HS: Tein luokkanousun
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011604614.html
Vaikka varallisuuserot ovat kasvaneet, luokkanuosijoiden määrä on pysnynyt vakiintuneena. Luokkanousu edellyttää myös ajattelun ja arvojen muutoksia. Vuotarikin on opetellut mm. käymään museoissa aikuisena ja arvostamaan taidetta. Keskiluokalle nämä tulevat jo syntymäkodissa mukaan elämään. Millaisia muita asioita olette te muut luokkanousijat opetelleet?
Kommentit (353)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kokeilla eri luokkia välillä. Vaikka yhtenä viikonloppuna oopperaa ja toisena lätkää. Niin avartuu maailmankatsomus.
Ei tuo seinähullu ole missään käynyt moneen vuoteen.
Luokkanousu on varmasti hyvä harrastus.👍
Vierailija kirjoitti:
Kaikki saavat määritellä itsensä mihin luokkaan haluavat! Kaikille riittää kyllä. On pelkkää kiusaamista halventaa muita.
En minä näe duunariluokkaan kuulumisessa mitään halpaa. Ihan on omassa päässäsi tuollaiset halvemmat ja arvokkaammat luokat.
Luokat ovat hyvin erilaisia, mutta ei yhteen luokkaan kuuluminen tee ihmisestä halvempaa tai arvokkaampaa kuin toisesta.
Olen tukevasti ylempää keskiluokkaa/omistavaa luokkaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki saavat määritellä itsensä mihin luokkaan haluavat! Kaikille riittää kyllä. On pelkkää kiusaamista halventaa muita.
En minä näe duunariluokkaan kuulumisessa mitään halpaa. Ihan on omassa päässäsi tuollaiset halvemmat ja arvokkaammat luokat.
Luokat ovat hyvin erilaisia, mutta ei yhteen luokkaan kuuluminen tee ihmisestä halvempaa tai arvokkaampaa kuin toisesta.
Eli kiusaat muita ja väität, että et kiusaa....?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai hhaukkuu muita ja väittää, että ei ollut hhaukkumasana.👏
Vierailija kirjoitti:
Museoissa käyminen keskiluokkaisuuden mittarina on kyllä aikansa elänyt. Keskiluokkaisuus on kaupungeissa enemmän kulutustottumuksia, autottomuutta, lihan syönnin välttämistä, hoikkuutta, tietynlaista hillittyä olemusta mutta kuitenkin tarkkaan harkittua hipster-tyyliä jne. Ehkä joskus ennen minkkiturkissa museoissa käyminen on edustanut keskiluokkaisuutta mutta pliis nyt ei eletä enää 70-lukua. Ihan eri jutut määrittää.
60-luvullakin vauraamman väen tekotavallisuus oli keskiluokan merkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa oli kiusaamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa oli kiusaamista?
Ei yhtään mikään, siinähän nimenomaan sanottiin ettei luokat tee ihmisestä sen arvokkaampaa kuin toisestakaan.
Työtön duunarisukulaiseni oli tietyllä tavalla sivistyneempi kuin kaikki akateemiset ja johtotason henkilöt, joita olen pitkällä urallani tavannut. Hän tarkasteli maailmaa mittakaavasta, jota en ole muutoin kohdannut. Kun ajattelu ei ole uran edistämistä, se saattaa olla kiehtovampaa kuin urautuneilla oman edun tavoittelijoilla.
Vierailija kirjoitti:
Museoissa käyminen keskiluokkaisuuden mittarina on kyllä aikansa elänyt. Keskiluokkaisuus on kaupungeissa enemmän kulutustottumuksia, autottomuutta, lihan syönnin välttämistä, hoikkuutta, tietynlaista hillittyä olemusta mutta kuitenkin tarkkaan harkittua hipster-tyyliä jne. Ehkä joskus ennen minkkiturkissa museoissa käyminen on edustanut keskiluokkaisuutta mutta pliis nyt ei eletä enää 70-lukua. Ihan eri jutut määrittää.
Tarkkaan harkittu hipster-tyyli kertoo kyllä lähinnä iästä, eli ihminen on tietyn arvomaailman jakava korkeakoulutettu (ja/tai ehkä käsityöläinen) joka on syntynyt 70-80-luvulla..
Hipster-tyyli oli in, kun 80-luvulla syntyneet opiskelevat kaupunkilaiset olivat nuoria, ja osa 70-luvulla syntyneistä oli myös mukana trendissä. Sittemmin jämähtivät siihen, ja luulevat edelleen olevansa jotenkin nuorekkaita.
Hipster-tyyli on siis 35-50v vassareiden juttu.
Ja vassarit eivät ole maailman ainoita koulutettuja, vaikka kovasti haluaisivat olla ja omivat sitä statusta itselleen. Kuvittelevat, että koulutetut = heidänlaiset.
