Miehen autoon laitettiin erittäin kirkas lisäkaukovalo
Sillä ei ole mitään erillistä kytkintä, joten päällä on joko se erittäin hyvin valaiseva lisävalo tai sitten hyvin lyhyt lähivalo.
Tästä seuraa, että kun joku tulee vastaan, kaukovalo on kytkettävä pois hyvin kauan ennen kohtaamista. Silmä on tottunut siihen kirkkauteen, jolloin sammuttaminen tuntuu hetken kuin olisi täysi pimeys. Eli näkeminen vaikeutuu verrattuna siihen että olisi sammuttanut tavallisen kaukovalon.
Tätä on kuitenkin turha yrittää selittää, kun "se lisäkaukovalo on niin hyvä".
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ääliö laittaa autoon mitään lisävaloja?
B-luokan autoissa on B-luokan valot. Siksi hankkivat näitä lisävaloja.
B-ryhmäläiset oli parhaita autoja ikinä.
Nuo ovat todella naurettavan näköisiä nuo kirkkaat valolistat joita jotkut ovat kotteroihinsa laittaneet. Kannattaa ostaa kerralla auto jossa on kunnon valot.
Lisävaloja ei juuri muualla kuin syrjäseuduilla pysty käyttämään liikenteessä.
Tuossa meidän autossa on valopatterit joilla on talvella kilometri valkeaa nenän edessä. Myös lyhkäsillä on lisävalot, mut ne pitää ottaa pois kun tulee eteen ensimmäinen katsastus.
siis räpsytteleekö jotkut vielä 2025 autojen kaukovaloja päälle ja pois?
Vierailija kirjoitti:
Kytke se kaukovalo pois silloin, kun vastaantuleva kytkee omansa. Siitä tiedät, että nyt häntä häikäisee.
Minulla auto vaihtaa automaattisesti pitkät pois tai päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoiset ääliöt, jotka tykkäävät nähdä pimeässä.
- - - -
Jep!
- Omassa autossa lähivalot on ledejä ja varsin hyvät sellaiset, mutta kaukovalot keltaisille näyttävät perinteiset halogeenit. Niillä pärjää, kun ei nykyään tarvi pakosta pimeällä paljoa ajella. Jos pitäisi, auto menisi ensi viikolla pajalle lisäkaukovaloasennukseen.
Vierailija kirjoitti:
Miehet, huoh!
Ihanaa rakas.
Minun autossani on hyvä valot ja se vaihtaa itse tarvittaessa pitkille ja lyhyille.
Joulun alla oli pitkästä aikaa pidempi reissu pimeällä valaisemattomalla tiellä rankassa vesisateessa, kyllä oli vakioilla pitkillä valoillakin aika huono näkyvyys. Tosin polttimot on varmaan kymmenen vuotta vanhat, ehkä niiden uusiminen voisi parantaa hieman valotehoa, tosin ei niitä kovin paljon ole edes käytetty.
Piti ihan katsoa pdf käsikirjasta mikä olikaan poltintyyppi autooni, kaukovalopoltin H1L ja lähivalopoltin H7L, 55 wattisia kumpikin. En ole vielä koskaan tarvinnut vaihtaa polttimoita tähän autoon, enkä edelliseenkään. Viimeksi varmaan vaihtanut H4 polttimon vuonna 2011 silloiseen Nissan Micraan.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa meidän autossa on valopatterit joilla on talvella kilometri valkeaa nenän edessä. Myös lyhkäsillä on lisävalot, mut ne pitää ottaa pois kun tulee eteen ensimmäinen katsastus.
Supertehokkaat valot on hyvät jossain, jos vastaantulevaa liikennettä ei ole. Vastaantulijat voivat sokaistua.
Enpä viitsi muiden riesana pimeällä ajella, kun en tavallisilla pitkillä kunnolla näe ympäristöä. Ja tuollaiset überspotit sokasevat vaan enemmän kuin hyödyttävät.
Jos ei näe ajaa auton omilla valoilla niin kannattaisko jättää pimeällä ajaminen. Tsi ainakin käydä silmälääkärissä.
Nämä lisävalot ovat miehille eräänlaisia peniksen jatkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen ääliö jonka autossa on heikot pikät valot.
Missä autossa on heikot pitkät valot? Olen aina ihmetellyt kun itse maalta kotoisin ja japsiautoilla aina ajelin. Hyvin näki pimeässä oli autona nissan, toyota, mitsu tai mazda. Kyllä autoinsinööri on ne valot suunnitellut riittävän hyviksi 👍
Sanoisin että missään autossa itsessään ei ole hyvät pitkät valot. Itse laitoin juuri 2021 vm audiini lisävalon ja on todella iso ero niihin mitä olivat ennen.
Niin, lyhyille on kai edelleen laissa 55w rajaus ja pitkille 65w. Kaikki sen yli on laitonta. Ei se valopatteri keulalla välttämättä paranna hyvän auton valoja, tosin mökille pimeällä mennessä otan omasta HJ60-Toyotastani suojat pois ja valaisen metsätietä 150w teholla.
Vierailija kirjoitti:
Semmoiset joilla on työmatkoilla kaikenmaailman kävelijää ja eläintä häröilemässä puskurin eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kytke se kaukovalo pois silloin, kun vastaantuleva kytkee omansa. Siitä tiedät, että nyt häntä häikäisee.
Minulla auto vaihtaa automaattisesti pitkät pois tai päälle.
Ja kyllä ärsyttää, vaihtaa aivan liian aikaisin. Samoin nämä kaikki tutkat kun piippaa kokoajan. Jos yrität ajaa vähän kaistan sivussa kun parempi pinta tiessä nii valittaa kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
ei vuokralaiset ymmärrä, kun ne liikkuvat sossun piikkiin julkisilla ja makaavat sohvalla odottamassa wolttikuskia
En omista lenkkareita ja molemmat autoni ovat dieseleitä.