Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen autoon laitettiin erittäin kirkas lisäkaukovalo

Vierailija
25.12.2025 |

Sillä ei ole mitään erillistä kytkintä, joten päällä on joko se erittäin hyvin valaiseva lisävalo tai sitten hyvin lyhyt lähivalo.

Tästä seuraa, että kun joku tulee vastaan, kaukovalo on kytkettävä pois hyvin kauan ennen kohtaamista. Silmä on tottunut siihen kirkkauteen, jolloin sammuttaminen tuntuu hetken kuin olisi täysi pimeys. Eli näkeminen vaikeutuu verrattuna siihen että olisi sammuttanut tavallisen kaukovalon. 

Tätä on kuitenkin turha yrittää selittää, kun "se lisäkaukovalo on niin hyvä".

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, lyhyille on kai edelleen laissa 55w rajaus ja pitkille 65w. Kaikki sen yli on laitonta. Ei se valopatteri keulalla välttämättä paranna hyvän auton valoja, tosin mökille pimeällä mennessä otan omasta HJ60-Toyotastani suojat pois ja valaisen metsätietä 150w teholla. 

Niin auton vakioissa onkin. Ja ovat edelleen aika mitättömiä uusissakin autoissa. Kyllä minä laitoin vasta omaan audiini sekä vaimon teslaankin 180w lisävalon ja on ihan laillinen. Näyttää noin kilometrin päähän tien heijastimet. Ainut miinus on että opaste kyltit heijastavat todella kovasti.

Vierailija
42/71 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis räpsytteleekö jotkut vielä 2025 autojen kaukovaloja päälle ja pois?

en minä silloin räpsyttele, kun SINÄ tulet vastaan, vaan pidän pitkät päällä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on helppo ratkaisu: Kielletään kaikki lisävalot. Kaikki.

Vierailija
44/71 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun innoittamana taidan lisätä lisävaloja hiluxiin 

Vierailija
45/71 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ääliö laittaa autoon mitään lisävaloja? 

Semmoiset ääliöt, jotka tykkäävät nähdä pimeässä.

Enempi ne näkyy leluja olevan. Monesti ajellaan lightbar päällä vaikka on katuvalot tai muutenkin nökisi5

Vierailija
46/71 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, lyhyille on kai edelleen laissa 55w rajaus ja pitkille 65w. Kaikki sen yli on laitonta. Ei se valopatteri keulalla välttämättä paranna hyvän auton valoja, tosin mökille pimeällä mennessä otan omasta HJ60-Toyotastani suojat pois ja valaisen metsätietä 150w teholla. 

Niin auton vakioissa onkin. Ja ovat edelleen aika mitättömiä uusissakin autoissa. Kyllä minä laitoin vasta omaan audiini sekä vaimon teslaankin 180w lisävalon ja on ihan laillinen. Näyttää noin kilometrin päähän tien heijastimet. Ainut miinus on että opaste kyltit heijastavat todella kovasti.

Melko paskat on Audin ja Teslan alkuperäiset valot, jos noinkin paljon voi referenssin mukaan laittaa. Kertoo paljon autojen laadusta noin niinkuin yleisestikin. Mutta kaikilla ei vaan ole varaa kunnollisiin hyrysysyihin.

Vierailija
47/71 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on laservalot, voitin.

Vierailija
48/71 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelun innoittamana taidan lisätä lisävaloja hiluxiin 

Laita ensin sinne hiluxin lavalle edes työkalulaatikko että se näyttää siltä että teet sillä jotain. Voit harrastuksen vuoksi nakata sinne pakkiin vaikka puukkosahan ja esitellä sitä bensiksellä makita vastaan milwaukee.

Vierailija
49/71 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minun autoni osaa sammuttaa ne valot jotka osuisivat vastaantulijaan. Eli jatkuvasti PARAS mahdollinen valaistus ja kukaan ei häikäisty kun valokuviosta ne pitkät pois missä vastaantulija on. 

Vierailija
50/71 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin pari vuotta sitten yli 60 t. maksavan uuden auton ja totta kai lisävarusteena otin siihen lisävalopaneelin. Nuo itsekseen vaihtavat auton omat pitkät valot on suoraan sanottuna perseestä.

Olen myös ajanut 20 vuotta ajanut raskasta kalustoa, oletteko huomanneet että niissä vasta lisävaloja riittääkin. Kirkas valaistus auttaa maksamaan pitkiä ajomatkoja. Nää lisävaloista valittajat ei selkeästi aja itse paljoakaan.

Vierailija
51/71 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin pari vuotta sitten yli 60 t. maksavan uuden auton ja totta kai lisävarusteena otin siihen lisävalopaneelin. Nuo itsekseen vaihtavat auton omat pitkät valot on suoraan sanottuna perseestä.

Olen myös ajanut 20 vuotta ajanut raskasta kalustoa, oletteko huomanneet että niissä vasta lisävaloja riittääkin. Kirkas valaistus auttaa maksamaan pitkiä ajomatkoja. Nää lisävaloista valittajat ei selkeästi aja itse paljoakaan.

Maksamaan= jaksamaan

Vierailija
52/71 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minun autoni osaa sammuttaa ne valot jotka osuisivat vastaantulijaan. Eli jatkuvasti PARAS mahdollinen valaistus ja kukaan ei häikäisty kun valokuviosta ne pitkät pois missä vastaantulija on. 

Mutku pitää olla lightbar niinku muillakin kovilla autoäijillä

Vierailija
53/71 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen autoon

Eiköhän siinä ollut oleellinen. Kai hän saa omaan autoonsa laittaa ihan mitä tykkää?

Vierailija
54/71 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo ovat todella naurettavan näköisiä nuo kirkkaat valolistat joita jotkut ovat kotteroihinsa laittaneet. Kannattaa ostaa kerralla auto jossa on kunnon valot.

Sellaisia autoja ei ole myytävänä.

Vierailija
55/71 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä lisävalot ovat miehille eräänlaisia peniksen jatkeita.

Enemmänkin silmän.

Vierailija
56/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen pointti oli, että jos kaukovalo on liian kirkas, se pitää sammuttaa vastaantulijan takia aikaisemmin. Jonka takia on entistä enemmän lähivalolla ajamista. Ja ero kauko- ja lähivalon välillä on niin suuri, että kaukovalon sammuttua näkee huonosti.

Vierailija
57/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aja sinä omalla autollasi vaan. 

Vierailija
58/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko paskat on Audin ja Teslan alkuperäiset valot, jos noinkin paljon voi referenssin mukaan laittaa. Kertoo paljon autojen laadusta noin niinkuin yleisestikin. Mutta kaikilla ei vaan ole varaa kunnollisiin h

Minkä referenssin? En sellaista edes ajatellut. Laitoin vain minkä laki antaa laittaa ja tuli aika paljon kirkkaammat. Ei ainakaan katsastuksessa valittaneet. 

Vierailija
59/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen pointti oli, että jos kaukovalo on liian kirkas, se pitää sammuttaa vastaantulijan takia aikaisemmin. Jonka takia on entistä enemmän lähivalolla ajamista. Ja ero kauko- ja lähivalon välillä on niin suuri, että kaukovalon sammuttua näkee huonosti.

Ymmärsin kyllä tämän. (Katvealue) Itse vaihdan kun vastaantulijakin vaihtaa ja en ole huomannut mitään eroa tuossa siihen mitä oli ennen lisävaloa 

Vierailija
60/71 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuosta on hyötyä jos ajelee jossain korvessa, missä on kapeat tiet ja vähän liikennettä.