SUOMESSA on tuhansittain ihmisiä, joilla kolesterolilääkkeet ovat lyhyen käytön jälkeen unohtuneet kaapin perille.
Aamulehti
Vielä tyypillisempää on se, että samaa lääkereseptiä uusitaan kerta toisensa jälkeen, eikä kolesteroliarvoja kontrolloida vuosikausiin.
Sisätautien erikoislääkäri Robert BergholmPihlajalinnasta pitää tätä vakavana ongelmana. Hän puhuu terveydenhuoltojärjestelmän valuviasta.
Olen hoitanut tuhansia potilaita statiineilla, enkä ole koskaan nähnyt tilannetta, jossa lääkitys ei lainkaan toimisi. Sen sijaan olen nähnyt lukuisia tapauksia, joissa kolesteroliarvot eivät ole laskeneet, koska lääkettä ei ole käytetty ohjeen mukaan.
Kommentit (75)
Ruokavaliolla saa LDL:n puolitettua kolmessa kuukaudessa. Siihen ei tarvita statiineja.
Vierailija kirjoitti:
Joitain tiedän jotka jättivät statiinit syömättä inhottavien sivuvaikutusten takia. Ehkäpä tästä löytyy yksi syy?
Minä jätin statiinit ottamatta käyttöön kun sivuvaikutuksista oli niin paljon keskustelua. Sen päätöksen seurauksena minulla on nyt sepelvaltimotauti, sain sydäninfarktin ja statiinit tulivat käytännössä pakollisina käyttöön infarktin jälkeen. Atorvastatiinin haittavaikutuksena minulla lopulta oli jaloissa lieviä lihaskipuja kuukauden ajan.
Haittavaikutusten mainostaminen ja niihin uskominen aiheutti minulle merkittäviä terveyshaittoja.
M60
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliolla saa LDL:n puolitettua kolmessa kuukaudessa. Siihen ei tarvita statiineja.
Ja höpöt. Kun syy on perintötekijät niin vain lääkitys auttaa. Näistähän on keskusteltu palstalla jo vaikka kuinka monta kertaa:
M60
Mulle tulee niistä huono olo. Koetan hoitaa ruokavaliolla ja otan noita lääkkeitä vähemmän kuin on määrätty. Otan kuitenkin, kun suvusa on ollut aivoinfarkteja.
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja höpöt. Kun syy on perintötekijät niin vain lääkitys auttaa. Näistähän on keskusteltu palstalla jo vaikka kuinka monta kertaa:
Minä pudotin LDLn 4.8 -> 2.4 kolmessa kuukaudessa pelkällä ruokavaliolla.
93-vuotiaalle isoäidilleni määrättiin vuosi sitten kolesterolilääke, kun arvo oli noussut yli rajan. Aiemmin hyvä liikuntakyky rapautui nopeasti ja kuolema koitti syksyllä influenssan myötä. Kolesterolilääkkeenkin perimmäinen tarkoitus on pidentää elämää, mutta tämän ikäisellä hyöty ei parhaassakaan tapauksessa ole suuri, kun vaikutus voi olla pikemminkin päinvastainen.
Vierailija kirjoitti:
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ruokavaliosi oli?
Vierailija kirjoitti:
Onko niin, että Norjassa ja Ruotsissa ei valmisteta kolesterolilääkkeitä, mutta Suomessa valmistetaan, siksi suositusarvot täällä kireämmät...
t: salaliittoteoreetikko
On ajateltu, että nuo suositusarvot ovat edelleenkin liian korkeat. Ei siis Suomessa, vaan maailmalla.
erilaisia suositusarvoja säädellään sen mukaan miten kansalaiset sairastavat. Ja kun köyhyys kasvoi suomessa niin köyhyysrajaa nostettiin että tällä lailla saatiin köyhiä vähemmän. Samoin nostettiin 2tyypin diabetes raja 7 kun se ennen oli 6. Näin saatiin heitäkin vähemmän. Eri maissa on eri luvut myöskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom : lähes (🤭) tieteellisesti on tutkittu, että ne joilla on korkea kolestroli , eivät yleensä tai eivät juurikaan sairastu MUISTISAIRAUKSIIN 👍 🙏 💪.
Tuon olen kuullut monien sanovan, ja myös luvin jostain, että tuo pitää aikalailla paikkansa.
Korkeaa kolestrolia sairastavat , sairastuvat vähiten muistisairauksiin.
Kolesteroli on aivoille tärkeää.
Kun haen tutkimuksia ja artikkeleja aiheesta, kaikki niistä koskevat sitä miten korkea kolesteroli keski-iässä nimenomaan kasvattaa muistisairauksien riskiä.
