Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

SUOMESSA on tuhansittain ihmisiä, joilla kolesterolilääkkeet ovat lyhyen käytön jälkeen unohtuneet kaapin perille.

Vierailija
27.12.2025 |

Aamulehti

Vielä tyypillisempää on se, että samaa lääkereseptiä uusitaan kerta toisensa jälkeen, eikä kolesteroliarvoja kontrolloida vuosikausiin.

Sisätautien erikoislääkäri Robert BergholmPihlajalinnasta pitää tätä vakavana ongelmana. Hän puhuu terveydenhuoltojärjestelmän valuviasta.

Olen hoitanut tuhansia potilaita statiineilla, enkä ole koskaan nähnyt tilannetta, jossa lääkitys ei lainkaan toimisi. Sen sijaan olen nähnyt lukuisia tapauksia, joissa kolesteroliarvot eivät ole laskeneet, koska lääkettä ei ole käytetty ohjeen mukaan.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkea kolesteroli on myös hyväksi. Matala kolesteroli aiheuttaa luuston ja lihaksiston haurastumista ja nivelongelmia.

Ihmiselle riittää alle 1 LDL-kolesteroli hormonaalisten- ja aivojen jne toimintojen ylläpitäimiseksi. Ihmisvauvan kolesteroli on noin 0.8 ja hän kasvaa ja kehittyy nopeammin kuin missään muussa elämänsä vaiheessa. Luusto haurastuu kalsiumin ja D-vitamiinin puutteen vuoksi. Lihaksisto liikkeen ja vastuksen puutteen vuoksi. 

Vierailija
62/75 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Statiinit voivat laskea GLP-1:ä (jonka nostamiseksi Ozempic'ia käytetään) jopa 50 prosenttia, nostaa verensokeria, pahentaa insuliiniresistenssiä, ym:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle niitä tullaan pian todennäköisesti tarjoamaan. Sanon suoraan ei kiitos, en ala hakemaan apteekista jotain mitä en halua. Tiedän syöväni hyvin terveellisesti. Jos se ei riitä, niin antaa olla.

mulla vähän sama asenne. Mikään lääke tuskin kumoaa liiallista alkoholin käyttöäni tai satunnaista tupakointiani puhumattakaan lievästä ylipainosta. Jos sellainen lääke löytyy niin sitä voin syödä muita lääkkeitä en.

Vierailija
64/75 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle niitä tullaan pian todennäköisesti tarjoamaan. Sanon suoraan ei kiitos, en ala hakemaan apteekista jotain mitä en halua. Tiedän syöväni hyvin terveellisesti. Jos se ei riitä, niin antaa olla.

mulla vähän sama asenne. Mikään lääke tuskin kumoaa liiallista alkoholin käyttöäni tai satunnaista tupakointiani puhumattakaan lievästä ylipainosta. Jos sellainen lääke löytyy niin sitä voin syödä muita lääkkeitä en.

Liiallinen alkoholinkäyttö vähentää korkeasta kolesterolista aiheutuvia haittoja. Siinä vaihdetaan sydänkuoleman riskiä syöpäkuoleman riskiksi. Kokonaisriski ennenaikaiselle lähdölle tietenkin kasvaa.

Vierailija
65/75 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä ehkä todennut haitat? Yrittää luonnollista kautta parantaa kolesterolia, ellei ole sukuvika?

Vierailija
66/75 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkuumalla pitää vähentää kolesteroli lääkitystä.

Munuaiset ei meinaa kestää.

Vierailija
67/75 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huom :  lähes  (🤭)  tieteellisesti  on  tutkittu, että ne joilla on korkea kolestroli , eivät  yleensä   tai eivät juurikaan sairastu MUISTISAIRAUKSIIN  👍   🙏  💪.

Tuon olen kuullut  monien sanovan, ja  myös luvin jostain, että tuo pitää aikalailla paikkansa.

Korkeaa kolestrolia  sairastavat   ,  sairastuvat  vähiten  muistisairauksiin.

Jossain oli, että aivoissa on luontaisesti paljon kolesterolia ja ennen margariinia ei mitään muistisairaita ollut. 

Vierailija
68/75 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolesterolit on suuri huijaus.

LDL (huono kolesteroli) saa olla vaikka kuinka korkea ilman ongelmia. Ongelma tulee vasta jos taustalla on matalan tason tulehdus (tarkka crp paljastaa sen). Sitä aiheuttaa sepelvaltimotauti, diabetes ja moni muu ns. krooninen sairaus. 

Tällöin LDL hapettuu ja alkaa tukkimaan suonia. Normaalisti LDL korjaa verisuonia.

Vierailija
69/75 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi esim. Etelä-Euroopassa viitearvot on paljon korkeammat? Hmmm...

Vierailija
70/75 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko?

Vierailija
71/75 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolesterolit on suuri huijaus.

LDL (huono kolesteroli) saa olla vaikka kuinka korkea ilman ongelmia. Ongelma tulee vasta jos taustalla on matalan tason tulehdus (tarkka crp paljastaa sen). Sitä aiheuttaa sepelvaltimotauti, diabetes ja moni muu ns. krooninen sairaus. 

Tällöin LDL hapettuu ja alkaa tukkimaan suonia. Normaalisti LDL korjaa verisuonia.

Miksi ldl korjaisi valtimoita, kun se ei tee sitä laskimoissakaan? Suonilla on ihan omat menetelmänsä korjautua sisältä päin.

Vierailija
72/75 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseoppineet lääkärit on viisaita.  Juuri mietin että kaikki nää luontoishoitajat ja sivelijät varmaan olisivat halunneet lääkäriksi mutta kyvyt ei riittäneet.  Sitten kehitetään itselle " maagiset kädet"  ja  tutkimattomia luontaistuotteita myytäväksi ja leikitään niin lääkäriä jotta .    Myydään 15 purkkia jotain mömmöä hyväuskoisille,  älä syö apteekin lääkkeitä.

Vierailija
73/75 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nehän eivät ole täysin samat kaikille ihmisille. Jos on korkea riski, esim. voimakas sukurasite, pitää LDL pitää entistä matalampana.

Vierailija
74/75 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on  e r i t t ä i n    k o r k e a   kolestroli, ja  olen  y r i t t ä n y t   syödä niitä kaikkia statiini pillereitä, joka metkkiä ja valmistetta, mutta  EI  onnistu.

Aina alkaa noin  kuukauden  kuluessa  lääkkeen  aloittamisesta HIRVITTÄVÄT  JALKASÄRYT  !   Niin  tuskalliset  kivut jaloissa, että   olen lähes invalidi  ! 

Nyt sit olen ns.löysässä hirressä, että milloin se  aivoinfakti iskee.

Minulla on erittäin  korkea kolesttoli  suvun perintönä , ei siis  ruokavalion  muutoksella  ole  pienintäkään  vaikutusta  kolestrolin laskuun.

Olin joki vuosi sitten jopa  parin kuukautta  lähes  nestepaastolla, jotta kaikki  "kuona" poistuisi ja  ainakin rasvat ja sokerit ja suolat  jäivät syömättä.

Ja  > kolestroli  huiteli  t

Itsellänikin on perinnölliset tekijät korkean kolesterolin taustalla, yli 7 minullakin. Nyt lääkityksen kanssa 4 ja kontrolliin taas kolmen kuukauden päästä.

Minulla vaakakupissa painaa se aivoinfarktin mahdollisuus, siis todennäköisyys, niin paljon, etten jätä syömättä kipujen takia - ne menevät ohitse.

Vierailija
75/75 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin Antti? Hakkasit ekan vaimon viikon päästä häistä.