50- ja 60-luvulla syntyneiden laihuusihanne
Olen huomannut, että usein 50- ja 60-luvulla syntyneet arvioivat ihmistä painon perusteella. Ja ei heitä haittaa, vaikka laihuus olisi hankittu epäterveellisillä menetelmillä.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Minun 70-luvun alussa syntynyt työkaverini oli jotenkin aivan marinoitunut laihuus- ja laihdutusihanteissa. Se, että onnistuu laihduttamaan, oli suuri saavutus jota täytyy tavoitella. Tästä esimerkkinä mm tämä; minä olen aina ollut alipainoinen ja paino on sahannut edestakaisin lievän ja merkittävän alipainon välillä. Ja olen ihan näkyvästi hyvin hoikka. No kerranpa tämä työkaveri huomasi että minulla oli taas paino hiukan tippunut ja alkoi vuolaasti kehumaan kuinka olen onnistunut laihtumaan, hyvin tehty ja siitä se lähtee. Ja minä kun olen epätoivoisesti koettanut pitää kiinni vähäisistä kiloistani, ihan terveyden tähden :D hänelle se sairalloisuus oli siis ilmeisesti tavoiteltavaa
Minua onniteltiin laihtumisesta kun laihduin lyhyessä ajassa syövän vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
On se silmiinpistävää miten nykynuoriso lihoo, etenkin murrosikää lähenevät pojat pulleita, ei 70-luvulla pidetty hyväksyttävänä, sitä naurettiin jos joku aikuinen ei piitannut kiloistaan, eikä lapsissa edes ollut.
Siihen aikaan pennut ja teinit nukkuivat jopa kaksi tuntia enemmän vuorokaudessa kuin nykyään nukkuvat. Kiitos nyt sille teknologialle ja etenkin älypuhelimille. Univaje saa lapsenkin syömään noin 240-600 kcal yli kulutuksensa vuorokaudessa. Sillä kompensoidaan sitä puuttuvaa unta. Ihminen on rakennettu siten, että aivot ohjaavat valitsemaan rasvaisempaa ja sokerisempaa enemmän univajeessa. Sitä ei huomaa arjessa kun voitelee leipää hieman suuremmalla levitemäärällä ja laittaa hieman enemmän sokeroitua maitokaakaojauhetta hieman suurempaan maitomäärään. Kun tuo toistuu monta kertaa viikossa ja viikosta toiseen, alkaa se näkymään väistämättä painossa etenkin kun arkiliikunta on vähentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole huomannut, vaikka itseni lisäksi suuri osa lähipiiristä on noilla vuosikymmenillä syntyneitä.
Tuolloin missit olivat vielä normaalimittaisia. Vasta 1980-luvulla ei meidän nuoruudessa missit alkoivat olla 175cm/52 kg. Itse olin samanpainoinen, mutta 15 cm lyhempi ja ihmettelin, kuinka missien vartalonympärysmitat ovat olla jokseenkin saman kuin minulla.
Väitän vastaan, paino on tuossa pituudessa on ollut 57, ehkä 59. 52 kuulostaa vaatenäytösmallien painolta joka on aina ollut alhaisempi kuin missien. Ei missinihanne ole ollut tikkulaiha vaikka toki seassa on hoikempiakin ollut.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse syntynyt 60-luvulla ja ei olisi ikinä tullut mieleen arvioida ketään painon perusteella. Jos olen itse kohtelias ja ystävällinen toisia kohtaan, niin toki odotan sitä myös muilta. Mutta tämä yhteiskunnan pahoinvointi mennyt todella oudoksi, että otetaan ketä tahansa syytteeseen ja kaikki heidän syytään? Miksi vain 60- ja 70-luvulla syntyneet aloittajan mielestä? Eikö tähän syyllisty jotkin ihmiset aina haukkumaan toisiaan, niin vanhat kuin nuoret.
Juuri näin, ei voi sanoa että jonkin ikäiset järjestään tekisivät jotakin tai ajattelisivat jotenkin, ihan pöljää yleistämistä. Sanoisin että kyllä se on pieni osa ihmisistä joiden pakkomielle on hoikkuus ja/tai muiden hoikkuus. Ja aina löytynyt näiden pinnallisuutta ihmetteleviä.
Eräs yli 70-vuotias rouva kauhisteli, kun hänellä on kuulemma 2 ylimääräistä kiloa ja ne pitäisi saada pois. On siis todella hoikka ihminen. Eikö nykyään lääkäritkin suosittele, että ikäihmisillä pitäisi olla hieman "puskuria"?
Surullista jos tuossa iässä vielä ajatukset pyörii muutaman kuvitellun liikakilon ympärillä.
Joo, eka kommentti kenet tahansa tavatessa on että oot lihonnut tai oot laihtunut, törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki me olemme aikamme lapsia.
