SUOMESSA on tuhansittain ihmisiä, joilla kolesterolilääkkeet ovat lyhyen käytön jälkeen unohtuneet kaapin perille.
Aamulehti
Vielä tyypillisempää on se, että samaa lääkereseptiä uusitaan kerta toisensa jälkeen, eikä kolesteroliarvoja kontrolloida vuosikausiin.
Sisätautien erikoislääkäri Robert BergholmPihlajalinnasta pitää tätä vakavana ongelmana. Hän puhuu terveydenhuoltojärjestelmän valuviasta.
Olen hoitanut tuhansia potilaita statiineilla, enkä ole koskaan nähnyt tilannetta, jossa lääkitys ei lainkaan toimisi. Sen sijaan olen nähnyt lukuisia tapauksia, joissa kolesteroliarvot eivät ole laskeneet, koska lääkettä ei ole käytetty ohjeen mukaan.
Kommentit (75)
Entä sitten? Tuskin niitä kukaan jemmaa kaapin perälle vaan jättää ne hakematta apteekista.
Potilaalla on oikeus kieltäytyä hoidosta. Statiineillakin on sivuvaikutuksia. Siksi erään katsovat paremmaksi kuolla terveenä kuin syödä niitä ja kitua pitempään.
Joitain tiedän jotka jättivät statiinit syömättä inhottavien sivuvaikutusten takia. Ehkäpä tästä löytyy yksi syy?
Myrkkyjähän ne ovatkin, eikä kolesteroli ole muutenkaan mikään ongelma. Etenkin kun tietää, kuka aloitti rasvattomuuden ja matalan kolesterolin lobbaamisen.
miljoonien pisnes juurihan keuhkottiin että ehkä estää alshaimeriakin. arvoa alennetaan vuosittain että myynti kasvaisi. minullekkin määräsi varmuuden vuoksi kun kokonais kolestroli oli 2,8 eli ei mitään hätää. lääke firmat palkitsevat niitä määräävät lääkärit.
Minulla ei ole unohtunut. Joka päivä olen ottanut yhden tabletin marraskuun puolivälistä 2004 lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Myrkkyjähän ne ovatkin, eikä kolesteroli ole muutenkaan mikään ongelma. Etenkin kun tietää, kuka aloitti rasvattomuuden ja matalan kolesterolin lobbaamisen.
Minä en tiedä. Kuka se oli?
En uskalla syödä niitä, puolitin ensin 20mg tabletin, mutta jätin kokonaan pois viikon kuurin jälkeen.
Minulla on e r i t t ä i n k o r k e a kolestroli, ja olen y r i t t ä n y t syödä niitä kaikkia statiini pillereitä, joka metkkiä ja valmistetta, mutta EI onnistu.
Aina alkaa noin kuukauden kuluessa lääkkeen aloittamisesta HIRVITTÄVÄT JALKASÄRYT ! Niin tuskalliset kivut jaloissa, että olen lähes invalidi !
Nyt sit olen ns.löysässä hirressä, että milloin se aivoinfakti iskee.
Minulla on erittäin korkea kolesttoli suvun perintönä , ei siis ruokavalion muutoksella ole pienintäkään vaikutusta kolestrolin laskuun.
Olin joki vuosi sitten jopa parin kuukautta lähes nestepaastolla, jotta kaikki "kuona" poistuisi ja ainakin rasvat ja sokerit ja suolat jäivät syömättä.
Ja > kolestroli huiteli tapissaan !
Yli 7 kaikki kolestroliarvot.
Geeneissä tuleva korkea kolestroli EI LASKE RUOKAVALION avulla.
Vooi, eikö pharma saanutkaan suomalaisia elinikäiseen lääkekoukkuun. Voi pharma parkaa...
Huom : lähes (🤭) tieteellisesti on tutkittu, että ne joilla on korkea kolestroli , eivät yleensä tai eivät juurikaan sairastu MUISTISAIRAUKSIIN 👍 🙏 💪.
Tuon olen kuullut monien sanovan, ja myös luvin jostain, että tuo pitää aikalailla paikkansa.
Korkeaa kolestrolia sairastavat , sairastuvat vähiten muistisairauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Huom : lähes (🤭) tieteellisesti on tutkittu, että ne joilla on korkea kolestroli , eivät yleensä tai eivät juurikaan sairastu MUISTISAIRAUKSIIN 👍 🙏 💪.
Tuon olen kuullut monien sanovan, ja myös luvin jostain, että tuo pitää aikalailla paikkansa.
Korkeaa kolestrolia sairastavat , sairastuvat vähiten muistisairauksiin.
