HS: Tein luokkanousun
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011604614.html
Vaikka varallisuuserot ovat kasvaneet, luokkanuosijoiden määrä on pysnynyt vakiintuneena. Luokkanousu edellyttää myös ajattelun ja arvojen muutoksia. Vuotarikin on opetellut mm. käymään museoissa aikuisena ja arvostamaan taidetta. Keskiluokalle nämä tulevat jo syntymäkodissa mukaan elämään. Millaisia muita asioita olette te muut luokkanousijat opetelleet?
Kommentit (353)
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen Katriina Järvisen kirjaa Luokkaretkellä hyvinvointiyhteiskunnassa.
Katriina Järvinen tosiaan kirjoitti ko kirjan, mutta olen useassa kohdin eri mieltä hänen kanssaan. Hänen perheensä oli jyrkän uskonnollinen ja erosi näin monella tapaa tavallisesta työläisperheestä.
Minusta hänen kirjoituksensa ovat enemmän kateuden siivittämää, hän häpeää omaa kotiaan ja sen rappukäytävässä leijuvaa silakan hajua.
En oikein tätä Hesarin nuoren miehen tarinaakaan osaa pitää minään luokkanousuna. Toki hatun nosto sille, että antoi oman tarinansa tähän Hesarin "luokkasotaan". Hänellä kuitenkin oli jo mahdollisuus ilmaiseen koulunkäyntiin 2000-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Museoissa käyminen keskiluokkaisuuden mittarina on kyllä aikansa elänyt. Keskiluokkaisuus on kaupungeissa enemmän kulutustottumuksia, autottomuutta, lihan syönnin välttämistä, hoikkuutta, tietynlaista hillittyä olemusta mutta kuitenkin tarkkaan harkittua hipster-tyyliä jne. Ehkä joskus ennen minkkiturkissa museoissa käyminen on edustanut keskiluokkaisuutta mutta pliis nyt ei eletä enää 70-lukua. Ihan eri jutut määrittää.
Kyllä ne duunarit edelleen käyvät museioissa tasan koulun kanssa lapsina ja aikuisina kiinnostaa lätkämatsi enemmän.
Olen duunariperheestä ja me harrastimme paljon mm. museoissa käyntiä. Lätkämatseja emme katsoneet enkä katso vieläkään.
Kaikki saavat määritellä itsensä mihin luokkaan haluavat! Kaikille riittää kyllä. On pelkkää kiusaamista halventaa muita.
Olen yläluokkainen köyhä. Ostan Alkon ylähyllyn viinin ja luen kirjastosta lainattua kirjallisuutta.🍇🍷📚
Lisäksi minulla on vapaaehtoinen palvelija.💎
Minusta ihmisessä on hienoa se, että hänellä on terve itsetunto eikä muutu suoraan sanottuna vihreäksi kun kuulee muiden varallisuudesta, koulutuksesta tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokkapoliisi tulee ja alentaa luokitusta, jos ei häkkyrämuseot kiinnosta.
No näinhän se näitten mielestä tosiaan menee.👍 Ihan kuin jostain yläasteelta tämä meno. Ei voi olla yläluokkaa jos ei ole tietyissä piireissä??😿
Miksi edes pitäisi olla yläluokkaa? Ei luokat kenestäkään tee ihmisenä sen parempia. Erilaisia vain. Kuulostat jotenkin katkeralta.
Tohtoreista riittää kavereita kaikille.👍
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei jaksa tätä keskustelua. Näitä on käyty täällä kymmeniä vuosien aikana. Alkaa olla aika väsynyt aihe.
Parilla toimittajalla on päähänpinttymä aiheesta. Toinen heistä on Ylessä.
Minun mielestäni on sellainenkin ryhmä kuin tavalliset ihmiset. Heitä ei tarvitse luokitella mihinkään erilliseen luokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen yläluokkainen köyhä. Ostan Alkon ylähyllyn viinin ja luen kirjastosta lainattua kirjallisuutta.🍇🍷📚
Lisäksi minulla on vapaaehtoinen palvelija.💎
Ps. Temun sisustuselementeillä ja ompelutaidoilla saa suorastaan ihmeitä aikaan.
Miettikää jos saisi harrastaa sitä mistä tykkää ilman, että palstan luokkajakaja tuomitsee!?!?!?
Kannattaa kokeilla eri luokkia välillä. Vaikka yhtenä viikonloppuna oopperaa ja toisena lätkää. Niin avartuu maailmankatsomus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vu tuo keskiluokka on noloa😅 Elämän ainut tarkoitus on katsoa työväenluokkaa nenän vartta pitkin ja korostaa muka ylempänä olemista.
Huomaa että sinä et sinne keskiluokkaan ole päässyt kurkkimaan kun olet noin kujalla. Keskiluokkaisuuteen nimenomaan kuuluu kiinteästi että sitä merkitystä elämään on useista eri suunnista. Panostetaan terveyteen, perheeseen, kulttuuriin, koulutukseen ja yhteiseen hyvään.
Se on sitä keskiluokkaisuuden ydintä.
Mutta mieluiten siinä omassa, samankaltaisten verkostossa.
Miten kauan saa pörrätä autolla ennen kuin muuttuu huonommaksi ihmiseksi?
Ihan nobo aihe. Luokkanousua oli joskus 50-70 -luvuilla. Nykyään kaikki on ihan sikin sokin keskenään ja myös laskee tasoaan🥱
"Kotona hän oppi, että työt tehdään kunnolla. Rahasta tai koulutuksesta vanhemmat eivät liiemmin puhuneet. Eikä esikuvia löytynyt suvustakaan.
Mummoni kävi opiston ja that's it".
Miksi hän puhuu vain mummostaan. Äitinsä on kuitenkin käynyt ainakin jo peruskoulun ja lähihoitajakoulutuksen, ei äiti ole täysin kouluttautumaton?
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä liittyy? Ei ainakaan otsikon aiheeseen.
Itsesiassa hipstrityyliin pukeutuvat kuuluvat samaan luokkaan asunnottomien kanssa.
Ihan väsynyttä keskustelua.who cares jostain luokista joita ei ole kuin joidenkin luokkahullujen mielessä.hesarikin on nykyään ihan outo.siellä on joku woke kaarti heiluttamassa käsiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä liittyy? Ei ainakaan otsikon aiheeseen.
Eikö ne piirit määrittäneet luokan?
No käy sinä siellä oopperassa jos sinulle tulee siitä tärkeä olo. Sinä ja sinun kymmenen kaveria voitte olla ylpeitä. Muita ei kiinnosta.