Mutta parhaat meistä kasvattavat itsensä eroon aikansa huonoista tavoista ja keskittyvät niihin parempiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuisikohan sen ajan missi-ihanteista? Missikisat olivat silloin iso spektaakkeli ja niissä pärjättiin myös kansainvälisesti. Plus tuohon aikaan naisvartalon arvostelu oli ihan päivänvaloa kestävää ja sallittua.
Really? Voisikohan tämä tosiaan johtua eri ajan vaikutuksesta, ajan jolloin he ovat kasvaneet sellaisessa ympäristössä ja ajassa, jossa naiseus vielä määritettiin ulkomuoto- sekä käytösseikkojen mukaan?
Näissä ikäluokissa läskit olivat nähtävyyksiä,niin harvassa olivat.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole huomannut, vaikka itseni lisäksi suuri osa lähipiiristä on noilla vuosikymmenillä syntyneitä.
Tuolloin missit olivat vielä normaalimittaisia. Vasta 1980-luvulla ei meidän nuoruudessa missit alkoivat olla 175cm/52 kg. Itse olin samanpainoinen, mutta 15 cm lyhempi ja ihmettelin, kuinka missien vartalonympärysmitat ovat olla jokseenkin saman kuin minulla.
Et ole huomannut, vaikka itsekin kyttäät jotain missien ympärysmittoja? Sokeus omille tavoille?
Valitettavasti tämä nykyinen "kehopositiivisuus" on lähtenyt lapasesta. Joka toinen suomalainen aikuinen on lihava ja se on sairasta. Tv. -71 syntynyt.
Nykyään ihmiset ovat sikalaiskoja. Mitään ei viitsitä tehdä, ostetaan valmisruokia ja tilataan mättöä kotiin. Lähikauppaan ei jakseta kävellä tai pyöräillä. Suomalaiset ovat todella lihavassa kunnossa.
Vielä 70- ja 80- luvulla oli vain hoikkia ihmisiä.
Höpö höpö. Joka päivä täällä läski-jankkaajat jaksavat. Eikä varmasti puhuta kovinkaan vanhoista ihmisistä.
Minä olen 70-luvun alussa syntynyt. Olin ensimmäistä kertaa sairaalassa oikein yötä osastolla. Olin aivan ällistynyt siitä, miten lihavia kaikki siis kaikki nuoret sairaanhoitajat ovat. En tarkoita tätä pahalla moralisoidakseni vaan siis tuodakseni sen esiin, että maailma on todella muuttunut. Ne likat olivat kuin muumimammoja, ei niitä erottanut edes toisistaan kun kaikilla ylipainon vuoksi samanlaiset kasvonpiirteet. Minun iässäni nippu elintasosairaiuksia niillä kaikilla. Se juuri oli niin outoa: terveysalan ihmiset päästäneet itsensä aivan retukuntoon
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tämä nykyinen "kehopositiivisuus" on lähtenyt lapasesta. Joka toinen suomalainen aikuinen on lihava ja se on sairasta. Tv. -71 syntynyt.
Sinä et tajua, mitä kehopositiivisuus tarkoittaa terminä. Otapa asioista selvää ja lopeta ihmisten haukkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et tajua, mitä kehopositiivisuus tarkoittaa terminä. Otapa asioista selvää ja lopeta ihmisten haukkuminen.
Ottaako koville? Ylipaino on riskitekijä lähes kaikissa sairauksissa.
Tänä päivänä valtaosa väestöstä on ylipainoisia ja lihavuusepidemia aiheuttaa valtavat kustannukset niin Suomessa kuin muissakin länsimaissa. Laihuuden ihannointi lienee kuitenkin nykysuuntausta terveempi vaihtoehto.
Ihmiset saavuttavat usein sen normaalin ja luontaisen painonsa noin 15-17 vuotiaana, siis fyysisen täysikasvuisuutensa (pojat ehkä 19-22v).
Tuon jälkeen, jokainen ylimääräinen kilo on turha ja kertyy vääriin paikkoihin ja heikentää vartalon muotoa.
Sitten jos pyrit vaikka 25 tai 30 vuotiaana kevyemmäksi, mitä painoit teininä, kun saavutit fyysisen täysikasvuisuutesi, sitä voidaan pitää sairaalloisena tai anokrektisena tavoitteena.
Ennemmin laihuus kun nykyinen läski ihannointi.
Siideri valaita vaeltaa paikat täynnä. Lihavuus on kansantauti ja ihmiset eivät jaksa mitään tehdä.
Pitää paikkansa! Kyllä ne on kasikympppiset, jotka arvostelee toisten painon ja ulkonäön. Kokemusta on niin omista vanhemmista kuin anopista. Ihme kyllä, vaikka nämä olisi itse kuinka lihavia tai rumia, on kanttia sanoa toiselle mitä vaan.
Olin itse lapsena hoikka, myös kouluterkkarin mielestä, mutta kotona olin ruma ja lihava. Olen itse syntynyt 60-luvulla. Ikinä en ole arvostellut kenenkään ulkonäköä ääneen.