Tässä murroksessa voittajia ovat ne, joilla on pienet kulut ja vähän velkaa.
Siihen kannattaa alkaa sopeutua. Kulutusjuhlat ovat ohi. Älkää ottako kalliita taloja ja autoja, mistään kulutusluotoista nyt puhumattakaan. Velattomuus on tulevaisuudessa kultaakin kalliimpaa. Missään tilanteessa en ottaisi opintolainaa. Monisukupolvinen asuminen lisääntyy, joten pitäkää tämä mielessä älkääkä ostako sitä puolen miljoonan uutta kerrostalokoppia, joka on maksukykynne ylärajoilla. Ostakaa mieluummin vanhempaa ja halvempaa. Lupaus siitä, että elämäsi paranee vuosi vuodelta kun opiskelet hyvälle alalle ja teet ahkerasti töitä, ei enää ole totta. Laskekaa tulonne niin, että pärjäätte vaikka pariskunnasta vain toinen kävisi töissä. Kaikki säästöön, mitä pystyy. Ja tämä kirjoitus koskee tietenkin keskituloisia. Pienituloisten osa on tässä todella lohduton, ja suurituloisia nämä hommat eivät tietenkään koske.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
No ei kukaan täysipäinen enää sijoita millään velalla, ellei ole niin paljon rahaa että pystyisi velan maksamaan pois vaikka heti.
Ei pidä ottaa lainaa enempää kuin on mahdollisuus hallita. Mutta kyllä esimerkiksi valtaosa yrityksen perustavista rahoittaa uutta yritystään lainarahalla. Sijoittaa siis velkarahaa.
Samoin jos ostaa vaikka metsää tai sijoitusasuntoja niin on tosi tyypillistä käyttää velkavipua apuna. Eikä siinä ole mitään väärää tai kohtuutonta riskiä - kunhan se tekee fiksusti ja huolellisesti etukäteen suunnitellen.
Niinhän aina on, jos ei kuluta enempää kuin on varaa, niin silloin pärjää. Visaluottoja jos vinguttaa, niin voi tulla ongelmia.
"Eli käytät härskisti hyväksesi sukulaisten ammattiosaamista? Toivottavasti maksat siitä edes pimeästi"
Ei, vaan apu on vastavuoroista, sukulainen auttaa meitä, me autamme häntä. Raha ei vaihda omistajaa.
Ikää 32v. Oma asunto, en ole koskaan ottanut velkaa eikä ole lainoja. Elämiseeni kuluu ehkä 600€/kk, loput säästöihin tai sijoituksiin.
Kyllä kohtuullinen velanotto on järkevää puuhaa nyt ja tulee olemaan vastedeskin. Mutta. Kyllä myös moni taho on valmis siinä yhteydessä koijaamaan ylimääräiset rahat pois sinisilmäiseltä. Esimerkiksi annuiteettilainaa ei kannata ottaa ikinä, ei missään tilanteessa. Tasalyhenteinen sopii oman asunnon asuntolainaan ja sijoituslainoihin taas sopii kiinteä tasaerä. Mutta ei annuiteetti, se sopii vain ja ainoastaan pankille.
Minulla on useita sijoituksia, joista suurin osa on tosi tuottavia. Yksi ei tuota prosentuaalisesti edes tämänhetkistä lainan korkoa. Silti siinäkin on hyvät puolensa. Se on sijoitusasunto, jonka laina on lähes maksettu, eli absoluuttisesti ottaen se toki tuottaa koron moninkertaisesti. Se on hyvä asunto ja sillä on hyvä sijainti, joten sinne on aina löytynyt hyvin vuokralainen. Ja jos sen myy, mikä toki voisi olla fiksua, siinä on sisällä mukava potti rahaa, jolla voi ostaa vaikka kesämökin tai muuta mukavaa. Toisaalta taas, sen huono tuotto johtuu remonteista, jotka tulevat aikanaan kyllä maksetuiksi, eli ei se välttämättä ole pysyvästi huono sijoitus, ja nyt on huono aika myydä.
Vaurastuminen ei ole hätäisen laji, mutta se on erittäin kannattavaa, kun alkuun pääsee. Ensimmäiset kymmenen vuotta tuntuu kuin ei ikinä saisi kokoon mitään. Sitten kun se lähtee rullaamaan, se toimii hämmästyttävän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pienituloinenkin pystyy muutaman satasen joka kuukausi säästämään, se on juhlaa!
Pienituloinen ei kyllä saa satasia säästöön, ehkä puhutaan kympeistä.
Kyllä mulla jää helposti 500 säästöön joka kuukausi vaikka pienituloinen oonkin. Nettotulot n. 2000 euroa.
Sinunko mielestä voittajia ovat ne, jotka pystyvät elämään noin 600 euron työttömyyskorvauksella?
Aikamoista.