Vierailija kirjoitti:
miljoonien pisnes juurihan keuhkottiin että ehkä estää alshaimeriakin. arvoa alennetaan vuosittain että myynti kasvaisi. minullekkin määräsi varmuuden vuoksi kun kokonais kolestroli oli 2,8 eli ei mitään hätää. lääke firmat palkitsevat niitä määräävät lääkärit.
Miksiköhän eivät sitten kehota polttamaan tupakkaa, välttämään liikuntaa ja lihomaan ylipainoiseksi, näin saataisiin myytyä vielä enemmän lääkkeitä verenpaineeseen ja kaikkeen muuhun.
"Millainen ruokavaliosi oli?"
Valkoinen vilja pois kokonaan. Tilalle täysjyväviljaa maltillisesti. Tyydyttynyt rasva minimiin. Enemmän rasvasta kalaa, marjoja, avokadoa ja maltillisesti hedelmiä (omenoita ja päärynöitä). Kasviksia söin ennenkin paljon. Niiden määrä pysyi samana.
Mutta siis eihän tämä ole mikään ihme. Syöt lääkettä, josta tulee paska olo. Sen vuoksi, että eläisit pidempään ja kärsit paskasta olosta pidempään.
On paljon helpompaa myydä ihmisille ainetta, josta tulee hyvä olo, vaikka eläisi paljon lyhyemmän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siispä sinulla syy huikean korkeaan LDL- kolesteroliin oli pääasiassa ruokavalio eikä perintötekijät. Tuo 2.4 on edelleen varsin korkea arvo LDL:lle joten pidä huoli siitä ettei verenpaine lähde huomaamatta nousemaan ja nämä yhdessä aiheuta sinulle sepelvaltimotautia.
Sama meno ku saa uudet ohjeet elintapojen muutokseen...
Minulla oli LDL melko vähän koholla (juuri ja juuri yli viiterajan). Lääkäri ei kirjoittanut statiineja koska en pyytänyt. Sain ruokavaliolla LDL vähän putoamaan.
Ystäväni joka on terveydenhoitoalalla, suositteli että aloitan statiinit. Pyysinkin niitä sitten ja sain. Kolesteroli putosi viiterajoihin hyvin nopeasti mutta maksan rasva-arvot nousivat vähän yli viitteen statiinien myötä.
Lopetin statiinit koska en halua rasittaa myöskään maksaani. Lääkäri alkoi väittää että maksa-arvot johtuvat keskivartalon rasvasta. Erikoista, koska maksa-arvot olivat hyvät ennen statiineja ja painoni on pusynyt samana ja jopa vähän laskenut. Meni usko tuohon lääkäriin, ikään kuin hän olisi unohtanut etten alunperinkään tarvinnut hänen näkökulmastaan niitä statiineja, vaan pyysin niitä itse ystävän suosituksesta- en lääkärin itsensä.
Olen nyt laihduttanut muutaman kilon ja joulunakin pidin huolen etten syönyt enempää kuin kulutan. Olen lisännyt päivittäisiä kasviksia ja liikuntakertoja viikossa.
Alkuvuodesta menen näyttämään lääkärille pitkää nenää, koska uskon että maksa ja verisuonet voivat hyvin ilman mitään myrkkyjä.
Minulla statiinit nostivat maksa-arvot koholle, kolesteri tippui. Lääkäri otti statiinin pois. Maksavaurio vakavampi vaiva kuin korkea kolesteroli.
Maksa-arvojen muutoksia kannattaa verrata siihen, mitkä ovat maksa-arvojen viiterajat:
https://www.puhti.fi/tietopaketit/rasvamaksa/
Todellisia nousuja maksa-arvoissa näkee esimerkiksi ehkäisypillereiden haittavaikutuksina. Joku viitosen suuruusluokka ei ole mitenkään merkityksellinen terveydelle kun normaalin rajat ovat 30...50 yksikköä riippuen siitä mitä nimenomaista arvoa katsotaan.
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten? Tuskin niitä kukaan jemmaa kaapin perälle vaan jättää ne hakematta apteekista.
Potilaalla on oikeus kieltäytyä hoidosta. Statiineillakin on sivuvaikutuksia. Siksi erään katsovat paremmaksi kuolla terveenä kuin syödä niitä ja kitua pitempään.
Vain noin 5% saa oireita statiineista. Useimmilla ne poistuvat statiinia vaihtamalla. Statiinien sivuvaikutuksia liioitellaan vahvasti somessa.
Tuosta on ulkomailla tutkimus, että pitkään eläneillä on korkea kolesteroli.