Synnyitkö aikoinaan ei toivottuna-lapsena?
Onko asia kerrottu sinulle, vai oletko itse päätellyt sen jostakin?
Onko asia vaikuttanut jotenkin elämääsi?
Kommentit (70)
Kysyin nuorena syntymästäni ja äitini kertoi, että olin "vahinkolapsi". Jos 60-luvulla olisi ollut helpompaa saada abortti, minua ei olisi olemassa. Olin sitä aavistellut, äitini ei ollut mitenkään "äidillinen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan = Olin väärää sukupuolta.
Sama olin toinen tyttö joka syntyi, kolmannen tytön kohdalla isä raivostui oli varma että oli poika, no neljäs ja viides oli poika mutta eipä se narsistinen ja väkivaltainen käytös muuttunut.
---
Kauheaa
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä minulle ole sanottu, mutta jotkin teot, tai käytös, puhuu sen puolesta. Ja se, että tuskin kukaan haluaa lasta 17v iässä, tai ainakin harva.
Minä halusin, ja aika moni muukin siihen aikaan. 90-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Synnyin. Pelkkä vahinko. Oli jo kolme lasta eikä neljänteen ollut varaa. Lisäksi olin jo kolmas tyttö.
Sama täällä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus 100 vuotta sitten Suomihan oli täynnä lapsia, jotka huutokaupattiin orjiksi, kun miehet ei itseään pidätelleet. Eivät edes silloin, kun lääkäritkin varoitteli, että se 11. raskaus vie sitten sekä vaimon että tulevan lapsen hautaan. Vielä 60-luvullakin Suomessa syntyi paljon ei suunniteltuja lapsia. Suuret ikäluokat ovat pitkälti tämän tulosta ja sitä laskua maksetaan edelleen.
Olen pari kertaa kuullut ystäviltäni, että joko he olivat tai joku sisaruksista oli ei-toivottu. Silloin ehkäisy ei ollut niin varmaa kuin nyt ja naisilla oli aika vähän sanottavaa (Suomen laki).
Minä ja sisarukseni olemme kaikki ns.vahinkoja, sen on äiti hyväntahtoisesti naureskellen meille aikoinaan sanonut. Kertoi ettei koskaan aikonut lapsia hankkia mutta me sitten vain tultiin. Mutta kaikkia meitä on molemmat vanhemmat rakastaneet ja meistä huolehtineet. Siitä ei epäilystäkään. Eli ei traumoja eikä pahoja muistoja tästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan = Olin väärää sukupuolta.
Sama juttu mulla. Piti tulla poika. Nimikin oli valmiina. Mikä pettymys, kun olinkin tyttö.
Muistan lukeneeni eräästä perhelehdestä kätilöiden kertomuksia, että synnyttäneen naisen mies saattoi olla vihainen, kun lapsi oli tyttö. Siis tätä on tapahtunut Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen yhä sellainen... ei-toivottu missä tahansa.
Voi!
Joo, 18-vuotispäivänäni laittoivat välit poikki.
Ei toivottuna. Eivät he sitä koskaan minulle sanoneet, kun eivät muutenkaan puhuneet minulle juuri mitään. Siitä väkivallan määrästä ja laadusta pystyi kyllä sanomattakin päättelemään, etteivät tykänneet minusta erityisemmin.