IS: Antti Kaikkonen poistaisi työttömien pakkohaun -
Hänen mukaansa malli ei toimi matalasuhdanteessa, jossa työttömiä on paljon.
- Se malli olisi syytä kyllä räjäyttää, Kanki täräyttää
itse olen sitä mieltä että 4 työhakemusta kuukaudessa on aivan liian vähän. Määrä tulisi kymmenkertaistaa
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Kaikkonen tekee vaalityötään. Ei sitä oikeasti tämä varsinainen asia kiinnosta. Tämäkin ainoastaan sen jälkeen kun työantajat alkoivat nurisemaan siitä, että saavat liikaa hakemuksia.
Kaikkonen taitaa pitää ihmisiä huonomuistisina ja hiukan tyhminä, mitä aika moni tännekin kirjoittava kyllä oikeasti onkin
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa kommarit ja työttömät, kuka maksaisi teille palkan, jos ei työnantajia/yrityksiä olisi? Myös perustelut.
Kaikkonen maksaa
Kaikkonen on ihan oikeassa siinä, että nykyinen malli ei toimi erityisesti matalasuhdanteissa. Oikeastaan systeemissä olisi järkeä vain jos työmarkkinoilta poistettaisiin kaikki sääntely. Eli fudut saisi antaa ilman selityksiä ja työntekijät kilpailisivat palkkapyynnöillään. Eli kuka tekee halvimmalla saa sen tarjolla olevan duunin. Eipä olisi kohta työttömiä ja kansantalous kukoistaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ole mitään käsitystä työmahdollisuuksista. Yhtä lähärin paikkaa tavoittelee esim. 428 hakijaa. Yksi siis valitaan. Nämä 427 hakijaa jatkavat 8 vapaan lähärin paikan hakemista.
Silloin toi hoitaja asuu väärässä paikassa.
Jos osassa maata on pulaa, neiti muuttaa toisaalle.
"Neiti"?
Mitä jos tehtäisiin selkeä muuttotukisysteemi työnhakijalle, että olisi edes joku realistinen mahdollisuus hakea työpaikkoja ympäri Suomea.
Ihmiset ei noin vain muuta jonnekin, kun eihän työttömillä mitään säästöjä ole, eikä niitä saa ollakaan.
Joillakin ihmisillä on melko suppea mielikuva työttömyydestä. Minusta neljän työpaikan hakeminen kuukaudessa ei ole liikaa, haen yleensä useampaakin. En silti pidä siitä, että niitä paikkoja on PAKKO hakea ja raportoida niistä erikseen työvoimaviranomaiselle. Pakkohausta tulee ongelma siinä kohtaa, kun sellaisia työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole haettavana, johon juuri sinun osaamisellasi on mahdollista päästä.
Tällä hetkellä kun selaa esimerkiksi Duunitori.fi -sivustoa, huomaa heti ensimmäisillä sivuilla, että kysyntää on teknologiateollisuuden osaajille, sosiaalialan työntekijöille ja rakennusalalle. Minä etsin siis kaikkea työtä enkä ole rajannut työnhakua paikkakunnan perusteella. Provisiopalkkaiseksi myyjäksi en lähde, sillä olen tehnyt puhelinmyyjän hommia ja en pärjää siinä. Se on ainoa kriteerini. No, minun on luonnollisesti turha yrittää edes hakea hitsaajaksi, koska en osaa hitsata enkä ymmärrä siitä hölkäsen pöläystä. Sama pätee hoitoalan töihin, ei sinne lampsita edes hoitoavustajaksi ilman koulutusta. Oman alani töitä ei tällä hetkellä ole avoimessa haussa ja esim. huoltoasemalle hakiessani saan vastauksen, että rekrytoinnissa on edetty sellaisen henkilön kanssa, jolla on entuudestaan kokemusta vastaavasta työstä. Olisin aivan varmasti lyhyellä perehdytyksellä pystynyt suoriutumaan työtehtävistä, mutta toki ymmärrän työnantajan näkökulman siihen, että valmis osaaja on aina valmis osaaja.