Vierailija kirjoitti:
Työtön duunarisukulaiseni oli tietyllä tavalla sivistyneempi kuin kaikki akateemiset ja johtotason henkilöt, joita olen pitkällä urallani tavannut. Hän tarkasteli maailmaa mittakaavasta, jota en ole muutoin kohdannut. Kun ajattelu ei ole uran edistämistä, se saattaa olla kiehtovampaa kuin urautuneilla oman edun tavoittelijoilla.
Tämä on ilman muuta helppo uskoa. Tämmöisiä hahmoja on, ja sitten akateemisella puolella putkitutkintosuorittajatyyppejä vailla kummempaa omaa ajattelua.
Ehkä tämä tieto voisi lohduttaa niitäkin, jotka tässä ketjussa oudosti suuttuvat tästä aiheesta. Ei tämmöiset erittelyt yhteiskunnasta häviä sillä, että väität AV:lla vastaan. Eikä niiden kommentointi ole lähtökohtaisesti kenenkään mollaamista. Itse asiassa tämä on yksi parhaista kestoaiheista täällä, palstalla pyörii hyviä nojatuolisosiologeja (ja varmaan oikeitakin) kaiken maailman puppa-tukottajien seassa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän ollaan menossa uudelleen. Työväenluokassa oli jonkinlainen oma älymystönsä aiemmin, ja tässäkin keskustelussa kirjoittaa sellaisia, jotka ovat seuraavan aallon pioneereja asiassa. Onhan helpompaa katsoa asioita kauempaa, kun siihen on aikaa ja riittävästi etäisyyttä toisin kuin oravanpyörässä huhkivilla. Keskiluokka käyttää aika paljon aikaa ja rahaa sen todistelemiseen, että turvassa ollaan ja hyvin menee. Onhan tilanne erittäin ikävä, kun omaisuutta alkaa menettää. Siinä joutuu silloin saaliiksi ja katselemaan, kun useamman polven elämäntyö revitään palasiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen ehdottomasti samaa mieltä, monesti tuollaisilla tyypeillä on todella laajat tiedot monesta aiheesta eikä vain siitä omastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän ollaan menossa uudelleen. Työväenluokassa oli jonkinlainen oma älymystönsä aiemmin, ja tässäkin keskustelussa kirjoittaa sellaisia, jotka ovat seuraavan aallon pioneereja asiassa. Onhan helpompaa katsoa asioita kauempaa, kun siihen on aikaa ja riittävästi etäisyyttä toisin kuin oravanpyörässä huhkivilla. Keskiluokka käyttää aika paljon aikaa ja rahaa sen todistelemiseen, että turvassa ollaan ja hyvin menee. Onhan tilanne erittäin ikävä, kun omaisuutta alkaa menettää. Siinä joutuu silloin saaliiksi ja katselemaan, kun useamma
Mikä sinusta viittaa siihen, että tähän oltaisiin menossa uudelleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tohtoreista riittää kavereita kaikille.👍
Mihin tämä liittyy? Ei ainakaan otsikon aiheeseen.Eikö ne piirit määrittäneet luokan?
Siis tohtori on merkki jostain luokastako. Työtön vätystelijä useimmiten. Nykyään ryhdytään niin kutsutuksi tohtorioppilaaksi, jos jää ilman duunia tai potkitaan ulos duunipaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ilman muuta helppo uskoa. Tämmöisiä hahmoja on, ja sitten akateemisella puolella putkitutkintosuorittajatyyppejä vailla kummempaa omaa ajattelua.
Ehkä tämä tieto voisi lohduttaa niitäkin, jotka tässä ketjussa oudosti suuttuvat tästä aiheesta. Ei tämmöiset erittelyt yhteiskunnasta häviä sillä, että väität AV:lla vastaan. Eikä niiden kommentointi ole lähtökohtaisesti kenenkään mollaamista. Itse asiassa tämä on yksi parhaista kestoaiheista täällä, palstalla pyörii hyviä nojatuolisosiologeja (ja varmaan oikeitakin) kaik
Minua kiinnostaa kovasti tämä näissä ketjuissa esiintyvä suuttumus, kokevatko vaikkapa alempaan keskiluokkaan kuuluvat sen jotenkin haukkumisena ja siksi rientävät kertomaan että ihan tavallisia ollaan eikä luokkia edes ole?
Vierailija kirjoitti:
Ja vassarit eivät ole maailman ainoita koulutettuja, vaikka kovasti haluaisivat olla ja omivat sitä statusta itselleen. Kuvittelevat, että koulutetut = heidänlaiset.
Kyllä! Kehtaan näin anonyyminä korkeakoulutettuna vassarina myöntää, että minun on todella vaikeaa mieltää kauppatieteilijää akateemiseksi 😁
Entä jos yläluokkainen on kaveri alaluokkaisen kanssa?🤯