Onko drag mielestäsi hauskaa?
Olen ollut paljon tekemisissä seksuaalivähemmistöjen kanssa elämässäni ja koen jopa jollain tapaa kuuluvani heidän joukkoonsa, vaikka normihetero olenkin. Siksipä onkin hieman yllättävää, että olen alkanut katsella drag-esityksiä vähän toisesta näkökulmasta, transaktivismin takia. Eikö drag pohjimmiltaan ole pilkkaamista? Naishahmosta tehdään ilkeä ja räävitön piirteitä liioittelemalla. Sitähän drag on. Samaan tyyliin useimmat transnaisetkin toteuttavat "naiseuttaan". Se on heidän näkemyksensä naiseudesta.
Kaikenkaikkiaan tuntuu, etten jaksa enää yhtään tämäntyylistä huumoria, se kun on muuttunut todeksi transaktivismin myötä. Kuka tahansa pilakuvamaisesti naista esittävä voi muuttaa sukupuolensa ja esittää härskiä vanhaa ämmää miehekkäästi ja aggressiivisesti.
Miksi tämän pitäisi oikeastaan olla hauskaa naisten mielestä?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
"Tuo nyt on vähän sama, kuin sanoisit, että "no kyllä naisjalkapalloilijoita on, mutta ne ovat marginaalinen juttu, eikä heitä ole samassa mielessä kuin miesjalkapalloilijoita." "
Mitä haluat oikein sanoa? Sano se, äläkä kiertele muissa asioissa, niin voidaan keskustella. Ap
Mitä sinä haluat sanoa? Sinulle Drag tuntuu tarkoittavan Marja Tyrniä ja Tyyne Syväskökkö-Lipastia, mutta sitten taas ei kuitenkaan. Kingejä et edes laske mukaan dragiin.
Myötähäpeän homona aina, kun on joku drag-esitys, mutta taiteenlajinsa sekin on. En pidä monesta muustakaan taiteesta, kuten vaikkapa ooppera ja burleski, mutten vauhkoa siitä, että ne pitäisi lopettaa voin olla seuraamatta niitä.
Jos julkkisnaisesta joku dragartisti tekee oman versionsa, se on kunnianosoitus. Eikä mitään naisvihaa.
Olen aina ihmetellyt dragin naiskuvaa ja miten se antaa olettaa naiseuden olevan meikkiä ja vaatetusta. Muutenkin se naispiirteiden liioittelu ei ole mielestäni mitenkään hauskaa.
Nuorena suhtauduin myönteisesti seksuaalivähemmistöihin mutta kerran vastaan käveli hieman dragtyylinen homo, joka katsoi minua niin vihamielisesti päästä jalkoihin, että mietin miksi ihmeessä olisin sellaisten ihmisten puolella.
Myöhemmin satuin katselemaan netistä jonkun amerikkalaisen naisartistin esityksen, joka näytti aivan nuorelta Bob Dylanilta. Nuorena olisin varmaan kuvitellut sitä cooliksi tai joka tapauksessa ajatellut ettei artistin sukupuolella ollut väliä, mutta sillä kertaa aloin voimaan fyysisesti pahoin kun en aluksi tiennyt kumpaa sukupuolta artisti oli. Jokainen saa olla mitä ikinä sattuukin olemaan, mutta minun ei ole pakko katsoa eikä varsinkaan pitää siitä.
Onko Ap tullut mieleen, että kaikki (biologiset) naiset eivät ota dragia niin vakavasti?
Vierailija kirjoitti:
"Drag on vain naisen stereotyyppistä esittämistä ja oletus siitä, että se on hauskaa. "
Ja miten Conchita Wurst mahtuu tähän määritelmään?
En ole riittävän perehtynyt häneen, että voisin alkaa analysoimaan, mutta eikö hän ole laulaja, joka esittää myös drag-numeroita? Aika tavanomainen siis, paitsi ettei laula playbackina.
Osalla drag-artisteista on taustalla transnaiseuden prosessi eli silloin itseilmaisun puoli korostuu hauskuuden jäädessä varjoon. Ja jos osaa jotain (kuten laulaa tai tanssia) tulee esitykseen enemmän taitoa, jolloin ei tarvita pilkkaa niin paljon tai lainkaan. On vain drag-hahmo joka laulaa tai tanssii. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuo nyt on vähän sama, kuin sanoisit, että "no kyllä naisjalkapalloilijoita on, mutta ne ovat marginaalinen juttu, eikä heitä ole samassa mielessä kuin miesjalkapalloilijoita." "
Mitä haluat oikein sanoa? Sano se, äläkä kiertele muissa asioissa, niin voidaan keskustella. Ap
Mitä sinä haluat sanoa? Sinulle Drag tuntuu tarkoittavan Marja Tyrniä ja Tyyne Syväskökkö-Lipastia, mutta sitten taas ei kuitenkaan. Kingejä et edes laske mukaan dragiin.
Tietenkin lasken mukaan kingit. He vain eivät ole valtavirtaa. Lasken mukaan koko kirjon ja sen mikä on asiani kerroin jo aloituksessa. Mikä on oma kantasi siihen asiaan, josta olen avannut keskustelun? Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko Ap tullut mieleen, että kaikki (biologiset) naiset eivät ota dragia niin vakavasti?