Kolesteroli on aivoille tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on e r i t t ä i n k o r k e a kolestroli, ja olen y r i t t ä n y t syödä niitä kaikkia statiini pillereitä, joka metkkiä ja valmistetta, mutta EI onnistu.
Aina alkaa noin kuukauden kuluessa lääkkeen aloittamisesta HIRVITTÄVÄT JALKASÄRYT ! Niin tuskalliset kivut jaloissa, että olen lähes invalidi !
Minulla on erittäin korkea kolesttoli suvun perintönä , ei siis ruokavalion muutoksella ole pienintäkään vaikutusta kolestrolin laskuun.
Olin joki vuosi sitten jopa parin kuukautta lähes nestepaastolla, jotta kaikki "kuona" poistuisi ja ainakin rasvat ja sokerit ja suolat jäivät syömättä.
Ja > kolestroli huiteli t
niin tämä on juuri yleisin syy lopettaa statiinien käyttö jalkasärkyjen takia. lääkärit kun määräävät näitä halvimpia lääkkeitä vaikka on olemassa sellaisiakin lääkkeitä jotka eivät särkyä aiheuta. Eikä ihmiset ymmärrä vaihtaa näitä särkyä aiheuttavia statiineja. ihmetyttää miksi niitä määrätään kun tietävät että ne aiheuttavat särkyjä. taitavat kierolla tavalla nauttia tilanteesta..
Minä vaihdoin sellaisiin jotka ei pitäisi särkyjä aiheuttaa mutta jonkun verran särki kumminkin. lopetin senkin vuosia sitten enkä käytä enää mitään ja hengissä olen edelleenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ja > kolestroli huiteli t
Kokeilepa viljatonta ja sokeritonta ruokavalioa. Jos on insuliiniresistenssi niin kolesteroli on korkea. Itse vaihdoin myös kevyttuotteet rasvaisiin, voihin, kermaan, kermajuustoon jne. Kolesteroli tippui 7stä alle viiteen muutamassa kuukaudessa. Ei tarvitse lääkettä syödä.
Korkea kolesteroli on omassa suvussani sukuvika. Jostain syystä ne lääkkeet aiheuttavat meille kaikille ihan hirveät lihaskivut, päänsäryt ja muuta huonovointisuutta. Kaikkea lääkitystä on kokeiltu. Olemme kaikki kasvissyöjiä ja ainoa keino korjata asiaa on runsas liikunta. Tämä tarkoittaa vähintään 24 km:n kävelyä päivässä. Sillä on saatu arvoja alas. Tosin arvo ei meillä koskaan laske ns. nykyiseen normaalilukemaan, vaan jää aina 5,5 pintaan. Kaikki suvussa ovat eläneet yli tai vähän alle 100 -vuotiaiksi (suuri osa ilman kolesterolilääkkeitä).
yleensäkään suomalaiset ei ymmärrä mennä vaihtamaan lääkkeitään jos ei ne jostain syystä sovi. luottavat liikaa lääkäreihin. kyllä niitä on muitakin lääkkeitä saatavilla, eivät vain jostain syystä anna, ehkä eivät ole osakkaina siinä lääkefirmassa luulen.
Minulle niitä tullaan pian todennäköisesti tarjoamaan. Sanon suoraan ei kiitos, en ala hakemaan apteekista jotain mitä en halua. Tiedän syöväni hyvin terveellisesti. Jos se ei riitä, niin antaa olla.
Vierailija kirjoitti:
"Kuka"? Ei sitä aloittanut yksin yksikään ihminen, tiedepiirit ympäri maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Korkea kolesteroli on omassa suvussani sukuvika. Jostain syystä ne lääkkeet aiheuttavat meille kaikille ihan hirveät lihaskivut, päänsäryt ja muuta huonovointisuutta. Kaikkea lääkitystä on kokeiltu. Olemme kaikki kasvissyöjiä ja ainoa keino korjata asiaa on runsas liikunta. Tämä tarkoittaa vähintään 24 km:n kävelyä päivässä. Sillä on saatu arvoja alas. Tosin arvo ei meillä koskaan laske ns. nykyiseen normaalilukemaan, vaan jää aina 5,5 pintaan. Kaikki suvussa ovat eläneet yli tai vähän alle 100 -vuotiaiksi (suuri osa ilman kolesterolilääkkeitä).
Heh että 24km päivässä kävelyä...älä jaksa. Jotkut on ihan tosissaan täällä.
Mulle just lääkäri määräsi statiinit. Ajattelin uudenvuoden jälkeen aloittaa niiden syönnin.