Ymmärrättekö siis, mistä homma kiikastaa? Eri aloilla on niin paljon työttömiä tällä hetkellä, että kun yrittää hakea töihin alalle, joka ei vastaa omaa koulutusta, ei sinnekään työllisty kun aina löytyy joku työtön, jolla työnkuvaa vastaavaa koulutusta tai työkokemusta jo löytyy. Olen hakenut siivoojaksikin ja se homma kaatui siihen, ettei minulla ollut omaa autoa. Kyse ei ole enää pelkästään siitä, että HALUAN tehdä töitä, ihan mitä tahansa työtä. Kyse on siitä, että aina löytyy joku, jolla on jo se työnantajan vaatima osaaminen. Osa meistä on väliinputoajia eikä tilanne muutu paremmaksi, vaikka työhaluja olisikin.
Pakkohaku myös hukuttaa työnantajat hakemustulviin, työtä hakevat sellaisetkin, joilla sitä ei ole mitään mahdollisuutta saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla tavallaan tää on outoa valitusta työttömiltä. Poika (23v) tuli joululomaksi opiskelupaikkakunnalta kotiin ja meni täällä 3 viikoksi töihin. Ei siis hakenut töitä, pyydettiin töihin, koska työttömät ei suostu etuuden pienemisen takia muuhun kuin toistaiseksi voimassaolevaan työsuhteeseen. Onhan se vähän yli 4000 e palkka tuosta ajasta mukava lisä opiskelijalle, työttömälle se on niin pikkuraha, että ei kannata edes harkita. Pesti olisi pitempi, mutta opinnot odottavat.
Kolmen viikon työstä opiskelijalle yli 4000€:n palkka? Sitten heräsit ja lakana oli märkä.
Jos olisit koskaan ollut töissä, niin sinulla olisi vahva aavistus siitä, miten palkka muodostuu esim. joulunpyhinä ja miten monta "tuplapalkkapäivää" on välillä 17.12. - 7.1.
Silti kannattaa kertomuksissa huomioida realiteetit. Mitä hyväpalkkaista työtä tehdään juuri pyhäpäivinä? Monesti tehtaatkin on kiinni pyhien ajan. Oliko poika kenties lääketieteen kandi? Kukaan työtön lääkäri ei lähtenyt päivystämään? Tuskin oli Prismassa hyllyttämässä.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin ihmisillä on melko suppea mielikuva työttömyydestä. Minusta neljän työpaikan hakeminen kuukaudessa ei ole liikaa, haen yleensä useampaakin. En silti pidä siitä, että niitä paikkoja on PAKKO hakea ja raportoida niistä erikseen työvoimaviranomaiselle. Pakkohausta tulee ongelma siinä kohtaa, kun sellaisia työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole haettavana, johon juuri sinun osaamisellasi on mahdollista päästä.
Tällä hetkellä kun selaa esimerkiksi Duunitori.fi -sivustoa, huomaa heti ensimmäisillä sivuilla, että kysyntää on teknologiateollisuuden osaajille, sosiaalialan työntekijöille ja rakennusalalle. Minä etsin siis kaikkea työtä enkä ole rajannut työnhakua paikkakunnan perusteella. Provisiopalkkaiseksi myyjäksi en lähde, sillä olen tehnyt puhelinmyyjän hommia ja en pärjää siinä. Se on ainoa kriteerini. No, minun on luonnollisesti turha yrittää edes hakea hitsaajaksi, koska en osaa hitsata enkä ymmärrä siitä
Tai jos sinä ymmärtäisit ettei sitä työtä ole edes joka kymmenennelle työttömälle tällä hetkellä, saati että firmat palkkaisi työtöntä kun voi ottaa jokun työnvaihtajankin joka on "todistanut kunnollisuutensa" olemalla jossain muualla töissä.
Työ ei lisäänny sillä että pakotetaan työttömät spämmimään joka suuntaan täysin turhia hakemuksia vaan taloudessa (tai työmarkkinoilla) pitäisi tehdä ihan toisenlaisia uudistuksia joita vastaan taas jarruttaa tietyt edunvalvontaryhmät kuten ay-liike (joka vahtii omaa valtaansa vaikka sitten suurtyöttömyyden säilyttäen) tai virkamiehistö joka tykkää siitä että heillä on tätä nykyistä työttömän kyyläystyötä eikä noita kiinnosta työttömyyden väheneminen pätkääkään, päinvastoin.