Vierailija kirjoitti:
Ikää 32v. Oma asunto, en ole koskaan ottanut velkaa eikä ole lainoja. Elämiseeni kuluu ehkä 600€/kk, loput säästöihin tai sijoituksiin.
Työttömyyskorvausta saa alle 600 euroa kuussa, joten siinähän sitten syöt säästösi ja sijoituksesi.
Ensi kuussa likvidit varat ylittävät asuntolainan määrän. Taitaa olla niin että minä en todellakaan kuulu häviäjiin.
Voittajia ovat he, joilla on paljon rahaa. Näin se on aina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pienituloinenkin pystyy muutaman satasen joka kuukausi säästämään, se on juhlaa!
Pienituloinen ei kyllä saa satasia säästöön, ehkä puhutaan kympeistä.
Moni pienituloinen säästää helposti satasia kuussa jos hakee ruokansa leipäjonosta ja laittaa muutenkin kulut minimiin.
Jos pienituloinen hakee ruuat jonosta, niin hän onkin keskituloinen. Tuloahan se ilmainen ruokakin on.
Vierailija kirjoitti:
Ensi kuussa likvidit varat ylittävät asuntolainan määrän. Taitaa olla niin että minä en todellakaan kuulu häviäjiin.
Olet maksanut tyhmyyksissäsi aika ison kasan korkoja muiden asumiskulujesi päälle. Lisäksi asunnon arvo on paljon alempi nyt kuin itse sen ostaessasi osin markkinatilanteen, osin sen kulumisen ja teknisen rapistumisen vuoksi. Tai sitten olet käyttänyt paljon rahaa remontteihin. Lisäksi olet sitonut ison velkapallon jalkoihisi pitkäksi aikaa, etkä välttämättä pääse siitä edes tarvittaessa eroon kun sitä läävää ei saa välttämättä myytyä eikä niin tyhmiä ostajia enää ole helppo löytää kuin 10v sitten.
Että miten sen nyt ottaa, ei se nyt kovin auvoiselta voittajan valinnalta kuulosta. Toki jos sinulla on varaa maksaa ja työintoa riittää paljonkin niin eihän siinä sitten mitään. Hyvä asiakas pankille ja remonttifirmoille ainakin, sekä monin tavoin verottajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvausta saa alle 600 euroa kuussa, joten siinähän sitten syöt säästösi ja sijoituksesi.
No tuolla menolla, 600€/kk, siihen menisi n. 13,5 vuotta. Eipä niin pelota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet maksanut tyhmyyksissäsi aika ison kasan korkoja muiden asumiskulujesi päälle. Lisäksi asunnon arvo on paljon alempi nyt kuin itse sen ostaessasi osin markkinatilanteen, osin sen kulumisen ja teknisen rapistumisen vuoksi. Tai sitten olet käyttänyt paljon rahaa remontteihin. Lisäksi olet sitonut ison velkapallon jalkoihisi pitkäksi aikaa, etkä välttämättä pääse siitä edes tarvittaessa eroon kun sitä läävää ei saa välttämättä myytyä eikä niin tyhmiä ostajia enää ole helppo löytää kuin 10v sitten.
Että miten sen nyt ottaa, ei se nyt kovin auvoiselta voittajan valinnalta kuulosta. Toki jos sinulla on varaa maksaa ja työintoa riittää paljonkin niin eihän siinä sitten mitään. Hyvä asiakas pankille ja remonttifirmoille ai
Kuusi vuotta vedettiin nollakorolla ja sinä aikana nostettiin lyhennysosuudet tuplaten alkuperäiseen nähden. Oikeasesti korollisina aikoina marginaalin oli hädin tuskin niiden pankin lattialle päätyneiden hiekanjyvien arvoista.
Ja mitäs veikkaat paljonko ulkoisia remppafirmoja on tarvittu kun itse olen yhdeltä tutkinnoltani "kiinteistekniikkaan ja -kontrolliin" erikoistunut sähköarska. Kummasti hoituu myös putkareiden puolelta 3/4 hommista mitä OK-talossa tulee eteen. Voisin ehkäpä maalauttaa kämpän, mutta periaate on että homma minkä pystyn tekemään itsekin, ei mene muiden tehtäväksi.
Ei, minä en kuulu häviäjiin. Pian siis täysin velaton ja mukavasti tuo sisäsiisti toimistohomma hightechin parissa (sähköarskan papereiden lisäksi ins ja DI) tuottaa käteistä per kuukausi. Vaikkapa sijoituksiin ja reissuihin, tai nelipäiväiseen työviikkkoon ja siltii jäisi säästöön soppelisti.
Säästöön :'D typerin asia mitä elämässä voi tehdä on säästää, ellei ole joku spesifi kulutuskohde. Kuluja ei kannata nostaa, mutta säästäminen on kyllä aivan vihonviimeistä touhua, onnettomuuden rukoilua.
Eli käytät härskisti hyväksesi sukulaisten ammattiosaamista? Toivottavasti maksat siitä edes pimeästi