien tunnistavan
Yksi maailman johtavista psykopatian asiantuntijoista on työskennellyt sellaisen henkilön kanssa, jolla hän uskoo olleen monia psykopatian piirteitä. Tuolloin tutkija vaan ei tajunnut sitä, mutta kun hän nyt muistelee tilannetta, asia on selvä.
Aluksi henkilö vaikutti ystävälliseltä, hurmaavalta ja helposti lähestyttävältä, mutta vähitellen, kun tutkija Clive Boddy ja muut työyhteisön jäsenet tutustuivat häneen paremmin, toinen puoli tuli esiin.
Yksi teoria on, että psykopaatteja kiinnostaa valta, kontrolli ja kyky manipuloida muita ihmisiä. Ihminen voi saavuttaa ne kaikki, kun nousee hierarkiassa ylöspäin.
Kun tapaat henkilön ensimmäisen kerran, hän on usein hyvin viehättävä, seurallinen ja ystävällinen.
Kun sitten tutustut psykopaattiin paremmin, huomaat, että hän on manipuloiva ja saa ihmiset toimimaan toisiaan vastaan, jotta hän itse voi jatkaa toimintaansa kenenkään huomaamatta.
Näin kuitenkin, mitä muille ihmisille tapahtui siinä paikassa, jossa johtajana oli psykopaatti.
Henkilön läsnäolo tuntui aiheuttavan paljon ongelmia, ja kaikki kääntyi aina hänen edukseen.
Kun tapaat psykopaatin ensimmäistä kertaa, hän vaikuttaa ystävälliseltä, viehättävältä ja älykkäältä. Psykopaatit tuntuvat aina olevan rauhallisia ja näennäisen järkeviä.
Psykopaateilla ei kuitenkaan ole tunnereaktioita eikä kykyä ymmärtää muiden ihmisten tunteita, ja siksi he ajavat suoraviivaisen kylmästi omaa etuaan. Psykopaatit ovat viehättäviä. Usein he ovat myös epärehellisiä valehtelijoita ja he taitavat muiden ihmisten manipuloinnin. He ovat itsekeskeisiä ja perustavat päätöksensä omaan etuunsa tai itsensä korostamiseen.
He eivät kadu sitä, miten he kohtelevat muita ihmisiä, olipa kohtelu sitten miten huonoa tahansa, vaan he siirtyvät seuraavaan yritykseen tai seuraavaan uhriin.
Mitä kannattaa tehdä, jos epäilee että joku läheinen tai työpaikalla työskentelevä henkilö on psykopaatti?
Psykologien useimmiten antama neuvo on, että kannattaa lähteä pois tämän henkilön vaikutuspiiristä mahdollisimman pian. Tilanne voi laukaista taistelu- tai pakoreaktion, ja useimmat ihmiset valitsevat jälkimmäisen.
Henkilökunta pakenee usein nopeasti psykopaattisen johtajan alaisuudesta, ja tämä on myös yksi merkki siitä, että organisaatiossa on jotain pielessä.
Jos uusi henkilö saa osastolla johtovastuun ja kaikki työntekijät alkavat lähteä, se on selvä varoitusmerkki henkilöstöosastolle.
Tieteenkuvalehdestä lainattua. Onko sinulla kokemusta siitä että perheessä tai esimiehenä on tunneköyhä ja manipuloiva psykopaatti jonka lähellä ihmiset voi huonosti?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Sehän on suhteellista myös, mikä on se teko, mikä "ansaitsee" narsistin mielestä koston. Että minkä hän on "omalla toiminnallaan" aiheuttanut. Minua kiusasi narsisti, eri rikollisin tavoin, pitkään. Lopulta hermostuin ja sanoin pahasti hänelle, parilla sanalla. Hän nosti nämä pari pahaa sanaani niin hirveäksi vääryydeksi, että kosti ne minulle, aivan äärimmäisillä teoilla. Vaikka hän itse alunperin kiusasi minua. Eli hän saattaisi sanoa, että minä aiheutin koston, rikoksensa, omilla teoillani. Vaikka totuus on aivan muuta.
Vähän mietittävää lukijoille, etenkin kostajille.