Yritätkö häpäistä häntä?
Vierailija kirjoitti:
Myötähäpeän homona aina, kun on joku drag-esitys, mutta taiteenlajinsa sekin on. En pidä monesta muustakaan taiteesta, kuten vaikkapa ooppera ja burleski, mutten vauhkoa siitä, että ne pitäisi lopettaa voin olla seuraamatta niitä.
En ole missään kirjoittanut, että drag pitäisi lopettaa ja voin hyvin mennä vaikka dragia joskus katsomaankin. Aloitukseni koskee sitä miten tapani katsoa dragia on muuttunut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritätkö häpäistä häntä?
AP kirjoitti, että hän on normihetero.
Vierailija kirjoitti:
Jos julkkisnaisesta joku dragartisti tekee oman versionsa, se on kunnianosoitus. Eikä mitään naisvihaa.
Miksi siitä pitäisi olla mielissään, että joku tekee parodian sinusta, jos varsinkaan et itse siitä mitenkään hyödy? Miksi pitäisi nauraa, kun maneereillesi nauraa koko yleisö eivätkä kaikki suomalaislaulajatkaan ole pitäneet siitä, että heidän kustannuksellaan nauretaan, mutta - todellakin - on syntynyt painetta sanoa, että se muka on "kunnianosoitus", kun joku isokokoinen korsto koikkelehtii lavalla esittämässä ikonista naislaulajaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siitä pitäisi olla mielissään, että joku tekee parodian sinusta, jos varsinkaan et itse siitä mitenkään hyödy? Miksi pitäisi nauraa, kun maneereillesi nauraa koko yleisö eivätkä kaikki suomalaislaulajatkaan ole pitäneet siitä, että heidän kustannuksellaan nauretaan, mutta - todellakin - on syntynyt painetta sanoa, että se muka on "kunnianosoitus", kun joku isokokoinen korsto koikkelehtii lavalla esittämässä ikonista naislaulajaa. Ap
Totta kai artistit hyötyvät! Dolly Parton, Cher, Lady Gaga, Tina Turner... Heillä on iso kannattajakunta mm. sateenkaariporukoissa. Mitä enemmän faneja, sitä enemmän kiertueita ja pätäkkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musiikissa on sanonta, että olet oikeasti menestynyt, kun Weird Al Yankovic tekee sinusta parodian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin lasken mukaan kingit. He vain eivät ole valtavirtaa. Lasken mukaan koko kirjon ja sen mikä on asiani kerroin jo aloituksessa. Mikä on oma kantasi siihen asiaan, josta olen avannut keskustelun? Ap
Lasket mukaan koko kirjon, mutta kuitenkin puhut drageista vain yhdestä kulmasta? Kingitkin lasket mukaan, mutta vähättelet heitä marginaalina.
Voisitko vihdoin kertoa mitä sinulle tarkoittaa Drag?
"Totta kai artistit hyötyvät! Dolly Parton, Cher, Lady Gaga, Tina Turner... Heillä on iso kannattajakunta mm. sateenkaariporukoissa. Mitä enemmän faneja, sitä enemmän kiertueita ja pätäkkää."
Uskallan kyllä väittää, ettei yksikään noista tähdistä hyödy siitä mitenkään suosion lisääntymisenä, että drag-artisti parodioi heitä. Kyllä hyötysuhde on aivan toisin päin.
Jos esitys on hyvin tehty, niin sehän on hyvää viihdettä, mutta kaikki "kunnianosoitukset" eivät sitä ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritätkö häpäistä häntä?
Hän käsittääkseni yrittää painostaa minua suhtautumaan dragiin poliittisesti oikeaoppisella tavalla. Eihän sitä saa kyseenalaistaa, että naiseutta parodioi seksuaalivähemmistöön kuuluva ihminen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai artistit hyötyvät! Dolly Parton, Cher, Lady Gaga, Tina Turner... Heillä on iso kannattajakunta mm. sateenkaariporukoissa. Mitä enemmän faneja, sitä enemmän kiertueita ja pätäkkää.
Eri, lisään tähän YouTuben, Drag-artistit Nova ja Olympia ovat kanavallaan parodioineet muita YouTubekanavia, mm. British Heritagen viktoriaanisia kokkausvideoita ja Ask a Morticianin kuolemaan ja hautauksiin liittyviä aiheita ja parodioidut kanavat ovat kiittäneet ja laittaneet omille kanavilleen linkit Novalympian videoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritätkö häpäistä häntä?
Hän käsittääkseni yrittää painostaa minua suhtautumaan dragiin poliittisesti oikeaoppisella tavalla. Eihän sitä saa kyseenalaistaa, että naiseutta parodioi seksuaalivähemmistöön kuuluva ihminen. Ap
Mitä tekemistä seksuaalivähemmistöillä on asian kanssa?
"Drag on vain naisen stereotyyppistä esittämistä ja oletus siitä, että se on hauskaa. "
Ja miten Conchita Wurst mahtuu tähän määritelmään?