SUOMESSA on tuhansittain ihmisiä, joilla kolesterolilääkkeet ovat lyhyen käytön jälkeen unohtuneet kaapin perille.
Aamulehti
Vielä tyypillisempää on se, että samaa lääkereseptiä uusitaan kerta toisensa jälkeen, eikä kolesteroliarvoja kontrolloida vuosikausiin.
Sisätautien erikoislääkäri Robert BergholmPihlajalinnasta pitää tätä vakavana ongelmana. Hän puhuu terveydenhuoltojärjestelmän valuviasta.
Olen hoitanut tuhansia potilaita statiineilla, enkä ole koskaan nähnyt tilannetta, jossa lääkitys ei lainkaan toimisi. Sen sijaan olen nähnyt lukuisia tapauksia, joissa kolesteroliarvot eivät ole laskeneet, koska lääkettä ei ole käytetty ohjeen mukaan.
Kommentit (75)
Statiinit voivat laskea GLP-1:ä (jonka nostamiseksi Ozempic'ia käytetään) jopa 50 prosenttia, nostaa verensokeria, pahentaa insuliiniresistenssiä, ym:
Vierailija kirjoitti:
Minulle niitä tullaan pian todennäköisesti tarjoamaan. Sanon suoraan ei kiitos, en ala hakemaan apteekista jotain mitä en halua. Tiedän syöväni hyvin terveellisesti. Jos se ei riitä, niin antaa olla.
mulla vähän sama asenne. Mikään lääke tuskin kumoaa liiallista alkoholin käyttöäni tai satunnaista tupakointiani puhumattakaan lievästä ylipainosta. Jos sellainen lääke löytyy niin sitä voin syödä muita lääkkeitä en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle niitä tullaan pian todennäköisesti tarjoamaan. Sanon suoraan ei kiitos, en ala hakemaan apteekista jotain mitä en halua. Tiedän syöväni hyvin terveellisesti. Jos se ei riitä, niin antaa olla.
mulla vähän sama asenne. Mikään lääke tuskin kumoaa liiallista alkoholin käyttöäni tai satunnaista tupakointiani puhumattakaan lievästä ylipainosta. Jos sellainen lääke löytyy niin sitä voin syödä muita lääkkeitä en.
Liiallinen alkoholinkäyttö vähentää korkeasta kolesterolista aiheutuvia haittoja. Siinä vaihdetaan sydänkuoleman riskiä syöpäkuoleman riskiksi. Kokonaisriski ennenaikaiselle lähdölle tietenkin kasvaa.
Käyttäjä ehkä todennut haitat? Yrittää luonnollista kautta parantaa kolesterolia, ellei ole sukuvika?
Kesäkuumalla pitää vähentää kolesteroli lääkitystä.
Munuaiset ei meinaa kestää.
Vierailija kirjoitti:
Huom : lähes (🤭) tieteellisesti on tutkittu, että ne joilla on korkea kolestroli , eivät yleensä tai eivät juurikaan sairastu MUISTISAIRAUKSIIN 👍 🙏 💪.
Tuon olen kuullut monien sanovan, ja myös luvin jostain, että tuo pitää aikalailla paikkansa.
Korkeaa kolestrolia sairastavat , sairastuvat vähiten muistisairauksiin.
Jossain oli, että aivoissa on luontaisesti paljon kolesterolia ja ennen margariinia ei mitään muistisairaita ollut.
Kolesterolit on suuri huijaus.
LDL (huono kolesteroli) saa olla vaikka kuinka korkea ilman ongelmia. Ongelma tulee vasta jos taustalla on matalan tason tulehdus (tarkka crp paljastaa sen). Sitä aiheuttaa sepelvaltimotauti, diabetes ja moni muu ns. krooninen sairaus.
Tällöin LDL hapettuu ja alkaa tukkimaan suonia. Normaalisti LDL korjaa verisuonia.
Miksi esim. Etelä-Euroopassa viitearvot on paljon korkeammat? Hmmm...
Vierailija kirjoitti:
Paljonko?
Vierailija kirjoitti:
Kolesterolit on suuri huijaus.
LDL (huono kolesteroli) saa olla vaikka kuinka korkea ilman ongelmia. Ongelma tulee vasta jos taustalla on matalan tason tulehdus (tarkka crp paljastaa sen). Sitä aiheuttaa sepelvaltimotauti, diabetes ja moni muu ns. krooninen sairaus.
Tällöin LDL hapettuu ja alkaa tukkimaan suonia. Normaalisti LDL korjaa verisuonia.
Miksi ldl korjaisi valtimoita, kun se ei tee sitä laskimoissakaan? Suonilla on ihan omat menetelmänsä korjautua sisältä päin.
Itseoppineet lääkärit on viisaita. Juuri mietin että kaikki nää luontoishoitajat ja sivelijät varmaan olisivat halunneet lääkäriksi mutta kyvyt ei riittäneet. Sitten kehitetään itselle " maagiset kädet" ja tutkimattomia luontaistuotteita myytäväksi ja leikitään niin lääkäriä jotta . Myydään 15 purkkia jotain mömmöä hyväuskoisille, älä syö apteekin lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Nehän eivät ole täysin samat kaikille ihmisille. Jos on korkea riski, esim. voimakas sukurasite, pitää LDL pitää entistä matalampana.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on e r i t t ä i n k o r k e a kolestroli, ja olen y r i t t ä n y t syödä niitä kaikkia statiini pillereitä, joka metkkiä ja valmistetta, mutta EI onnistu.
Aina alkaa noin kuukauden kuluessa lääkkeen aloittamisesta HIRVITTÄVÄT JALKASÄRYT ! Niin tuskalliset kivut jaloissa, että olen lähes invalidi !
Nyt sit olen ns.löysässä hirressä, että milloin se aivoinfakti iskee.
Minulla on erittäin korkea kolesttoli suvun perintönä , ei siis ruokavalion muutoksella ole pienintäkään vaikutusta kolestrolin laskuun.
Olin joki vuosi sitten jopa parin kuukautta lähes nestepaastolla, jotta kaikki "kuona" poistuisi ja ainakin rasvat ja sokerit ja suolat jäivät syömättä.
Ja > kolestroli huiteli t
Itsellänikin on perinnölliset tekijät korkean kolesterolin taustalla, yli 7 minullakin. Nyt lääkityksen kanssa 4 ja kontrolliin taas kolmen kuukauden päästä.
Minulla vaakakupissa painaa se aivoinfarktin mahdollisuus, siis todennäköisyys, niin paljon, etten jätä syömättä kipujen takia - ne menevät ohitse.
Niin Antti? Hakkasit ekan vaimon viikon päästä häistä.
Ihmiselle riittää alle 1 LDL-kolesteroli hormonaalisten- ja aivojen jne toimintojen ylläpitäimiseksi. Ihmisvauvan kolesteroli on noin 0.8 ja hän kasvaa ja kehittyy nopeammin kuin missään muussa elämänsä vaiheessa. Luusto haurastuu kalsiumin ja D-vitamiinin puutteen vuoksi. Lihaksisto liikkeen ja vastuksen puutteen vuoksi.