Käytät esimerkkinä tapausta, jossa joku veti herneen nenään parista sanasta, ja vihjaat, että kaikki ne, jotka kostavat kiusaajilleen, ovat samanlaisia sekopäitä. Miten kestät oman sädekehäsi loistetta, oi sinä ylväs pylväspyhimys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on suhteellista myös, mikä on se teko, mikä "ansaitsee" narsistin mielestä koston. Että minkä hän on "omalla toiminnallaan" aiheuttanut. Minua kiusasi narsisti, eri rikollisin tavoin, pitkään. Lopulta hermostuin ja sanoin pahasti hänelle, parilla sanalla. Hän nosti nämä pari pahaa sanaani niin hirveäksi vääryydeksi, että kosti ne minulle, aivan äärimmäisillä teoilla. Vaikka hän itse alunperin kiusasi minua. Eli hän saattaisi sanoa, että minä aiheutin koston, rikoksensa, omilla teoillani. Vaikka totuus on aivan muuta.
Käytät esimerkkinä tapausta, jossa joku veti herneen nenään parista sanasta, ja vihjaat, että kaikki ne, jotka kostavat kiusaajilleen, ovat samanlaisia sekopäitä. Miten kestät oman sädekehäsi loistetta, oi sinä ylväs pylväspyhimys?
Narsisti kiusaa uhriaan vailla omantunnon tuskia. Manipuloi muut mukaan valheelliseen narratiiviinsa. Jos uhri nousee kiusaamisen ja hyväksikäytön jälkeen, se on punainen vaate, ja narsisti yrittää painaa alas. Narsistilla ei ole rajoja, eikä hän välitä lakien kunnioittamisesta. Hänen mielestään perättömien juorujen levittäminen on aiheellista, vaikka kyseessä olisi kunnianloukkaus tai yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen. Kun narsisti jää kiinni laajamittaisesta ja jopa vuosia kestäneestä sairaasta toiminnastaan, hän ei ole pahoillaan, vaan se on uhrin vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kirjoita mistään "tapauksesta". Kirjoitan omasta elämästäni. En vihjaa missään kohtaa, että kaikki kostavat ovat yhtä sekopäitä, kostajissakin on kirjo ihmisiä janalla, vaan pyysin hieman ajattelemaan kostamista ja suhteuttamaan siihen itsensä tulkitsemaan vääryyteen. Jos jotakin rivien välissä yritin vihjata oli se, että kannattaisi kokeilla itsereflektiointia.
Olen muuten ennenkin törmännyt siihen, että kostajat ja narsistit pitävät henkistä tasapainoa ja sitä, ettei esim. laiskuuttaan koe tarvetta kostaa, jonakin ylipuheena, että hlö pitäisi itseään pyhimyksenä. Ei, en ole mikään pyhimys vaan ihan tavallinen ihminen. Tällaisia me olemme, tavalliset ihmiset. Pelkkä ajatuskin itsestäni suunnittelemassa kostoa tuo mieleeni sketsimäisiä tilanteita, naurattaa. Kykenetkö sinä näkemään kostamisen koomisuuden, oman kostamisesi humoristisessa valossa? Osaatko nauraa itsellesi? Ilmeisesti yhtä kaukainen kuin ajatusmaailmasi on minulle, on minun sinulle. Vieras suhtautumistapa.
Vierailija kirjoitti:
Psykologian Big Five persoonallisuustypologian mukaan psykopaatit ovat epätunnollisia, siis laiskoja, joten niihin ei voi luottaa. Psykopaatit ovat myös ekstroverttejä ja epäsovinnollisia.
Ei ainakaan päde esim natsihirviöihin jotka olivat pikkutarkkoja kontrollifriikkejä ja siis olivat itse tunnollisia ja odottivat tunnollisuutta.
Vaikuttaa että koko psykopaattimääritelmä on hähmäinen ainakin mitä ulkoiseen käytökseen tulee. Osahan näistä on avoimen pelottavia esim perfektionismissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologian Big Five persoonallisuustypologian mukaan psykopaatit ovat epätunnollisia, siis laiskoja, joten niihin ei voi luottaa. Psykopaatit ovat myös ekstroverttejä ja epäsovinnollisia.
Ei ainakaan päde esim natsihirviöihin jotka olivat pikkutarkkoja kontrollifriikkejä ja siis olivat itse tunnollisia ja odottivat tunnollisuutta.
Vaikuttaa että koko psykopaattimääritelmä on hähmäinen ainakin mitä ulkoiseen käytökseen tulee. Osahan näistä on avoimen pelottavia esim perfektionismissaan.
