Hän on tutkinut psykopaatteja yli 20 vuotta: Nämä piirteet hän toivoo kaikkien tunnistavan
Yksi maailman johtavista psykopatian asiantuntijoista on työskennellyt sellaisen henkilön kanssa, jolla hän uskoo olleen monia psykopatian piirteitä. Tuolloin tutkija vaan ei tajunnut sitä, mutta kun hän nyt muistelee tilannetta, asia on selvä.
Aluksi henkilö vaikutti ystävälliseltä, hurmaavalta ja helposti lähestyttävältä, mutta vähitellen, kun tutkija Clive Boddy ja muut työyhteisön jäsenet tutustuivat häneen paremmin, toinen puoli tuli esiin.
Yksi teoria on, että psykopaatteja kiinnostaa valta, kontrolli ja kyky manipuloida muita ihmisiä. Ihminen voi saavuttaa ne kaikki, kun nousee hierarkiassa ylöspäin.
Kun tapaat henkilön ensimmäisen kerran, hän on usein hyvin viehättävä, seurallinen ja ystävällinen.
Kun sitten tutustut psykopaattiin paremmin, huomaat, että hän on manipuloiva ja saa ihmiset toimimaan toisiaan vastaan, jotta hän itse voi jatkaa toimintaansa kenenkään huomaamatta.
Näin kuitenkin, mitä muille ihmisille tapahtui siinä paikassa, jossa johtajana oli psykopaatti.
Henkilön läsnäolo tuntui aiheuttavan paljon ongelmia, ja kaikki kääntyi aina hänen edukseen.
Kun tapaat psykopaatin ensimmäistä kertaa, hän vaikuttaa ystävälliseltä, viehättävältä ja älykkäältä. Psykopaatit tuntuvat aina olevan rauhallisia ja näennäisen järkeviä.
Psykopaateilla ei kuitenkaan ole tunnereaktioita eikä kykyä ymmärtää muiden ihmisten tunteita, ja siksi he ajavat suoraviivaisen kylmästi omaa etuaan. Psykopaatit ovat viehättäviä. Usein he ovat myös epärehellisiä valehtelijoita ja he taitavat muiden ihmisten manipuloinnin. He ovat itsekeskeisiä ja perustavat päätöksensä omaan etuunsa tai itsensä korostamiseen.
He eivät kadu sitä, miten he kohtelevat muita ihmisiä, olipa kohtelu sitten miten huonoa tahansa, vaan he siirtyvät seuraavaan yritykseen tai seuraavaan uhriin.
Mitä kannattaa tehdä, jos epäilee että joku läheinen tai työpaikalla työskentelevä henkilö on psykopaatti?
Psykologien useimmiten antama neuvo on, että kannattaa lähteä pois tämän henkilön vaikutuspiiristä mahdollisimman pian. Tilanne voi laukaista taistelu- tai pakoreaktion, ja useimmat ihmiset valitsevat jälkimmäisen.
Henkilökunta pakenee usein nopeasti psykopaattisen johtajan alaisuudesta, ja tämä on myös yksi merkki siitä, että organisaatiossa on jotain pielessä.
Jos uusi henkilö saa osastolla johtovastuun ja kaikki työntekijät alkavat lähteä, se on selvä varoitusmerkki henkilöstöosastolle.
Tieteenkuvalehdestä lainattua. Onko sinulla kokemusta siitä että perheessä tai esimiehenä on tunneköyhä ja manipuloiva psykopaatti jonka lähellä ihmiset voi huonosti?
Kommentit (34)
Pätee lähes kaikkiin suomalaisiin naisiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen tuntenut kaikenlaisia kahjoja, mutta vain yhden todennäköisen psykopaatin. Kaverini, psykologi ja psykoterapeutti, oli tyypistä samaa mieltä.
Tyyppi sopi lähes täydellisesti kaikkiin "oireisiin". Joskus hän tuntui katuvan joitakin tekojaan, mutta hänet tuntien epäilen, että katumus kohdistui vain siihen, ettei hän ollut onnistunut tempuissaan täysin.
Hänestä jollain tavalla riippuvaiset ihmiset olivat hätää kärsimässä varsinkin sen vuoksi, että hän saattoi muuttaa mielipidettään yhtäkkiä, eikä kukaan pysynyt hänen perässään. Eikä mikään koskaan ollut hänen omaa syytään, ja eri mieltä hänen kanssaan olevat saivat kärsiä siinä määrin, miten paljon valtaa hänellä oli. Erityisen mielenkiintoista oli päästä kuulemaan hänen vakaita mielipiteitään asioista, joista hän tiesi hyvin vähän.