Kepun työllisyystoimet tiedetään. Ajaa ihan samaa kuin Orpon hallitus eli palkansaajille pelkkää kurjuutta ja rankaisua.
"Kanki" yrittää kerätä ääniä jo tässä vaiheessa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys ei ole työttömän vika. Se on poliitikkojen vika. Jokainen poliitikko on velvollinen palkkaamaan 4 työtöntä kuukaudessa töihin. Se poistaisi työttömyyden.
Mutta eiväthän poliitikot mitään voi sille, että tekoäly ja tietotekniikan valtaaminen yritykset ja virastot vähentää työpaikkojen määrää radiklisti. Onko yksikään tilastotieteilijä laskenut, mikä on se määrä työpaikkoja, joka kiken aikaa poistuu tuömarkkinoilta? Mikään hallitus ei voi jörjestää työpaikkoja tarvitseville.
Poliitikot voivat kuitenkin tehdä päätöksen kansalaispalkasta, jotta jokainen tulisi toimeen myös siinä yhdyskunnassa, jossa ei ole kaikille töitä.
Vuosituhannen alussa olin pari kk työttömänä. Menin ihan vapaaehtoisesti työkkärin järjestämälle työhakukurssille. Siellä vetäjä kertoi satumaisia kertomuksia: joku oli pitkään hakenut töitä, miettinyt kaikki vaihtoehdot ja sitten viimein keksinyt soittaa paikkaan xyz. Ja kuinka ollakaan: sieltä oli juuri lähdössä eläkkeelle työntekijä, jonka tilalle tarvittiin uusi. Siellä ilahduttiin ikihyviksi, että tämän oli soittanut sinne: saatiin uusi tekijä ja vältyttiin työnhakuprosessilta.
Eli koko ajan kannustettiin soittamaan epämääräisesti kaikkiin mahdollisiin paikkoihin, joihin voisi työllistyä. Itse työllistyin aika pian (en soittelemalla vaan työkkärin toisen kurssin harjoittelupaikkaan). Tuollekin työpaikalle tuli noita työpaikan kyselypuheluita. Joku jopa marssi ovesta sisään. Jos pomo oli paikalla, hän saattoi ottaa vastaankin. Ketään ei kuitenkaan palkattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys ei ole työttömän vika. Se on poliitikkojen vika. Jokainen poliitikko on velvollinen palkkaamaan 4 työtöntä kuukaudessa töihin. Se poistaisi työttömyyden.
Mutta eiväthän poliitikot mitään voi sille, että tekoäly ja tietotekniikan valtaaminen yritykset ja virastot vähentää työpaikkojen määrää radiklisti. Onko yksikään tilastotieteilijä laskenut, mikä on se määrä työpaikkoja, joka kiken aikaa poistuu tuömarkkinoilta? Mikään hallitus ei voi jörjestää työpaikkoja tarvitseville.
No onko se sitten työttömien syy? Pointti on että miksi työttömiä syyllistetään siitä että työpaikkoja ei ole. Poliitikot keksivät sanktioita. ja huom: hallitus lupasi 100 000 uutta työpaikkaa.
Tuo pakkohaku tuli ihan väärään aikaan eli nyt kun niitä työpaikkoja ei ole edes kaikille työhaluisille. Turhat hakemukset seassa kuormittavat ihan suotta työnantajia, jotka eivät siitä syystä edes laita kaikkia paikkoja hakuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkonen tekee vaalityötään. Ei sitä oikeasti tämä varsinainen asia kiinnosta. Tämäkin ainoastaan sen jälkeen kun työantajat alkoivat nurisemaan siitä, että saavat liikaa hakemuksia.