Ei kannata tosiaan luottaa narsistiin. Kannattaa pitää varansa heidän kanssaan. Jos kuulet itsestäsi villin juorun, kannattaa alkaa selvittää, mistä se on lähtenyt. Narsistilla on tyypillisesti niin paljon uhreja, että hänen toimintansa on muiden tiedossa. Yleensä juoruilu kertoo enemmän juorun levittäjästä kuin kohteesta. Mahdollisesti viranomaisetkin ovat kartalla heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitler oli psykopaatti toki, joka ei käyttänyt lainkaan alkoholia, eikä polttanut edes tupakkaa, ja oli hyvin eettinen syömisessä, koska oli vegetaristi aivan kuten Himmlerkin. Hitler näyttäytyi ulospäin siis hyveellisenä ihmisenä aikoinaan, ja näinhän häntä politiikassa markkinoitiin.
Minusta on aiheetonta leimata tai kyseenalaistaa kostamista, jos ei tiedä, minkälaiset asiat saavat jonkun kostamaan kiusaajalleen. Varmasti sillekin on hyvä syynsä, jos kiusattu ei alistu passiiviseksi uhriksi tai rupea larppaamaan stooalaista filosofia tai esimerkillistä kristittyä eikä kykene unohtamaan eikä antamaan anteeksi, varsinkaan kun kiusaajat harvemmin edes pyytävät anteeksi.
Ekana tulee mieleen kaikki vihevassarit, Li A etunenässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei laiskuus sitä tarkoita, etteikö ihmiseen voisi luottaa :D ihminen voi olla vähäenerginen ja silti omistaa hyvät moraalit -> luotettava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitler oli psykopaatti toki, joka ei käyttänyt lainkaan alkoholia, eikä polttanut edes tupakkaa, ja oli hyvin eettinen syömisessä, koska oli vegetaristi aivan kuten Himmlerkin. Hitler näyttäytyi ulospäin siis hyveellisenä ihmisenä aikoinaan, ja näinhän häntä politiikassa markkinoitiin.
Toisaalta tuon kulissin takana käytettiin huumeita, tyypillisimmin kai amfetamiinia (jota kotirouvatkin söivät tehosuklaana) ja opiaatteja.
Pelottaa yhdennäköisyys nykyisyyteen missä vallan huipulla ei dokata eikä mässätä. Katsokaapa millaisia luukasoja monet valtionjohdossa olevat ovat..ja hekin sirkuttavat vain edistävänsä hyvän ja oikean voittoa
Meillä on työssä kollegana juuri tuollainen henkilö ja on manipuloinut tiensä hieman ylemmälle pallille, muttei sentään esimieheksi, ainakaan vielä. Kukaan ei uskalla vastustaa, muuten joutuvat hänen tulilinjalleen ja siitä ei hyvä seuraa. Ihmiset ovat valinneet nuoleskelu-linjan.
Tietysti on tärkeä tunnistaa psykopaatit ja narsistit koska heidän tekemisensä saavat pahaa aikaan juuri läheisille. Heidän seuraa pitää oppia välttämää ja itseä suojelemaan heidän toksiselta vaikutukselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei laiskuus sitä tarkoita, etteikö ihmiseen voisi luottaa :D ihminen voi olla vähäenerginen ja silti omistaa hyvät moraalit -> luotettava
Laiskuus on ongelma silloin kun se menee muiden hyväksikäytöksi niinkuin monesti menee. En jaksa leipoa juhliin > pyydän sukulaiset leipomaan. En jaksa ajaa itse > pummin muilta kyydit. En jaksa tehdä osuutta kotitöistä > puoliso tehkööt melkein kaiken. En viitsi osallistua nyyttäri tuomisiin > syön miulummin muiden ostamia. En osallistu työpaikan kahvitus vuoroihin > muut hoitakoonj minä vain juon. En ota vastuut jaettavista yhteis tehtävistä > muut joutuvat tekemään siitäkin edestä enemmän.
Kyllä epätunnollisuus on todistetusti psykopatiaan liittyvä ominaisuus. Sen taustalla on käsitys itsestä erityisenä henkilönä kenen ei tarvitse välittää vastuista ja jolla on oikeus hyväksikäyttää muiden panosta ilman omantunno vaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskuus on ongelma silloin kun se menee muiden hyväksikäytöksi niinkuin monesti menee. En jaksa leipoa juhliin > pyydän sukulaiset leipomaan. En jaksa ajaa itse > pummin muilta kyydit. En jaksa tehdä osuutta kotitöistä > puoliso tehkööt melkein kaiken. En viitsi osallistua nyyttäri tuomisiin > syön miulummin muiden ostamia. En osallistu työpaikan kahvitus vuoroihin > muut hoitakoonj minä vain juon. En ota vastuut jaettavista yhteis teh
Eivät välitä, jos meinaa luottotiedot mennä. Haalivat ahneuksissaan asioita, joihin ei ole varaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskuus on ongelma silloin kun se menee muiden hyväksikäytöksi niinkuin monesti menee. En jaksa leipoa juhliin > pyydän sukulaiset leipomaan. En jaksa ajaa itse > pummin muilta kyydit. En jaksa tehdä osuutta kotitöistä > puoliso tehkööt melkein kaiken. En viitsi osallistua nyyttäri tuomisiin > syön miulummin muiden ostamia. En osallistu työpaikan kahvitus vuoroihin > muut hoitakoonj minä vain juon. En ota vastuut jaettavista yhteis teh
Puhut ensin laiskuudesta, sitten epätunnollisuudesta. Ovat kaksi eri asiaa.