Korkeassa asemassa oleva psykopaatti voi yrittää vainota, jos joku menestyikin häntä paremmin. Se ei psykopaatille käy. Viis tämän ihmisen elämästä ja potentiaalista. Kunhan psykopaatin maailmankuva on eheä
Vierailija kirjoitti:
Pätee lähes kaikkiin suomalaisiin naisiin.
Ja osaan miehiin, jos mies pakit saanut.
Eiköhän me kaikki oltaisi just tuollaisia, jos meillä olisi valta ilman seuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Stubb.
Zelensky.
Nämä on niin selviä tapauksia että ihan itkettää.
T. Pjotr putlerinpalvoja
Vierailija kirjoitti:
Jonkun henkilön lähellä ihmiset voi pahoin. Yhteisö voi pahoin. Perhe voi pahoin. Riitoja ja kränää.
Siinä merkit.
Älyläs manipuloija projisoi tilanteet muihin ja ympärillä väki luulee ihan viatonta ihmistä sylttytehtaaksi. Tämäkin mahdollisuus kannattaa huomioida, kaikki ei aina ole yksiviivaisen selkeää.
Trump, Putin, Halonen siinä selviä psykopaattiroistoja jotka olisi syytä teloíttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuntenut kaikenlaisia kahjoja, mutta vain yhden todennäköisen psykopaatin. Kaverini, psykologi ja psykoterapeutti, oli tyypistä samaa mieltä.
Tyyppi sopi lähes täydellisesti kaikkiin "oireisiin". Joskus hän tuntui katuvan joitakin tekojaan, mutta hänet tuntien epäilen, että katumus kohdistui vain siihen, ettei hän ollut onnistunut tempuissaan täysin.
Hänestä jollain tavalla riippuvaiset ihmiset olivat hätää kärsimässä varsinkin sen vuoksi, että hän saattoi muuttaa mielipidettään yhtäkkiä, eikä kukaan pysynyt hänen perässään. Eikä mikään koskaan ollut hänen omaa syytään, ja eri mieltä hänen kanssaan olevat saivat kärsiä siinä määrin, miten paljon valtaa hänellä oli. Erityisen mielenkiintoista oli päästä kuulemaan hänen vakaita mielipiteitään asioista, joista hän tiesi hyvin vähän.
Kuulostaa enemmän narsistilta, jos on k
Hän nimenomaan katui tai harmitteli sitä, ettei ollut itse temppuillut tarpeeksi tehokkaasti, vaan tempun teho jäi vajaaksi.
Psykopaatteja on kaikissa yhteiskuntaluokissa. Ei kaikki heistä tähtää elämässään mihinkään korkeisiin arvostettuihin ammatteihin ja asemiin, vaan heillä on omat viiteryhmänsä. Siinä he pullistelevat ja ovat mielestään "huipulla."
On sanottu, että vankiloissa on paljon psykopaatteja. Ei mikään ihme, koska varsinkin niiltä, jotka tekee henkirikoksia, usein puuttuu se omatunto ; he voi surutta tappaa ihmisen.
Rikollispomot voi hyvinkin olla psykopaatteja.
Hiljakkoin haastateltiin televisiossa vankia, joka oli diagnosoitu psykopaatiksi. Omasta mielestään hän ei sitä ollut, tietenkään. Mutta silmissä oli sellainen katse, jonka jotenkin heti tunnisti psykopaattiseksi. Sellainen pyöreä, seisova katse, jotenkin palava. Yhdessä amerikkalaisessa dokumentissa se sama katse oli jo henkilön lapsuuden kuvassa.
Olen itse ollut tekemisissä ihmisen kanssa, jolla ei todellakaan tuntunut olevan minkäänlaista tunne-elämää. Mikään ei herkistänyt, mikään ei liikuttanut. Hän saattoi sanoa ihmisille miten loukkaavasti tahansa, tehdä mitä tahansa, ei mitään omatuntoa. Hän ajoi tahallaan kissan päälle. Eläimet oli olemassa sitä varten, että ne tapetaan. Vanhuksia hän vihasi. Aloin tajuta, että hän kykenisi tekemään henkirikoksen, hän puhui toisinaan, miten olisi helppoa ja jopa mukavaa tappaa joku. Hänelläkin oli joskus silmissään sellainen kummallinen palava kiilto.