Kaikkonen taitaa pitää ihmisiä huonomuistisina ja hiukan tyhminä, mitä aika moni tännekin kirjoittava kyllä oikeasti onkin
Keskustan hallituksessa kesällä 2016 solmitussa kikyssä julkisten alojen työntekijöiden lomarahoja leikattiin 30 prosentilla ja vuosittainen työaika piteni palkattomasti 24 tunnilla. Hallitus siirsi työnantajamaksuja palkansaajille.
Työttömyysturvan lisäleikkaukset ja pakkolait peruttiin vastineena kikystä, mutta ennen kikyä sovitut 200 miljoonan euron leikkaukset työttömyysturvaan tulivat voimaan keväällä 2017. Ansiosidonnaisen kesto lyheni, määrä pieneni ja omavastuupäiviä tuli lisää.
Työsopimuslakiin tuli palkansaajan asemaa heikentäviä uudistuksia. Työnantaja pystyi jatkossa palkkaamaan pitkäaikaistyöttömän määräaikaiseksi ilman syytä jopa vuodeksi. Koeaika piteni neljästä kuuteen kuukauteen ja takaisinottovelvollisuus lyheni yhdeksästä neljään kuukauteen irtisanomisten yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vuosituhannen alussa olin pari kk työttömänä. Menin ihan vapaaehtoisesti työkkärin järjestämälle työhakukurssille. Siellä vetäjä kertoi satumaisia kertomuksia: joku oli pitkään hakenut töitä, miettinyt kaikki vaihtoehdot ja sitten viimein keksinyt soittaa paikkaan xyz. Ja kuinka ollakaan: sieltä oli juuri lähdössä eläkkeelle työntekijä, jonka tilalle tarvittiin uusi. Siellä ilahduttiin ikihyviksi, että tämän oli soittanut sinne: saatiin uusi tekijä ja vältyttiin työnhakuprosessilta.
Eli koko ajan kannustettiin soittamaan epämääräisesti kaikkiin mahdollisiin paikkoihin, joihin voisi työllistyä. Itse työllistyin aika pian (en soittelemalla vaan työkkärin toisen kurssin harjoittelupaikkaan). Tuollekin työpaikalle tuli noita työpaikan kyselypuheluita. Joku jopa marssi ovesta sisään. Jos pomo oli paikalla, hän saattoi ottaa vastaankin. Ketään ei kuitenkaan palkattu.
Olin jollain kurssilla aikoja sitten. Täysin turha kurssi minulle kun olin ilmoittanut että aloitan syksyllä opiskelun eli 1kk kurssin päättymisen jälkeen. Silti oli pakko istua se monta viikkoa siellä vääntämässä cv:tä ja kuuntelemassa turhia työllistymisen sankaritarinoita. Jäi myös mieleen miten muutama kurssilainen työllistyi, ei kurssin vuoksi vaan normihaulla. Veikkaan vaan että työkkäri tilastoi nuokin sen kurssin ansioksi. Liekö tilastoinut sen minun opiskelunikin kurssin ansioksi vaikka sain paikan jo ennen kurssin alkamista.
Ja ei, nykyään ei vaan soitella sinne sun tänne kun jokaisessa vähänkin merkittävässä firmassa on numerot piilossa ja jonkun (mahdollisesti ulkoistetun) puhelinvaihteen takana. Ja firmaan sisäänkin on turha kävellä kun siellä on vastassa vai (ulkoistettu) aulavaksi joka ei tiedä eikä päätä mistään mitään eikä lähde häiritsemään firman johtoa jos ei ole ennalta sovittua tapaamista.
Työnantaja miettii mitä sinä osaat. Mistä mun kannattaa sulle maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko se sitten työttömien syy? Pointti on että miksi työttömiä syyllistetään siitä että työpaikkoja ei ole. Poliitikot keksivät sanktioita. ja huom: hallitus lupasi 100 000 uutta työpaikkaa.
Se satatuhatta tulee sen päälle mitä mariini sai aikaan, ei sen päälle mikä tilanne sattui olemaan hallituksen vaihtuessa. Ja tää lasku on täysin mariinin hallituksen ansiota. Se, onnistuuko tää uusi omissa tavoitteissaan on toinen asia.
Niin. On se kumma kun eivät tajua opiskella lääkäriksi. Lääkäreillä on täystyöllisyys!