Ihminen voi olla hyvinkin tunnollinen kotinsa ulkopuolella, mutta laiska kotona. Jos sanon olevani laiska, tarkoitan sitä, että välillä ei huvita siivota tiskipöytää tai pestä pyykkiä. Ei niitä kukaan tee puolestani, siellä ne odottavat minua huomennakin. Laiskuudella ostan itse itseltäni vähän vapaata. Kodin ulkopuolella teen esim. töissä extraa, jään joskus ylitöihin, teen asiat huolellisemmin kuin pitäisi.
Big Five on hieman kyseenalainen testi, koska se lokeroi ihmiset viiden määräävän piirteen alle. Olen tehnyt testin, eikä minusta tulkinta vastannut persoonaani, vaan tulos enemmänkin vaikutti vääristäen omakuvaani.
Älykäs voi myös vastata kysymyksiin "oikein". Samoja asioita kysytään usealla eri tavalla, ei vaadi korkeaa älykkyyttä huomata tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on valitettavasti kokemusta muutamasta hlöstä: yhdestä psykopaatista, parista sosiopaatista ja narsistiesta. Pari neuvoa:
- katso miten hlö kohtelee muita kuin sinua, tarjoilijaa tai kaupan kassaa
- narsistit kostavat pienenkin asian, kosto on varma merkki vähintään narsististisesta ihmisestä
Olenko siis narsisti, kun olen kostanut asiatonta kohtelua ja kiusaamista? Pitäisikö jokaisen kiltin ihmisen olla kaikkeen alistuva lammas?
Normaalille ihmisellä saattaa tulla ajatus, että tekisi mieli kostaa, kun on niin vihainen huonosta kohtelusta, mutta ei sitten tilaisuuden tullen tee oikeasti mitään kostamisia vaan keskittyy omaan elämäänsä. Saattaa toki katkeroitua, mutta ei ala kosto suunnitelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisten hyväksikäyttö on psykopatian yksi piirre.
Niillekin jotka voisi tällaisiin tilanteisiin puuttua on usein helpompi vain katsoa vierestä ja keksiä vastuuun välttämiseksi kaikenlaisia tekosyitä. Koska muuten joutuu itsekin sen ongelmatapauksen tulilinjalle. Harva oikeasti viitsii ottaa elämäntehtäväkseen muiden ihmisten ongelmien ratkaisemisen kun vastassa on taho, jolle se ongelmien aiheuttaminen on ainoa elämäntehtävä. Palkka juoksee ilmankin. Ei siinä mutapainissa ole mitään voitettavaa paitsi niille jotka siitä nauttii ja ne on jo valmiiksi siellä toisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Asiallinen kirjoitus.
Tiesittekös muuten tätä?
Pappi on mieluisa ammatti myös psykopaatille.
"Psykopaattien kannalta houkuttelevia ovat ammatit, joissa ihminen voi käyttää henkistä tai fyysistä valtaa toisiin ihmisiin ja joissa toiset ovat omissa käsissä. Papin ammatissa psykopaatti ei puhu vain omalla suullaan, vaan tarvittaessa myös Jumalan suulla ja auktoriteetilla.
Ruusukallio toteaa, että hengellisen vallankäytön paikkana kirkko imee imupaperin tavoin puoleensa niitä, jotka haluavat käyttää tällaista valtaa toisiin.
Papin roolissa hengellinen vallankäyttö mahdollistuu sitä haluavalle."
https://www.kotimaa.fi/pappi-on-mieluisa-ammatti-myos-psykopaatille-eih…
Tiesin, oon ollut pappien kanssa tekemisssä.
Jos joku käyttäytyy täysin eri tavalla kun olette kahden kesken, ja jos muita on lähellä, niin se on aika hyvä merkki.
Kukaan ei uskoisi, jos sanoisin yhtä työkaveria psykopaatiksi, mutta nepä ovatkin nähneet vain sen yhden puolen Jekyll ja Hyde -hahmosta.