Epäilen suuresti, että hänessä oli psykopaattisia taipumuksia. En tiedä hänen myöhemmästä elämästään mitään. Mutta ei hän todellakaan ollut mikään status-ihminen eikä korkeasti koulutettu. Ihan perus duunari vain.
Itsellä on valitettavasti kokemusta muutamasta hlöstä: yhdestä psykopaatista, parista sosiopaatista ja narsistiesta. Pari neuvoa:
- katso miten hlö kohtelee muita kuin sinua, tarjoilijaa tai kaupan kassaa
- narsistit kostavat pienenkin asian, kosto on varma merkki vähintään narsististisesta ihmisestä
- empatian puute
- liiallinen ystävällisyys, yliyrittäminen -> manipulointia
- palvelusten pyyntö, usein jopa lähes puolitutulta
- epämääräinen epämukava olo hlön seurassa
- vitsin muotoon muutetut loukkaukset
- kyselevät alussa paljon, liikaa, keräävät tietoa
- tietynlainen maireus
- suora pilkka päin kasvoja
- alentuva suhtautuminen, alentava puhe
- sadistisuus
- jälkikäteen kun suhde ohi, tulee se todellinen persoona esiin, syyllistävä, kostonhimoinen, muistaa kaikki pienet virheesi ja luettelee ne
- luota intuitioon
Yksittäinen asia listalta ei tee kenestäkään psykopaattia, mutta kun näitä alkaa kertyä, kannattaa ainakin pysyä etäällä, oli diagnoosi mikä tahansa. Suosittelen Kent A. Kiehlin kirjaa Psykopaattikuiskaaja. Hän on itse esimerkki psykopaatista, joka ei tee pahaa ja tutkii aihetta muiden hyödyksi. Joskus psykopaatteja on esim. kirurgeina ym.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on valitettavasti kokemusta muutamasta hlöstä: yhdestä psykopaatista, parista sosiopaatista ja narsistiesta. Pari neuvoa:
- narsistit kostavat pienenkin asian, kosto on varma merkki vähintään narsististisesta ihmisestä
Olenko siis narsisti, kun olen kostanut asiatonta kohtelua ja kiusaamista? Pitäisikö jokaisen kiltin ihmisen olla kaikkeen alistuva lammas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa enemmän narsistilta, jos on k
Höh, ei narskutkaan mitään kadu. Katuminenhan on heikkoutta ja turhaa, tehty mikä tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko siis narsisti, kun olen kostanut asiatonta kohtelua ja kiusaamista? Pitäisikö jokaisen kiltin ihmisen olla kaikkeen alistuva lammas?
Vähintäänkin ajattelet poikkeavasti, narsistisesti. Henkisesti terve ihminen ei kosta, mitään. Se, ettei kosta, ei tarkoita sitä, että olisi alistuva lammas. Lapsellinen ajatuskin.
Ympäristö muuttaa joitakin kiusattuja sosiopaateiksi. Joitakin ei. Itse olen kohdannut paljon huonoa ja epäoikeudenmukaista kohtelua, ei tulisi mieleenikään kostaa. Kynnys kostaa on niin korkealla, että minua estää moraalin ja periaatteiden lisäksi myös tietynlainen laiskuus. Olen tätä miettinyt usein; kostaja ei kykene myöskään nauramaan itselleen ja se, että lähtee esim. kotinsa lämmöstä kostamaan jotakin, en voi ymmärtää sitä koskaan. Kokisin itseni jotenkin koomisena jos lähtisin kostoretkelle. Narsistihan ei osaa nauraa itselleen, ei näe tilanteen koomisuutta. Vietän sen potentiaalisen kostohetkenkin mieluummin hyvän ystävän tai elokuvan parissa. Häpeäisin myös itseäni jos kostaisin.
Oikeat toimet ovat rikosilmoitus, terapia, aiheesta keskustelu läheisten kanssa.
Maireus, mielistely ensitapaamisella on näistä ehkä varmin merkki. He alkavat aina nuolla persettä alussa. Sen mielistelyn kanssa kannattaa olla ensitapaamisilla hyvin, hyvin tarkkana. Ettei usko sitä. Toisaalta olen jo sen verran iäkäs että en niin välitä medikalisaatiosta, minulle mulkut ovat vain kusipäisiä ihmisiä ja siinä se, ilman diagnooseja.
Orpon hallitus on täynnä valehtelevia psykopaatteja siksi Suomessa voidaan nyt erityisen pahoin. Sadisteja kun ovat.